Speedster Cup - Vad kostar det att rejsa på riktigt?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Eftersom frågan lyfts lite då och då kring det ekonomiska svarta hål som är banracing så startas härmed, efter förslag från Morris Mc, en tråd där frågor kring ekonomi, kraschbudget, prispengar och organförsäljning kan dryftas.


Hur mycket kostar det att rejsa på riktigt?
Har jag råd att vara med?
Har jag råd att låta bli?
Hur skall jag hinna rejsa när jag lägger all min lediga tid på att jobba extra så att jag skall ha råd att rejsa?


Så, fråga på. Svara på. Skriv gärna ner hur mycket ni har budgeterat för en säsong så att de nyfikna vet hur de skall prioritera sina liv.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag då? Skall inte jag börja? Okej då...

Grundregeln som alla banrävar som jag pratade med har berättat om är att roadracing kostar "alla pengar du har och sedan lite till". Det kan inte stämma, tänkte jag, och försöker motbevisa dem. Men...så blir jag inte näste Rossi heller, för jag har varken tiden, pengarna eller talangen för det.

Min säsong 2014:
* Rejsbuss: 20000 kr
* Banhoj: 35000 kr
* Laptimer: 2500 kr
* Grejs till banhoj (däckvärmare, tankskum, najtråd, klibbor, verktyg, etc): ~4000
* Ett set däck: ~2500 kr
* Licenskurs: 3100 kr
* Licens (bas): 1500 kr
* Två tilläggslicenser (tillfällig): ~1000 kr
* Två tävlingshelger: Minns inte exakt, kanske ~5000 kr (inkl transponderhyra)
* Två onsdagsträningar: 1000 kr
* Fyra SMC Steg 6: 4200 kr
* Bensin (rejsbuss och hoj): ~4500 kr



Vad är vi uppe i då? 84300 kr. Nära 85000 kr. Åttiofemtusen svenska riksdaler. :eek:
Nu ångrar jag att jag ställde upp det här och räknade ut kostnaden...


Ja, ja, under 2015 slipper jag kostnaden för rejsbuss och hoj (hoppas jag...), då blir det åtminstone 55000 kr "billigare". Alltså borde jag kunna räkna med en budget på 30000 kr under 2015. Med reservation för kraschbudgeten. Så säg 35000 kr.


Det tråkiga är att ju snabbare man blir, desto dyrare blir det... :fakta
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag då? Skall inte jag börja? Okej då...

Grundregeln som alla banrävar som jag pratade med har berättat om är att roadracing kostar "alla pengar du har och sedan lite till". Det kan inte stämma, tänkte jag, och försöker motbevisa dem. Men...så blir jag inte näste Rossi heller, för jag har varken tiden, pengarna eller talangen för det.

B

Min säsong 2014:
* Rejsbuss: 20000 kr
* Banhoj: 35000 kr
* Grejs till banhoj (däckvärmare, tankskum, najtråd, klibbor, verktyg, etc): ~4000
* Ett set däck: ~2500 kr
* Licenskurs: 3100 kr
* Licens (bas): 1500 kr
* Två tilläggslicenser (tillfällig): ~1000 kr
* Två tävlingshelger: Minns inte exakt, kanske ~4000 kr
* Två onsdagsträningar: 1000 kr
* Fyra SMC Steg 6: 4200 kr
* Bensin (rejsbuss och hoj): ~4500 kr


Vad är vi uppe i då? 80800 kr. Nästan 81000 kr. Åttioentusen svenska riksdaler. :eek:
Nu ångrar jag att jag ställde upp det här och räknade ut kostnaden...


Ja, ja, under 2015 slipper jag kostnaden för rejsbuss och hoj (hoppas jag...), då blir det åtminstone 55000 kr "billigare". Alltså borde jag kunna räkna med en budget på 26000 kr under 2015. Med reservation för kraschbudgeten. Så säg 30000 kr.


Det tråkiga är att ju snabbare man blir, desto dyrare blir det... :fakta



rände 40 papp första träningshelgen + kostnad för träningen på 15 labans, Slutade räkna där.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ok... Här kommer min skiss på en kostnadsbudget.
Många antaganden, lite fakta.
Kommer att uppdatera denna allteftersom kostnaderna rasar in.

Man kan bli mörkrädd för mindre...

http://morrismotorcycl.es/wZCT


Bara för att förekomma - ölen ligger utanför budget.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Bara för att förekomma - ölen ligger utanför budget.

Bra där! Jag hann bli lite orolig... :fyllisar

Ett tips:
Köp ett depåtält på 24MX för 999 kr som alla andra. På dina fem tävlingar har du sparat in 1500 kr. Nästa år ännu mer. Dessutom kan du bygga vidare på tältlägret som vi andra bor i. ;)
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ett tips: Köp ett depåtält på 24MX för 999 kr som alla andra. På dina fem tävlingar har du sparat in 1500 kr. Nästa år ännu mer. Dessutom kan du bygga vidare på tältlägret som vi andra bor i. ;)

Jag vet. Men om du kollar här på vår säsong i TTXGP 2010 och alla blöta kalla tält så förstår du min dröm om att ha råd med depåboxar nu när jag ska köra själv...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tycker det mer intressant att se kostnaderna för att tävla mer än hur dyr hoj och rejsbuss nån använder. Alla fattar ju att man måste ha en hoj, ingen bryr sig om att räkna med några hundralappar för en fräsig rejsmatta, man kan ta sin gamla trasmatta också.

Nu listade ju morris rätt bra och separerade fint.

Licenskurs, licens, startavgifter osv är intressant :) däck är egentligen också egentligen ointressant. Ett till två set däck borde ju räcka till alla tävlingar om det inte är mer än ca 2x20 minuter en helg. Det är ju tävlingskostnaderna vi vill veta. Vad det kostar att åka på en bandag vet vi ju redan :)

Äta måste vi ju höra även om vi stannar hemma, jag äter på lunchrestaurang varje dag på veckodagarna så vad gör två dagar extra... Sova kan man göra i tält eller bil/buss. Tanka hojen gör vi när vi nöjesåker på gatan också :fakta

Tro fan ni får hjärnblödning när ni räknar som ni gör :crash

En sak jag undrar... MÅSTE verkligen startavgifterna vara så hemska? Allvarligt! 2-3000Kr för hur mkt körning då? Varför är det så dyrt? Kan man inte samköra med annan banverksamhet?

Jag var på en sm-deltävling och tittade i somras, det vart så många klasser att det rejsades hela tiden, dvs många deltagare = mkt cash!

Hur mkt vinst görs det på verksamheten?

Skulle inte speedster vara en inkörsport till racing? Varför inte subventionera anmälningsavgiften? Jag tänkte själv på problemet med att deltagare kanske undviker att gå upp en klass om det är fördelaktigt att stanna kvar såväl ekonomiskt som trevligt att köra avslappnat och ändå göra åttor kringnövriga deltagare... Men det är väl lätt ordnat med tvångsuppklassning om man gång på gång placerar sig top tre, eller helt enkelt låter varvtiderna avgöra.

Långt inlägg nu och min axel börjar värka igen när jag är still så länge :( Sviter efter kraschen, ligger jag still stannar blodcirkulationen till för mkt (enligt sjukgymnast) och det börjar värka. Men jag vill rejsa nån gång ändå. Men i år har jag lagt massa pengar på utrustning som behövs för vår hobby ( däckvärmare, depåstöd, ramp, dragkrok på bilen, etc...) Så i år utrustar jag mig och lär mig köra så ser vi hur det bli 2016 :gnissla

Hoppas det blir billigare med speedster nästa år, isf kommer jag säkert ta licens och prova om jag håller mig på hjulen :fakta

Mvh Andreas
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det mer intressant att se kostnaderna för att tävla mer än hur dyr hoj och rejsbuss nån använder. Alla fattar ju att man måste ha en hoj, ingen bryr sig om att räkna med några hundralappar för en fräsig rejsmatta, man kan ta sin gamla trasmatta också.

Nu listade ju morris rätt bra och separerade fint.

Licenskurs, licens, startavgifter osv är intressant :) däck är egentligen också egentligen ointressant. Ett till två set däck borde ju räcka till alla tävlingar om det inte är mer än ca 2x20 minuter en helg. Det är ju tävlingskostnaderna vi vill veta. Vad det kostar att åka på en bandag vet vi ju redan :)

Äta måste vi ju höra även om vi stannar hemma, jag äter på lunchrestaurang varje dag på veckodagarna så vad gör två dagar extra... Sova kan man göra i tält eller bil/buss. Tanka hojen gör vi när vi nöjesåker på gatan också :fakta

Tro fan ni får hjärnblödning när ni räknar som ni gör :crash

En sak jag undrar... MÅSTE verkligen startavgifterna vara så hemska? Allvarligt! 2-3000Kr för hur mkt körning då? Varför är det så dyrt? Kan man inte samköra med annan banverksamhet?

Jag var på en sm-deltävling och tittade i somras, det vart så många klasser att det rejsades hela tiden, dvs många deltagare = mkt cash!

Hur mkt vinst görs det på verksamheten?

Skulle inte speedster vara en inkörsport till racing? Varför inte subventionera anmälningsavgiften? Jag tänkte själv på problemet med att deltagare kanske undviker att gå upp en klass om det är fördelaktigt att stanna kvar såväl ekonomiskt som trevligt att köra avslappnat och ändå göra åttor kringnövriga deltagare... Men det är väl lätt ordnat med tvångsuppklassning om man gång på gång placerar sig top tre, eller helt enkelt låter varvtiderna avgöra.

Långt inlägg nu och min axel börjar värka igen när jag är still så länge :( Sviter efter kraschen, ligger jag still stannar blodcirkulationen till för mkt (enligt sjukgymnast) och det börjar värka. Men jag vill rejsa nån gång ändå. Men i år har jag lagt massa pengar på utrustning som behövs för vår hobby ( däckvärmare, depåstöd, ramp, dragkrok på bilen, etc...) Så i år utrustar jag mig och lär mig köra så ser vi hur det bli 2016 :gnissla

Hoppas det blir billigare med speedster nästa år, isf kommer jag säkert ta licens och prova om jag håller mig på hjulen :fakta

Mvh Andreas

För att frågan väl var hur mycket vi lagt på att köra race? Träningar, däck och sånt är också en kostnad. Och nej, när du börjar få upp farten räcker inte ett par däck en hel säsong, inte två par däck heller. Min plan vad gäller däck för 2015 var att köpa nya för racehelgerna, och sedan bränna upp det som är kvar av dem på träningar.
Fördelen med sådana ark som jag och morris erbjudit är att det är väldigt lätt att se ungefär vad vi lagt på vad. Vill man anpassa det för vad man själv tror sig behöva lägga så är det lätt att bara ignorera de posterna man är ointresserad av. Mitt ark var för att jag själv skulle veta vilka pengar det skulle röra sig om. JAg delade med mig av det för att det verkade finnas ett intresse.
2-3000 är faktiskt inte speciellt dyrt för en racehelg, för mig är det den minsta posten för en helg. Att köra race är förbannat mycket roligare än att köra en bandag så för min del är det väldigt mycket mer skoj per krona. Vill du se den siffran minska, så se till att varenda jävel du känner åker och kollar på race, så slipper förarna stå för kalaset.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Ok... Här kommer min skiss på en kostnadsbudget.
Många antaganden, lite fakta.
Kommer att uppdatera denna allteftersom kostnaderna rasar in.

Man kan bli mörkrädd för mindre...

http://morrismotorcycl.es/wZCT


Bara för att förekomma - ölen ligger utanför budget.

Hur fasen kommer du i 500 spänn för lite grillkorv och mackor utan att räkna med ölen i den budgeten?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hur mkt kör man på en rejshelg då? Det är väl ännu mer avgörande för slitaget.

Jo men jag sa ju det att du listade upp det bra och särade på postena :)

Nja jag uppfattade det enligt din ursprungsidé som att frågan var "hur billigt kan man komma undan" ;)

Tyvärr tror jag inte det räcker med att alla jag känner kommer och tittar på rejs ;) Men frågan om rejshelgernas vinst kvarstår :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mkt kör man på en rejshelg då? Det är väl ännu mer avgörande för slitaget.

Jo men jag sa ju det att du listade upp det bra och särade på postena :)

Nja jag uppfattade det enligt din ursprungsidé som att frågan var "hur billigt kan man komma undan" ;)

Tyvärr tror jag inte det räcker med att alla jag känner kommer och tittar på rejs ;) Men frågan om rejshelgernas vinst kvarstår :)

Det beror lite på hur racehelgen är arrangerad, men två race och ett kval minst. Ibland tre race och två kval, ibland något annat. Mängden körning räcker gott, jag lovar. Man spenderar tiden fram till race med att vara så in i helvete stressad och checka allt om och om igen så att inget går fel när man väl ska ut och köra att när det väl är dags för race hinner man knappt ut. :gnissla
Efter race är man så jävla slut att man behöver en stund på sig att hämta andan, jag blev väldigt överraskad av hur jobbigt det var att faktiskt köra race. På en bandag har jag inget problem alls med att köra 20 minuter i sträck, men på ett race är man så totalt koncentrerad och kör så fort man vågar och kan, och lite till att, om man är otränad som jag är, flåsar som en blåsbälg efter några varv, när racet är slut och man kör ärevarvet så är iaf jag så jävla slut att jag knappt orkar vinka åt funkisarna. Och då är depåområdet utmärkt för det, glida runt och snacka skit med lite andra förare och ljuga lite om hur jävla fort man körde (när ens placering nära botten säger något helt annat).

Att köra race handlar inte om kvantitet, det handlar om kvalitet. För mig så är ett race så oerhört mycket högre kvalitet av körning att ett enda race lätt ger mer än en hel bandag med 7x20 minuters körning. På bandagen kör man MER, men på race KÖR man mer.

Men hur billigt man kan komma undan, tja, 2000 i anmälning, reskostnaden till banan och bensinen till racehojen samt nån tusenlapp för ett par beggade däck borde gå att klara ett race på. Har man inga prylar så får man hyra en transponder för en femhundring med. Så, kanske 5000 för en hel racehelg om man inte räknar hoj, verktyg och allt annat.

Och det räcker inte alls på långa vägar att släpa med polarna nej, men det är en början iaf. Om alla vi som är intresserade av RR lyckas locka med oss en handfull polare så kan vi kanske få dem att dra med sig lite folk nån gång och så vidare. Jag gör mitt bästa för att få med mig polare och släkt. Det går väl sådär, men några får jag med mig iaf. :hihi
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag tycker att både PeteR1, Morris och Ulvhamne har gjort bra sammanställningar av kostnaderna för att rejsa på Speedster Cup-nivå. Det såg likadant ut för mig förra året. Ca 5000 per rejshelg är en rimlig uppskattning, så länge allt går någorlunda enligt planerna, dvs inga omkullåkningar eller mc-haverier.
Jämför man med en bandag är inte skillnaden så stor. Hojen och utrustning har man, slitaget är ungefär detsamma. Resa till banan, äta, övernatta och tanka måste man göra under en bandag också.

Anmälningsavgiften för ett Speedster Cup-rejs var förra året 1800, Rookie 1000 o 600 låg på ca 2500 tror jag. Däckkostnaderna är högre i Rookie-klasserna, och i Speedster Cup behöver man inte utrusta sin hoj på samma sätt som i övriga klasser. Då tänker jag på fjädringskomponenter, quickshifters, trimning etc etc... Självklart får man utrusta sin hoj på samma sätt som i Rookie (förutom slicks), men vill man prova på att rejsa är det frågan om det är värt det för att kapa tiondelar i varvtider.
Här finns ju olika vägar att gå - köpa en rejskittad hoj, eller utrusta/bygga om sin gathoj. Det är billigare att bara rejsanpassa (najning, båt etc) sin gathoj, så länge man inte köper alla dyra rejskomponenter. Och man behöver inte ha senaste årsmodellen 1000-kubik med 200 hästar, det bevisades 2014 när Jesper Hubner och Markus Karlsson på Kawa er-6:eek:r körde åttor kring många av oss andra på 600- och 1000-kubiks sporthojar. Det räcker med en kanske 10 år gammal sporthoj i originalskick för de flesta av oss. På så sätt är det här en instegsklass, billigare än Rookie.

Jag är ganska övertygad om att det inte är många som tjänar speciellt mycket på att ett hundratal killar och tjejer i Sverige gör det de brinner för och rejsar en helg. SVEMO:s representanter jobbar ofta på idéell basis, avgifterna täcker administrativa kostnader, försäkringar, sjukvårdpersonal etc. Mike Luff som driver Gelleråsen säger att han bedriver mc-verksamhet pga intresse - det finns andra verksamheter som genererar mycket mer pengar för honom. Jag gissar att det ser likadant ut i Linköping, Falkenberg och även Anderstorp i år. Utan eldsjälar som jobbar för alla oss som vill rejsa skulle vi inte ha några riktiga rejs i Sverige. Vad man som förare kan göra är som Ulvhamne säger - få dina kompisar att komma på rejsen. Det är först när (om...) sporten blir en publiksport som man kan börja prata om eventuella vinster och deras fördelning.

Ja, det kanske är dyrt med 5000 per helg. Men jag tycker det är värt det. Jag kan inte tänka mig nåt annat som är lika roligt. Som exempel kan jag nämna att när jag efter ett långt uppehåll köpte hoj igen för några år sen blev det en Honda Super Blackbird. En snabb och pålitlig hoj med bra allroundegenskaper. Efter ett par år provade jag på att köra en bandag. Efter det tyckte jag att landsvägskörning var att jämföra med sista varvet på ett bandagspass - det varvet när man kör sakta in i depån. Och efter första rejset insåg jag att steget mellan en bandag och ett rejs är ungefär lika stort. Så känns det för mig. Jag inser att alla inte har det förhållningssättet till att köra mc, men jag vill köra så fort jag vågar och kan utan att bli tillsagd att jag måste dämpa mig. Det finns få tillfällen i livet där man har möjligheten att testa sig själv och sina gränser utan att utsätta andra för fara.

Slutkläm på det - testa att rejsa om intresset och ekonomin finns.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter ett par år provade jag på att köra en bandag. Efter det tyckte jag att landsvägskörning var att jämföra med sista varvet på ett bandagspass - det varvet när man kör sakta in i depån. Och efter första rejset insåg jag att steget mellan en bandag och ett rejs är ungefär lika stort. Så känns det för mig.

Det här håller jag med om, och har sagt några gånger tidigare. :) Att köra race är lika mycket roligare som det är roligare att göra bana jämfört med gata. För mig. Misstänker att andra känner likadant, annars hade de som kör race nog inte gjort det.
Lätt värt pengarna!
Och lätt värt att testa på tycker jag med.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min första kalkyl :zpy

attachment.php
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top