Erfarenhet av BELL hjälmar?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har haft ett antal cykelhjälmar av märket Bell. utmärkt passform och kvalitet
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag kör med en öppningsbar integralhjälm som jag är nöjd med - sitter kanon och bra sikt, med inblåsskydd för hakan. Däremot tycker jag att den läcker en del oljud. Svårt att säga hur tyst man kan vänta sig att en hjälm ska vara på en nakenhoj dock..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bell passar inte mitt huvud. Klämmer på sidorna. Precis som Shoei och Arai klämmer mig på sidorna.
Mitt huvud passar i X-Lite och Nolan.
Vad det gäller oljud vindbrus så beror det helt på ditt huvud.
Blir det tätt runt öronen, hjälmen sitter som ett hörselskydd blir det tyst. Men eftersom hjälmar inte är elastiska som hörselskydd.
Så är det ditt huvuds passform i hjälmen som avgör hur tyst det blir.
Själv tycker jag det är överdrivet. Har köpt en KBC.
KBC var helt tyst på mitt huvud. Men lessnade på trycket från sidorna. Trycket som gjorde det helt tätt runt mina öron. Och som gjorde att jag slet hjälmen av huvudet efter en timme. Pallade inte mera.
Och kör med öronproppar istället.
Skyddsnivån är bra så du får väl försöka prova om Bell passar ditt huvud.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=101&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=1
 
Last edited:

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Okej, tackar för svaren. Hur är det med sikten mellan olika märken? Har haft några HJC som jag har varit nöjd med men tycker sikten varit lite dålig framåt när man legat ner på hojen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Okej, tackar för svaren. Hur är det med sikten mellan olika märken? Har haft några HJC som jag har varit nöjd med men tycker sikten varit lite dålig framåt när man legat ner på hojen.

Du måste vinkla upp hjälmen mer... :fakta

Guy_Martin_0841.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Du måste vinkla upp hjälmen mer... :fakta

View attachment 415730

Med risk att vissa ska ta dig på orden känner jag att jag måste upplysa nybörjare (som väl oftast surfar på denna forumsdel misstänker jag).
Har man hjälmen så högt upp så skyddar den inte vid en krasch. Vissa hjälmar är formade för sporthojar mer än andra. Så att bara vinkla upp den är nog ingen bra idé.
De få gånger man gör det så får man vrida på nacken en kort stund för att se, jag vet att det gör ont efter en stund;)

Till viss del kan man ju vinkla upp hjälmen, men gör det inte lika mycket som Guy Martin:D Inte nog med att hjälmen inte skyddar pannan (och därmed hjärnan) så kan man skada ögonen mm.
Att Guy Martin gör det beror på att han kör isle of man och kraschar han där är det inte mycket som skyddar ändå typ;) Däremot kanske han kraschar för att han inte ser.


PS. Fan vad kul att skriva långa invecklade inlägg ibland:rofl
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Med risk att vissa ska ta dig på orden känner jag att jag måste upplysa nybörjare (som väl oftast surfar på denna forumsdel misstänker jag).

...

Förlåt. Jag tänkte inte på nybörjarna... Du har såklart helt rätt och min blandade ironi och fascination för Guy Martin framgick inte. :( *skäms lite*
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med risk att vissa ska ta dig på orden känner jag att jag måste upplysa nybörjare (som väl oftast surfar på denna forumsdel misstänker jag).
Har man hjälmen så högt upp så skyddar den inte vid en krasch. Vissa hjälmar är formade för sporthojar mer än andra. Så att bara vinkla upp den är nog ingen bra idé.
De få gånger man gör det så får man vrida på nacken en kort stund för att se, jag vet att det gör ont efter en stund;)

Till viss del kan man ju vinkla upp hjälmen, men gör det inte lika mycket som Guy Martin:D Inte nog med att hjälmen inte skyddar pannan (och därmed hjärnan) så kan man skada ögonen mm.
Att Guy Martin gör det beror på att han kör isle of man och kraschar han där är det inte mycket som skyddar ändå typ;) Däremot kanske han kraschar för att han inte ser.


PS. Fan vad kul att skriva långa invecklade inlägg ibland:rofl

Om man vinklar upp hjälmen så blir ju pannan mindre skyddad. Såklart.
Men hur stor blir skillnaden mellan hjälmen normalt respektive uppvinklad om en mås träffar hjälmens svaga punkt, mitt i visiret?
Jag tror den skillnaden är liten?
Även i 120km/h
En vän klöv en svala med skärmen på hjälmen. Det svartnade för hans ögon men han lyckades hålla hojen på hjulen och stanna. Halva svalan satt under skärmen.
Hans hoj var en BMW R50 (26hk) för att lite uppskatta hur fort det kunde gå.
http://www.carscoops.com/2007/01/porsche-boxster-vs-bird-at-155mph.html
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Om man vinklar upp hjälmen så blir ju pannan mindre skyddad. Såklart.
Men hur stor blir skillnaden mellan hjälmen normalt respektive uppvinklad om en mås träffar hjälmens svaga punkt, mitt i visiret?
Jag tror den skillnaden är liten?
Även i 120km/h
En vän klöv en svala med skärmen på hjälmen. Det svartnade för hans ögon men han lyckades hålla hojen på hjulen och stanna. Halva svalan satt under skärmen.
Hans hoj var en BMW R50 (26hk) för att lite uppskatta hur fort det kunde gå.
http://www.carscoops.com/2007/01/porsche-boxster-vs-bird-at-155mph.html

Ingen aning om riskerna att träffa en svala med visiret är större eller mindre om hjälmen är uppvinklad kontra icke uppvinklad faktiskt:D

På en bra hjälm så ska ju visiret inte vara en svag punkt. I mitt arbete (nu deltid) har jag provat att knäcka många visir och skillnaderna är enorma om man jämför en arai/Shoei mot en enklare hjälms visir.
Knäcker man visiret "åt andra hållet" så blir de antingen vita i mitten eller knäcks på enklare hjälmar = man ser ingenting. Tänk då om man får en mindre sten eller fågel på visiret.. Man vill ju gärna fortsätta se även efter en incident så man kan sakta ner och stanna på ett säkert sätt..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top