Bör man maska regnumret när man lägger upp bilder (öppen debatt)

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag både fotar och videofilmar mycket och publicerar med jämna mellanrum bilder på olika sajter på nätet. Vanligtvis inte fordon som bara kommer rullandes på gatan eller står parkade på gatan eller på en parkering utan så gott som enbart fordon (MC och bilar) som ställs ut på MC- och bilutställningar, cruising, hoj- och bilträffar mm.

En fundering jag har haft under många år är - bör jag maska regskylten innan jag lägger ut bilden?

Om du själv deltar på ex en hojträff... skulle du vilja hitta just din hoj publicerad på nätet?

Nu snackar jag i första hand enbart om själva fordonet dvs att inte ägaren av det aktuella fordonet är med på bild. Men när det gäller typ cruising går det ju inte att komma ifrån att även ägaren/föraren är med på bild.

Vad har just du för uppfattning?

För övrigt när det gäller att fota på offentlig plats samt att publicera bilder finns mer gällande regler på...

Vad får man fotografera av Mikael Pertmann
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Beror ju på, om man har sin hoj parkerad på ett sådant vis att vem som helst kan sms'a regnumret till transportstyrelsen och få adress vart hojen är parkerad nattetid vill man ju inte ha sitt nummer publicerat, är troligtvis även de personerna som maskar numret på forum och i annonser.

Har du inte hojen parkerad där du är skriven spelar det ju mindre roll.

I ditt fall där du inte vet och ej pratat med ägaren skulle jag säga det snällaste vore att maskera numret
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag fotar en del och personligen så ser jag inte vad det spelar för roll om plåten syns.

Vem som helst som ser hojen ute i trafiken eller parkerad kan ju ta reg-numret ändå. Och det känns dessutom mer troligt att någon bandit bara åker till det lokala hojfiket och kollar hojar än att leta upp ett fotoalbum och går igenom ett par 100 biler för att kanske hitta ett regnummer.

MEN det har hänt att folk grinat när deras reg synts på bild, så nu fotar jag bara hojar framifrån/från sidan.
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Bös som är ute efter att sno hojar vill kanske inte synas i onödan. Det lär då vara mer effektivt att anonymt att spana regnr på nätet. Personligen ser jag helst att man inte visar skylten då det minskar möjligheterna att reka stöld.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dom som är rädda för stöld bör lämna skylten hemma.

I övrigt är det väl god etikett och möjligt problem med PUL att publicera regnr utan tillstånd.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Min uppfattning är att det inte har någon betydelse om regskylten syns på bilder på nätet.

Vet många som däremot vägrar men jag har hittills aldrig fått någon vettig förklaring. Kanske så enkelt att 'alla andra' gör det och då följer man samma väg utan att veta varför.

Men jag är beredd att ändra mig om jag får en bra förklaring. :tungan
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Söker man dyrare rariteter, så är det perfekt att reka av nätet, så jag skulle nog rekommendera att man maskerar med det i åtanke. Kan man inte skilja på hoj och hoj, så maskerar man allt. Min hoj skulle jag inte ha problem med att nån slängde upp med synlig plåt. Ingen bryr sig.

Ett tillägg och undantag: sociala medier, där kanske en majoritet av bilderna återfinns (?), bör man vara försiktig med. Speciellt om man, som de flesta verkar göra, ägnar sig åt vänsamlande och därmed lägger till allt och alla och låter vänners vänner ta del av ditt innehåll, etc.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bös som är ute efter att sno hojar vill kanske inte synas i onödan. Det lär då vara mer effektivt att anonymt att spana regnr på nätet. Personligen ser jag helst att man inte visar skylten då det minskar möjligheterna att reka stöld.
Nätet är nog det ställe man är som minst anonym på ;) ALLT loggas! Både hos din ISP och tjänsteleverantörerna. Så redan där finns det gott om info om vem som har surfat runt och kollat på vilka bilder. Sen skickar man ett sms och begär ut ägaruppgifter, det loggas också, både hos din teleoperatör och hos Transportstyrelsen. Visst, man kan ha ett kontantkort, men fortfarande loggas platsen, och sen är det inte så svårt att ta reda på vem som bor/vistas där. Sen ska man ju lista ut hur man hittar dit också, och det loggas det med. Har dom mobilen med sig när dom hämtar hojen så är det ännu mer kört.

Få hojtjuvar är listiga nog att alltid surfa efter hojbilder via publika wifi och ha en dedikerad mobil, som bara används för att leta ägaruppgifter, och bara används på slumpvisa ställen där dom i normalfallet aldrig är annars.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nätet är nog det ställe man är som minst anonym på ;) ALLT loggas! Både hos din ISP och tjänsteleverantörerna. Så redan där finns det gott om info om vem som har surfat runt och kollat på vilka bilder. Sen skickar man ett sms och begär ut ägaruppgifter, det loggas också, både hos din teleoperatör och hos Transportstyrelsen. Visst, man kan ha ett kontantkort, men fortfarande loggas platsen, och sen är det inte så svårt att ta reda på vem som bor/vistas där. Sen ska man ju lista ut hur man hittar dit också, och det loggas det med. Har dom mobilen med sig när dom hämtar hojen så är det ännu mer kört.

Japp.
ExaCkt så och efter den mallen jobbar polisen när man lämnar in sin stöldanmälan på den försvunna hojen.
Det är masttömning och skytteltrafik ut till Lovön tills den skyldige dinglar i rånocken.
Anfäkta och regera, luspudlar!


Annan grej:
Det är lite gulligt att se annonser på Blocket där säljaren redigerat bilden, eller hängt en trasa över nummerskylten på objeket i garaget.

...åsso kan man läsa regnumret på MC-kärran som står uppställd i vinkel mot väggen, samt på tjejens Golf lite längre in i lokalen. :näsblod



Edit:

Shit: ämnet!
Jag plåtar en del på de arrangemang och körningar som man antingen leder eller deltar i. Jag försöker tänka mig för redan i sökaren hur jag tar bilderna för att dom skall funka i reseberättelser och notiser på nätet efteråt.

Fastnar det någon skylt i fonden ändå så brukar jag beskära bilden.
Det blir oftast en bättre bild på det viset, och man slipper ifrån de paintkladdade pluttarna som ser så trist ut.
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
GAY, den där spärrlistan är ju något som uppdateras med tiden.

Pratade med en man för många år sedan som berättade att han som 16åring slagit till på en CB125:a vilket ju kanske inte var det absolut hetaste när 2:taktarna hade så mycket mer effekt.
När då denna fantastiska CB125 skulle hämtas så visade det sig att regskylten stoltserade med GAY som reg nummer och han sade "Det var ju lite känsligt å så i den åldern". Så han hörde sig för hos myndigheterna om man möjligen kunde få ett annat regnummer.
Varpå det något senare stor att läsa i tidningen att "En yngling från xx har ansökt om att få ett nytt registreringsnummer på sin lätta motorcykel" osv. Vilket inte gjorde situationen direkt enklare. Han berättade att han inte hade CB:n så väldigt länge - men erkände att det ju nu lite senare kanske varit lite kult att ha behållt den med original reg nummer, ett visst kuriosa värde.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Nätet är nog det ställe man är som minst anonym på ;) ALLT loggas! Både hos din ISP och tjänsteleverantörerna. Så redan där finns det gott om info om vem som har surfat runt och kollat på vilka bilder. Sen skickar man ett sms och begär ut ägaruppgifter, det loggas också, både hos din teleoperatör och hos Transportstyrelsen. Visst, man kan ha ett kontantkort, men fortfarande loggas platsen, och sen är det inte så svårt att ta reda på vem som bor/vistas där. Sen ska man ju lista ut hur man hittar dit också, och det loggas det med. Har dom mobilen med sig när dom hämtar hojen så är det ännu mer kört.

Få hojtjuvar är listiga nog att alltid surfa efter hojbilder via publika wifi och ha en dedikerad mobil, som bara används för att leta ägaruppgifter, och bara används på slumpvisa ställen där dom i normalfallet aldrig är annars.

Den utrustningen skulle man ha tillgång till! Då finns ju möjligheten att kraftigt öka dödligheten hos hojtjuvar. Enligt mig är den alldeles för låg. :smasha
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Söker man dyrare rariteter, så är det perfekt att reka av nätet, så jag skulle nog rekommendera att man maskerar med det i åtanke.

Min poäng är mest att om du letar specifika hojar att sno, som ditt exempel med dyrare rariteter.

Går då den tjuven in på t ex sporthojs fototråd och kikar igenom de hundratals trådar från t ex "Slingerbulten" för att dessutom kika igenom totalt tiotusentals bilder för att KANSKE hitta någon unik hoj där skylten KANSKE syns för att sen leta reda på ägaren, fortfarande utan att ha den minsta susning om hojen överhuvudtaget står på adressen där ägaren är skriven?

Jag tror inte det.

Men som sagt, jag låter bli att plåta hojar så att skylten syns för att slippa diskussionen.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Både och skulle jag säga. Gör du nåt lagligt skall du alltid dölja, gör du nåt olagligt skall du alltid ha skylten på, eller var det tvärtom? Jag kommer inte ihåg men tänkt sunt förnuft, inte polisens, utan ditt eget.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Min poäng är mest att om du letar specifika hojar att sno, som ditt exempel med dyrare rariteter.

Går då den tjuven in på t ex sporthojs fototråd och kikar igenom de hundratals trådar från t ex "Slingerbulten" för att dessutom kika igenom totalt tiotusentals bilder för att KANSKE hitta någon unik hoj där skylten KANSKE syns för att sen leta reda på ägaren, fortfarande utan att ha den minsta susning om hojen överhuvudtaget står på adressen där ägaren är skriven?

Jag tror inte det.

Men som sagt, jag låter bli att plåta hojar så att skylten syns för att slippa diskussionen.

Antagligen inte, men kanske på blocket mfl dära man kan söka efter en specifik modell mm. Jag försöker undvika att skylta med regskylten, det skadar ju inte att maska.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top