Köksrenovering

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Provade att posta i Gbg-forumet men där var det tyst som i graven...
Men här finns det säkert en massa faktabaserade åsikter, så vad säger ni?!

Vilket kök är bäst?
Jag vet att IKEA är billigast men som så mycket annat så borde man väl få lite vad man betalar för... :va
Vad är bra resp. dåligt med olika märken??

Nån som har erfarenhet av Novaflex??
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har själv byggt med Ikea

Mina erfarenheter.

Stommar: Ingen anledning att köpa något annat än IKEA. Enligt insiderinformation använder Marbodal exakt samma stomme

Luckor: Smakfråga. Kan dock säga att IKEAs luckor ser mycket bra ut 10 år senare, både gällande färgbeständighet och "skick"

Gånggärn etc.: Allt fungerar lika bra som nytt (efter 10 år)

Vad som varit dåligt:
- Den laminerade bänkskivan har tagit fuktskada vid diskmaskinen. Jag tror dock att kvaliteten är bättre idag
- Infästningen för golvsocklarna var ett skämt...
- Täckskivor och golvsocklarna håller inte samma kvalitet som hos andra märken
- Diskbänk och Ikeas elprodukter har lite trist finish

Skulle jag bygga idag hade allt utom bänkskiva och el från IKEA.

p.s
Trevlig Avatar får jag tilläga. Ser mest sillstrypare till vardags...
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Har fått pris på ett Novaflex. Det kostade en del med jäklar vad fint det är när man kollar luckor och annat.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har själv byggt med Ikea

Mina erfarenheter.

Stommar: Ingen anledning att köpa något annat än IKEA. Enligt insiderinformation använder Marbodal exakt samma stomme

Luckor: Smakfråga. Kan dock säga att IKEAs luckor ser mycket bra ut 10 år senare, både gällande färgbeständighet och "skick"

Gånggärn etc.: Allt fungerar lika bra som nytt (efter 10 år)

Vad som varit dåligt:
- Den laminerade bänkskivan har tagit fuktskada vid diskmaskinen. Jag tror dock att kvaliteten är bättre idag
- Infästningen för golvsocklarna var ett skämt...
- Täckskivor och golvsocklarna håller inte samma kvalitet som hos andra märken
- Diskbänk och Ikeas elprodukter har lite trist finish

Skulle jag bygga idag hade allt utom bänkskiva och el från IKEA.

p.s
Trevlig Avatar får jag tilläga. Ser mest sillstrypare till vardags...

Byggde IKEA-kök i somras och håller med om det mesta. Inbillar mig att det är en av få leverantörer där man faktiskt får mer än vad man betalar för. Fördelen är ju dessutom att om man skulle tröttna på luckorna så kan man byta ut samtliga för några tusenlappar.

Angående bänkskivor kan det säkert vara värt att kolla runt lite. Fick fuktsläpp runt kranen redan efter ett par veckor. Har ingen aning om ifall det berodde på fel vid montering eller ej, men IKEA skickade ut en snickare som bytte ut skivan helt utan knorr eller kostnad. Sådant gillar jag.

Golvsocklarna är fortfarande kassa, det är en sladdrig plastlist som sitter fastklämda runt benen till skåpen, Föga imponerande, men enligt mig ingen dealbreaker.

Körde elprodukter från annan leverantör, fick grymma rabatter via en kompis så där fanns aldrig något alternativ.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Oj, jag läste "könsrenovering". Inte konstigt med alla könstrådar som dykt upp här på sistone :gnissla
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Byggde nytt hus i Gbg 2009. Tittade på många olika kök, Marbodal, Ikea, Noblessa, HTH mm. Fastnade tillslut för HTH men jävlar vad dyrt det blev. 96000 bara för stommarna och luckorna. Sen tillkommer bänkskivor, diskho och sån skit.

Fick av en slump tag i ett snickeri som kunde bygga måttanpassat. Letade själv fram exakt samma laminat som HTH hade fast en färg jag verkligen ville ha och lät dom bygga ett måttanpassat kök med laminat luckor med en fet fasad oljad ekram. 50000 betalade jag inklusive 40mm ekbänkskiva. Relativt tjusigt och till Ikeapris.

Så mitt tips är att kolla med små finsnickeri, man kan få väldigt mycket för pengarna. Lite mer eget jobb var det utan tvekan men värt det. Och man får ett helt unikt kök man inte hittar hos nån annan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade platsbyggda garderober byggda och då sade firman jag anlitade att de kan göra platsbyggda kök till IKEA-priser med sitt estländska snickeri, som gjorde mina garderobsdörrarna. Som referens tror jag att jag betalade 27,000 för dörrarna som hade kostat ca 80,000 från Elfa, ca.
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Jättebra att få ta del av erfarenheter och åsikter :tummenupp

Fick precis en offert från Ballingslöv och där låg
snickerier på 75 856 kr (efter 25% avdragen rabatt)
granitbänkskiva på 33856+8520 kr för montering
spisfläkt 11228
vaskar 1942.

Så med frakt och moms så blev det bara 169 200kr :näsblod
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sitter ikea-skåp i vårt kök, uppsatta av förra ägaren 2001 tror jag, nu börjar det släppa lite färg från luckan under diskbänken men annars är dom fortfarande fina. Stommar och gångjärn är felfria men sockeln har fått lite handpåläggning av mig, rappligt! Stavlimmad bänkskiva så den är fin än. Blir nog nya luckor från ikea när jag byter, om jag inte bara lämnar in och lackar istället, kvalitén är det inget fel på, hållbara. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Håller med Ething i det mesta han skrev.

Det jag inte skulle ta från Ikea är bänkskiva, blandare, ho och vitvaror.
Annars är det bra skit.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi bytte ut vårt 20 år gamla demotexkök i somras. Demotex är en liten snickerifirma, som skräddarsydde köket när vi flyttade in 1993. Jag var inte nöjd med deras kvalité.
Vi jämförde HTH, Ikea, Marbodal och Elektrolux Home. Billigast var som förväntat Ikea, ungefär halva priset av Marbodal och Elektrolux. HTH låg under Marbodal och Elektrolux. Priserna var ganska höga, Ikea låg runt 85 000, HTH 135 000 och de sista 2 på 175 000. Vi valde slutligen HTH, av 2 skäl; Den lucka vi ville ha fanns inte hos Ikea,samt hjälpen från HTH var överlägset bäst. Priset var egentligen aldrig den viktigaste faktorn, hellre betala lite mer och få ett bra kök än att välja det billigaste och göra om det om 10 år.
Vi har ikeakök i sommarstugan, och jag är nöjd med det köket, men ställer lite högre krav i ett kök där jag ska vara varje dag.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jättebra att få ta del av erfarenheter och åsikter :tummenupp

Fick precis en offert från Ballingslöv och där låg
snickerier på 75 856 kr (efter 25% avdragen rabatt)
granitbänkskiva på 33856+8520 kr för montering
spisfläkt 11228
vaskar 1942.

Så med frakt och moms så blev det bara 169 200kr :näsblod

Tog också offert från Ballingslöv. Det landade på ca 90k för bara skåp och luckor, motsvarande på IKEA landade på ca 35k.
Så jag resonerade som så att jag kunde köpa en hoj som var 55k bättre om jag köpte IKEA istället. Lätt värt det. :tummenupp

Vi valde slutligen HTH, av 2 skäl; Den lucka vi ville ha fanns inte hos Ikea,samt hjälpen från HTH var överlägset bäst. Priset var egentligen aldrig den viktigaste faktorn, hellre betala lite mer och få ett bra kök än att välja det billigaste och göra om det om 10 år.

Märkligt hur olika det kan vara. Jag var in på HTH och nämnde att jag skulle renovera köket och lämnade mailadress och telefonnummer vid två olika tillfällen för att "någon skulle kontakta mig". Jodå, visst gjorde de det - två månader efter att det nya köket var på plats. Jävla nötter!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag åkte till Polen och hämtade hem mitt kök från Ikea. Många kronor sparade, köpte även massa annat där också förvisso men på bara köket blev det ca 40% billigare än i Sverige skulle jag tro.
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Är inte alls sugen på Ikea för tillfället men man ska aldrig säga aldrig...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är inte alls sugen på Ikea för tillfället men man ska aldrig säga aldrig...

Efter att ha monterat flertalet olika kök så har jag kommit fram till ungefär följande:
Ska du ha ett kök som faller inom normalgraden så är det enklast och mest prisvärt med att köpa stommar och luckor från Ikea. Eventuellt kan du beställa luckor från ett snickeri, de flesta med cnc-maskin har alla skisser för Ikeas luckor och det blir inte mycket dyrare än Ikea.
Sen satsar man på vitvaror av erkänt bra märke, bänkskiva av bra kvalité samt skippar allt vad blandare och diskho heter från Ikea. Man köper Oras/Gustavsberg/liknande samt disklåda från Stahla/Franke eller dylikt.

Man kan även köpa beslag och liknande från Blum direkt för att göra egna lådlösningar om man saknar något på Ikea.

Senaste köket jag monterade kostade drygt 40% mer än motsvarande på Ikea och endast två hörnskåp med lådor var det som var annorlunda, och egna luckor så klart men i samma utförande som Ikea. Jag tycker helt klart att Ikeas kvalitet är bättre på många punkter och betydligt enklare att montera.

I slutänden är det det som syns som oftast slits och det man kan kosta på lite extra på.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns ett lite mindre snickeri här i Skåne som säljer kök rätt så dyrt .Men jag kan inte se eller känna nån skillnad jämfört med Ikea.Har iofs bara sett ett kök därifrån
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top