Har mitt batteri gjort sitt?

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Hej Sporthojare!

Köpte in en yuasa ytx9-bs förra säsongen, helt ny och jag har haft den på laddning då jag inte använt hojen, som nu under vintern.

Av någon anledning så tänkte jag att det inte kan va så bra att hålla batteriet fulladdat hela tiden under en längre tid så jag bestämde mig att tömma lite på batteriet för att ladda den igen så den får cycla lite.

La dit nyckel och satte på halvljuset och så stängde jag garaget för att låta batteriet göra sitt jobb, självklart glömde jag komma tillbaka till hojen efter en timma så tändningen va på under 1 & 1/2 dag.

När jag anslöt batteriet första gången så låg den på 1.7 V :död , trycker jag på laddningsknappen så visar skärmen på laddaren "Error", det som händer är att batteriet sakta stiger i volttal, 0.1 V på 1 minut ungefär så jag bestämmer mig för att låta den stå kvar.

När jag kommer tillbaka efter några timmar så ligger batterietvpå 5,2 V om jag inte minns fel, nu trycker jag på laddarens laddningsknapp och då laddar den batteriet i en halvsekund och hoppar tillbaka till underhållsladdning, laddaren uppfattar batteriet som ett 6 V batteri märker jag :död

Har min dumhet dödad batteriet eller finns det hopp om rehab?

Tack!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man kan alltid prova att ladda med en korkad laddare i hopp om att få upp polspänningen tillräckligt för att få en smartladdare att fungera.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
För mig var det tvärtom, feltema-laddaren fick inte liv i batteriet medan Ctek fick det men även jag skulle naturligtvis testa enligt föregående inlägg.

I mitt fall handlade det dock om ett 6V-batteri =)

Även om du får igång laddningen så vet du inte med säkerhet om batteriet är funkis eller ej förrän du belastar det.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har du ingen "dumladdare" kan du även ladda med t.e.x ett bilbatteri.
Koppla då - från bilbatteriet till - på hojbatteriet, sen + från bilbatteriet till ena polen på en 12V lampa från nån gammal blinkers eller bakljus (typ på 5-10w sådär) sen + från hojbatteriet till andra polen på 12v lampan.

Vill du sen lyxa till det kan du även koppla in en amperemeter i serie för att kunna kontrollera laddströmmen.
OBS lampan är viktig då den begränsar laddströmmen och utan dne kokar du sönder MC batteriet
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Man kan alltid prova att ladda med en korkad laddare i hopp om att få upp polspänningen tillräckligt för att få en smartladdare att fungera.

Har själv löst detta på två batteri nu i veckan. Smart laddare cteck och fultemas dömde ut batterierna. Tog dumladdare och fick upp volten. Sen funkade smart laddarna.
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Tack för era snabba svar!
Tror jag ska försöka få tag på en dumladdare då det känns enklare än att trixa med bilbatteri, har ni något tips på en bra dumladdare som inte kostar mer än en Dressman skjorta?

Har för mig att vissa smartladdare ska ha en funktion för att väcka döda batterier till liv, antar att min inte har det :crash
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Tack för all hjälp, uppskattas!

Kommer uppdatera er med hur det går så snabbt jag kan :D
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Är det något som bly-syra batterier absolut inte gillar, så är det att bli djupurladdade. Djupurladdning av sådana batterier säger man är vid relativ hög polspänning (tror att det är runt 11,2V vilospänning). Därunder börjar batteriet få rejält med stryk.
Även om det går att ladda upp igen, så har kapaciteten minskat avsevärt och självurladdningen ökat dramatiskt. Dessutom har man minskat batteriets kallstartsegenskaper.
Sk. fritidsbatterier står emot enstaka djupurladdningar bättre och kan dessutom cyklas djupare än normalt utan att ta skada. Nackdelen är sämre CCA och pris.
Startbatterier har bättre CCA och oftast bättre pris, men tåler inte djupurladdningar och kan inte cyklas särkilt lågt innan skador uppkommer.
Konventionella MC-batterier misstänker jag har samma egenskaper som vanliga startbatterier och möjligen lite sämre.

Många moderna laddare har gnistskydd och polaritetsskydd, dvs där finns ingen spänning på klämmorna förrän den känner av att den är riktigt kopplad, men då behövs spänning i batteriet. Då finns det tre sätt att starta laddningen, några har redan nämnts, dvs en kort dos från ett annat batteri eller "dumladdare" med den vanliga laddaren kopplad. På så sätt kan man lura den att hoppa in i sin vanliga laddcykel. Det tredje sättet kräver att man har en laddare med "supply-läge" (Ctek M100 tex). I det läget fungerar laddaren som en dumladdare, dvs den petar ut konstant spänning. Kör man i detta läget någon minut först så kan man få in såpass mycket ström i batteriet att man kan gå över till normal laddning sen.

Om du lyckas ladda batteriet kan du räkna med att kapaciteten minskat drastiskt och att du kommer att ha hög självurladdning. Vilospänningen kommer att vara nästan normal, men mäter du spänningen under belastning (start) kan den komma att vara riktigt dålig.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag höll på mitt jäkla batteri på min förra hoj.... Till slut köpte jag mig en feltemabatteri och jag kände mig såååå jävla dum att jag slösat så mkt energi på att både ladda och springa igång hojen otaliga ggr... Och varför? För att jag var för snål för att köpa ett nytt för några hundralappar.... Btw var det ett Yuasa som åkte i bingen... Just saying :rolleyes:
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Har nu lyckats kicka upp batteriet till 13,4 v :yoparty

Har en LIPO laddare hemma som jag använde mig av, även den är någon typ av smartladdare men det den har är olika lägen, man kan ladda 6v,8v,10v, 12v, 14v så jag började med att ange den som ett 8 volts batteri, när batteriet hade tillräckligt med ström så angav jag batteriet som ett 10v batteri osv.

Tog sedan ut batteriet till garagets smartladdare som accepterade batteriet och som nu laddat upp den till 13,4v

Som ni nämnt innan så är det väldigt stor chans att kapaciteten inte är så bra så vi får väl se hur det ser ut när man behöver batteriet :banana

Har ni några metoder som testar hur batteriet tar belastning, kapacitet osv

Tack för er support!!!!! :fyllisar
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Som Tjonge sa, mät under start (underlättar naturligtvis att vara två), alt. låt den puttra på tomgång med helljus och bromsljus på en stund för att sedan se om laddningen droppat drastiskt när du stängt av tändningen.

Finns även batteritestare som kontrollerar batteriers status genom att belasta dem och någon magisk kontroll, inte helt ovanligt verktyg hos en bilverkstad i det fall du känner till ngn trevlig sådan.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enkla tester:
1) Koppla bort smartladdaren. Batteriet bör inte ha sjunkit under 12,7 Volt efter några minuter.
(för det håller mitt Yuasa på Suzukin, dag efter dag)
Klarar batteriet 1) koppla in en strålkastarlampa exempel 60/55Watt H4. Helljuset 60W drar ca 5A.
Klarar batteriet 30minuter utan gå under 12Volt med lampan tand. Så är det i bra form. Tycker jag.
Men efter detta behöver det laddas.
Klarar batteriet bara 15minuter utan gå under 12Volt med lampan tand. Så är det tveksamt. Tycker jag.
Men efter detta behöver det laddas.
Klarar det mindre än 5 minuter innan det går under 12Volt så tror jag inte det orkar starta hojen.
Ja då behöver det laddas.
Är 13,4 Volt under laddning så hoppas jag att det har kommit över 14 Volt idag.
För smartladdarna brukar ladda till ca 14,4Volt.
Innan de avbryter: för A) Stopp ingen laddning ELLER B) börjar ladda med lägre ström tex 0,06 Ampere.
A) Slutar ladda, dra några mA för att hålla koll på batterispänningen. Så de kan börja ladda när spänningen sjunkit till tex 12,8 Volt (Ctek Zafir 45)
B) Laddar med ca 0,03A till spänningen på nått ca 15,0Volt (?!). Då avbryts laddningen helt enligt A) och den börjar dra ca 0,3mA från batteriet se ovan. (Lidl 199kr laddare)
15-02-04: Har just testat Lidl laddare på Suzukins Yuasa batteri. Som var laddat. Så det tog bara sekunder innan laddaren gick från ca 0,8A till 0,03A och sedan tog det kanske 5 minuter innan den bröt 0,03A laddningen vid 15,0 Volt. Och började dra 0,3mA från batteriet.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog och kopplade bort underhållsladdning på mitt Yuasa i Suzukin. Nästa dag låg spänningen på 12,8 Volt. (ca +10C i garaget, spänningen stiger när temperaturen sjunker)
Tog och kopplade 60W helljuset i en H4 lampa till ett laddat Biltema 80-269 12Ah. Direkt efter start med 60W lampan inkopplad 12,3 Volt efter 5 minuter 12,4 Volt (vänjer sig batteriet?), efter 15 minuter 12,4 Volt, efter 30 minuter 12,3 Volt, efter 60 minuter 12,1 Volt.
Då, efter 60 minuter, tyckte jag det var dags och sluta testa, tog bort 60W lampan och kopplade till en batteriladdare.
Hur går det med Ditt batteri?
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag måste få vika in med en fråga för att slippa skapa en ny tråd. de gäller en kompis batteri.
han kör en "nyköpt" hyosung GT650R från 2012, troligen är de samma batteri i den som från fabrik och de lär ju ha stått ett tag (2012 iaf). de laddar ur jätte lätt och snabbt, vi står i kallgarage och jag på min suzuki 750k8 hade mitt bat. inkopplat i ca 1.5 månader i minusgrader (dvs + och - pol anslutna) och den startade direkt utan den minsta protest (vet ej vad för bat men jag är nöjd utan dess like) medans min kompis bat alltid är dött, vi laddade de över natten med någon billig laddare (150-300spänn området kanske?) och stoppade i, startade direkt på morgonen, sedan pillade vi har lekte med att få dit andra blinkers o lite skit under dagen, vi drar på tändningen då o då för att blinka lite o testa så vi kopplar rätt (vem orkar läsa el schema…) och när vi har fått allt o lira, låt oss säga max 10 minuters tändning på så skall vi starta den på eftermiddagen (de var minus grader) och den drar i en halv sek o sedan stannar start motorn, vi kopplar bil batteriet till hojen (obs bil avstängd såklart) och den startar direkt, vi tar bort kablarna o låter den stå ett tag på tomgång, kanske 5-10 minuter, stänger av o sedan kan vi starta den igen (med hoj batteriet).

detta med "döendet" har hänt innan, en gång löste vi de genom att han fick låna mitt bat (hade hojen i garaget) och den startade direkt, så av någon anledning så får bat. ingen kräm på hans hoj. den verkar ladda bat då den efter tomgångs körning en stund får upp tillräckligt med ladd för att kunna starta av sig själv

Hur lyder prognosen på detta? är bat. av dålig kvalite och skall klassas som "förbrukat" eller är det något vi borde kolla upp med detta beteende som kanske inte alls har med bat o göra? (jag gissar på att de har varit urladdat i 1år +)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
jag måste få vika in med en fråga för att slippa skapa en ny tråd. de gäller en kompis batteri.
Hur lyder prognosen på detta? är bat. av dålig kvalite och skall klassas som "förbrukat" eller är det något vi borde kolla upp med detta beteende som kanske inte alls har med bat o göra? (jag gissar på att de har varit urladdat i 1år +)
Innan du gör något annat, kolla standby förbrukningen när "inget ska vara inkopplat", dvs tändning från lyse släckt, etc..
Finns t ex larm?

Noterade detta problem när jag fö länge sen blev inblandad i en ny Volvo som visade sig dra drygt 300mA "i viloläge"
300mA= 7.2Ah per dygn, 50Ah per vecka...

"Messen ist Wissen!"
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Innan du gör något annat, kolla standby förbrukningen när "inget ska vara inkopplat", dvs tändning från lyse släckt, etc..
Finns t ex larm?

Noterade detta problem när jag fö länge sen blev inblandad i en ny Volvo som visade sig dra drygt 300mA "i viloläge"
300mA= 7.2Ah per dygn, 50Ah per vecka...

"Messen ist Wissen!"

Låter som en plan, mellan vart skall vi sätta kablarna till multimetern? är de jord samt en + krets efter tändningen som gäller?

måste få tillägga att när han fick hojen levererad till sig i oktober så kunde den stå i några veckor med att han bara startade den lite då o då i väntan på sitt körkort, de var mildare (över 5+) och den slutade starta efter några veckor, sedan laddade vi fullt o när han fick sin lapp så körde vi en del iaf. sedan blev de vinter och vi skulle dra ut en snöfri och solig dag i december, då var hans batteri dött o enda sedan dess har den bråkat o spökat med oss, i mina öron låter de som batteriet men man vet ju aldrig, vi har även kopplat ur batteriet från december till januari (visserligen stod de i hojen i kall garaget) och de fanns ingen kräm när vi kopplade på minus polen i januari, så av någon anledning så har den dragit ström utan att vara ikopplad med mer än + pol
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Låter som en plan, mellan vart skall vi sätta kablarna till multimetern? är de jord samt en + krets efter tändningen som gäller?

Ställ multimetern på att mäta ström (A), på de flesta behöver man då flytta om testkablarna också, borde stå på hur de ska sitta. Sen lossar du minus-polen från batteriet, och mäter mellan - polen på batteriet och - kabeln du lossade, med tändningen avstängd. Då ser du hur mycket ström (om någon alls) hojen drar när den står i viloläge. Batteriet bör ju vara fulladdat innan testet.

OBS! Mät ALDRIG mellan + och - med multimetern när testkablarna är kopplade för att mäta ström
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top