Diskussionstråden för olyckor 2015

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vänstersvängande föremål är enkla att undvika faktiskt.

Korsning av någon typ + föremål som mot förmodan skulle kunna ta en slumpmässig ändring som inte följer tangenten innebär alltid idiotförsiktighet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har de uppdaterat artikeln igen. Eventuellt har flickan ramlat omkull när någon körde förbi henne på en stulen moped. Intressant att de i rubriken fortfarande tvärsäkert konstaterar "5-årig flicka påkörd av motorcyklist".
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
En trimmad moped är en motorcykel. Den kan inte ha varit så lite trimmad heller, om flickan ramlade omkull av vinddraget.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
http://www.pt.se/nyheter/allvarligt-skadad-i-mc-olycka-9363654.aspx

Rapporterad av Guinness i olyckstråden med annan länk. Tydligen hasch både på och i kroppen, en fighter och en lite lömsk väg med högfartskurvor men ett knixigt och buckligt parti där föraren tydligen tappade kontrollen. Är det inte spännande nog att helt enkelt köra hoj med kk och utan droger i kroppen...?
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Nu börjar det bli för många som dör, snälla vänner, ta det lugnt, vi vill ha er kvar längre. Det är inte värt att köra som en racer, eller inte ha tankarna där ni är. Ta det lugnt, se upp för annan trafik ( vi vet att dom är idioter). Kör som du är osynlig och alla runt om dig är fullständigt vansinniga, telefontryckande, messande, sminkande, stressade, jag måste hem snabbt, bakom ratten vet allt.
Er lilla påminnelse
BW
 

Raderad medlem 51742

Guest
Denna helgen har det varit väldigt många tragiska MC-olyckor, i synnerhet i Västsverige. 2 unga män döda i Vara, 10 årig flicka död och hennes pappa allvarligt skadad i Veddige, ung man död i Munkfors och nu senast en allvarlig olycka med oklar utgång där MC kört in i bil på Södertäljevägen. Därutöver ett antal olyckor med mindre allvarlig utgång. Skänker en tanke till de som är drabbade och dess anhöriga.

Vet inte vad som orsakat olyckorna, men konstaterar att det är semestertider och många ovana semesterbilister är ute på vägarna som kör sämre än någonsin. Även vi motorcyklister har semester och är så klart ivriga att få rasta hojen på härliga kurviga vägar. Låt oss försöka att inte provoceras av semesterbilister som är i vägen, ouppmärksamma och gör dumheter. Låt oss så långt det är möjligt välja roliga vägar där vi samtidigt inte kommer i konflikt med andra trafikanter. Låt oss köra riskmedvetet - ha kul där det är lämpligt, men lägg till lite extra riskmarginal när det finns annan trafik och andra risker närvarande.

Hade själv en incident häromdagen, där en bilist plötsligt tvärnitade på en vältrafikerad 80-väg och stannade mitt i körfältet för att (som det verkade) börja prata med en kompis som stannat i parkeringsfickan bredvid. Där fick jag nytta av såväl ABS som att jag höll betydligt större avstånd till framförvarande än de flesta andra trafikanter på denna väg - en riskmarginal som nästan helt åts upp av att jag bara för något ögonblick flyttade blicken för att hälsa på ett par mötande motorcyklister. Fick stopp med någon meter tillgodo. Ren tur att jag just då inte hade en bilist bakom som höll det avstånd som de flesta numera brukar hålla. Då hade jag blivit en kylarprydnad.
 

Raderad medlem 51742

Guest
http://www.expressen.se/gt/totalstopp-i-trafiken-efter-en-mc-krasch/

Idag omkom en motorcyklist efter att har kört på en grävling, gått omkull och sedan glidit in i vajerräcket på den nybyggda motorvägen.

Något man fasar för som MC-förare är såklart att krocka med ett djur. Till och med vid ett relativt litet djur som en grävling kan man nog vara glad om man slipper gå omkull och hoppas att det i såna fall sker på rätt ställe. Kör man omkull och hamnar i ett träd på en mindre kurvig väg är det en sak, men när det sker på en nybyggd motorväg och som en följd av att Trafikverket gjort ett aktivt val att sätta upp vajerräcken känns det så fullkomligt onödigt. :( Det är lätt att förstå hur liten chans man har att överleva när man glider in i ett vajerräcke efter att ha gått omkull i motorvägsfart. Kontrasten mot att istället glida längs ett slätt räcke eller ner i ett förlåtande sidoområde (som man byggde motorvägar förr) är enorm och hade kunnat innebära skillnaden mellan döden och lindriga skador.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
http://www.expressen.se/gt/totalstopp-i-trafiken-efter-en-mc-krasch/

Idag omkom en motorcyklist efter att har kört på en grävling, gått omkull och sedan glidit in i vajerräcket på den nybyggda motorvägen.

Något man fasar för som MC-förare är såklart att krocka med ett djur. Till och med vid ett relativt litet djur som en grävling kan man nog vara glad om man slipper gå omkull och hoppas att det i såna fall sker på rätt ställe. Kör man omkull och hamnar i ett träd på en mindre kurvig väg är det en sak, men när det sker på en nybyggd motorväg och som en följd av att Trafikverket gjort ett aktivt val att sätta upp vajerräcken känns det så fullkomligt onödigt. :( Det är lätt att förstå hur liten chans man har att överleva när man glider in i ett vajerräcke efter att ha gått omkull i motorvägsfart. Kontrasten mot att istället glida längs ett slätt räcke eller ner i ett förlåtande sidoområde (som man byggde motorvägar förr) är enorm och hade kunnat innebära skillnaden mellan döden och lindriga skador.

Vi får hoppas att SMC:s påtryckningar ger säkrare vägar även för motorcyklister i framtiden. Jag åker ju hellre ut på en åker än stannar i ett vajerräcke och blir strimlad. På en åker har man ju iaf en chans att glida tills man stannar. Likaså med plexiglas eller plåt längst ner på räckena.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi får hoppas att SMC:s påtryckningar ger säkrare vägar även för motorcyklister i framtiden. Jag åker ju hellre ut på en åker än stannar i ett vajerräcke och blir strimlad. På en åker har man ju iaf en chans att glida tills man stannar. Likaså med plexiglas eller plåt längst ner på räckena.

Varför bara hoppas på SMC?
Du, och alla vi andra här, kan själv göra saker.
Vi kan berätta för så många som möjligt om vajerräckets för- och nackdelar.
Vi kan berätta om alternativen som är säkrare för alla och långsiktigt billigare.
Vi kan berätta att det, som i dagens DN, inte var grävlingen utan Trafikvärkets dödsräcke som dödade!

Trafikvärk, för Noll Vision är inte för alla... :fakta

Vi vet att vajerräcket bara är billigast på kort sikt.
Vi vet att det finns lösningar på räcken som tar bort bilisternas nackdelar med vajerräcke och inte dödar eller lemlästar motorcyklister.

Nu har jag varit med i SMC sedan början av 80-talet och arbetet är bra men vi alla som kör motorcykel kan också sprida kunskap. :)

Men eftersom DN nämnde att det inte var en svensk motorcyklist kan SMC ta upp det i dennes hemland och, förhoppningsvis, skapa internationella påtryckningar om en förändring...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför bara hoppas på SMC?
Du, och alla vi andra här, kan själv göra saker.
Vi kan berätta för så många som möjligt om vajerräckets för- och nackdelar.
Vi kan berätta om alternativen som är säkrare för alla och långsiktigt billigare.
Vi kan berätta att det, som i dagens DN, inte var grävlingen utan Trafikvärkets dödsräcke som dödade!

Trafikvärk, för Noll Vision är inte för alla... :fakta

Vi vet att vajerräcket bara är billigast på kort sikt.
Vi vet att det finns lösningar på räcken som tar bort bilisternas nackdelar med vajerräcke och inte dödar eller lemlästar motorcyklister.

Nu har jag varit med i SMC sedan början av 80-talet och arbetet är bra men vi alla som kör motorcykel kan också sprida kunskap. :)

Men eftersom DN nämnde att det inte var en svensk motorcyklist kan SMC ta upp det i dennes hemland och, förhoppningsvis, skapa internationella påtryckningar om en förändring...

Inte nog med att det sätts upp vajerräcken, det läggs värdelös asfalt MELLAN vajerräckena.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Kan ju inte vara en särskilt stor och komplicerad grej att göra vajerräckena mc-säkra. Sätt någon skyddsplatta eller nåt framför skiten som löper hela vägen, en tjock duk eller vad fan som helst. För jävligt att vi mc-åkare bara ska behöva acceptera dessa rivjärn till "skyddsräcke"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan ju inte vara en särskilt stor och komplicerad grej att göra vajerräckena mc-säkra. Sätt någon skyddsplatta eller nåt framför skiten som löper hela vägen, en tjock duk eller vad fan som helst. För jävligt att vi mc-åkare bara ska behöva acceptera dessa rivjärn till "skyddsräcke"

Kan minnas fel, men tycker mig minnas att Sverige röstade emot ett förslag att införa krav på MC-säkra räcken i EU för några år sedan.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Låter oehört svenskt.. så det stämmer säkerligen.
"har ju lagt multum monies på dessa vajerräckena.. fan ta Eu om de förbjuder dem"
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför bara hoppas på SMC?
Du, och alla vi andra här, kan själv göra saker.
Vi kan berätta för så många som möjligt om vajerräckets för- och nackdelar.
Vi kan berätta om alternativen som är säkrare för alla och långsiktigt billigare.
Vi kan berätta att det, som i dagens DN, inte var grävlingen utan Trafikvärkets dödsräcke som dödade!

Trafikvärk, för Noll Vision är inte för alla... :fakta

Vi vet att vajerräcket bara är billigast på kort sikt.
Vi vet att det finns lösningar på räcken som tar bort bilisternas nackdelar med vajerräcke och inte dödar eller lemlästar motorcyklister.

Nu har jag varit med i SMC sedan början av 80-talet och arbetet är bra men vi alla som kör motorcykel kan också sprida kunskap. :)

Men eftersom DN nämnde att det inte var en svensk motorcyklist kan SMC ta upp det i dennes hemland och, förhoppningsvis, skapa internationella påtryckningar om en förändring...

Ja, där har vi facit i det hela. Tack för den.

De senaste åren har det regelbundet skadats eller omkommit utländska förare i Sverige som varit helt oförberedda på den usla standarden i det svenska vägnätet:

Några exempel: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hollandare-omkull-pa-losgrus-efter-lagning---Se-olyckan-pa-film/


Riktigt illa blir det med kombinationen dödsräcke <-> halkbaneasfalt:
http://www.gd.se/blaljus/polisen-asfalten-blir-saphal

och då skall vi hålla i minnet att alla olyckorna kring Gävle, som tillåtits pågå år efter år, sker på ett underlag som Trafikverket tydligen inte kan (vill?) få ordning på.

Vi vet att vi inte kan lita på Trafikverket. Detta kan dock inte utländska besökare gissa sig till ens i sin vildaste fantasi.

I denna senaste, tragiska, Trafikverksinducerade räckesolycka så skall vi har två saker klart för oss:

A: Sträckan ingår i EUs prioriterade TEN-T vägnät; det viktigaste, högst prioriterade sträckorna i Europa som också skall (borde...) vara de säkraste.

B: Snubben blev köttfärs längs Trafikverkets senast öppnade motorvägssträcka. Vägen borde rimligen hållit högsta tänkbara säkerhetsstandard för de fordon som trafikerar vägen....?
Den öppnades så sent som 6/7, alltså mindre än en månad sedan. Här är Trafikverkets stolta inbjuden:

http://www.trafikverket.se/Pressrum...rvagsetapp-i-varldsarv--e6-varldsarvet-tanum/

Det är symptomatiskt att det första dödsfallet längs sträckan - inte ens tre veckor efter öppnandet, är en motorcyklist; transportslaget som Trafikverket överhuvudtaget inte tar hänsyn till i sin projektering, och faktiskt rent av ÖKAR riskerna för i sina ambitioner att ytterligare skydda redan skyddade caged drivers.

Jag har inget emot ökad säkerhet för bilister, men så fan heller att denna säkerhet skall skapas på min bekostnad!


Jag skulle vilja se ett scenario där vi motorcyklister blir heligt förbannade och börjar ställa krav på samhället. Jag skulle vilja se insändare, debattartiklar och en allmän vrede - ett uppror där myndigheterna vänder sig till SMC och känner att just denna organisationen är deras safe haven och räddningsplanka i ett hav av allt mer uppretade motorcyklister.


En så onödig död. En Italienare ute på dagens variant av pilgrimsresa: Besöket på Il Capo Nord.
Varenda Italienare verkar vilja åka dit minst en gång i livet. Dagens Grand Tour, ett viktigt kapitel på en latinsk bucket list.

Istället åker man dit genom att slaktas mot ett dödsräcke.
En omkullkörning mot en grävling skulle kunnat varit ett pikant inslag i reseberättelse, en spännande illustration av det nordiska vildlivets oberäknelighet, tillsammans med en krokig korvlåda och ett par fransiga byxor.

I stället dör man Trafikverksdöden mot deras obarmhärtiga jävla räcken.


Vill vi ändra på detta? Då måste vi verkligen engagera oss själva!
Skriv till din lokala tidning som tog upp denna nyhet och gjorde grävlingen till dräpare.
Berätta hur det egentligen ligger till. Berätta att Trafikverkets missriktade räckeshysteri DÖDAR motorcyklister.

Här är en liten käck illustration som lättar upp:

raumlckesavraumlttning_zpsysp9v83s.jpg


Osmaklig...? Jovars, men det är faktiskt det som det handlar om för oss motorcyklister.


Jag skrev till GP i helgen, men har inget hopp om något införande.
Men kanske om 10 till skriver något...? Kanske?
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top