KTM RFS/SXF motardbygge

Snowman89

Guest
Redan på mopedtiden var jag fascinerad av motarder och jag vet inte hur många gånger man kikat på motardfilmer/tävlingar och tänkt "en dag så..".
Idag 10år senare så har jag haft ett antal olika hojar och allt från en trött offroad 4t 125a till sporthojar. Jag har även hunnit med en och annan gatmotard.
Men allt eftersom åren har gått och hojarna passerats så har jag aldrig riktigt fastnat för någon, samt att jag aldrig haft någon bekant som velat prova riktig bana.

För snart 3år sedan så köpte jag mig dock en KTM EXC 525 -07 som var stort behov av räddning då motorn behövde renoveras.
Hojen inköptes och fraktades hem, vid det laget så var oljebyte och en ventiljustering det mest avancerade som jag fixat med.
Hojen plockades isär och motorn lämnades iväg för renovering, när alla delar väl kommit tillbaka lyckades jag själv skruva ihop den igen.
Den har jag sedan dess använt för att sladda grus och åka lite stigar med och detta är faktiskt hojen jag haft kvar längst då jag gillar effekt/vikt förhållandet kombinerat med att den är relativt lättskruvad.
Därav valet av hojar och bygge.

Det jag tänkt med detta bygge är att kombinera en motor som jag gillar, och samtidigt är väldigt hållbar, med ett vassare chassi (då de äldre KTM'erna var kända att ha ett väldigt mjukt och tungjobbat chassi) samt att göra det hela till en motard.

Det första och svåraste valet var då valet av donatorhoj som skulle få offra ramen.
För mig föll det på en SXF 505 2007 som jag ramlade över med havererad motor, vilket var perfekt för mig.
20150117_152341_resized.jpg


Det som behöver göras för att få in en RFS-motor i denna ram är alltså:
-Nytt undre motorfäste
-Lite lätt bantat främre motorfäste (RFS-motorn är några millimeter bredare i det främre fästet)
-Bantad sving, alternativt använda en sving från en RFS då RFS motorn även är bredare i bakkant.

Sen tillkommer givetvis en hel del småpyssel med inpassning av kylarslangar, avgassystem och förgasare.
Men här ovan är de stora punkterna som behöver fixas, som jag är medveten om just nu.

Med lite flyt så lyckades jag få tag på en totalhavererad EXC 400 -01 motor som en kompis kört haveri på.
Denna motor har tömts totalt för att kunna användas som "mall" för inpassning i ramen till den riktiga motor som ska in i hojen senare.

505'an började iallafall skruvas ner sakta men säkert.
I bakgrunden syns den EXC 525a som jag har för grus, som står halvt nedplockad i väntan på ett nytt elsystem och montering av en safaritank.
_DSC0003_02.JPG

Efter att 505'an skruvats ner total så var jag tvungen att lyfta i den tomma motorn, bara för att se den ungefärliga passformen.
Inte så illa va? :banana
_DSC0044.JPG


Sen lyfte jag även av locket på 505'ans motor för att se hur den faktiskt mådde.
Det verkar som KTM tillverkat toppen av smör, eller något annat mjukt material.._DSC0047_01.JPG


De första åren med den nya motorn (SXF 450/505 07-08) hade problem med oljepumpen, tydligen hade denna inte uppgraderats på denna hoj och därför orsakat haveriet.


För att sammanfatta det hela lite grovt så ska följande göras:
-SXF 505 chassit ska modifieras så att en RFS motor får plats, samt lackas när alla motorfästen är på plats.
-En donatorhoj/motor behöver köpas in
-Motardhjul behöver köpas in
-Fjädringen behöver ses över, nya fjädrar och ev shimsas om.
-Inköp av ett bättre bromskit, 260mm skiva och 2kolvsok lär nog inte räcka långt..
-Div annat småplock

Alla tankar, ideer eller frågor är välkomna :yoparty :gnissla
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kommer följas! :tummenupp Delar med mig av de tankar och kunskap jag lärt mig under mitt projekt! :banana
 

Snowman89

Guest
Jag har egentligen fuskat lite då jag köpte och rev 505'an redan för 3-4v sedan.
Jag har dock inte haft tid att skapa en tråd om projektet :)

I torsdags så ramlade jag över en KTM SMR 525 -04 som jag kvickt var iväg och hämtade.
Efter ca 65mil genom snöstorm och en väldigt snömoddig E4 så fick jag hem hojen iallafall.
20150129_225852.jpg


Tidigare ägare har haft hojen som bushoj och bara stuntat med den.
Det allmänna skicket var väl därför sådär..
Så jag rev isär hojen idag/igår och kollade snabbt igenom allting.
Tanken är att använda motorpaketet och stoppa in det i 505-ramen, efter en ordentlig rengöring och en allmän översyn.
_DSC0053_01.JPG


Jag vill använda mig av bakdämpare från 505'an då längden på bakdämparen är olika på SMR samt SXF 505an.
Därför tänkte jag också använda mig av original framgaffel och enbart flytta bromskittet från SMR.


Turligt nog var så var det just en 2004, vilket råkade vara enda året där SMR'en hade vanligt bromsok fram.
Vilket gör att jag kan flytta hela bromskittet till 505'an.
Dessutom satt det ett 6kolvsok på SMR'en, så det var ju trevligt :kär :yoparty
_DSC0055_01.JPG



Provade också att montera 505'ans sving i SMR chassit, bara för att se så att verkade stämma, vilket det gjorde.
20150130_211759_resized.jpg
20150130_211752_resized.jpg



Här är en bild på hyllorna med prylar som ska rengöras och sedan ses över, innan de ska användas för att bygga ihop hojen med när ramen har blivit fixad.
_DSC0059_02.JPG
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag gillar RFS SXF hybrider och har många gånger funderat på att bygga mig en själv. Har dock aldrig blivit av. Får njuta av ditt bygge istället....

Om jag inte missminner mig så passar svingen i ramen men inte med motorn i, vill minnas att man får fräsa bort lite på insidan.
 

Snowman89

Guest
Jag gillar RFS SXF hybrider och har många gånger funderat på att bygga mig en själv. Har dock aldrig blivit av. Får njuta av ditt bygge istället....

Om jag inte missminner mig så passar svingen i ramen men inte med motorn i, vill minnas att man får fräsa bort lite på insidan.

Kul att du kikar in här :)
Det kommer säkert dyka upp några motorrelaterade frågor som jag lär behöva hjälp med.

Du har helt rätt.
Mitt lilla "test" med SMR ramen och SXF svingen var just för att påvisa att yttermåtten på svingen är detsamma.
Men som du säger så är RFS motorn bredare i bakkant så svingen kommer behöva justeras lite.
Tänkte försöka kika på just svingen idag och mäta upp det, så jag kan försöka hitta en firma som kan fräsa ner svingen till rätt dimension under nästa vecka.
Tyvärr har jag varken tillgång till svets eller någon vidare maskinpark, så jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa till med svingen och sedan ramen.


Jag har en liten fundering angående CDI-boxen.
Den cdibox som hör till SMR'en är av den gamla modellen där fästet är vridet 90grader, dessutom har den blivit halvt mosad pga felaktigt justerade styrstopp.
Boxen som sitter original är en som slutar på 200.
Jag har dock en annan CDI av den "nya" varianten liggande, dock kommer den från en EXC 450 -06 så jag tror det är en 59439031010 (ska kika i garaget när jag åker ut dit strax).
Så frågan är hur stor skillnad det kan vara mellan CDI-boxarna och om det är en bra ide/går att köra med EXC-boxen?

Det går ju givetvis att göra en adapter för att montera 200-boxen, men samtidigt vore det kul om hela hojen ser någotsånär original ut.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
CDI boxar har jag svarat på i den andra KTM byggtråden. Du kan absolut åka med EXC boxen men det är lite mindre häftig tändkurva så du tappar någon häst.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Är själv sugen på en modernare sving till min 02-ram och motor. (för mig estetiskt endast)
Intressant att se hur du får fast grejerna!
 

Snowman89

Guest
Är själv sugen på en modernare sving till min 02-ram och motor. (för mig estetiskt endast)
Intressant att se hur du får fast grejerna!

Som boris skriver så passar det inte din ram utan större modifikationer.
De äldre hojarna har en smalare axel genom svingen/motorn än de nyare, tyvärr.
Däremot är det givetvis möjligt om man är tillräckligt envis och har kunskap eller bekanta med en hygglig maskinpark :)
 

Snowman89

Guest
Skruvade lite mer i söndags, har dock inte hunnit uppdatera här i tråden.

Söndagen spenderades mest på att riva ner det sista och sortera upp alla delar samt städa garaget.
När jag började riva i SMR 525 motorn upptäckte jag en tråkig sak samt en rolig sak.
Det roliga var att det var 5 klick kvar på kamkedjespännaren, så kamkedjan är helt ok.
Det tråkiga var att det verkade vara någon beläggning på vattenpumspimpellern, vilket i sin tur verkar ha påverkat låsringen som håller impellern.
När jag försökte lossa låsringen så smulades den bara sönder..
Så jag lär spola kylarsystemet ordentligt, hur gör man enklast rent det?
Samt hur får jag lättast loss vattenpumpsimpellern?
Jag har försökt dra samt att använda en tång och vrida impellern lite fram och tillbaka, medans jag drar utan större framgång..
_DSC0063_01.JPG


Ska försöka få ur svinglagrena i helgen så jag kan lämna iväg svingen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Som boris skriver så passar det inte din ram utan större modifikationer.
De äldre hojarna har en smalare axel genom svingen/motorn än de nyare, tyvärr.
Däremot är det givetvis möjligt om man är tillräckligt envis och har kunskap eller bekanta med en hygglig maskinpark :)

Då kan han ju svarva en hylsa som han sätter i den nya svingen och sen använda sig av sin original svingbult om det bara är axelns diameter som skiljer. Kan ju knappast vara några problem att fixa eller?
 

Snowman89

Guest
Då kan han ju svarva en hylsa som han sätter i den nya svingen och sen använda sig av sin original svingbult om det bara är axelns diameter som skiljer. Kan ju knappast vara några problem att fixa eller?

Därav det jag skrev i mitt inlägg.

För mig som bor i lägenhet och är överlycklig att ha ett garage med lite verktyg i så är det du skrev absolut ett problem.
Det är inget jag slänger ihop på 5 min...
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Därav det jag skrev i mitt inlägg.

För mig som bor i lägenhet och är överlycklig att ha ett garage med lite verktyg i så är det du skrev absolut ett problem.
Det är inget jag slänger ihop på 5 min...


Jag har en vän med många maskiner, så det där är inga problem. Tack för tipset om hur det löses!
Nu är det inte direkt prio, men om andan och lusten faller på kan det ske..
 

Snowman89

Guest
Jag har en vän med många maskiner, så det där är inga problem. Tack för tipset om hur det löses!
Nu är det inte direkt prio, men om andan och lusten faller på kan det ske..

Jag har faktiskt en rfs sving liggande, en från en 06a så det är den nya svingen.
Då behöver du bara ha "rör" för att den ska passa.
Svingen längst bort kommer från 505an och den närmst är 06an.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1423332306179.jpg
    uploadfromtaptalk1423332306179.jpg
    172.3 KB · Visningar: 126

Snowman89

Guest
Jag har en vän med många maskiner, så det där är inga problem. Tack för tipset om hur det löses!
Nu är det inte direkt prio, men om andan och lusten faller på kan det ske..

En till FYI är att om du ska använda 505ans sving bör du också använda dess bakdämpare då det är olika längd på dem.
Så det är inte bara att byta sving tyvärr.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
En till FYI är att om du ska använda 505ans sving bör du också använda dess bakdämpare då det är olika längd på dem.
Så det är inte bara att byta sving tyvärr.

Ny dämpare är lite overkill känner jag. 06:ans är tillräckligt snygg!
Vad skall du ha för den..
 

Snowman89

Guest
CDI boxar har jag svarat på i den andra KTM byggtråden. Du kan absolut åka med EXC boxen men det är lite mindre häftig tändkurva så du tappar någon häst.

Jo du gjorde ju det i Kodde's tråd.
Dock verkar det du skrev inte stämma helt med de nyare.
Jag har 2st boxar hemma just nu som slutar på 000R.
Båda kommer från EXC hojar, en 450 samt en 525 06/07.
 

Snowman89

Guest
En liten uppdatering.
Har fixat lite igår och idag men det har inte hänt något stort.
plockade bort det inbyggda röret till kylarna då det mest var ivägen och ändå behövde plockas bort för lacken.
Sen har jag beställt en hel del grejer som bromsbelägg, div lager, lite handtag och mycket annat, bilder kommer när grejerna börjat trilla in.

Motorn står utan ventilkåpa och vattenpump i väntan på nya packningar och ny impeller.
När delarna anländer så ska det bara vara att skruva ihop den igen.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo du gjorde ju det i Kodde's tråd.
Dock verkar det du skrev inte stämma helt med de nyare.
Jag har 2st boxar hemma just nu som slutar på 000R.
Båda kommer från EXC hojar, en 450 samt en 525 06/07.

000R slutar boxarna på om de kommer från SXF. Då börjar de på siffran 7 och inte 5.

Vad har du för nummer på dem?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top