Diskussionstråden för olyckor 2015

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
I den här tråden, som jag hoppas kommer förbli tom, kan vi diskutera händelser och info om och kring olyckor.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Åkte på den leden i helgen och då var det lugnt. Mest orolig när man tar kurvan precis vid Saab där tågspåret går. Dels kurvan vid spåret och sen den som kommer strax efter när man åker norrut. Rondellerna krypkör man ju i typ :p

Det var ju flera minusgrader i morse så marken kanske fortfarande var lite kall och fuktig?
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
tjejen ville att jag skulle hälsa på nästa helg alltså v.11.
vad tror ni om att åka sthlm - skara vid fint väder? eller ska man vänta?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tjejen ville att jag skulle hälsa på nästa helg alltså v.11.
vad tror ni om att åka sthlm - skara vid fint väder? eller ska man vänta?

Om det inte dyker upp ett typiskt lömskt snöfall i mars borde det väl bara vara att tuta och köra...
Det kommer vara kallt, och allmänt jävligt, efter de första 10-ish milen dock. Förutsatt att våren inte sätter en jäkla fart eller du har vettig varm utrustning.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
tjejen ville att jag skulle hälsa på nästa helg alltså v.11.
vad tror ni om att åka sthlm - skara vid fint väder? eller ska man vänta?

Blir svårt att bestämma det nu då det kan ändra sig räääättttt mö. Men aldrig i helvete hade ja gjort det när det finns tåg eller bil. känns bara som en lång-jävla-kall-jävla-transportsträcka. Och hur jag tvivlar på att du utforskar nya vägar och sviker E20 som är.... KALL. Ne vet du vad!
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
tjejen ville att jag skulle hälsa på nästa helg alltså v.11.
vad tror ni om att åka sthlm - skara vid fint väder? eller ska man vänta?

Om det bara är plusgrader och du kör försiktigt+är jävla varmt klädd så kan det ju gå. Men jag hade tagit tåget.

Körde hem min ktm 640 enduro med "väldigt crossiga" däck från Nynäshamn till Uppsala förra helgen. Det var fint och soligt (men frisk temperatur) på dagen, men jag hann inte mer än till Stockholm förrän det hade mörknat på och e4an var 2C plus. Det var inte min roligaste hojtur, men å andra sidan fick jag tag i en ny rolig hoj så jag gråter ju inte!! :D:rock
 

moddlaren

Guest
Absolut inga problem med att åka hoj nu:fakta på med det vinterfodrade goretex stället o ut o åk -5-8° är inga problem alls varmt o gott.. att det sedan är både mygg o flugfritt gör ju inget hellre:tummenupp
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Saxat från olykstråden:

"Bohuslän 8/4-15



http://bohuslaningen.se/nyheter/tanu...r-slutade-illa

Olycklig provtur slutade illa

STIGEN
Mannen i femtioårsåldern hade tagit ut motorcykeln för en provtur vid 18-tiden på onsdagskvällen. Den slutade inte lyckligt.

Publicerad 8 april 2015 Uppdaterad 8 april 2015 .


Första kurvan klarande han inte, utan färden slutade ute på en åker där mannen blev liggande. Polis och räddningspersonal misstänker att han var berusad. Men det var inte nog med det problemet. Motorcykeln var avställd och mannen saknade dessutom körkort, så av provturen blev det flera trafikbrott. Mannen kördes till Näl med oklart skadeläge. "


Och detta kommer som vanligt in i statistiken för MC-olyckor.
FULLA PUCKON UTAN KÖRKORT förstör vår statistik :fakta :gnissla.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Skulle vara intressant och veta hur statistiken skulle ändras om enbart olycksfall där föraren varit berättigad att framföra sitt fordon, inte varit berusad eller drogpåverkad och haft hjälm på huvudet fick vara med. Om alla andra idioter inte hamnade i den statistiken skulle det nog vara en jäkla skillnad!
Sen kan de som hamnar i den "nya" gruppen få pröjsa all sjukvård de kostar staten själva! Vad tror ni notan för 3-5 läkare + sjuksköterskor på en operation som varar 7-10 timmar kostar skattebetalarna? :död:4skrika
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle vara intressant och veta hur statistiken skulle ändras om enbart olycksfall där föraren varit berättigad att framföra sitt fordon, inte varit berusad eller drogpåverkad och haft hjälm på huvudet fick vara med. Om alla andra idioter inte hamnade i den statistiken skulle det nog vara en jäkla skillnad!
Sen kan de som hamnar i den "nya" gruppen få pröjsa all sjukvård de kostar staten själva! Vad tror ni notan för 3-5 läkare + sjuksköterskor på en operation som varar 7-10 timmar kostar skattebetalarna? :död:4skrika

För att inte tala om vården som kommer efter. Tror jag kostade 20000 om dagen den veckan jag låg på intensiven, sedan var det väl 10000 på nästa nivå (typ inte-riktigt-lika-intesiv-intensiv), och nu är jag uppe i 4 månaders rehab med, vilket inte heller lär vara billigt. Kan minnas dagskostnaderna helt fel, för jag var rätt full med morfin när de berättade vad jag kostade (jag frågade).
Helikopterresan till sjukan var nog inte helt gratis heller...

Fast, jag körde ju på en reggad, skattad, besiktad, försäkrad hoj, med fulla skydd och behörighet, under hastighetsbegränsningen. :hihi

Fan, känns inte helt dumt att få igen lite av all den där skatten man pytsat in år efter år. :hihi
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Saxat från olykstråden:

"Bohuslän 8/4-15



http://bohuslaningen.se/nyheter/tanu...r-slutade-illa

Olycklig provtur slutade illa

STIGEN
Mannen i femtioårsåldern hade tagit ut motorcykeln för en provtur vid 18-tiden på onsdagskvällen. Den slutade inte lyckligt.

Publicerad 8 april 2015 Uppdaterad 8 april 2015 .


Första kurvan klarande han inte, utan färden slutade ute på en åker där mannen blev liggande. Polis och räddningspersonal misstänker att han var berusad. Men det var inte nog med det problemet. Motorcykeln var avställd och mannen saknade dessutom körkort, så av provturen blev det flera trafikbrott. Mannen kördes till Näl med oklart skadeläge. "


Och detta kommer som vanligt in i statistiken för MC-olyckor.
FULLA PUCKON UTAN KÖRKORT förstör vår statistik :fakta :gnissla.


Ja, men tack vare SMCs arbete med "Extremt beteende" så särredovisas denna typ av olyckor numer, och tas upp i diskussionerna med myndigheterna när året summeras, eller någon politiker gör ett "utspel" mitt under pågående säsong om att vi måste ha nummerskylt fram eller färgglada serpentiner på hjälmen.

Dessutom har SMCs bearbetande direkt mot media och tidningsredaktioner fört det med sig att att numer skriver man i allt större utsträckning svart på vitt vad det är som verkligen hänt.
Innan "Extremt beteende" så hade det stått att "en motorcyklist skadades vid en singelolycka."

Jag tycker nog att vi är en bra bit på väg mot mer genomskinlig statistik och nyhetsrapportering.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
För att inte tala om vården som kommer efter. Tror jag kostade 20000 om dagen den veckan jag låg på intensiven, sedan var det väl 10000 på nästa nivå (typ inte-riktigt-lika-intesiv-intensiv), och nu är jag uppe i 4 månaders rehab med, vilket inte heller lär vara billigt. Kan minnas dagskostnaderna helt fel, för jag var rätt full med morfin när de berättade vad jag kostade (jag frågade).
Helikopterresan till sjukan var nog inte helt gratis heller...

Fast, jag körde ju på en reggad, skattad, besiktad, försäkrad hoj, med fulla skydd och behörighet, under hastighetsbegränsningen. :hihi

Fan, känns inte helt dumt att få igen lite av all den där skatten man pytsat in år efter år. :hihi

Hahaha låter billigt :lol Då är det ju inget snack om att du ska ha den bästa vård som finns! :tummenupp Det är det jag blir förbannad över att de som sköter sig och som får pynta dyra pengar för försäkringar mm även indirekt får notan för alla påverkade stolpskott också. Har man inte kort mm. så ska man inte in i statistiken om man kolar vippen. Det är ett hån mot resten av mc-kollektivet.

Fast du fick ju åka helikopter det har aldrig jag fått :hihi

Hoppas du är på bättringsvägen! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hahaha låter billigt :lol Då är det ju inget snack om att du ska ha den bästa vård som finns! :tummenupp Det är det jag blir förbannad över att de som sköter sig och som får pynta dyra pengar för försäkringar mm även indirekt får notan för alla påverkade stolpskott också. Har man inte kort mm. så ska man inte in i statistiken om man kolar vippen. Det är ett hån mot resten av mc-kollektivet.

Fast du fick ju åka helikopter det har aldrig jag fått :hihi

Hoppas du är på bättringsvägen! :)

Heh, minns faktiskt inte så värst mycket av helikopterturen pga allt morfin jag fick. Men jag hade näsan 1 dm från taket, som var fullt av diverse knappar som jag inte kunde/fick pilla på. :gnissla
Sa till läkaren i helikoptern att det var ju lite dumt att min första helikoptertur blev sån, kunde ju inte njuta av utsikten! :hihi

Jodå, jag är uppe och går nu, och målet är att vara tillbaka i sadeln på hojen i Maj, och köra lite knix på gröndal om allt funkar som det ska.

Jo, har också alltid varit lite avigt inställd mot folk som kör fulla, eller inte kan köra öht som skrotar sönder sig själva.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skulle vara intressant och veta hur statistiken skulle ändras om enbart olycksfall där föraren varit berättigad att framföra sitt fordon, inte varit berusad eller drogpåverkad och haft hjälm på huvudet fick vara med. Om alla andra idioter inte hamnade i den statistiken skulle det nog vara en jäkla skillnad!
Sen kan de som hamnar i den "nya" gruppen få pröjsa all sjukvård de kostar staten själva! Vad tror ni notan för 3-5 läkare + sjuksköterskor på en operation som varar 7-10 timmar kostar skattebetalarna? :död:4skrika


Den statistiken förs, lite parallellt med den "officiella" - men ändå - SMC och myndigheterna följer noggrant vem som står på öronen och varför.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/



Sedan kan man fråga sig - skall den som skadar sig när han är full också vara rättslös och vägras vård? Eller resa en bankgaranti innan han tas in? Eller bara få en heffafaktura i nacken efteråt och tvingas sälja huset...?


Inte i min värld, men helt klart är ju att denne någon brutit mot försäkringsvillkoren i avtalet för MC-försäkringen...
 

Bifogat

  • Ne12RVTk985L61QBHho9.png
    Ne12RVTk985L61QBHho9.png
    49.4 KB · Visningar: 249

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Heh, minns faktiskt inte så värst mycket av helikopterturen pga allt morfin jag fick. Men jag hade näsan 1 dm från taket, som var fullt av diverse knappar som jag inte kunde/fick pilla på. :gnissla
Sa till läkaren i helikoptern att det var ju lite dumt att min första helikoptertur blev sån, kunde ju inte njuta av utsikten! :hihi
Jodå, jag är uppe och går nu, och målet är att vara tillbaka i sadeln på hojen i Maj, och köra lite knix på gröndal om allt funkar som det ska.

Skönt att höra! :tummenupp läste någonstans om din crash så göttgött att du är på benen och i timing med att hojsäsongen börjar igen! ;)
Haha tror inte jag kunnat hålla mig från å pilla lite iallafall.. Mayday mayday :rolleyes:
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Den statistiken förs, lite parallellt med den "officiella" - men ändå - SMC och myndigheterna följer noggrant vem som står på öronen och varför.
Sedan kan man fråga sig - skall den som skadar sig när han är full också vara rättslös och vägras vård? Eller resa en bankgaranti innan han tas in? Eller bara få en heffafaktura i nacken efteråt och tvingas sälja huset...?

Bra att någon faktiskt tagit tag i det. SMC är bäst för jobbet också. :)

Alla har ett val. Antingen kör man på fyllan eller inte tycker det är rätt enkelt och hoppas folk håller med. Sen kan alla råka ut för saker som skakar om livet och som gör att man faller ihop det kan hända alla.
Men säg att man blir ersättningsskyldig baserad på sin årsinkomst? Typ 30-50 % för att det ska kännas? Vård ska alla ha det är ens rätt. Vad jag talar om är om man ska bli ersättningsskyldig eller ej.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skönt att höra! :tummenupp läste någonstans om din crash så göttgött att du är på benen och i timing med att hojsäsongen börjar igen! ;)
Haha tror inte jag kunnat hålla mig från å pilla lite iallafall.. Mayday mayday :rolleyes:

Haha. :D Jo, jag har skrivit en del om kraschen och den påföljande rehaben.
Säsongen startade ju för en månad sen! :crash
Ja, den brukar iaf göra det, i år så blir det säsongsstart lite senare än vanligt. :3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top