Laga en plast-tank?

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Någon som vet om det går att laga/täta en plast-tank? Den kommer från en Aprilia RS 250.Det är Acerbis som tillverkat den.Den plana ytan som bensinkranen sitter i mot med en stor o-ring som tätning är inte plan längre.Tydligen tål dom den nya bensinen med mycket etanol i dåligt.Den är intryckt där o-ringen har pressats mot tanken..
Har en ide som är väldigt krånglig att försöka få den tät..Har 2 tankar och båda är lika dåliga.
Larzon
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon aning om vad det är för typ av plast?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vet inte vad det är för plast.Det är Acerbis som tillverkat den,dom gör ju mycket plast till tex crossar mm
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Någon som vet vad Acerbis använder för plast i sina tankar.Typ samma som i många crossar..
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Får titta i morgon.Stod en del bokstäver och massa siffror...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske prova med en ny O-ring?
Mycket vanligt att O-ringar tappar elastisiteten med tiden och utsätts de sedan för ett ämne som gör att ringen krymper så är det kört. Läcker !
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Kanske prova med en ny O-ring?
Mycket vanligt att O-ringar tappar elastisiteten med tiden och utsätts de sedan för ett ämne som gör att ringen krymper så är det kört. Läcker !

gummi ger sig nog fortare än plasten av etanolen så du är nog inne på rätt spår!

Med vänlig hälsning
 

moddlaren

Guest
Kanske prova med en ny O-ring?
Mycket vanligt att O-ringar tappar elastisiteten med tiden och utsätts de sedan för ett ämne som gör att ringen krymper så är det kört. Läcker !

Alcohol o E85 får oringar att svälla om dom inte är av viton.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ofta HD PE. Polyeten med andra ord. Jag hade en tank som var sönderborrad efter ett misslyckat försök med racetanklock. Täljde till små plastkonor av samma plast ( hittade nån PE hink som jag offrade). Värmde på med varmluftspistol, lödkolv och plattade till allt snyggt med tantens strykjärn. Sen badade jag skiten i dyrt Loctite lim avsett för plast. Vet inte om Loctiten gjorde nån nytta, det är ganska fet plast och jag är inte säker på att limmet tillförde nåt.

Troligtvis inte enligt boken men det funkade jäkligt bra och det blev tätt. Var försiktig så du inte smäller bensinångor bara om du värmer på med nåt.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Tittade nu på tanken och det finns en triangel med text precis bredvid, 1PA6. ågon som vet vad det står för?
Det räcker inte att byta o-ring.Den sticker ut ca 1,5 mm men ytan har sjunkit mellan 2,5 och 3 mm..
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Tittade nu på tanken och det finns en triangel med text precis bredvid, 1PA6. ågon som vet vad det står för?
Det räcker inte att byta o-ring.Den sticker ut ca 1,5 mm men ytan har sjunkit mellan 2,5 och 3 mm..

Det är polyamid alltså Nylon. Det tar upp väldigt mycket vatten och sväller. Jag har sett detta på min Apriliatank också. Den vill gnaga mot styrhuvudet ibland, men inte alltid.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
PA6 är en härdplast och därmed svår att jobba med som hobbymek. Dessutom absorberar den fukt så etanolen har nog en påverkan över tid. Fördelen är att den är valig i bilindustrin så valfri firma som jobbar med bilplast bör kunna fixa den. Jag utgår från att du redan provat att byta oring. Som andra säger påverkas även o-ringarna av etanolen.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Det är som en svacka i plasten där bensinkranen sitter och det är för mycket för o-ringen att ta upp och o-ringen är ny.
Pa betyder polymid, kallas för nylon och ska gå att limma
Men vad för lim tål bensin??
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
9225 funkar bra att limma plast men tål inte bensin så bra enl tillverkaren.
Väntar på svar om JB Weld från USA.Får det i morgon..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet ju inte hur det ser ut,
men istället för koppar / aluminium bricka till oljepluggen kör jag med Stålgummipackning / Även kallat Tredoring.
Och går inte gängorna på oljepluggen hela vägen.
Utan när pluggen är inskruvad i botten (utan bricka) så är det ett glapp på nån mm eller mera mellan pluggens tätningsyta och oljetråget, Ja då blir det dubbla Tredoringar.
Har din läckande detalj ett utseende påminnande om en oljeplugg, ja då skulle kanske ett besök med din detalj hos SWEDOL löna sig. Ta med detaljen så SWEDOL på Slangavdelningen (hydrualslang) kan ta fram stålgummipackningar som passar precis på detaljen.
Brukar kosta ca 2kr/st så jag tar alltid några stycken. Så slipper jag åka dit igen.
http://www.swedol.se/1000670.html
finns också med tumdimensioner
Tredoringen är en rund ring av stål med invändig U-profil och i U-et och en bit in mot centrum är det gummi.
Så gummit kan inte rymma även vid flera 100 bar tryck.
Använder själv Tredoringar för att hålla tätt upp till 200 bar på jobbet...
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
PA6 är en härdplast och därmed svår att jobba med som hobbymek. Dessutom absorberar den fukt så etanolen har nog en påverkan över tid. Fördelen är att den är valig i bilindustrin så valfri firma som jobbar med bilplast bör kunna fixa den. Jag utgår från att du redan provat att byta oring. Som andra säger påverkas även o-ringarna av etanolen.

Härdplast? Dax för en pudel?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top