Diskussionstråden för olyckor 2015

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag är så trött på allt det gruset på våra vägar.
Det kan ju dyka upp grus på vägen var som helst i detta land.
Har precis kommit hem från 6 dagars körning i Norge.
Inget grus på vägen någonstans.
Dom har ju liksom mer snö, tjäle och rinnande vatten problem än vad vi har.
I alla fall i Västra Götaland.
Så min slutsats är. Bort med det överdrivna användandet av grus. Och bort med vajerräcken.
 

moddlaren

Guest
Jag har kört en hel del bil nu i någon vecka och en sak slår mej.. Så otroligt många hojar som ligger o slickar kofångaren/undrkörningsskyddet på långtradare o person bilar.

Att man sitter i en bil o smäller är ju en sak där finns ju deformations soner.. Men bröstkorgen rakt i bakändan på ett större fordon då är inte deformationssonen större än ca 5cm sedan börjar det bli trångt..

Det verkar inte spela någon roll vilken hoj typ det är utan mera verkar det vara åldern som gör detta körbetendet. 50+ som mej skälv. Men inte fn ligger jag o slickar bakända på en lastbil..

Priset tog 4 skägg kädda gentlemen på äventyrs hojar (tyskregade) som klämmt sig upp helt sjukt nära bakom en lastbil.. Det duggregnade så jag antar att det var torrt o gott 1 meter bakom lastbilen.

Men det är inte konstigt att mc åkare dör varannan dag för med det betendet som många har att köra mc på samma vis som man kör bil. Nja statestiken kommer nog att fortsätta vara ganska mörk resten av sommaren

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört en hel del bil nu i någon vecka och en sak slår mej.. Så otroligt många hojar som ligger o slickar kofångaren/undrkörningsskyddet på långtradare o person bilar.

Att man sitter i en bil o smäller är ju en sak där finns ju deformations soner.. Men bröstkorgen rakt i bakändan på ett större fordon då är inte deformationssonen större än ca 5cm sedan börjar det bli trångt..

Det verkar inte spela någon roll vilken hoj typ det är utan mera verkar det vara åldern som gör detta körbetendet. 50+ som mej skälv. Men inte fn ligger jag o slickar bakända på en lastbil..

Priset tog 4 skägg kädda gentlemen på äventyrs hojar (tyskregade) som klämmt sig upp helt sjukt nära bakom en lastbil.. Det duggregnade så jag antar att det var torrt o gott 1 meter bakom lastbilen.

Men det är inte konstigt att mc åkare dör varannan dag för med det betendet som många har att köra mc på samma vis som man kör bil. Nja statestiken kommer nog att fortsätta vara ganska mörk resten av sommaren

Mvh

Jaoh, folk fortsätter med samma ovanor som de har i bil när de kommer upp på hojen. Speciellt sånhär år när det är så kasst väder att de mest sitter i bilen, verkar det som.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har kört en hel del bil nu i någon vecka och en sak slår mej.. Så otroligt många hojar som ligger o slickar kofångaren/undrkörningsskyddet på långtradare o person bilar.

Visst ser man detta ibland och jag blir lika förundrad varje gång. Däremot skulle jag nog säga att det är betydligt mindre vanligt bland motorcyklister än bilister. Att det ändå förekommer skulle jag tro bero på att attityden bland trafikanter till att hålla avstånd rent allmänt blivit betydligt sämre under senare år. Eftersom alla bilar kör så, kanske det blir slentrian och man reflekterar inte över hur stora riskerna är.

Ibland är det heller inte så lätt att hålla det säkerhetsavstånd man egentligen vill. Jag vill gärna hålla bilar på ett "säkerhetsavstånd" ifrån mig och vill aldrig ligga i deras döda vinkel, så att deras oväntade manövrar inte får förödande konsekvenser för mig. På de större lederna och motorvägarna blir detta allt svårare. Skapar man sig en lucka till bilen framför får man genast någon som lägger sig alldeles bakom och en annan som smiter in i luckan framför. Kör man dessutom på en väg med vajerräcken blir man som motorcyklist instängd i en ganska liten låda med väldigt vassa och hårda kanter. Vad man som motorcyklist så klart gör i det läget är att gasa på och lämna bilarna bakom sig när man kan. Visst, det innebär också en risk, inte minst för böter och kanske indraget körkort, men man slipper i alla fall lämna över kontrollen för sin egen säkerhet till andra trafikanters omdöme och förmåga.

Om polisen faktiskt skulle börja bry sig om de som håller för kort avstånd skulle de nog lätt kunna bötfälla eller ta körkortet för majoriteten av bilister. Många känner nog inte till att man egentligen skall bötfälla vid avstånd mindre än en sekund och dra körkortet på plats vid mindre än en halv sekund.

Skulle jag någon gång ha oturen att köra på en grävling hoppas jag det inte sker när jag befinner mig inklämd mellan bilar på en vajerräckesväg!
 
Last edited by a moderator:

moddlaren

Guest
Jo tyvärr verkar många köra hoj som dom kör sin bil agressivt o skit nära framförvarande fordon. Även vid kolon körning ligger många skit tätt utan att lämna en lucka så att andra fordon faktiskt kan köra om och kunna gå in när det är många hojar i rad.


Sedan finns ju sådan bilförare som en jag råkade ut för sist gången jag åkte mindre o trevliga småvägar. Kom i kapp en långsamt körande herre som helt plötsligt förvandlades till en stridspilot när jag nästan var förbi i hela 65km i timmen.

Gasen i botten o upp i hiskliga 70-75km på en fin liten kurvig väg halvägs ner i dikena o drog upp grus, sten,o grästorvor med sina hjul i underede..

Knepigt varför denna person skulle ned i dikena när man ledigt håller 90-100 med bil på denna sträckan. Kanske någon ide att han skulle jävlar visa var skåpet skullestå.. Fick åka förbi på utsidan i en böj då diket var upptaget av en ford o några böjar senare syntes han inte till..

Trafiken är minst sagt farlig ute på vägarna så jag förstår mer o mer er som väljer bana..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
FLERA MC-DÖDA - NU FÅR MITTRÄCKENA HÅRD KRITIK

Sju mc-förare har omkommit i den västsvenska trafiken under juli.
I helgen omkom en förare efter att ha kört in i ett mitträcke.


NU RIKTAS TUFF KRITIK MOT MITTRÄCKENAS KONSTRUKTION.

– Om man slår emot vajern betyder det ofta döden, säger Mikael Höögskog, presskontakt vid Motormännen.
Juli har så här långt varit en svart månad för motorcyklister i Västsverige. Mellan 18 och 26 juli omkom sju mc-förare – på endast åtta dagar.
I helgen omkom en mc-förare när han körde på en grävling på E6:an utanför Tanum. Mannen körde omkull och in i mitträcket.
– Mannen avled av sina skador på platsen, sa Thomas Fuxborg, polisens presstalesman i Västra Götaland
.

Juli har så här långt varit en svart månad för motorcyklister i Västsverige. Mellan 18 och 26 juli omkom sju mc-förare – på endast åtta dagar.
I helgen omkom en mc-förare när han körde på en grävling på E6:an utanför Tanum. Mannen körde omkull och in i mitträcket.
– Mannen avled av sina skador på platsen, sa Thomas Fuxborg, polisens presstalesman i Västra Götaland.



"Betyder ofta döden"

Nu riktas tuff kritik mot mitträckenas konstruktion – som enligt intresseorganisationen Motormännens har brister.
– De här vajrarna sticker upp. Det gör att om man ramlar i hög fart betyder det ofta döden, säger Mikael Höögskog, presskontakt vid Motormännen.
I grunden är Motormännen positiva till mitträckena – som räddar många liv i trafiken. Men räckenas oskyddade stolpar kan leda till allvarliga olyckor.
– Det borde kunna utformas på ett annat sätt. Till exempel genom att sätta upp ett skydd eller en sarg framför stolparna, säger Mikael Höögskog.


"Är frustrerande"

Även Sveriges motorcyklister (SMC) är kritisk till de oskyddade stolparna. De är enligt organisationen redan förbjudna i länder som Tyskland, Norge och Nederländerna.

– De är farliga för motorcyklister. Vi har försökt att ändra på det här i 15 år. Det är på väg åt rätt hål – men det är ändå frustrerande. Det gör att motorcyklister väljer andra vägar när de är ute och kör av ren rädsla, säger Maria Nordqvist, presskontakt vid SMC.

Vid Trafikverket känner man till kritiken från mc-förarna. Men man vidhåller att mitträckenas konstruktion är den mest trafiksäkra.

– Det är den trafiksäkraste åtgärden. Vi har några dödsfall varje år vid mitträcken och varje olycka är en för mycket, men det är extremt ovanligt. Det är för tidigt att dra slutsatser vad som ligger bakom sommarens dödsolyckor, säger Lennart Hellsing vid Trafikverket.

Hur ser ni på kritiken om de oskyddade stolparna?

– Hela tekniken bygger på att stolpen tar krockvåldet. Hastigheten sjunker och du kommer 60-70 centimeter ovanför vajern. Jag vet inte hur man skulle kunna göra bygga de här räckena annorlunda..
Av Gustaf Nilsson Av Gustaf Nilsson
gustaf.nilsson@gt.se



Men vi som inte är för Noll Vision utan vill ha mer aktiv än passiv Trafiksäkerhet vet att det finns alternativ till dödsräcken...
Och med lite mer än IQ - fiskmås kan man ta reda på varför dessa räcken är förbjudna i vissa länder och vad som används istället...

SMC har mycket som vi alla måste känna till och sprida kunskap om.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Vagracken/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke


"Organisationen är kritisk till mitträckenas mitträcken."

Jag blir arg varje gång jag läser hojartiklar i tidningen. Det är som om någon reporter har fått ett uppdrag ingen vill ha och hela grejen tas inte på allvar och blir slarvig.

Ett annat citat är ju "Jag vet inte hur man skulle kunna göra bygga de här räckena annorlunda." Herregud. Betongbarriär? Hockeyrink-teknik(i brist på bättre beskrivning)? Vad som helst som inte innehåller stolpar eller vajrar. Som sagt, känns som att ingen tar det på allvar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Det ä samma kort som dras upp i bägge riktningarna men bara en "sanning" som förmedlas i allmänhetens ögon varje gång. Kan man inte föra diskussionen framåt någon gång kan man tycka. Starta på en högre nivå. Det har redan diskuterats om mitträcken och de ökade risker det medför för oskyddade trafikanter i flera år. Ändå återkommer man precis som om det vore något nytt gång på gång. Det är sällan intervjuaren tar fram ett påstående som att det förekommer en hel del olyckor som beror på att förarna saknar rätt behörighet, kör onyktra, narkotikapåverkade och att det sker på stulna/oförsäkrade fordon. När det vid det här laget är känt borde man kunna ta upp det i ett tidigt skede istället för att låta SMCs företrädare eller någon annan stackare som får stå där och försvara sin hobby. Det är synd att ett kollektiv ska behöva försvara sig hela tiden - även när vi talar om vanliga olyckor där det inte finns någon misstanke om vårdslöshet. Det är ju nästan det mest tragiska.

Det är dags att sluta och titta på tv och läsa artiklar där tyckare som Collin och Co uttalar sig. Experter kallar de sig visst. Ett skämt att man låter folk kalla sig det i en rad frågor. Inte bara när det gäller trafiksäkerhet. Det är lätt att tycka saker och ting. Man är ingen expert för det. Det borde vederbörande vara ödmjuka nog att erkänna för sig själva. Då hade man kanske kunnat föra debatten på en högre nivå än sandlådenivå.

Detta inlägg är inte riktat specifikt mot inslaget ovan utan mer en allmän reflektion över senaste tidens nyheter och debattartiklar från "experterna".
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
W
Det ä samma kort som dras upp i bägge riktningarna men bara en "sanning" som förmedlas i allmänhetens ögon varje gång. Kan man inte föra diskussionen framåt någon gång kan man tycka. Starta på en högre nivå...

...Det har redan diskuterats om mitträcken och de ökade risker det medför för oskyddade trafikanter i flera år. Ändå återkommer man precis som om det vore något nytt gång på gång.

...Det är sällan intervjuaren tar fram ett påstående som att det förekommer en hel del olyckor som beror på att förarna saknar rätt behörighet, kör onyktra, narkotikapåverkade och att det sker på stulna/oförsäkrade fordon. När det vid det här laget är känt borde man kunna ta upp det i ett tidigt skede istället för att låta SMCs företrädare eller någon annan stackare som får stå där och försvara sin hobby. Det är synd att ett kollektiv ska behöva försvara sig hela tiden - även när vi talar om vanliga olyckor där det inte finns någon misstanke om vårdslöshet. Det är ju nästan det mest tragiska.

Det är dags att sluta och titta på tv och läsa artiklar där tyckare som Collin och Co uttalar sig. Experter kallar de sig visst. Ett skämt att man låter folk kalla sig det i en rad frågor. Inte bara när det gäller trafiksäkerhet....

...Detta inlägg är inte riktat specifikt mot inslaget ovan utan mer en allmän reflektion över senaste tidens nyheter och debattartiklar från "experterna".
Bra synpunkter, sorterar upp frågorna och synpunkterna lite i citatet. Först och främst är jag helt enig med Dig att vi alltid startar debatten från noll. Men det mest skrämmande är att, om Du läser Dangarts spalt i senaste MC-folket, SMC tydligen möter samma "Goddag yxskaft"-attityd när det gäller samverkan med myndigheter och verk på hög nivå! Det finns ingen gammal fördom, inga avfärdade tvångsmedel och inga framsteg som inte kan ifrågasättas när hastighetstalibanerna sätter sig vid bordet. Kraven på bevisbörda från MC-håll är stenhårda och omfattande medan deras egna argument är uselt underbyggda på oerhört statistiskt tveksamma underlag. Surt, och kan komma att få omfattande konsekvenser.

I inslaget nämns till exempel att det skulle vara nio ggr farligare att köra hoj än bil. FEL! Sannolikheten för att råka ut för en olycka om Du är nykter, har körkort, använder skyddsutrustning och kör i vettigt rimliga hastigheter är snarare lägre. Problemet är att konsekvenserna blir värre OM olyckan är framme, något som också "dödsräckena" bidrar till...

Som motvikt vill jag visa på ett tidigare inslag i Rapport där forskaren Michael Fored gör en i mina ögon utmärkt insats för att dra slutsatser utifrån sin statistik: http://www.svtplay.se/video/3074887/rapport/rapport-rapport-699?start=auto

Så som läget är idag kan jag bara hoppas på att vi motorcyklister även i medias ögon får ett erkännande som de ledande experterna på vår egen situation och vår egen miljö. Men det gör sig inte över en natt...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I inslaget nämns till exempel att det skulle vara 15-20 ggr farligare att köra hoj än bil. FEL! Sannolikheten för att råka ut för en olycka om Du är nykter, har körkort, använder skyddsutrustning och kör i vettigt rimliga hastigheter är snarare lägre. Problemet är att konsekvenserna blir värre OM olyckan är framme, något som också "dödsräckena" bidrar till...

Mycket bra skrivet!:tummenupp

Kom ihåg denna alla ni som gillar motorcyklar, när mantrat om hur farliga motorcyklar är!

Som motvikt vill jag visa på ett tidigare inslag i Rapport där forskaren Michael Fored gör en i mina ögon utmärkt insats för att dra slutsatser utifrån sin statistik: http://www.svtplay.se/video/3074887/rapport/rapport-rapport-699?start=auto...

Även polisen var riktigt vettig, :tummenupp tyvärr får han troligen inte vara ute och jaga mobilpratare utan det är hastighet och onykterhet som är lösningen. Att trötthet och mobilprat kan ha samma konsekvens som onykterhet för oss på motorcykel har ingen betydelse, dessa går inte att mäta som onykterhet... :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som provat att köra i såna här räfflor och kan säga hur det är?

http://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/rafflor-oroar-hojakare-8351954.aspx

Många gånger, och ligger det grus i dem är det jävligt otäckt, men annars låter det mest. Man ligger ju inte och såsar i dem på hoj direkt, iaf inte jag. Jag går fort ut över dem, och in tillbaka när jag gör omkörningar. De vita strecken är ändå på samma ställe som räfflorna, och de vill jag inte heller ligga på i onödan, för de är ju snorhala när de är fuktiga.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Någon som provat att köra i såna här räfflor och kan säga hur det är?

http://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/rafflor-oroar-hojakare-8351954.aspx

I Västsverige har de gjort räfflor på en väldans massa vägar, så jag har fått anledning att testa hur det känns ett antal gånger. Med lite flyt är det inte så dramatiskt att köra över, men jag håller med om det som framkom i försöksgruppen, dvs att det i onödan distraherar och tar fokus från körningen samt att det finns risk för att det i ogynnsamma situationer kan skapa friktionsproblem, där en MC är särskilt utsatt.

När jag läser följande citat blir jag dock inte så lite förbannad. Det är så signifikativt för våra myndigheters och politikers inställning till trafiksäkerhet:

– Man gör dem för att de som sitter i andra tankar vid ratten ska märka att de är på väg till andra körfältet. Precis som vajerräcken räddar räfflor i vägen liv, förklarar Lennart Helsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Istället för att komma till rätta med bristande attityder hos bilförare som gör att de inte har uppmärksamhet på bilkörningen (exempelvis genom informationkampanjer och ändrade prioriteringar inom polisen) snarare uppmuntrar man till detta genom att installera en extra feature i vägen som gör att bilföraren lugnt kan fortsätta facebooka eftersom han/hon ändå blir påmind när denne är på väg att massakrera en mötande trafikant. Det ena behöver så klart inte utesluta det andra. Problemet är att man bara gör det ena och att det inte hjälper och att det sker på vår bekostnad, särskilt när det gäller dåligt utformade mitträcken.

Vad gäller friktionsmätningar säger Lennart Helsing att det är kostsamt, och att man endast utför friktionsmätningar på vägar där det skett flera allvarliga olyckor.

Så klart... Exakt hur många dödsfall eller allvarligt skadade anser Helsing krävs för att motivera denna kostnad? :huvet
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I Västsverige har de gjort räfflor på en väldans massa vägar, så jag har fått anledning att testa hur det känns ett antal gånger. Med lite flyt är det inte så dramatiskt att köra över, men jag håller med om det som framkom i försöksgruppen, dvs att det i onödan distraherar och tar fokus från körningen samt att det finns risk för att det i ogynnsamma situationer kan skapa friktionsproblem, där en MC är särskilt utsatt.

När jag läser följande citat blir jag dock inte så lite förbannad. Det är så signifikativt för våra myndigheters och politikers inställning till trafiksäkerhet:



Istället för att komma till rätta med bristande attityder hos bilförare som gör att de inte har uppmärksamhet på bilkörningen (exempelvis genom informationkampanjer och ändrade prioriteringar inom polisen) snarare uppmuntrar man till detta genom att installera en extra feature i vägen som gör att bilföraren lugnt kan fortsätta facebooka eftersom han/hon ändå blir påmind när denne är på väg att massakrera en mötande trafikant. Det ena behöver så klart inte utesluta det andra. Problemet är att man bara gör det ena och att det inte hjälper och att det sker på vår bekostnad, särskilt när det gäller dåligt utformade mitträcken.



Så klart... Exakt hur många dödsfall eller allvarligt skadade anser Helsing krävs för att motivera denna kostnad? :huvet

Ja, det är ju helt sjukt att inte friktionsmäta som regel på nyligen omlagd asfalt, och sedan ondgöra sig över att motorcyklisterna kraschar. Ja, tacka fan för att vi gör det när de inte sköter sitt jävla jobb med att bygga vägar. Och dessutom tar entreprenörernas parti mot trafikanterna. :4skrika
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Foliehatt varning men jag tror att en väldigt starkt bidragande orsak till att berörda myndigheter inte vill ta i frågan med vajerräcken samt ansvarsfrihet för firmorna som lägger ny väg och för tjänstemännen som beslutar fram idiotier är ett väldigt stark lobbande. Är så mycket pengar i det hela att några döda per år helt enkelt inte betyder nått..

Man får iaf känslan av att det ligger en hund begraven i det hela..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top