GSXR 1000 eller KTM 950 SM

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sparar ihop runt 30-45 papp till våren/sommaren och ska såklart köpa hoj för pengarna! Frågan är vilken, och frågan är komplex.

Jag har tidigare ägt flera 600 radfyror och känner att effekten (ca 100 häst) inte räcker till och att det är opeppande att behöva varva skiten ur hojen innan det händer något. Jag har senaste året varit sugen på en literklubba och då känns en GSXR 1000 från 01-03 rimligast både pris, kvalitet och utseendemässigt.

Den hoj jag under min karriär varit mest nöjd med var yamma 600 thundercat, som dock var för klen effektmässigt men absolut bästa köregenskaperna av de hojar jag ägt. Så därför är jag sugen på en riktig sportis med ännu en nivå skönare körning.

Ska jag ha en cirka 10-15 år gammal literhoj får jag betala nästan 2000kr i helförsäkring, och helförsäkring vill jag ha. Och under 1800-1900kr kommer jag inte så ni behöver inte ge försäkringstips för jag har kollat hela marknaden. Dock känns det som en okej utgift för att få ha drömhojen.

MEN! Vad som också STARKT tilltalar mig är en fet jävla tjockmotard med en müllrig twin. Alltid varit grymt svag för KTM 950SM, och 40 papp räcker till typ en 06-07a vad jag sett. Dock vet jag inte mycket om hållbarhet och kvalitet på dessa hojar. Men jag älskar verkligen utseendet. En stor nackdel (tror jag) är också effekten, jag tror att 100-110hk (de ligger väl på runt det?) kommer kännas slött ganska fort. Jag har dock aldrig kört en stor twin med den effekten, bara radfyror, så jag vet inte om upplevelsen skulle skilja sig åt. Men vad jag vet är att jag inte vill ha en hoj som känns som att den tappar all push efter 180km/h. Jag har haft så jävla många hojar nu runt 100 hk och är trött på slöhet nu. Hade man kunnat få en tjockmotard eller liknande hoj med twin på runt 140 hk hade jag nog inte haft svårt för att bestämma mig. Men i min prisklass finns det ju inte särskilt mycket att välja på? Dock kommer försäkringen för KTMen att vara hälften så dyr ungefär, vilket på ett år sparar mig 10 papp till annat.

Så, vad ska jag göra?

1,Köpa en hejdundrandes literklubba och bli alldeles adrenalinstinn av kicken, betala en jävla massa för försäkring men ha sjukt rolig körning med en hoj jag inte kommer tröttna på.
2,Eller köpa en annan hoj jag också drömt om, en busig och mullrig motard som jag kanske kommer tycka är slö ganska fort, men kunna ha rolig bakhjulskörning med och stå och dregla över i garaget?
3, Köpa någon annan mullrig motard med mer kräm i?

p.s jag vill inte ha någon speed/street triple, nakenradfyra eller 600a.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Fundera på hur du kör. Ligger du ofta och åker längre sträckor över 140 -160 så ska du ha en 1000 cc sportis.
Kör du bara korta stunder över 160 så funkar en Tjock motard bra. Dock så tycker jag att 950SM (98hk) brukar mattas vid ca 180 (toppar väl ca 220). Satsa då hellre på en 990SM (118hk) om möjligt.
Den kart roligaste hojen jag haft med (den gav mycket fartkänsla) var en KTM SuperDuke. Den var snabb upp till 200 och toppade 240 om man pressade tanken... Kan faktiskt inte påstå att jag saknade effekt någon gång med den hojen.
Jag har själv haft 1000cc sportisar (bl.a R1, Daytona 955 och RSV Mille) sportisar, streetfighters (SuperDuke) och Motarder (640, 690).

Nu skriver du ju att du inte vill ha någon streetfighter men jag skulle ändå rekommendera en KTM Superduke eller Aprillia Touno. Det bästa av båda värdarna.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har ägt en 950sm och har nu en Gsxr1000 -02.

Som IQ säger kör man inte gärna så mycket fortare än 160 på KTM:en, blir väldigt blåsigt. Dock är motorn väldigt mysig, och kraftfull i alla lägen. Bytte till Suzukin för att jag ville prova sporthoj, det är ganska rejäl skillnad när man väl gasar på med den jämfört med stormotarden. Men jag tror som IQ att superduke är den gyllende medelvägen mellan dessa två hojar.

Sen är KTM:en mycket lättkörd, när jag varit och kört på Rörken gokartbana körde jag lätt fortare med den. Skulle väl bli helt annorlunda på storbana förmodligen.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Superduken attraherar mig dessvärre inte det minsta, tycker att den ser både ful och tråkig ut. Dessutom är både den och tuonon över min budget, billigaste på blocket är just nu 45 resp. 50 papp vilket är för mycket. Och ja jag planerar att köra en del motorväg faktiskt. Så det lutar kanske mest åt en gixxer ändå..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Finns ju billiga k5/k6/k7 med. Köp så ny du kan. Tillräckligt med botten, jämfört med det du haft är det en raket.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tänk på att det är modellskifte på gixxrarna, (k1-k2), (k3-k4), (k5-k6), personligen tycker jag k5-k6 är den snyggaste och dessutom finns det både mer och billigare delar till den...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Problemet är delvis att försäkringspremien stiger med en nyare hoj, samt att inköpspriset faktiskt också stiger på en nyare hoj. Verkar gå att få en 01a för typ 30 papp.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tjaa.. En k5 43000 en k6 45000 en k8 50000. Jag betalat 11 300 hel hel på min K6..
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag gav 34k för min k3 i höstas, 3500 mil, helsystem och pc3. Sen har Länförsäkringars mc-smart bra priser :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kör en gixxer -09 nu och haft en 990 SMR före den. Problemet är att man vänjer sig vid alla hojar, även gixxern känns lite "slö" nu. Missförstå mig rätt nu, en literklubba är ju aldrig slö såklart men det handlar om känslan. När man vant sig vid den så är det också mycket varvande för att det skall hända något, lite 600 stuk...:)

990:n har ju en helt annan karaktär och jag ledsnade aldrig på hur den leverade effekten. Det är vansinnigt roligt när motorn har effekt från tomgång och direkt från rödljusen bara kastar upp framhjulet när man vrider på rullen. Det är körglädje det!!! :)

KTM:en känns som en stor muskel...:tummenupp

Gott råd, provkör bägge innan du bestämmer dig...:)

https://www.youtube.com/watch?v=60BVMGPd5_w
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
jag köpte hoj i somras och valde mellan r1 05, gixxer k6, superduke och aprilia tuono. Valde Aprilian.
liter twin är faktiskt riktigt jäkla roligt att köra! och ljudet! och ja... allt!! :kär
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag har haft båda hojarna. GSXR 1000 är ju kompromisslös, 950 måste man pressa ordentligt för att den ska svara.

Mitt råd och de hojar jag absolut tycker du ska testa är:

KTM 690
GSXR 1000 som streetfighter

Båda dessa är mycket roligare hojar för gata.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har haft KTM nu GSX-R :rolleyes:

Den enda hojen jag har kört förutom mina egna och s1000rr, som efter provkörning resulterade i ett leende är en V4 apa med alla APCRS bla bla.. Tuono alltså. Sitter och kollar på lite äldre nu för att drömma om ett byte men samtidigt är ja så jävla nöjd med GSXRen. Den ler jag också av :)
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag har haft ett gängs GSXR-1000, och nu en Superduke.

Duken går iväg till ny ägare idag, och jag ska aldrig mer ha en ekklig twin. :D

Gixxern K1-K2 eller K3-K4 är sjukt prisvärda hojar. Dom har ofta strul med den variabla avgasporten men den är enkel att plocka bort. Laddningsregulatorn är också ett vanligt fel. I övrigt väldigt stabila hojar som tuffar och går.

Och i min mening, fan så mycket mer slangvänliga än duken. :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
jag köpte hoj i somras och valde mellan r1 05, gixxer k6, superduke och aprilia tuono. Valde Aprilian.
liter twin är faktiskt riktigt jäkla roligt att köra! och ljudet! och ja... allt!! :kär

Kan tänka mig det! :) Men tyvär är tuono för dyr för mig.

Kör en gixxer -09 nu och haft en 990 SMR före den. Problemet är att man vänjer sig vid alla hojar, även gixxern känns lite "slö" nu. Missförstå mig rätt nu, en literklubba är ju aldrig slö såklart men det handlar om känslan. När man vant sig vid den så är det också mycket varvande för att det skall hända något, lite 600 stuk...:)

990:n har ju en helt annan karaktär och jag ledsnade aldrig på hur den leverade effekten. Det är vansinnigt roligt när motorn har effekt från tomgång och direkt från rödljusen bara kastar upp framhjulet när man vrider på rullen. Det är körglädje det!!! :)

KTM:en känns som en stor muskel...:tummenupp

Gott råd, provkör bägge innan du bestämmer dig...:)

https://www.youtube.com/watch?v=60BVMGPd5_w

Jaa det vore nog smart att faktiskt provköra båda innan jag bestämmer mig. Får se om nån handlare har båda inne nu till våren.. Men jag kollade lite på dynopapper nu, och ser man effektmässigt så går gixxern om ktm'en redan vid 4k varv, så jag förstår inte riktigt varför det känns som att 950n drar redan från botten på ett annaat sätt än gixxern.

Jag gav 34k för min k3 i höstas, 3500 mil, helsystem och pc3. Sen har Länförsäkringars mc-smart bra priser :tummenupp

Det där låter ju som hittat! Bra pris och bra utrustning! :)

Tjaa.. En k5 43000 en k6 45000 en k8 50000. Jag betalat 11 300 hel hel på min K6..

Jo och då är vi snabbt uppe i min smärtgräns. Betalar liksom mycket hellre 35 papp för en 03a än 45 för en 06a. Större värdeminskning etc på den nya hojen, och jag kommer inte må dåligt av att min hoj är från 03 tror jag.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
10 000 mer för en hoj som är rääättttt mö bättre. Ditt val, men dina argument om värdeminskning osv.. Nja.. Jag köpte min sent 2013 för 60 000 och lagt ned 10 000, där har du värdeminskning. Men att köpa en för 45 000 som du inte behöver plöja ned pengar i anser ja vettigt.

Men va fan bryr ja mig om vad du åker på, när du ändå bestämmt dig:glömdet
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
10 000 mer för en hoj som är rääättttt mö bättre. Ditt val, men dina argument om värdeminskning osv.. Nja.. Jag köpte min sent 2013 för 60 000 och lagt ned 10 000, där har du värdeminskning. Men att köpa en för 45 000 som du inte behöver plöja ned pengar i anser ja vettigt.

Men va fan bryr ja mig om vad du åker på, när du ändå bestämmt dig:glömdet

Pengar växer inte på träd för alla, och särskilt inte för mig. Att få ihop till 35 papp är bara det ett stort sparande som sätter många andra nöjen på noll för min del. Så ditt raljerande om 10 papp hit eller dit är inte riktigt samma sak för dig och mig när du antagligen sitter på ett heltidsjobb medan jag är student som sliter extra på helgerna för att kunna lägga undan. Sen så vågar jag faktiskt vara så oförskämd att jag säger att jag inte skulle få någon som helst större glädje av en 06a än en 01a eftersom jag aldrig kört literhoj överhuvudtaget innan. Men sen kan man ju förstås argumentera för varför du inte köper en sprillans S1000RR istället för den där gamla slitna K6an du kör nu. Men alla gör sitt eget val.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top