När kommer våren-tråden ?

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Förra året var det barmark i Östergötland 2014-03-09.

När behagar våren att komma i år?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Våren får väl komma när Vinter släpper till?
Men i år är jag ovanligt lugn inför vårsläppet, men nog mest för att jag inte kommer kunna köra så värst mycket då ändå. Misstänker at det i mina trakter blir nånstans i mitten av mars, kanske nån vecka tidigare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Våren har inte direkt med snömängden att göra. Utan mer temperaturen.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/var-1.1080

Visst finns det ett samband mellan temperatur och snömängd. Men om vi säger att det här skulle bli minst 0 grader i dygnsmedeltemperatur åtminstone en vecka i slutet av februari och sedan frysa på igen och hålla sig kallt och snöigt tills i maj så räknas det ändå som att våren kom i slutet av februari.

F.ö. så brukar jag säga att det här i stan brukar gå att börja köra mc veckan efter påsk. Oavsett när påsken infaller. Och det brukar för det mesta stämma. :fyllisar
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
F.ö. så brukar jag säga att det här i stan brukar gå att börja köra mc veckan efter påsk. Oavsett när påsken infaller. Och det brukar för det mesta stämma. :fyllisar
I nio av tio fall har jag kört hem hojen från vinterförvaringen just på påskhelgen.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Förra året kunde jag ta mig ut i slutet av Februari och det vill jag gärna kunna i år också! Glad att det var omrking +2 idag och man sett lite bar mark men att det ligger någon decimeter på gräset är väl skitsamma.
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Jag har riktigt frustrerande abstinens. Utan hoj känns allt så mediokert..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Våren för mig i år kommer den 3:e Maj. Då är jag på svensk mark igen och kan gå och klappa på hojen i garaget :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag hoppas det blir barmark snart så man kan ta en sväng. Det var många år sedan jag hade sådan här abstinens inför våren. Vet faktiskt inte vad det beror på, men det känns skönt att intresset fått en nytändning.
Som vanligt sitter man och kollar på nya hojar i tester och annonser, som om våren kommer fortare bara för att man har en ny hoj i garaget. :dummer
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Sitter konstant och kollar blocket, yr, solkalender för att se hur långa dagarna är samt mc-tillbehör. Var och provade lite hjälmar igår för att känna vad för märken som passar huvudet. Shoei satt ju skitbra så är sugen på ny hjälm fastän jag köpte en förra året som är så fin så.

Sitter och hejar på vädret nu, yr visar mycket plusgrader kommande dagarna.
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Snödjup Linghem
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1423398474951.jpg
    uploadfromtaptalk1423398474951.jpg
    651.7 KB · Visningar: 60

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Idag visar mätarna allt från 1.6 till 9.5 grader i stan. Det är soligt och fint, min mätare vid fönstret visade omkring 6 grader. Däremot är det fortfarande en del snö ute, kanske inte så mycket på vägarna dock.. :p Om vädret fortsätter såhär skulle en optimist hoppas på att kunna åka nästa vecka.

Hur mycket salt kan man hoppas försvunnit bara av att snön smält? Behövs det regn också?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Idag visar mätarna allt från 1.6 till 9.5 grader i stan. Det är soligt och fint, min mätare vid fönstret visade omkring 6 grader. Däremot är det fortfarande en del snö ute, kanske inte så mycket på vägarna dock.. :p Om vädret fortsätter såhär skulle en optimist hoppas på att kunna åka nästa vecka.

Hur mycket salt kan man hoppas försvunnit bara av att snön smält? Behövs det regn också?

det är bara att hälla lite socker på hojen så klarar du dig fint!
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Nu har jag varit uppe i den kungliga huvudstaden ett par dagar. När jag kommer hem så börjar det titta fram lite gröna partier ut över äng och mark.

Det känns väldigt bra detta. Hoppas att man får rulla ut i mars ..
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tog premiärturen på tjejens "nya" övningskörningshoj i Västerås igår :banana
Torrt på vägarna och helt OK temp i solen, bara lite svalt om händerna. Fast fan va svaga bromsar det var på en Honda CB400 1982 :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top