Projekt GPz900R

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja då var ett objekt införskaffat. Lagom låga mil, bra pris, lagom sunkig, bra årsmodell.

10978584_855361784502377_5908660140624817937_n.jpg

Vad ska göras med härken då? Jo! Den ska få en extreme makeover och bli en sportig lättviktare istället för den touringsläde den är idag. Främsta inspiration är nog denna maskin.

_MG_3401.jpg


Huruvida hojen i slutändan kommer likna den låter jag vara osagt.

Vad kommer då att göras med maskinen?

  • Bort med allt fläsk.
  • Bort med ännu mer fläsk.
  • Ducati 1098 enkelsving.
  • Showa / Öhlins framgaffel.
  • Schyssta bromsar.
  • Showa / Öhlins bakdämpare.
  • Förstärkning av ram / ombyggnad av bakram.
  • Racefit avgassystem.
  • Racefit endurance tanklock till tanken.
  • Keihin FCR förgasare.
  • Lite fina grejjer från Japan.

Detta projekt kommer följa devisen "Keep it simple stupid." och således kommer jag inte grejja med nåt elektriskt förutom att byta blinkers och framlyse och inget motortrim förutom förgasare + avgassystem.

Helgens projekt blir att städa upp lite i garaget och försöka se om det går att klämma dit Ducati svingen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
fyfan va fränt! men hur gick det med suzukin? och den förra kawan?

Den andra Kawan är i slutskedet. Ska putsa lite spackel sen med kåpor + tank på lack. Utöver det är det bara lite el och vätskor som ska fixas i princip.

Suzukin är mer eller mindre slaktad på delar och det kommer den nog förbli. Motorn kommer jag nog kasta in i nåt annat Suzuki projekt bara. :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Välkommen till klubben :D

Ska bli fint o se den med enkelsving!

Har du cash rekommenderar jag plast från http://power-builder.jp/ Harigae är en skittrevlig och hjälpsam man!
(kuts med tankdummy för din del då! Edit: Noterade nu att det är en power-builder hoj du har bild på där :D)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Välkommen till klubben :D

Ska bli fint o se den med enkelsving!

Har du cash rekommenderar jag plast från http://power-builder.jp/ Harigae är en skittrevlig och hjälpsam man!
(kuts med tankdummy för din del då! Edit: Noterade nu att det är en power-builder hoj du har bild på där :D)

Tackar och bockar.

Plast får vi se vad det blir. Originalkåpan är rätt schysst men bakdelen finns det en chans att den byts ut. Ska kika runt på sidan deras lite. :tummenupp
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag ångrar att jag inte köpte underkåpan av honom direkt, utbudet av plast är ju obefintligt här i Europa till gpzan. Frakten från Japan är riktigt jävla dyr när grejorna är skrymmande.

Jag köpte race-kuts (för jag ville ha kvar tanken, men ska man lätta på riktigt så är det dummy och mindre alu-tank som gäller givetvis) och frontkåpa från power-builder (frontkåpan är lätt modifierad, djupare urskärning på sidorna för att göra utrymme för clipons)
t3t3.jpg


När det kommer till FCR förgasarna så tänk på att det finns två olika (Horizontal och downdraft),
Det visste inte jag om så nu sitter jag med en fcr41 brygga som jag inte kan använda :p
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag ångrar att jag inte köpte underkåpan av honom direkt, utbudet av plast är ju obefintligt här i Europa till gpzan. Frakten från Japan är riktigt jävla dyr när grejorna är skrymmande.

Jag köpte race-kuts (för jag ville ha kvar tanken, men ska man lätta på riktigt så är det dummy och mindre alu-tank som gäller givetvis) och frontkåpa från power-builder (frontkåpan är lätt modifierad, djupare urskärning på sidorna för att göra utrymme för clipons)
View attachment 415908


När det kommer till FCR förgasarna så tänk på att det finns två olika (Horizontal och downdraft),
Det visste inte jag om så nu sitter jag med en fcr41 brygga som jag inte kan använda :p

Sitter själv och funderar på att köpa ramrörskittet + fotpinnar och underkåpa från NITRO RACING / Sanctuary men har inte riktigt bestämt om det är värt pengarna. Hur är kvalitén på plasten? Glasfibergrejjer från Europa har i regel endast levererat missnöje och halvsunkig passform, vore kul om Japanerna var bättre på det, speciellt med tanke på priset dom begär. Kåpa med mer utskurna sidor tittade jag lite på då jag funderar på att köra just clipons.

Gällande förgasarna så har jag pillat nog med FCR förgasare för att kunna det mesta om dom och är väl medveten om vilken sorts gasare som passar med vilka motorer. :tummenupp
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ja underkåpan från Nitro är klockren, men det är ju det där med frakten som ställer till prisbilden lite :$
Jag kommer nog, beroende på min motivation, göra en egen underkåpa vad det lider. Men det ligger en bit in i framtiden, måste göra färdig motorn först och främst.

Jag måste säga att kvalitétsmässigt så det i toppklass! Ordentligt lagd fiber, en fantastisk yta på gelcoaten. Allting känns stabilt! Jag har ännu inte testmonterat kutsen ordentligt på bakramen och mot tanken ännu, men efter en lös provning så ser jag inga som helst bekymmer med passformen. Jag hade faktiskt väntat mig en något flimsigare plast om jag ska vara ärlig då de byggs till Harigaes racing-hojar. Kan skicka bilder på insidan om du vill ha det.

Ja, Flatslides öht är nytt för mig, så när jag får mina 41or sålda så blir det troligen een brygga Mikuni RS istället om jag inte hittar ett färdigt FCR37-kit.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Städade upp lite i garaget och flyttade undan det avstannade GSX projektet för att göra plats åt Kawasakin.

Först plockades det bort lite kåpor sen bakram för att sen kunna komma åt svingen. Passade även på att ta bort ljuddämparna. Fanns ändå lite rost på hojen... ljuddämparna var helt uppruttnade. Insatserna låg lösa och skramlade runt inuti dom. Den ena dämparen var så uppäten av rost att slip-jointen gick av när jag skulle lossa den.

20150207_150540.jpg


Efter det var det bara riva bort sving för att göra plats åt Ducatisvingen.

20150207_150615.jpg


Preliminärt så ser allt väldigt lovande ut. Svingen lurar dig lite med vars navet är men det är rätt kraftig offset på navet på ducatifälgarna så centrumlinjen på fälgen är typ där stötdämparlänkaget sitter. Kedjan ser också ut att kunna gå rakt med lite offset på framdrevet.

20150207_160635.jpg


20150207_160741.jpg


Tyvärr så är det en sak som ställer till problem. Ducatisvingen är rätt så tilltagen i sin konstruktion. Den passar finfint hela vägen men den löstagbara svinginfästningen / fotpinnsbryggan på vänstersidan kommer för nära svingen som det verkar och jag vet inte riktigt hur det går att lösa.

Kommer titta lite närmare på det men tyvärr så är det nog kört med planen om Ducatisvingen.

I övrigt så byggde jag om mina FCR39 förgasare så att dom passade hojen. Rätt skönt att kunna spara 6-10000kr genom att återanvända lite delar. Vad gäller hojen annars så ser allt väldigt bra ut. Den är helt oskruvad och ingen som har gjort några egna inkopplingar i elsystemet eller liknande.

Ja underkåpan från Nitro är klockren, men det är ju det där med frakten som ställer till prisbilden lite :$
Jag kommer nog, beroende på min motivation, göra en egen underkåpa vad det lider. Men det ligger en bit in i framtiden, måste göra färdig motorn först och främst.

Jag måste säga att kvalitétsmässigt så det i toppklass! Ordentligt lagd fiber, en fantastisk yta på gelcoaten. Allting känns stabilt! Jag har ännu inte testmonterat kutsen ordentligt på bakramen och mot tanken ännu, men efter en lös provning så ser jag inga som helst bekymmer med passformen. Jag hade faktiskt väntat mig en något flimsigare plast om jag ska vara ärlig då de byggs till Harigaes racing-hojar. Kan skicka bilder på insidan om du vill ha det.

Ja, Flatslides öht är nytt för mig, så när jag får mina 41or sålda så blir det troligen een brygga Mikuni RS istället om jag inte hittar ett färdigt FCR37-kit.

Jag beställer det mesta via Webike Japan nuförtiden och då är det fraktfritt över några tusenlappar.

Låter hoppfullt gällande glasfibern. Får se vad jag beställer hem när det blir dags. Lutar åt att det kommer bli rätt dyrt. :)
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tyvärr så är det en sak som ställer till problem. Ducatisvingen är rätt så tilltagen i sin konstruktion. Den passar finfint hela vägen men den löstagbara svinginfästningen / fotpinnsbryggan på vänstersidan kommer för nära svingen som det verkar och jag vet inte riktigt hur det går att lösa.

Kommer titta lite närmare på det men tyvärr så är det nog kört med planen om Ducatisvingen.

nämen kom igen nu junior.....inte låter du väl en sån liten bagatell stoppa en sån skön ombyggnad.
Du har bra fantasi och tillgång till gubbar med maskiner, nån fotpinnsbrygga av nåt slag måste det väl gå å bulta dit!
Dä ä väl bara å svetsa några nya fästen. Eller?
Bättre bilder på problemet önskas :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
nämen kom igen nu junior.....inte låter du väl en sån liten bagatell stoppa en sån skön ombyggnad.
Du har bra fantasi och tillgång till gubbar med maskiner, nån fotpinnsbrygga av nåt slag måste det väl gå å bulta dit!
Dä ä väl bara å svetsa några nya fästen. Eller?
Bättre bilder på problemet önskas :)

Problemet är att de tilltänkta fotpinnsbryggorna är gjorda för standardbakramen (även om jag tänkt bygga en ny) och detr betyder att dom är bolt-on, vilket betyder att dom har samma mått som original.

Men som sagt, ska titta på det lite mer och se om det går att få nån lösning på problemet.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
du kan väl satsa på nåt sånt här i specalsvetsade fästen. D borde väl fungera
http://www.blocket.se/alvsborg/Aprilia_RSV4___V4R_Nya_Fotpinnar_58652540.htm?ca=10&w=3

Problemet är att själva svinginfästningen på GPz900:an sitter skruvad i ramen och på plattorna med svinginfästningen skruvar man sen fotpinnarna.

BS-03RNS-BR_8colors.jpg


Sådär ser fotpinnarna ut som jag eventuellt tänkt köpa. Problemet blir att utsticket bakåt gör att den kommer för nära svingen och det är redan innan det kommit dit ett rör till bakramen. Då har jag ändå satt svingen max mot högersidan för att underlätta att få fram- och bakdrev att linjera. Möjligen går det att tjäna 2-5mm till men som det ser ut är det inte nog.

Det går såklart att måtta upp och göra egna plattor, alternativt bygga om och göra en "fast" svinginfästning, vet bara inte om det är värt mödan. Svingen i sig kräver ändå rätt stora ingrepp för att få dit stötdämparlänkaget.

Får se vad det blir. :död
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Problemet är att de tilltänkta fotpinnsbryggorna är gjorda för standardbakramen (även om jag tänkt bygga en ny) och detr betyder att dom är bolt-on, vilket betyder att dom har samma mått som original.

Men som sagt, ska titta på det lite mer och se om det går att få nån lösning på problemet.

Du kan ju alltid prova med original grejorna o kolla hur mycket utrymme du får, kapa av passagerar-förlängingen så är du ju relativt nära dimensionerna på eftermarknadsgrejorna (om du nu inte redan provat dvs :) )
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du kan ju alltid prova med original grejorna o kolla hur mycket utrymme du får, kapa av passagerar-förlängingen så är du ju relativt nära dimensionerna på eftermarknadsgrejorna (om du nu inte redan provat dvs :) )

Var det första jag gjorde igår när jag upptäckte problemet. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Så här ser situationen ut med svingen och fotpinnarna på vänstersidan.

20150208_152213.jpg


20150208_152223.jpg


Lite tight... och det finns inte mycket att spela med i mitten på svinginfästningen heller.

20150208_152313.jpg


En positiv grej var dock att förgasarna gick att klämma dit efter att jag kortade lite distanshylsor mellan förgasare #2 och #3.

20150208_152259.jpg


Ska prata med en kompis i England om ett kitt med förstärkningar. Han hade gjort mallar och pressjiggar redan för ett kitt så jag skulle nog få köpa bara han kom på ett vettigt pris. Har märkt upp vars allt på kabelhärvan hör hemma så det är väl i princip bara att plocka isär hela hojen och blästra ramen här näst på dagordningen.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Det räcker ju med 1 mm mellan sving och fotpinnsplattan!! Kul bygge igen!
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ja jo visst är det så. Försöker bara klura ut hur jag ska lösa det. Just nu finns det ingen plats alls. :)

Eftersom planen är att bygga ny bakram, så gör så att du flyttar infästningen till ramen istället för plattorna, sen tillverkar du egna snygga plattor! Svingen är för cool för att inte användas!

tror det är de första zzr1100 som har ett framdrev med "inbyggd" distans som hjälper till att flytta ut kedjan också :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top