Projekt GPz900R

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Eftersom planen är att bygga ny bakram, så gör så att du flyttar infästningen till ramen istället för plattorna, sen tillverkar du egna snygga plattor! Svingen är för cool för att inte användas!

tror det är de första zzr1100 som har ett framdrev med "inbyggd" distans som hjälper till att flytta ut kedjan också :)

Får se vad som går att använda och inte använda av bakramen. Alternativet att bygga om den finns alltid också.

Ett annat alternativ jag klurar på nu är att köra med Aprilia RSV Mille fälgarna jag har liggande. Köpte på mig en Honda CBR929RR sving från eBay för några hundralappar som ser riktigt fin ut. Att använda den innebär dels mindre ingrepp i ramen då befintlig stötdämparinfästning kan användas med lite modifikation samt att jag slipper köpa fälgar, bromsskivor och bromsok (som jag har hemma redan) vilket spar mig en jäkla massa pengar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har hunnit riva ner resten av hojen sedan sist. Fick även hem Honda CBR929RR svingen jag köpte på eBay igår. Verkar hoppfullt. Tror den är ett bättre ämne att arbeta med än Ducati 1098 svingen.

10709_860536263984929_1133963996636552907_n.jpg

Ska ta och plocka ur motorn här nån dag sen skicka ramen på blästring så den är klar tills dess att kompisen i England skickar kittet med förstärkningar.
 

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Oxie
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Ser fram imot att kolla ut dom förstärkningarna!!
Cool projekt!
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Hur passar svingen med länkage och allt, är det värt att prova på min GPZ? :)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Fan va ballt!!
Du har en liten tur framför dig och som vanligt spännande.

/M
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur passar svingen med länkage och allt, är det värt att prova på min GPZ? :)

Honda- eller Ducatisvingen?

Ducatisvingen blev utdömd på grund av att den blir för besvärlig att få dit. Hondasvingen verkar däremot lovande. Får nog ramen blästrad idag samt att jag har en ledig helg för första gången på rätt länge så jag ska försöka ta mig en ordentlig titt på hur man ska få allt på plats. :)

Fan va ballt!!
Du har en liten tur framför dig och som vanligt spännande.

/M

Oja, det finns rätt mycket att ta i, tanken blir nog ändå att bygga enligt "Keep it simple stupid"-principen. Är dags att deklarera idag så det är bara hoppas att man får en redig slant tillbaka för att köpa hojdelar. Måste klura ut vad det ska sitta för framgaffel och sånt där t.ex.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Måste klura ut vad det ska sitta för framgaffel och sånt där t.ex.

Om du är ute efter USD gafflar så är enklast möjliga zx9r (B), det är väldigt få andra USD gafflar som är långa nog för att passa gpzan. De R1 ben jag har t.ex är ca 73cm, original är ca 82cm. (har för mig zx9r har 80cm långa ben, sen ligger även FZR1000 runt 94-95 också på ca 80cm)

Jag sitter själv o klurar på om det är möjligt att förlänga mina r1 ben. Det bästa hade väl varit o köpa ett par Öhlins.. men jag har inte de 20 lök som behövs :p
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Om du är ute efter USD gafflar så är enklast möjliga zx9r (B), det är väldigt få andra USD gafflar som är långa nog för att passa gpzan. De R1 ben jag har t.ex är ca 73cm, original är ca 82cm. (har för mig zx9r har 80cm långa ben, sen ligger även FZR1000 runt 94-95 också på ca 80cm)

Jag sitter själv o klurar på om det är möjligt att förlänga mina r1 ben. Det bästa hade väl varit o köpa ett par Öhlins.. men jag har inte de 20 lök som behövs :p

Titta annars på gafflar från ex: KTM SM/SM-T (WP) eller Ducati Multistrada (Showa och Öhlins) om ni behöver få tag i lite längra gafflar. Är dessa ngt för långa så är det ingen stor sak att ta isär och minska slaget till det ni vill ha. Kan vara en lösning då dessa gafflar är moderna, har bromsok på bägga sidor med 300-320mm skivor och hygglig geometri med kronor. Styren ovanpå övre krona är heller inget problem. Annars får väl gammelhojs principen att sänka fram och höja rejält bak bli lösningen.....:tummenupp
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Titta annars på gafflar från ex: KTM SM/SM-T (WP) eller Ducati Multistrada (Showa och Öhlins) om ni behöver få tag i lite längra gafflar. Är dessa ngt för långa så är det ingen stor sak att ta isär och minska slaget till det ni vill ha. Kan vara en lösning då dessa gafflar är moderna, har bromsok på bägga sidor med 300-320mm skivor och hygglig geometri med kronor. Styren ovanpå övre krona är heller inget problem. Annars får väl gammelhojs principen att sänka fram och höja rejält bak bli lösningen.....:tummenupp

Jo har sneglat lite på Multistradans gafflar, KTM hade jag inte äns tänkt på, ska glane på de också, men kan tänka mig att Multistradan är närmre gpzan viktmässigt än vad KTM är.
Edit : 950SM väger hela 191kg, så det är inte så fasligt långt borta!

Haha, ja, fast det blir ju en rejäääl höjning bak om man ska kompensera för 6-7cm sänkning framtill :D
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Honda- eller Ducatisvingen?

Ducatisvingen blev utdömd på grund av att den blir för besvärlig att få dit. Hondasvingen verkar däremot lovande. Får nog ramen blästrad idag samt att jag har en ledig helg för första gången på rätt länge så jag ska försöka ta mig en ordentlig titt på hur man ska få allt på plats. :)

Tänkte närmast på Ducatisvingen, skulle ha varit lite tydligare där! :D:rodnar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har väl hänt lite smågrejjer med projektet. Kompisen i England skickade över ett kitt med förstärkningar till ramen som jag börjat svetsa fast. Inte helt klar med det än. Tänkte slänga upp lite bilder här i eftermiddag eller imorn kanske.

I övrigt så håller jag på att förvärva en ny motor till projektet. Kamaxlarna är halvt uppätna i originalmotorn och det är ett känt problem på dessa modeller att dom har dålig smörjning till kammarna. Detta ställer då ytterligare en fråga: hur ser bottendelen på motorn ut? Inte helt ovanligt att dom också tog stryk av dålig smörjning.

Så istället för att sänka ner tusentals (tiotusentals) kronor i en motor som aldrig riktigt kommer bli 100% så blir det att satsa på en modernare version av samma motor som praktiskt nog går att skruva rakt in, närmare bestämt en ZRX1200 motor. Andra motorn blir nog att sälja som reservdelsmotor alternativt i bitar.

Sen är tanken att i slutet av månaden även beställa lite skrot (nya fotpinnsplattor bland annat) från Japan så jag kan se vars jag hamnar med svingen på riktigt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ursäkta att jag segade lite med bilderna.

20150610_162319.jpg

20150610_162416.jpg

Betalade även motorn + elsystemet idag så förhoppningsvis skickas sakerna innan helgen, annars har jag nåt att se fram emot nästa vecka.

När lönen kommer så ska jag beställa efter det här kittet från Japan.

04261730_4f990797f262a.jpg

04261756_4f990dba6a53e.jpg

Lite halvdyrt men då har jag direkt fästen för ZRX1200 motorn klara så allt är bara bolt-on. Sen kan jag börja klura lite mer på svinginfästningen när jag har rätt fotpinnar också. Då ser jag klart och tydligt vilken sving jag kan klämma dit. Förhoppningen är fortfarande att det ska gå att få in Ducati-svingen.

Mer uppdateringar kommer när jag fått hem motorn.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Får leverans av motorn imorn sen kommer även semesterlönen. Ypperligt tillfälle att göra en massa dumma inköp på dyra saker! Bilder kommer imorn! :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Så, en bild på eländet. Beställde även efter ramrör + fotpinns-kittet från Japan igår. Fy fan så dyrt... :näsblod

11536131_926578220714066_2632588127480445465_n.jpg
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Har väl hänt lite smågrejjer med projektet. Kompisen i England skickade över ett kitt med förstärkningar till ramen som jag börjat svetsa fast. Inte helt klar med det än. Tänkte slänga upp lite bilder här i eftermiddag eller imorn kanske.

I övrigt så håller jag på att förvärva en ny motor till projektet. Kamaxlarna är halvt uppätna i originalmotorn och det är ett känt problem på dessa modeller att dom har dålig smörjning till kammarna. Detta ställer då ytterligare en fråga: hur ser bottendelen på motorn ut? Inte helt ovanligt att dom också tog stryk av dålig smörjning.

Så istället för att sänka ner tusentals (tiotusentals) kronor i en motor som aldrig riktigt kommer bli 100% så blir det att satsa på en modernare version av samma motor som praktiskt nog går att skruva rakt in, närmare bestämt en ZRX1200 motor. Andra motorn blir nog att sälja som reservdelsmotor alternativt i bitar.

Sen är tanken att i slutet av månaden även beställa lite skrot (nya fotpinnsplattor bland annat) från Japan så jag kan se vars jag hamnar med svingen på riktigt.

Finns det kittet att beställa någonstans? :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Finns det kittet att beställa någonstans? :)

Leta upp LuckySeven Motorcycles på Facebook och fråga efter Steve.

Ska kolla om jag har nån email adress till han annars.


I övrigt kan jag meddela att paketet med ramrör + fotpinnar har lämnat Japan drygt tre veckor innan det var tänkt så förhoppningsvis har jag ett paket att hämta på posten nån gång i mitten på nästa vecka. :)
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Följer med spänning detta =) Älskar din brutala EFE och är säker på att den här blir minst lika bra.
Min första hoj för 25 år sedan var en GPZ900R, tycker fortfarande att de är grymt snygga med rätt mods, vill gärna ha en igen någon dag (när jag har ett större garage, nu står det tre sukkor i mitt och ingen av dem har jag några planer på att göra mig av med) och göra det som du gör, hotrodda den, skulle vara en perfekt sporttourer med lite moderna komponenter men med linjer som utklassar allt modernt med hästlängder.

Keep up the good work! Spännande att se vad du kan klämma ur ZRX motorn!:tummenupp

Lite GPZ porr:

11402960_841723359229997_7182825676321837286_n.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Följer med spänning detta =) Älskar din brutala EFE och är säker på att den här blir minst lika bra.
Min första hoj för 25 år sedan var en GPZ900R, tycker fortfarande att de är grymt snygga med rätt mods, vill gärna ha en igen någon dag (när jag har ett större garage, nu står det tre sukkor i mitt och ingen av dem har jag några planer på att göra mig av med) och göra det som du gör, hotrodda den, skulle vara en perfekt sporttourer med lite moderna komponenter men med linjer som utklassar allt modernt med hästlängder.

Keep up the good work! Spännande att se vad du kan klämma ur ZRX motorn!:tummenupp]

Tackar för dom fina orden. :)

Jag tycker de flesta hojarna från 80-talet gör sig grymt bra som Resto-Mods men GPz900R:en sticker ut som en av dom snyggare tycker jag. "Moderna" linjer och möjligheter att göra många coola grejjer. Jag vågar nog säga på förhand att denna kommer bli bättre än Suzukin just för att denna kommer färdigställas. Suzukin blev tyvärr lite av ett trial-and-error projekt (dyrt men det mesta har återanvänts) men nu känns det som att jag hittat rätt med vilket stuk jag vill bygga mina motorcyklar. Även om det nu inhandlats dyra saker till detta projekt också så tror jag inte jag kommer köpa nån Öhlinsgaffel eller liknande till den här utan det blir en mer sansad nivå. Allt man köper behöver inte vara new in box.

Vad gäller ZRX-motorn så kommer den förbli original till att börja med. Jämfört med originalmotorn så är den redan +30 hästar och ett antal newtonmeter så pulver kommer finnas. Dessutom bantas hojen ett antal kilo genom lättviktsfälgar och genom att ta bort allt onödigt skrot som finns.

Kommer kasta upp bilder i slutet av veckan förhoppningsvis när (om) paketet från Japan kommit. :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Måste också instämma i hyllningskören, du gör ett fantastiskt jobb med dina hojar. Jag är själv i trail-and-error stadiet med mitt bygge. En massa teoretisk kunskap från olika forum och personer men ingen egen egentlig kunskap. Men fan va roligt det är när något verkligen funkar!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top