Frakta hoj - hyra liten lastbil eller anlita Schenker?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Min nya skogsmoppe har anlänt, till en butik 53 mil bort... Vill ha hem den så snart som möjligt, men hur? Hyra liten lastbil eller anlita Schenker? Antar att hojen måste stå i en trälåda för att transportbolagen ska hantera mitt kolli? Någon som har erfarenhet?
:va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag skulle frakta en hoj en längre sträcka, innan jag skaffat eget släp, så hyrde jag en skåpbil. Står hojen i lådan fortfarande får du ju antagligen tänka på hur du ska få i/ur men det brukar gå att lösa det med en truck. ÄR den inte i låda är det ju bara att hiva i och ur, speciellt om det är en geggmoppe. :)
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
ÄR den inte i låda är det ju bara att hiva i och ur, speciellt om det är en geggmoppe. :)
Står hojen i låda är det väl perfekt att anlita Schenker...
Den är inte i en låda, så jag undrar hur varsamma de kommer vara med min eventuella försändelse. Man vill ju ogärna ha hojen liggandes på golvet med en pall värmepumpar lastad över den :död
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Den är inte i en låda, så jag undrar hur varsamma de kommer vara med min eventuella försändelse. Man vill ju ogärna ha hojen liggandes på golvet med en pall värmepumpar lastad över den :död

När jag kollade med fraktfirmor för ett antal år sedan krävde de att hojen skulle vara förpackad i en låda för att frakta den. Detta för att slippa ev krav på skador m.m. Men det är kanske är annorlunda nu och olika firmor har kanske olika krav.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hyr en skåpbil, hyr en kompis, stick på roadtrip. :tummenupp
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
När jag kollade med fraktfirmor för ett antal år sedan krävde de att hojen skulle vara förpackad i en låda för att frakta den. Detta för att slippa ev krav på skador m.m. Men det är kanske är annorlunda nu och olika firmor har kanske olika krav.
Jag kontaktade Schenker och fick till svar att de inte hade några egentliga krav gällande emballage. Tycker det låter lite märkligt. Paket- och bagagehanterare brukar ju sällan vara varsamma...

Tittar man på deras webbplats så verkar det räcka med lite bubbelplast, tejp och kartonger.
priv_999.jpg
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
När jag fick min zx10 från northbike stod den bara på en pall med spännband, och lite bubbel plast.. Fraktades med postnord, å den va hel när den kom fram. :fakta
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
Tänk på att du måste teckna extra försäkring. Med vanligt frakt försäkring kommer du inte långt om det händer något.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Mellan vilka orter?
http://www.bpkarlssonmobelexpress.se/ är bra.
Anlitat dem flera gånger. Prisvärt, runt 1000-1500 kr för Göteborg-Stockholm.
Om du köpt av firma tycker man väl att firman borde kunna vara behjälplig med transport, det lär väl inte vara något ovanligt scenario för dem att folk behöver transport av ny hoj.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Är det en Guldvinge du köpt? Om inte! Jag har fraktat mina motorcyklar i våran VW Caddy! Inga problem om bara du är försiktig och lastar diagonalt och vrider styret som om du svänger höger! Var noga att skruva av speglarna och fästa spännbanden i ramen så den även dras framåt! Jag har fraktat minst 20 motorcyklar på detta sättet och aldrig fått några skador!
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
http://www.bpkarlssonmobelexpress.se/ är bra.
Anlitat dem flera gånger. Prisvärt, runt 1000-1500 kr för Göteborg-Stockholm.
Bra tips, tack! Har skickat en förfrågan till dem.
Att ta bil och hyra envägssläp är ju också ett alternativ t.ex.
http://thulerental.se/blurb/envagsuthyrning/
Samåkning/Roadtrip med polare är ju alltid roligt... kanske köpa nåt mer i närheten och dela på frakten.
Är det en Guldvinge du köpt? Om inte! Jag har fraktat mina motorcyklar i våran VW Caddy! Inga problem om bara du är försiktig och lastar diagonalt och vrider styret som om du svänger höger! Var noga att skruva av speglarna och fästa spännbanden i ramen så den även dras framåt! Jag har fraktat minst 20 motorcyklar på detta sättet och aldrig fått några skador!
Verkar som att det är lika dyrt att transportera själv som det är att anlita fraktfirma. Bara bensinen för 110 mil går på en dryg tusenlapp. Skåpbilen/släpet får man väl dessutom hyra över två dagar såvida de inte har nattöppet. Sen är det käk och utebliven arbetsdag dessutom.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är det en Guldvinge du köpt? Om inte! Jag har fraktat mina motorcyklar i våran VW Caddy! Inga problem om bara du är försiktig och lastar diagonalt och vrider styret som om du svänger höger! Var noga att skruva av speglarna och fästa spännbanden i ramen så den även dras framåt! Jag har fraktat minst 20 motorcyklar på detta sättet och aldrig fått några skador!
Nu har det löst sej för ts men om nån annan läser tråden. -Glöm inte extra spännband för att dra ihop framfjädringen om det är en geggmoppe. Trångt o jävligt men japp, det går:D
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Det var ett riktigt bra pris, trodde det skulle gå på betydligt mer :tummenupp
Mja... Men smidigt var det i alla fall! Man fyller bara i uppgifterna (mått och vikt) på deras webbplats så får man fram priset direkt. https://skickaenkelt.dbschenker.com/skicka/
Med tanke på det rådande väderläget så är jag glad över att jag inte hyrde skåpbil/släp och hämtade den själv. Priset hade ju blivit ungefär det samma.
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Fraktade själv en MC till en kund i lidingö med lastbilen, tror den var från northbike, jag kan rekomendera er att välja ett fraktbolag avsätt för just MC frakt om ni inte ska hämta den själv.

Kör för Postnord under sommarna och hade turen att få frakta en motorcykel, av min korta erfarenhet inom lastbilsbranschen så tycker jag att motorcykeln inte var lastad så bra, MC´n stod på en avlång pall som de snickrat ihop med spännen runt hojen och en massa bubbelplast, speglar och blinkers fanns monterade på hojen så det var förjävlig att spänna fast i lastbilen.

Har lastbilschauffören en dålig dag + stressigt och minimal last på lastbilen så är det vääldigt lätt att någon bryts av MC'n eller att den välter.

Pallen + MC'n tillsammans fick inte plats på bakgavellyften så ägaren fick rulla av den i lastbilen för att kunna åka ner med hojen :)

Var försiktiga, ska ni ta emot en motorcykel med lastbil så rekomenderar jag att motorcykeln är helförsluten med trä runtom, enklare att spänna i de fallen förstängning inte kan tillämpas och mindre chans att ni får två halvor :p

Kul att höra att du fick MC'n hel o ren, undrar dock hur du fick den, vad för emballage hade mc'n, och fick ni rulla ner motorcykeln av pallen innan ni kunde ta ner den? :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top