Hur långt har du till rödljuskorset?

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag såg några skriva i en annan tråd som om att måttet på hur pass stadsbo eller lantis man är, är hur långt man har till närmsta rödljus.

När jag tvingas köra in i Malmö så måste jag leta efter en parkeringsplats tills man blir förbannad och det är alltid precis så man kommer in i luckan, så man är rädd att någon idiot ska köra in i ens bil när de ska ut.
Sen måste man springa runt i svinkylan och leta efter parkeringsautomaten,
tillbaka till bilen och SEN kan man GÅ ASLÅNGT DIT MAN SKA FÖR MAN KAN ALDRIG PARKERA I NÄRHETEN.
När jag senare kommer hem till min lilla håla "på landet" (trots att det inte finns en bondgård i närheten) så behöver jag inte längre fastna vid var rödljus, gasa bromsa gasa... för det finns bara rondeller.
När jag svänger in på min gata så parkerar jag i vägkanten.
Sen går jag in.

Så förklara nu för mig, ni som kan detta.
Varför är närheten till rödljus något bra?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kan ha missat något, men jag tror faktiskt att det är 70 km till närmsta.
Men enligt det resonemanget så har min hemby (som är länets näst största) förvandlats från storstad (massor av trafikljus) till landsbygd (inga trafikljus) på ett tiotal år.
Samtidigt som befolkningen dubblats.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Är väl rätt enkelt, Stockholm är den enda staden att bo i om man vill bo i en stad med en gnutta storstadskänsla i Sverige. Det retar gallfeber på många som inte bor här.. trots att Sthlm är en liten skit om man jämför med städer utanför Skandinavien. Är själv född, uppvuxen och stolt mas så bryr mig inte mycket men detta är ändå helt uppenbart. Vi svenskar är avundsjuka det ligger i vår jante-DNA, det förklarar nog många kommande inlägg i den här tråden också :fyllisar

Det är kul att provocera, är nog det korta svaret.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vet precis vilket tråd och inlägg du menar. :hej snacka om att missförstå. Försäkringar delas in i storstad, stad, landsbygd och runt storstad verkar radien som påverkar premien vara snäppet större.

Jag har ca 1km till trafikljus om man nu kan kalla våra tre-fyra trafikljus som reglerar övergångställe/bussgata för trafikljus. 400 meter till en rondell och ca 250-300 meter till en bondgård med gårdsförsäljning och sommar-café. Till en riktig stad eller vad fan man skall kalla det är det ca 10-15km beroende på hur man räknar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är väl rätt enkelt, Stockholm är den enda staden att bo i om man vill bo i en stad med en gnutta storstadskänsla i Sverige. Det retar gallfeber på många som inte bor här.. trots att Sthlm är en liten skit om man jämför med städer utanför Skandinavien. Är själv född, uppvuxen och stolt mas så bryr mig inte mycket men detta är ändå helt uppenbart. Vi svenskar är avundsjuka det ligger i vår jante-DNA, det förklarar nog många kommande inlägg i den här tråden också :fyllisar

Det är lungt, jag klarade 11 veckor sen flyttade jag.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
~2.2 mil till närmsta rödljus.

Bor 40min från sthlm city (utan köer) men skulle gärna vilja bo lite närmre, dock fortfarande i villa med tomt.
Ibland är jag sugen på lägenhet men jag skulle antagligen inte palla pga avsaknaden av utrymme.

Fördelen att bo i eller utanför en storstad (läs sthlm) är utbudet på ALLT och jobbmöjligheter.
Egentligen är sthlm en lite för liten stad enligt mig men man har inte så många val i Sverige.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
~2.2 mil till närmsta rödljus.

Bor 40min från sthlm city (utan köer) men skulle gärna vilja bo lite närmre, dock fortfarande i villa med tomt.
Ibland är jag sugen på lägenhet men jag skulle antagligen inte palla pga avsaknaden av utrymme.

Fördelen att bo i eller utanför en storstad (läs sthlm) är utbudet på ALLT och jobbmöjligheter.
Egentligen är sthlm en lite för liten stad enligt mig men man har inte så många val i Sverige.

Det finns många bostadsorter nära Köpenhamn...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
8 km tror jag...
Tar mig in till söder på 55 min under rusningstrafik från garaget. Tar mig in till kista på 35 minuter ungefär. Har skitmysiga hojvägar precis vid garageuppfarten. Och försäkringen på SXen kostar 2-3000...
Har inte direkt någon anledning att flytta in till sthlm, då jag redan har alla fördelarna med att bi i/nära sthlm, och alla fördelarna med att bo på landet.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hmm, är inte sthlm större eller vad är din poäng?
Kan inte påstå att jag har spenderat särskilt mycket tid i Köpenhamn så jag går efter wikipedias siffror.

Du har rätt, det går inte att jämföra, wikis siffror ljuger inte i det här fallet. Cph är dock en trevlig stad men mycket mindre än Sthlm.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Pga den tröttsamma bostadsmarknaden eller vad hände?

Det var 1998-99 om jag inte minns fel. Det som gjorde att jag gav upp var pendlingstiderna. Det gick fan inte att pendla till jobbet på rimlig tid.

Innan jag provade Tokholm låg jag på långtids konsultuppdrag i en mellanstor stad söderöver och det var dagspendling rakt in i skogen. Hade mellan 50-90km enkel resa dagligen under 5-6 års tid och med långa dagar slet det på både psyke och relationer.

Familjesituationen gjorde Stockholm aktuellt men det var lika långa pendlingstider ändå. Så kombon dyrare boende, dyrare att leva rent allmänt och att lönen inte gick upp i samma utsträckning ( i realiteten var det en sjuhelvetes fet lönesänkning då jag dragit in traktamente dagligen i flera år) var inte attraktiv.

Fick senare, runt 2010 ett attraktivt erbjudande om jag följde med till Stockholm, hade då betydligt bättre möjligeter att positionera mig strax norr om stan och få rimliga pendlingstider men den gången ville inte frun trots att det är hennes hemmahamn.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Verkar rimligt, nej med ett hyffsat kneg har man mycket mer slantar över i en mindre stad. Tydligen så är tokholmaren beredd att lägga 50% av sin inkomst på bostad, långt över Svenssons snitt. Pengarna här kommer dock från bostadskarriärer, ett annat tänk helt enkelt. Jag vill ut till villa om än bara några km, men frugan vägrar. Vi båda har jobb inom 300m och dagis 150m bort vilket skapar andra vanor.. fick hojplats bredvid bilen i huset där jag bor, känns som en trissvinst. Kostar 2700kr/mån, bra anser jag. Barndomskompisen trodde jag slagit i skallen.. :va
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Det finns inget bra med närhet till rödljus!
Och NEJ, Sthlm är ingen stad! Mer en byhåla som svällt upp till onaturliga proportioner (se bara hur väl:)va) kommunikationerna har följt med i Sthlms utveckling!).
Jag har bott i Sydney Australien i flera år och där pratar vi stad så jag vet också lite vad jag pratar om.
Är uppväxt i en mindre byhåla NV om Sthlm men har aldrig varken imponerats eller lockats av eländet i Sthlm.
Provade på att bo i Solna och Sumpan (nej, inte direkt city men jag cyklade in till T-centralen på 10min) och även nere i Salem (måste ju testa!) men nä...
Alla tycker det är så skönt med "närheten" till saker och ting i "städer".
Vet inte hur jobbigt det egentligen är att åka 1mil tunnelbana/buss eller 4mil bil till ett shoppingcenter, bio eller vad det än må vara men dom kan inte vara hojåkare dom som tycker det iaf!
Jag tar gärna omvägen till shoppingcentret (det som också är längst bort på kartan) bara för att få en extra lång skön sväng på hojen.
Bästa med att åka och shoppa med hoj är att man inte får med sig allt man behöver så man blir ju "tvungen" att åka ut med hojen på samma resa dagen efter igen! :tummenupp
Men så är ju Sthlmare, och andra s.k. stadsbor, bara j-kligt obstinata och arroganta människor som har ett riktigt uselt perspektiv på sin omvärld... Ser alltid hellre det negativa i allt istället för tvärt om!
Kan dock gärna hålla med leppek med villa en bit utanför och tycker att det skulle vara sjukt najs med 300m till jobbet och 150m till dagis men det "priset" man får betala för att ha den förmånen (bo typ i/utanför Sthlm) är alldeles för högt.
2.700:-/mån för att ingen ska kladda på ens hoj? Det är nästan vad jag pröjsar för en helförsäkring för ett helt år på hojen! På tre månader har jag betalat bilens försäkring också!
Hyra på 8-10-12tusen (kallhyra!) på sitt boende? Lägg där till amorteringen på 3-4miljonerslånet! Nä tack, jag lägger hellre dom stålarna på en ny hoj var eller varannat år istället!
Flyttade från Sumpan till Skåneland för 1år sedan och hamnade ute på vischan i en by med ett par tusen invånare.
Fy f-n va najs! Gräs mellan tårna och fågelkvitter på morgonen!
Långt bättre hojvägar än Slingerbulten och Bogesundsvägen (tillsammans!) som börjar inte många hundra meter bort och pågår sedan i mil efter mil (helt utan rödljus)!
La över 1200mil här nere i somras och då fick jag inte ner hojen förrän efter midsommar!

Länge leve landet, där rödljusen lyser endast med sin frånvaro!
:krama
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top