Bästa däckvärmare?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Skall köpa däckvärmare till årets säsong. Frågan är bara om det är stor skillnad i kvalité mellan de olika fabrikaten och om det är lönt att ha reglerbar temperatur. Läste att en del värmare kan käka däck på grund av ojämn uppvärmning. Undrar om det är något mer att tänka på

Kom med svar tack!
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det är skillnad på kvaliteten helt klart. Om du vill ha däckvärmare som gör jobbet så gå inte på no-name "2000"-kronors-värmarna. Kör med säkra kort i 4-5000 kronors klassen som Capit, Thermal Technology, IRC etc.
Angående ställbar värme så är väl inte det så prioriterat tycker jag om man inte kör med något däckmärke som kräver någon viss temperatur, jag har aldrig ändrat det även om jag kan göra det på mina.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som ovan, lägg till några kronor.

IRC är bra och inte så dyra, 3´ ungefär, blir 80+ grader och tål stryk(sägs vara kolfibertrådar) finns ställbara för ett par tusen till men jag kör de enklare, fasta då jag inte värmer regndäcken, bra isolerade med så inte lika känsliga om det blåser lite, mina första köpte jag inför säsongen -11 och de är lika bra än.

Har ett par pro-heat med, håller max65 grader och blåser det lite så är det inte ens så varmt när man rullar av de, mycket känsligare med då ett litet misstag med depåstödet resulterade i kabelbrott (rullade över värmaren lite stressad när jag ställde ner hojen), irc har överlevt mer stryk än så.

Sökmall för värmare.

1. Känt märke, etablerade företag har jämnare kvalité och tar ett större ansvar för sin produkt.
2. Skall täcka sidorna ända till fälgen.
3. Fråga vad användarna anser, välj de som användarna anser fungerar, skit i reklamen.

Som bandagsåkare kan man kanske acceptera lite lägre temp när man går ut då man kanske inte stressar däcket lika hårt direkt från första metern som på ett race men för så lite pengar det handlar om så anser jag inte det är värt det ändå när det finns kvalité för 3´.
 

pombox

CRF450SM
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Vad behöver du hjälp med
Jag har kört på bana med ett par hyfsat billiga typ 3000:-, som fungerade alldeles utmärkt. Dom med ställbar värme anser jag är helt onödiga, jag hade dom bara på kortare tid om de skulle var lägre temperatur i däcket, typ regndäck
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu har jag ingen erfarenhet av däckvärmare, men en sak som avgjorde mitt köp av Capit sport är att det är 3 års garanti på dem. Många verkar ha problem med att de billigaste håller i 1-2 säsonger max. Finns det garanti så är det ju bra :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag har kört med en uppsättning Biketek a´la snikvariant i några år nu. Duger alldeles utmärkt för en bandagsåkare. Får upp temperaturen i däcken.
Men det tar TID, otroligt lång tid faktiskt. Utan däckstrumpor så tar det minst 1,5 timme innan man har fått upp duglig temp och med däckstrumpor så tar den minst 1 timme. Man måste ge dom tiden dom kräver, annars slaktar man däcken. Även om det innebär att man måste skippa första passet.

Så jag skulle inte rekommendera dessa för någon som ska prova värmare. Det är väldigt lätt att gå ut för tidigt och slakta ett nytt fint däck som kostar lika mycket som en uppsättning dugliga däckvärmare. Har man full koll på hur varmt däcket och fälgen ska vara innan man går ut, så funkar det ju att chansa med en uppsättning billiga värmare. Jag kommer själv att byta i år för att slippa riskera nått.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Mitt antagande att det handlar om ca 3 papp verkar stämma. Tror inte det behövs ställbara för att kunna värma regndäcken. De verkar bli varma av att man kör ut från boxen...

Capit finns väl dessutom hos Richard på Grevens.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har kört med en uppsättning Biketek a´la snikvariant i några år nu. Duger alldeles utmärkt för en bandagsåkare. Får upp temperaturen i däcken.

Kör också Biketek trots att de anses "för billiga". De gör jobbet, och går inte sönder i första taget i alla fall.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top