Olja under "strecket" efter vinterförvarig, inga problem att varmköra?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan, idag när det var dags och fixa med med bågen efter vintern (har stått i kallgarage) så passade jag på att kolla oljan. Jag är medveten om att man måste titta på den när den är varm för att få ett korrekt värde, men jag var lite osäker på om jag vågar varmköra den i 15-20 minuter för att få oljan varm, med den nivå den ligger på nu (ca 80% upp till E) (bild).

Bågen servades i Augusti och gick finfint innan den ställdes in i November. Spontant gissar jag på att det inte är några problem right?
Tänkte låta den stå i varmgarage nu i ett dygn till att börja med sen kontrollera igen, kan tänka mig att det har en viss påverkan.

DSC_0986.JPG
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Även fast oljan är kall ska den minst hamna lite över E-strecket, därför är det ingen bra idé att starta den och varmköra. Samtidigt kommer varmkörningen inte resultera i en alltför hög nivå (kanske kommer upp lite över E-strecken om du har tur).
Jag rekommenderar att du fyller på olja innan du varmkör.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Såvida den inte stod i en oljepöl när du hämtade den så har du exakt lika mycket olja i nu som när du ställde undan i höstas.Är det dessutom en motor med torrsump där nivån kollas i tanken och oljan kan rinna ner i motorn om den står länge så kan du inte kolla nivån korrekt utan att låta den gå en stund först och isåfall är det rätt korkat att hälla i olja på måfå innan uppstart för att sedan märka att man överfyllt...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det räcker gott med halva stickan för att smörja på tomgång . Att mängden är tex 3 liter är för att den ska hinna kylas ned vid hård körning och kunna hantera större mängd smuts innan byte .
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det räcker gott med halva stickan för att smörja på tomgång . Att mängden är tex 3 liter är för att den ska hinna kylas ned vid hård körning och kunna hantera större mängd smuts innan byte .

Håller med! Vore det min hoj skulle det inte vara något problem, hade jag en firma skulle jag inte riskera en kundhoj utan spilla i tillräckligt med olja. Och ta betalt för det! :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skulle säga att så länge du står på plant underlag så är det lugnt, ska du åka bakhjul kanske du ska toppa upp lite först.

Bara oljenivån är så hög att han kan suga i sig så räcker det om du bara ska varmköra, rekommenderar max innan race. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stod hojen på sidostödet när du kollade nivån? Det vanliga är att den ska lodrätt på plant underlag.
Hur långt har den gått sedan servicen?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
To check the engine oil level
1. Place the vehicle on a level surface
and hold it in an upright position.
NOTE:
Make sure that the vehicle is posi-
tioned straight up when checking the
oil level. A slight tilt to the side can re-
sult in a false reading.
2. Start the engine, warm it up for
10-15 minutes, let it continue to
idle for 20-30 seconds, and then
turn it off.
3. Wait a few minutes until the oil
settles, remove the oil filler cap,
wipe the dipstick clean, insert it
back into the oil filler hole (without
screwing it in), and then remove it
again to check the oil level
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Yamaha skriver såhär i manualen till Mt-03.
CAUTION:
Do not operate the vehicle until you know that the engine oil level is sufficient.

To check the engine oil level
1. Place the vehicle on a level surface and hold it in an upright position.
NOTE:Make sure that the vehicle is positioned straight up when checking the oil level. A slight tilt to the side can result in a false reading.
2. Start the engine, warm it up for 10-15 minutes, let it continue to idle for 20-30 seconds, and then turn it off.
3. Wait a few minutes until the oil settles, remove the oil filler cap,wipe the dipstick clean, insert it back into the oil filler hole (without screwing it in), and then remove it again to check the oil level.


Min åsikt är att nivån är för låg för att starta motorn.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här låter lite grann som bästföredatum på mjölk. :rolleyes:

Utan kunskap är datumet det som gäller, med kunskap luktar och smakar man, känns det inte bra hälls den ut annars går det bra att använda mjölken... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du inte gjort oljebyte innan du ställde in den kan du ju göra det nu och fylla på Rätt Mängd, så slipper du tänka på om det är tillräckligt. Kan du ju iofs göra även om du bytt oljan innan du ställde in den, men känns lite onödigt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Seriöst.
Du har med all säkerhet gjort bra mycket värre saker än tomgångskörning med den innan du ställde undan den för vintern. Chansen att den ska börja gråta o dö av att du kör den på tomgång nu är MYCKET liten, även OM det skulle vara så att det är för lite olja i den, så skulle den ha gått åt skogen av att köras, inte av att stå på tomgång en stund. Risken att ett kriminellt gäng möss kommit och supit sig packade på din motorolja de senaste månaderna och prydligt stängt igen efter sig är ganska minimal.
Det står flera gånger här ovanför att du ska varmköra oljan innan du kontrollerar den - så, varmkör o kontrollera den - nu vet du ju bara att den är under strecket när den är kall, vilket är helt fel sätt att mäta, du kunde likagärna vänt cykeln uppochner och mätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håll en god ton i Teknikforumet! Tänk på att TS har ställt en fråga och sedan inte skrivit ngt ytterligare inlägg i tråden sedan dess.
Det är ju inte roligt för TS att kanske sedan logga in ngt dygn senare, och se att en serie svarsställare under tiden har lyckats hetsa upp sig själva mot TS.

I sakfrågan är mitt råd som redan nämts av flera ovan. Kolla oljan enligt manualen. Dvs varmkör (kolla att oljetrycket kommer direkt, annars stoppa genast och fyll i en skvätt olja). Sedan stoppa motorn och kolla oljan enligt manualen, dvs med upprätt hoj och med ej nedgängad oljesticka.

Detta är en torrsumpshoj. Dock sitter oljetanken lågt, men ändå fodras alltså, som på så många andra torrsumpshojar, att oljan kollas efter en stunds körning. Efter längre stillstånd kan oljan vagabondera ut ur oljetanken på torrsumpsmotorer. Härav detta förfaringssätt på torrsumpshojar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gissningar och antaganden...

TS:

Torrsump.

Är inte oljan i sumpen eller utanför i en pöl så har den runnit ner i motorn. Obra att starta då pga risk för "hydrolock". https://www.google.se/search?q=hydrolock&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8EvNVOzHMcrMygO-poCABg&ved=0CCoQsAQ&biw=1440&bih=767

Vill inte någon kunnig människa reda ut Yamahas torrsumpsystem då det inte är helt enkelt att få till en korrekt avläsning?

Att motorn skulle hydra i vevhuset är osannolikt, oljesumpens volym är tilltagen för att klara den totala oljemängden utan att fylla vevhuset. Samma på tex luftkylda HD, SR500 och andra torrsumpshojar. När man startar hojen så kommer returpumpen däremot att återföra ev överskottsolja som är på rymmen, tillbaks till oljetanken, där man alltså kollar oljenivån på en torrsumpshoj. Det är därför man på torrsumpshojar inte kan få en korrekt avläsning om inte hojen körts nyligen.

Det här är ju den gamla XT600-motorn, dock har den på MT-03 fått en lägre placerad oljetank än den hade på XT:n, där oljetanken var placerad högre upp och integrerad i ramen.

Det är ett traditionellt torrsumpssystem, inga konstigheter.
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Håll en god ton i Teknikforumet! Tänk på att TS har ställt en fråga och sedan inte skrivit ngt ytterligare inlägg i tråden sedan dess.
Det är ju inte roligt för TS att kanske sedan logga in ngt dygn senare, och se att en serie svarsställare under tiden har lyckats hetsa upp sig själva mot TS.

Tack för omtanken Jörgen, även om jag läst alla svar hittills så brukar jag vilja ge några personer chans och få säga sin åsikt innan jag ger mig in i tråden igen.

Jag förstod självklart (då jag redan kunde MT-03 Manualen utan och innan, före hojköpet) att motorn måste gå 15-20 min för att bli varm, samt att bågen måste stå helt uppställt (vilket den gjorde, hade hjälp).
Frågan var helt enkelt om jag vågade köra den på tomgång med en låg oljenivå.
Nu hade den ju stått i mycket låg temperatur i 9 veckor och jag kommer imorgon kolla om nivån har ändrats nått när bågen är 23 grader varm istället (då den står inomhus just nu)

Det låter osannolik att någon skulle ha hänt med oljan under vinterförvaringen, men jag ville ändå ställa frågan bland er kunniga för att vara säker, ingen har dött av att vara lite extra försiktig i sådana här lägen :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för omtanken Jörgen, även om jag läst alla svar hittills så brukar jag vilja ge några personer chans och få säga sin åsikt innan jag ger mig in i tråden igen.

Jag förstod självklart (då jag redan kunde MT-03 Manualen utan och innan, före hojköpet) att motorn måste gå 15-20 min för att bli varm, samt att bågen måste stå helt uppställt (vilket den gjorde, hade hjälp).
Frågan var helt enkelt om jag vågade köra den på tomgång med en låg oljenivå.
Nu hade den ju stått i mycket låg temperatur i 9 veckor och jag kommer imorgon kolla om nivån har ändrats nått när bågen är 23 grader varm istället (då den står inomhus just nu)

Det låter osannolik att någon skulle ha hänt med oljan under vinterförvaringen, men jag ville ändå ställa frågan bland er kunniga för att vara säker, ingen har dött av att vara lite extra försiktig i sådana här lägen :)

Håll som sagt ett öga på oljetryckslampan när du startar den bara. Den ska ju slocka inom 5-10 sekunder. Annars får du stoppa och fylla på en skvätt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack för omtanken Jörgen, även om jag läst alla svar hittills så brukar jag vilja ge några personer chans och få säga sin åsikt innan jag ger mig in i tråden igen.

Jag förstod självklart (då jag redan kunde MT-03 Manualen utan och innan, före hojköpet) att motorn måste gå 15-20 min för att bli varm, samt att bågen måste stå helt uppställt (vilket den gjorde, hade hjälp).
Frågan var helt enkelt om jag vågade köra den på tomgång med en låg oljenivå.
Nu hade den ju stått i mycket låg temperatur i 9 veckor och jag kommer imorgon kolla om nivån har ändrats nått när bågen är 23 grader varm istället (då den står inomhus just nu)

Det låter osannolik att någon skulle ha hänt med oljan under vinterförvaringen, men jag ville ändå ställa frågan bland er kunniga för att vara säker, ingen har dött av att vara lite extra försiktig i sådana här lägen :)

Grejen är att den ska köras runt i motorn, inte att den ska värmas. Varmkör en stund, sen mäter du.Du vet ju inte om du har låg nivå förrän du mätt och det kan du inte göra utan att varmköra!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top