KTM RFS/SXF motardbygge

Snowman89

Guest
000R slutar boxarna på om de kommer från SXF. Då börjar de på siffran 7 och inte 5.

Vad har du för nummer på dem?

Ah okej, bra att veta!

Jag ska kika på dem båda idag men jag har för mig att de var något i stil med 530xxx31xx000R.
 

Snowman89

Guest
Jag fick en del grejer som jag beställt i fredags.
Så idag har jag försökt göra klart motorn då den ska in i ramen imorgon och nedre motorfästet ska svetsas.

Jag började dock med att riva min "reservmotor" och plockade ur reklusen ur den.
_DSC0072.JPG


Visade sig dock att min andra reservmotor inte hade alla bultar/brickor till kopplingskorgen som jag ville montera i den kompletta motorn.
_DSC0077.JPG


En av sakerna jag fick var en ny impeller samt packboxar och tätningar som ska vara bakom impellern.
Men hur ska man montera packboxarna?
Med största sannolikhet så har jag gjort fel, så då lär jag göra om det..
_DSC0073.JPG

Passade också på att täta ventilkåpan och återmontera den, samt stoppa i oljefilter och hälla i lite olja.
_DSC0075.JPG

Sist men inte minst är en bild på hur bänken såg ut när jag gav upp för kvällen..
_DSC0080.JPG
 

Snowman89

Guest
För att stilla det extrema intresset för bygget så kommer här ännu en uppdatering.

I helgen som varit åkte jag iväg för att få motorfästena justerade för att passa motorn.
Det visade sig dock att jag läst lite väl snett och att avgasportarna inte passade i ramen, avgassystemet passade inte i ramen med motorn monterad..
Så efter lite funderande blev det att kapa isär ramen...

Låter bilderna tala för sig själva.

_DSC0005.JPG

_DSC0006.JPG
 

Snowman89

Guest
Har stött på lite tråkigheter de senare dagarna.
När hojen väl är klar så kommer den inte antagligen inte vara välkommen på några "riktiga" körningar.
Då ramen ej är reggad (crossram från början) så är alla trafikövningar uteslutna, inte heller är man välkommen på Sviestads RR träningar..

Jag försöker få någon klarhet i om man kan vara välkommen på riktiga motardträningar med denna hoj, men jag har inte fått fram något vettigt svar på det ännu.

Så som det ser ut nu kan jag i slutänden bli sittande med en ram som enbart går att användas till fulåka alternativt någon gokartbana då och då, ifall man är välkommen där.. :död
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De flesta racemotarder är ju crosshojar från början så med licens får du absolut åka. Att köra ej reggat fordon i någon form av gatgrupp är ju dock svårt. Annars kan man ju alltid köpa en reggad ram och göra ett rambyte i registret.....
 

Snowman89

Guest
De flesta racemotarder är ju crosshojar från början så med licens får du absolut åka. Att köra ej reggat fordon i någon form av gatgrupp är ju dock svårt. Annars kan man ju alltid köpa en reggad ram och göra ett rambyte i registret.....

Fast får man åka med en motard på en RR-träning?
Om man har licens då givetvis.
Jag pratade med en som kör RR och han sa att man ej var välkommen på deras träningar med en motard..

Anledningen att jag envisas med RR-träningar är att jag har Sviestad ett stenkast bort, medans närmsta riktiga motardbanan ligger 12-15mil bort.
Så det vore ruskigt trevligt ifall det fanns möjlighet att köra även på Sviestad.

Hur går man tillväga för att göra ett rambyte på rätt sätt?
Utgå då från att jag har denna ram samt en LV-reggad 520/525 ram.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast får man åka med en motard på en RR-träning?
Om man har licens då givetvis.
Jag pratade med en som kör RR och han sa att man ej var välkommen på deras träningar med en motard..

Anledningen att jag envisas med RR-träningar är att jag har Sviestad ett stenkast bort, medans närmsta riktiga motardbanan ligger 12-15mil bort.
Så det vore ruskigt trevligt ifall det fanns möjlighet att köra även på Sviestad.

Hur går man tillväga för att göra ett rambyte på rätt sätt?
Utgå då från att jag har denna ram samt en LV-reggad 520/525 ram.

RR träningar vet jag inte, de har ju en tendens att tycka motarder åker konstiga spår och åker långsamt. Men du får väl fråga LMS. Bandagar med vanliga arrangörer brukar dock inte vara några problem.

Har du en LV reggad ram så sätter du på offroadhjulen och försöker få allt att se original ut. Sen åker du till bilprovningen och har bokat en begränsad regbesiktning. Säger att du bytt ram pga krasch, har med dig den gamla ramen och ler vackert. Eller så slipar du bort ramnr på den nya ramen och stansar in ditt gamla.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Borde det inte va lite "mono" hojar på RR-träningarna på Sviestad? Kommer åka mina första denna säsong då licens tas i April så vet inte säkert. Nån gång måste ju de som kör Monocupen få träna oxå, och fartskillnaden/spårskillnaden mellan motard och dom kan ju inte va jättestor :rolleyes:
 

Snowman89

Guest
Borde det inte va lite "mono" hojar på RR-träningarna på Sviestad? Kommer åka mina första denna säsong då licens tas i April så vet inte säkert. Nån gång måste ju de som kör Monocupen få träna oxå, och fartskillnaden/spårskillnaden mellan motard och dom kan ju inte va jättestor :rolleyes:

Jo det kan man ju tycka..
Men uppenbarligen så ska inte motarder vara välkomna på RR-träningarna.
Antagligen lär det väl vara pga en kombination mellan den lägre hastigheten och konstiga spårvalet som Boris var inne på.
 

Snowman89

Guest
Har nu hittat en EXC 525 som jag funderar på att köpa och plocka ram/ramnr från.
Jag pratade också med bilprovningen i förmiddags och de sa att man fick stansa in det gamla ramnumret i den nya ramen eller så fick man flytta det nya ramnumret till de gamla papprena, men då var man tvungen att göra en reggbesiktning.

Så frågan är vart man hittar någon som kan stansa om ramnumret?
Hörde med några firmor i stan och ingen hade stansar till en KTM.
 

Snowman89

Guest
Har funderat en hel del senaste dagarna på hur jag ska göra för att kunna använda hojen.
Tyvärr var min plan att köra bana med den, något som inte kommer hända såvida inte ramen är LV-reggad alt att jag åker 15mil till närmsta motardbana varje gång man blir sugen att köra bana.

Så som det ser ut nu kommer jag bygga ihop en hoj på den LV-reggade ram jag köpt, i hopp om att man kunde flytta ramnumret.
Motorn kommer vara från SMR 525 och fjädring/sving kommer vara från SXF 505an.
Så detta projekt kommer stanna av helt tills jag kommit på ett sätt att använda ramen till något vettigt.

Jag har ringt transportstyrelsen samt bilprovningen ett antal gånger under veckan för att få det bekräftat att man får stansa in och flytta ett ramnummer, utan vidare framgång.
Antingen blir jag bortkopplad innan jag får prata med någon eller så skickas ärendet vidare till en tekniker som ska ringa upp mig, vilket de aldrig gör.
Har också provat och maila och ännu har jag inte fått något svar..
 

Snowman89

Guest
Ram inkl sving, bakram, gaffel med kronor, tank, kylare och all plast säljes nu ifall någon är intresserad.
Då man inte var välkommen på någon bankörning med en oreggad motard så föll detta projekt ganska rejält..

Ramen är anpassad för RFS-motorn med omsvetsade ramrör och sen pulverlackad KTM orange.
Svingen passar också rakt av i ramen med en RFS motor.
Det enda som behövs för att ha en rullande hoj är motor och tillhörande delar, bakdämpare, hjul och bakbroms.
Motorpaket har jag också som jag kan sälja med.
PM'a för mer info.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top