Diskussionstråden för olyckor 2015

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haha. :D .
Säsongen startade ju för en månad sen! :crash
Ja, den brukar iaf göra det, i år så blir det säsongsstart lite senare än vanligt. :3freak

Haha juste de har den ju, host host.... :rodnar Tyvärr börjar inte min förräns om 2 veckor. Men då jäklar ska det köras :rock :crash
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Flicka på trottoar nermejad av mc

Hade missat den här fullständigt gräsliga händelsen i Jämtland för några år sedan. Nyligen dömdes den 23-årige mc-föraren till fängelse för grovt vållande till annans död och för grov vårdslöshet i trafik. Någon som vet något mer om händelsen? Låter ju fullständigt obegripligt som det förklaras av föraren: ”fått något i ansiktet som gjort att han successivt förlorat medvetandet samtidigt som han råkat komma upp på trottoaren där han försökt motorbromsa för att undvika en kollision med flickan.”

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/sorg-i-lillhardal

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/hovratten-23-aring-for-dodsolycka
 

Bifogat

  • lillhardaldom_0.jpg
    lillhardaldom_0.jpg
    38.5 KB · Visningar: 145
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm. Kommer att det skrevs lite om det när det begav sig, tydligen hade stolpskottet hållit på och kört som ett blockmongo under en längre tid, och polisen hade ringts ut flera gånger utan att ta honom på bar gärning. Minns jag inte helt fel var det nån som uttalade sig om det i nån artikel, och sa att det bara var en tidsfråga innan idioten körde på någon på en trottoar. Mitt minne är dock ganska kasst.
 

bloom

Guest
Sådär ja, första incidenten efter 3 år på hoj.

åker inne i stan, ligger i vänster fil i höjd med en volvo v50 ca 50 km/h. Mitt framhjul är vid hans förardörr när han byter fil!! knyter sig i magen och tror ja säger faaaan!! Smäller i med styret i bakdörren å får världens vobbel, varpå jag vinglar ifrån bilen för att sedan vingla tillbaka in i förardörren och bryter av hans backspegel med min underarm.

lyckas hålla mig på hjulen och får stop på hojen. Killen i bilen drar ner rutan å är allmänt otrevlig å frågar vad jag håller på med, antar att han va lika chockad som jag.

Bromshandtaget pekade uppåt å inga andra skador på hojen, tror jag hade ben å armar som fungerade som fendrar. Lite skakis blev man
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sådär ja, första incidenten efter 3 år på hoj.

åker inne i stan, ligger i vänster fil i höjd med en volvo v50 ca 50 km/h. Mitt framhjul är vid hans förardörr när han byter fil!! knyter sig i magen och tror ja säger faaaan!! Smäller i med styret i bakdörren å får världens vobbel, varpå jag vinglar ifrån bilen för att sedan vingla tillbaka in i förardörren och bryter av hans backspegel med min underarm.

lyckas hålla mig på hjulen och får stop på hojen. Killen i bilen drar ner rutan å är allmänt otrevlig å frågar vad jag håller på med, antar att han va lika chockad som jag.

Bromshandtaget pekade uppåt å inga andra skador på hojen, tror jag hade ben å armar som fungerade som fendrar. Lite skakis blev man

Grattis! Du kom undan väldigt billigt där. :tummenupp
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Hade missat den här fullständigt gräsliga händelsen i Jämtland för några år sedan. Nyligen dömdes den 23-årige mc-föraren till fängelse för grovt vållande till annans död och för grov vårdslöshet i trafik. Någon som vet något mer om händelsen? Låter ju fullständigt obegripligt som det förklaras av föraren: ”fått något i ansiktet som gjort att han successivt förlorat medvetandet samtidigt som han råkat komma upp på trottoaren där han försökt motorbromsa för att undvika en kollision med flickan.”

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/sorg-i-lillhardal

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/hovratten-23-aring-for-dodsolycka

https://www.flashback.org/t1944248
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sådär ja, första incidenten efter 3 år på hoj.

åker inne i stan, ligger i vänster fil i höjd med en volvo v50 ca 50 km/h. Mitt framhjul är vid hans förardörr när han byter fil!! knyter sig i magen och tror ja säger faaaan!! Smäller i med styret i bakdörren å får världens vobbel, varpå jag vinglar ifrån bilen för att sedan vingla tillbaka in i förardörren och bryter av hans backspegel med min underarm.

lyckas hålla mig på hjulen och får stop på hojen. Killen i bilen drar ner rutan å är allmänt otrevlig å frågar vad jag håller på med, antar att han va lika chockad som jag.

Bromshandtaget pekade uppåt å inga andra skador på hojen, tror jag hade ben å armar som fungerade som fendrar. Lite skakis blev man
Helvete! Men vilken tur du hade! Själv vägrar jag ligga i höjd så pass att bilen/lastbilen skulle kunna göra så där, jag drar antingen på utåta helvete, eller slår av, kvickt förbi faran. Detta framförallt efter en nära-döden-upplevelse med en långtradare ute på E4:an som skulle svänga ut i vänsterfil när jag var ungefär vid mitten av långsidan på den, fifan vad jag höll på att skita på mig...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helvete! Men vilken tur du hade! Själv vägrar jag ligga i höjd så pass att bilen/lastbilen skulle kunna göra så där, jag drar antingen på utåta helvete, eller slår av, kvickt förbi faran. Detta framförallt efter en nära-döden-upplevelse med en långtradare ute på E4:an som skulle svänga ut i vänsterfil när jag var ungefär vid mitten av långsidan på den, fifan vad jag höll på att skita på mig...

Jag har delat din lastbilsupplevelse, iofs inte på E4, men tvåfilig väg. Ingen blinkers eller nåt, bara ett snabbt filbyte över till filen där jag låg. Bara att lägga sig till vänster i filen nita för kung och fosterland. Kändes som om jag hade en halvmeter tillgodo när släpet svepte in framför mig. Sedan dess är det full jävla mutter förbi lastbilar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.sydsvenskan.se/lund/mc-forare-till-sjukhus-efter-kollision-/

God vän som satte hojen i sidan på en bil. Han mår bra, bilisten ingen aning. Men bilen hade stopplikt och min vän höll föreskriven hastighet. Får hoppas att bilföraren blir av med lappen. :mad:

Trots att undlåtenhet att respektera stopplikt är en av de där sakerna som man mer eller mindre per automatik blir av med kortet på om länsman ser en så tvivlar jag på att plåtlådeidioten blir av med kortet i det här fallet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trots att undlåtenhet att respektera stopplikt är en av de där sakerna som man mer eller mindre per automatik blir av med kortet på om länsman ser en så tvivlar jag på att plåtlådeidioten blir av med kortet i det här fallet.

Nej, han lär klara sig från påföljd.
Det ingår i den nya, mer undfallande "alla kan göra fel"-doktrinen, som även innefattar "förlåtande traflkmiljö" (dödsräcken) och "det blir mest bara plåtskador" (på bilar)

Trafikjuristens hemsida skrev:
Stopplikt Varning
2 månader Hänsyn tas till trafikfaran i det enskilda fallet.


Det är faktiskt så - den tidigare skärpta bedömningen av brott mot stopplikten, som tillsammans med rödljuskörning faktiskt kunde leda till körkortsindragning på plats, ort och ställe har lättats upp igen.

Tyvärr.
Slapptaskar kör ut i vägen med släp och allt utan att titta ens 50 meter bort - och absolut inte åt båda hållen.

Källa: http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm


Sorry for rant.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, han lär klara sig från påföljd.
Det ingår i den nya, mer undfallande "alla kan göra fel"-doktrinen, som även innefattar "förlåtande traflkmiljö" (dödsräcken) och "det blir mest bara plåtskador" (på bilar)




Det är faktiskt så - den tidigare skärpta bedömningen av brott mot stopplikten, som tillsammans med rödljuskörning faktiskt kunde leda till körkortsindragning på plats, ort och ställe har lättats upp igen.

Tyvärr.
Slapptaskar kör ut i vägen med släp och allt utan att titta ens 50 meter bort - och absolut inte åt båda hållen.

Källa: http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm


Sorry for rant.

Men vi måste tänka på att människor kan göra fel! Och om en motorcyklist skadas eller dödas så visar det bara att det är farligt med motorcykel och säkrare med bil! :rolleyes:

Bara vi håller skyltad hastighet, har bilbälte och är nykter så är vi en säker trafikant enligt Trafikverket.
Men alla trafikantgrupper blir inte hjälpta av ovanstående goda råd från Trafikverket. Det beror på att Noll Vision är gjord med tanke på passiv säkerhet för bilister. :(

Informera är inte Trafikverkets uppgift, det heter faktiskt inte Trafiksäkerhetsverket, så Södertäljepolisen får lära bilister att hålla till höger på den trefiliga motorvägen genom att bötfälla mittenfilare istället. :rolleyes:

Riskerna med att använda mobiltelefon under körning är kända och är att jämställa med att köra alkoholpåverkad eller trött. Nolltolerans mot alkohol är bra men att samma personer som aldrig skulle köra alkoholpåverkad inte har några som helst problem att trötta pladdra i telefon är hyckleri av stora mått. :mad:
Om jag blir påkörd av någon som halvsover eller pratar i telefonen ger mig lika stora konsekvenser som att bli påkörd av en fyllskalle.
Skillnaden är att jag kan "nyktra till" med en tupplur eller att parkera när jag använder telefonen.

Svensk trafiksäkerhet är i klass med den Brittiska brukar det heta. Per 100 000 fordon kanske det stämmer men UK är hälften så stort som Sverige med 40 miljoner bilar på 60 miljoner invånare. Skulle vi ha samma siffror med 120 miljoner invånare och 80 miljoner bilar? Särskilt med 96 kph istället för 70 även på krokigare vägar?

För den som vill veta hur lätt det kan vara att prata i telefon kan kolla här!
http://think.direct.gov.uk/drivingchallenge/index.html
Jättelätt, ni behöver inte styra bilen ens bara räkna T-tröjor och trycka mellanslag vid en fråga! :rolleyes:
And since we like to be Americans in Sweden you all understand the language without any probs!:tummenupp

Nuff rant from an Old Badger. :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, gudarna ska veta att talibanerna på TV vädrar morgonluft i vissa frågor! Förstår jag det rätt finns där en hel del vettiga, resonabla och kloka människor i verket, tyvärr förefaller de inte representerade i vissa viktiga sammanhang typ strategiarbeten. Motorcyklister har tydligen inte haft någon influens på den generellt sett minskade olyckstrenden, på att olyckor i warp speed minskar, på att lånade hojar med förare utan hjälm och i fyllan kraschar mindre. Att fler än 5 motorcyklister strimlades till döds i räckena ifjol viftas bort med en gäspning. Det enda vi gör är tydligen att köra för fort. Motmedlen heter särbehandling, förbud och övervakning. Jaja, vi får se var det slutar när den nya infon ska manglas i ett eventuellt fortsatt samarbete...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, gudarna ska veta att talibanerna på TV vädrar morgonluft i vissa frågor! Förstår jag det rätt finns där en hel del vettiga, resonabla och kloka människor i verket, tyvärr förefaller de inte representerade i vissa viktiga sammanhang typ strategiarbeten. Motorcyklister har tydligen inte haft någon influens på den generellt sett minskade olyckstrenden, på att olyckor i warp speed minskar, på att lånade hojar med förare utan hjälm och i fyllan kraschar mindre. Att fler än 5 motorcyklister strimlades till döds i räckena ifjol viftas bort med en gäspning. Det enda vi gör är tydligen att köra för fort. Motmedlen heter särbehandling, förbud och övervakning. Jaja, vi får se var det slutar när den nya infon ska manglas i ett eventuellt fortsatt samarbete...

Tyvärr känns det som du har rätt. Jag höll på att klicka gilla men då känns det som jag också skulle gilla Trafikverkets brist på säkerhet...

Noll vision går ju ut på att minska konsekvenserna av en olycka, inte nödvändigtvis undvika den (Vi är människor som måste få göra fel! :huvet) och därför börjar det bli problem med cykelolyckor nu.

Att informera om trafikregler och få alla trafikanter att följa dem finns inte på kartan.

Tänk om Trafikverket skulle ge ut något liknande. Som fanns att köpa till en billig penning i bokhandeln, Pressbyrån och liknande...
https://www.gov.uk/highway-code/contents
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Många vänstersvängande bilister ute i trafiken:huvet
Hjälper knappast att vara försiktig, när något helt oväntat svänger tvärs över vägen
framför.
Husbilar färdas också på för dem kanske okända vägar och gör helt oväntade
inbromsningar, vänstersvängar mm.
Loppisskyltar är varning för plötsliga stopp, se upp där!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top