Raspberry Pi för amatör och proffs - vad gör du?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har nyligen fått upp ögonen för det här med Raspberry Pi. Nu i dagarna släpptes en ny betydlig vassare modell.

För er som inte fattar något, det är en kreditkorts-liten dator, som kostar under 400kr, som man kan få att göra lite av varje.
- ha som mediaspelare i vardagsrummet
- knepa och knåpa koder och styra saker/visa på olika displayer
- Köra Windows 10 och surfa bla

Jag är kanske inte bäst på att presentera produkten då jag knappt använt den själv. Här kan man se mer om den,
http://youtu.be/ZYE_ob_rxIY

Teknisk information
Chip BCM2836
Processorhastighet 900 MHz
GPU Broadcom VideoCore IV
Ramminne 1024 MB
Mått 86x56x20 mm

Här är fem olika saker man kan göra med pajjen
https://www.youtube.com/watch?v=i1SyIXeFUB0

Vad har du gjort för kul med pajjen?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Just nu har jag knåpat ihop lite kod för att styra lite lampor hemma. Har ett par lampor i fönstren som tänds när solen går ner och släcks när solen går upp. Funkar ganska bra. Behöver jobba vidare lite med cron för att få den att uppdatera när solen går upp och ner bara. Har koden färdig men verkar inte vilja köras av cron.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Lite allt möjligt.

Styr inget externt på PI:n mha gpio. Kör den i dagsläget som oscam server.
Har även hemsnickrat ett program för Philips Hue som fungerar som geofencing. (ljus på när enhet upptäcks i nätverket)

Däremot har jag en Arduino som jag latchar lite mer med när det kommer till gpio.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Köpte en av förra generationen, med chassie, minneskort och ac-adapter så blev väl priset det dubbla, runt 8-900kr.

Den var så slö att den blev lite menlös.

El är redan fjärrstyrt av annat gjort för det, så gav bort min då jag inte hade något behov av den.

Även fast PIn blivit uppdaterad är den fortfarande för slö pga ARM, 1GB minne och slö lästid från SD-kort för min smak, blir en NUC någon dag istället.

Men gillar idén för hobbyprojekt, vilket det visade sig att jag var för slö för :hihi
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
"Alla" pratar om den, men när man börjar fråga folk på jobbet (som är tekniskt jävligt skickliga) så kommer det aldrig något vettigt användningsområde ur dom. Alltid - Du kan göra vad som helst! Ja, om jag kan programmera, vilket jag inte kan.

Så vafan ska man med den till? Jag förstår att den går att använda till massor, men jag saknar talang, intresse och kunskap för programmering, så vad kan jag göra?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
"Alla" pratar om den, men när man börjar fråga folk på jobbet (som är tekniskt jävligt skickliga) så kommer det aldrig något vettigt användningsområde ur dom. Alltid - Du kan göra vad som helst! Ja, om jag kan programmera, vilket jag inte kan.

Så vafan ska man med den till? Jag förstår att den går att använda till massor, men jag saknar talang, intresse och kunskap för programmering, så vad kan jag göra?

99% använder den som en extremt slö htpc, polarn som fick min kör den som rss-omvandlare.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
"Alla" pratar om den, men när man börjar fråga folk på jobbet (som är tekniskt jävligt skickliga) så kommer det aldrig något vettigt användningsområde ur dom. Alltid - Du kan göra vad som helst! Ja, om jag kan programmera, vilket jag inte kan.

Så vafan ska man med den till? Jag förstår att den går att använda till massor, men jag saknar talang, intresse och kunskap för programmering, så vad kan jag göra?

Från början var den tänkt för skolor att lära ut programmering och teknik. Blev extremt poppis bland hobbyister och nu används den till allt från HTPC till supernörd-programmeringsprojekt.

Så ja, en del teknikintresse och kunskap behövs ändå för att man ska se nyttan i den.
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Jag har en B+ som jag kör openelec/XMBC på (tycker denna är snabbast), streamar 1080p från dator/server utan problem, styr den med vanliga TV dosan.

+bekvämt
+trådlöst
+syns ej
+billig


-kan "lagga" i menyn men inget överdrivet.
-har man otur med signal pga väggar kan wifi vara segt, jag har tur
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är precis i köpläget just nu på en raspberry då jag insåg att en arduino var för begränsad för mitt projekt.
Tanke är att ha en huvudenhet som ska styra belysning, höj- och sänkbara hyllplan i köksön, köksfläkt, musik och lite sånt.
Är det vettigare att köra en raspberry kopplad till en/flera skärmar med touchscreen eller ska man satsa på en android surfplatta? Sistnämnda kräver ju appar till allt, en raspberry kan man ju faktiskt köra renodlad programvara för pc och då blir det lite större valmöjligheter inbillar jag mig?

För övrigt, är det någon som har något tips på hur jag får en rf-baserad fjärrkontrollsignal att skickas via en raspberry istället för att använda originalfjärr?
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag är precis i köpläget just nu på en raspberry då jag insåg att en arduino var för begränsad för mitt projekt.
Tanke är att ha en huvudenhet som ska styra belysning, höj- och sänkbara hyllplan i köksön, köksfläkt, musik och lite sånt.
Är det vettigare att köra en raspberry kopplad till en/flera skärmar med touchscreen eller ska man satsa på en android surfplatta? Sistnämnda kräver ju appar till allt, en raspberry kan man ju faktiskt köra renodlad programvara för pc och då blir det lite större valmöjligheter inbillar jag mig?

För övrigt, är det någon som har något tips på hur jag får en rf-baserad fjärrkontrollsignal att skickas via en raspberry istället för att använda originalfjärr?

Värt att tänka på att det är linux som gäller. Vet att win 10 ska fungera på den, men det kommer nog vara extremt slött. Körde en av den äldre varianten för att styra lampor och logga temperaturer samt en hemsida som presenterade allt. Fungerade i ungefär en vecka innan minneskortet blev korrupt pga många skrivningar. Har nu lagt över det i min riktiga linux server. Fungerar mycket bättre och är väldigt mycket snabbare.
Om du ska använda windows som grund finns det bättre lösningar som inte är så mycket dyrare t.ex pipo x7. Kostar cirka 100-120$ men då är den komplett.

- - - Updated - - -

Använder dock min raspberry som squezzebox och det fungerar klockrent.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Värt att tänka på att det är linux som gäller. Vet att win 10 ska fungera på den, men det kommer nog vara extremt slött. Körde en av den äldre varianten för att styra lampor och logga temperaturer samt en hemsida som presenterade allt. Fungerade i ungefär en vecka innan minneskortet blev korrupt pga många skrivningar. Har nu lagt över det i min riktiga linux server. Fungerar mycket bättre och är väldigt mycket snabbare.
Om du ska använda windows som grund finns det bättre lösningar som inte är så mycket dyrare t.ex pipo x7. Kostar cirka 100-120$ men då är den komplett.

- - - Updated - - -

Använder dock min raspberry som squezzebox och det fungerar klockrent.

Det är väl dessutom RT på Raspberryn?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top