Ändrar ni utrustning vid extrem hetta?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Som rubriken lyder, byter ni någon del eller kanske hela utrustningen om ni kör hoj i riktigt varmt sommarväder? T ex vissa dagar senaste sommaren när tempen närmade sig och översteg 30 grader.

:brinnerup
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Kör helst i helställ men är det riktigt varmt använder jag Alpinestars Bionic Pro + kevlarhoodie.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Har inte stället på mig om jag ska åka runt i stan när det är 30 grader. Det går bara inte, egentligen borde man inte röra hojen utan riktig utrustning. Men det slutar alltid med att det blir en kort tur i shorts och T-shirt :rodnar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nej men ska jag bara transportera mig väljer jag kanske bort hojen till förmån för bil med AC.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Crossväst, t-shirt, handskar, hjälm, mc-sneakers och shorts under årets värsta värmebölja. Inte optimalt men allt annat hade inneburit risk för värmeslag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kevlarjeans, skyddsjacka och kevlarhoodie.
Eller det ventilerade skinnstället, som är ganska okej.

Har ramlat i backen några gånger, och helst så mycket skydd som är praktiskt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nej, men blir det väldigt varmt så slänger jag ibland på mig ett underställ för att kunna ta mig ur skinnstället senare.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Man vet ju oftast var man ska köra så man kan ju anpassa utrustningen lite efter det. Ska jag puttra runt inne i stan så kör jag kevlarjeans, tunna handskar o ryggskydd som enda skyddsutrustning om jag vet att jag ska gå mycket sen med (tänk skansen). annars åker stövlarna på med. ryggskydd är dock det sista jag tummar på (förutom hjälmen då, men den ser jag som självklar) då det är värre att bli förlamad än få fula skrapsår.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Den kallare delen av året kör jag med läderbyxor och en tjockare jacka från Biltema med skydd i ( den kan jag ha fler tröjor under) sommartid blir det tunnare sommarbrallor från Bering och en tunnare skinnjacka. Allt med skydd och ryggplattan åker på hur varmt det än är.
/B
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har provat utan utrustning men kan inte hålla mig i skinnet så det blir alltid full utrustning.

Sen fattar jag verkligen inte vad ni ska göra i stan en dag med +30 då man verkligen ska ut på vägarna.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har provat utan utrustning men kan inte hålla mig i skinnet så det blir alltid full utrustning.

Sen fattar jag verkligen inte vad ni ska göra i stan en dag med +30 då man verkligen ska ut på vägarna.

:va

Tar du aldrig hojen in till stan? Tar du bilen istället då?:va

Även om hojar hör hemma på goa 60-90-vägar så är det ibland även trevligt att åka in i till stan för en bit mat eller bara kaffe eller vad man nu än har för ärenden. Sommartid försöker jag iallafall köra hoj så mycket jag bara kan och då blir det ofta in till stan för att träffa vänner/handla något osv..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:va

Tar du aldrig hojen in till stan? Tar du bilen istället då?:va

Även om hojar hör hemma på goa 60-90-vägar så är det ibland även trevligt att åka in i till stan för en bit mat eller bara kaffe eller vad man nu än har för ärenden. Sommartid försöker jag iallafall köra hoj så mycket jag bara kan och då blir det ofta in till stan för att träffa vänner/handla något osv..

När jag pendlade till Söder så var ju hojen vida överlägsen bilen och tåg+tub, trots att det var mitt under varmaste sommaren. Hade definitivt inte velat ta bilen ens en enda gång, mardröm att hitta parkering och betala för den. Tåg+tub tog 1.5h och hoj tog 50-55 minuter. Lite varm var det väl kanske på hemvägen, men meh. Lätt värt att köra hojen ut genom stan och sen ta mysvägarna hem väl ute. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, jag ändrar utrustning vid extrem hetta. Gärna badbyxor. Och mycket tid i skuggan.
Köra hoj? Enklast på natten. I den vanliga skyddsutrustningen. Redan i mittensverige (linje storlien-sundsvall) är det ju aldrig mer än skymning på natten. Och mycket mindre av allting på vägen på natten.
Trots det kan vara extremt varmt på dagen.
Sommaren 2014 semestrade vi i bil med AC.......Fuskigt, javisst.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag brukar slå av handtagsvärmaren om temperaturen går över nollan.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tar av hoodien och kör med jeans - tshirt -ryggplatta när de blir varmt.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
t-shirt å shorts ibland kanske linne om det verkligen e varmt :p
Lite jobbigt när hojen bränner en på bena, höhö

dock så e hjälmen å handskarna alltid på :D
 
Last edited:

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag har turen att äga ett australiensiskt mc-ställ som har så mycket ventilation att man kan se igenom i stort sett hela stället - det använder jag när det blir supervarmt, kombinerat med ventilerade räserboots och tunna hamdskar.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top