Skjutsa på enduro/motard(ktm 250)

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Tjenare, Jag köpte en ktm 250 exc racing för några månader sedan som jag tänkt börja köra med dels på vägen och dels i skogen. Och jag har lyckats övertala en kompis att det är kul att köra hoj så nu letar han efter en och kommer eventuellt köpa en honda crf250f som är reggad med. Och när vi kollade om man fick skjutsa på den så står det "Antal passagerare, max: 1" Så jag antar att han får skjutsa? Men då hade jag lite funderingar på det.
1. Måste man ha fotpinnar och handtag och det till passageraren på hondan? för jag antar att den hojjen är reggad och besiktigad som den är nu utan fotpinnar.
2. På min hoj står det ingen siffra, ska jag tolka det som att jag inte får ha passagerare eller att det inte finns något "max antal"? :p
3. Går det att regga om min hoj för att få skjutsa på den? vad behöver jag i sånna fall göra för att få den från så den är nu till att den är laglig med passagerare?

Jag ursäktar om det redan finns flera trådar med samma ämne, men jag har inte hittat några svar direkt när jag sökt..

Tack på förhand
//Jakob
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej den är för 1 person du får inte skjutsa på den. Finns inga endurohojar man får skjutsa på och det går inte att regga om de för passagerare.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Nej den är för 1 person du får inte skjutsa på den. Finns inga endurohojar man får skjutsa på och det går inte att regga om de för passagerare.

Men föraren räknas väl inte som passagerare? i alla fall räknar inte jag det så. Men jag har ju inte så bra koll heller så att det är väl bara att rätta sig efter det.. Varför får kan man inte regga om dem så att man kan skjutsa?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men föraren räknas väl inte som passagerare? i alla fall räknar inte jag det så. Men jag har ju inte så bra koll heller så att det är väl bara att rätta sig efter det.. Varför får kan man inte regga om dem så att man kan skjutsa?

Min femsitsiga bil står i regbeviset som 5 passagerare, min mycket ensitsiga mc har 1 passagerare angivet i regbeviset. Hur ordningsmakten räknar med förare/passagerare har jag ingen aning om.
ducati-996-01.jpg

Vill du tvunget skjutsa på din KTM så eftermontera pinnar och verka korkad om polisen stannar dig. De lär ändå ha tillräckligt med åsikter på avsaknad av blinkers och en hög andra anmärkningar om de är kompetenta men gissningsvis så orkar de inte bry sig om du kör vettigt och bär skyddsutrustning.
 
Last edited:

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Det hörs ju på namnet, EN duro :tummenupp

Vart kan jag hitta en (två)duro då? :tungan Ajja, jag antar att jag får leva med att jag inte får skjutsa någon.. Hade ju varit trevligt om man fick det men..

Men en till tanke då, varför står det i Hondans regbevis att han får ha en passagerare om det inte står i min KTM´s regbevis? Jag menar en passagerare räknar jag inte med föraren som jag sa innan. Jag tycker att det borde stå samma på våra hojjar om man inte får skjutsa på någon av dom.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Min femsitsiga bil står i regbeviset som 5 passagerare, min mycket ensitsiga mc har 1 passagerare angivet i regbeviset. Hur ordningsmakten räknar med förare/passagerare har jag ingen aning om.

Vill du tvunget skjutsa på din KTM så eftermontera pinnar och verka korkad om polisen stannar dig. De lär ändå ha tillräckligt med åsikter på avsaknad av blinkers och en hög andra anmärkningar om de är kompetenta men gissningsvis så orkar de inte bry sig om du kör vettigt och bär skyddsutrustning.

Ja, det är ju ett alternativ att "inte veta om det och hoppas på att dom är lite snälla. Dock så kommer dom inte märka att det inte finns några blinkers för det finns faktiskt 2 på varje sida :) Den är helt laglig förutom att den är ostrypt men reggad på 11kW vad jag vet :yoparty :tungan
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
I reg bevisen för båda mina motorcyklar står det 1 passagerare och de har skjutspinnar. I reg beviset för en Honda xr650r så står det noll passagerare, skulle det innebära att man inte ens får köra den?
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
I reg bevisen för båda mina motorcyklar står det 1 passagerare och de har skjutspinnar. I reg beviset för en Honda xr650r så står det noll passagerare, skulle det innebära att man inte ens får köra den?

Det funderar jag med på. På min står det ju ingenting så antingen får jag inte köra den eller så är det fritt antal passagerare :) Jag fick skjutsa på min moppe och den var max 1 passagerare om jag inte minns fel. Det var en Gilera RCR för övrigt. Men många verkar vara säkra på att en(1) passagerare är föraren. och alla verkar säga att man inte får skjutsa öht på en enduro så får väl lyssna på det.. och eventuellt spela dum :tungan :banana:banana
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Antal passagerare är antal passagerare, en förare är inte en passagerare. på vår 5 sitsiga bmw 520 står det 4 passagerare. på min FZ6N står det antal passagerare 1: den får definitivt ha passagerare, annars har körskolorna gjort fel när de skjutsar elever osv. det som står i reg pappret gäller i min mening, vet ej dock om man kan åka dit för avsaknad av fotpinnar med mera för passagerare.

Boris JR, står det 1 passagerare på din hoj så får du definitivt skjutsa med den, om det är lämpligt? jag hade inte åkt med!
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Antal passagerare är antal passagerare, en förare är inte en passagerare. på vår 5 sitsiga bmw 520 står det 4 passagerare. på min FZ6N står det antal passagerare 1: den får definitivt ha passagerare, annars har körskolorna gjort fel när de skjutsar elever osv. det som står i reg pappret gäller i min mening, vet ej dock om man kan åka dit för avsaknad av fotpinnar med mera för passagerare.

Boris JR, står det 1 passagerare på din hoj så får du definitivt skjutsa med den, om det är lämpligt? jag hade inte åkt med!

Vet du om det finns fortinnar att köpa till passagerare till någon motard? Skulle i alla fall vara najs om antingen jag eller min kompis hade en hoj som var laglig att skjutsa på då jag är bra på att vurpa :va:va
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min hoj har skjutspinnar och passagerarsadel och i regbeviset står passagerare:1. Låt din polare asa runt på passagerare och slipp den dödvikten. Köp annan hoj om du vill haffa guzz för tjejer hatar ändå obekväma geggmoppar :fakta
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Det står på registreringsbevis om och hur många passagerare du får ha :fakta, saxat från transportstyrelsen hemsida rörande MC - "Passagerare: En, om det finns avsedd och registrerad plats. Har fordonet sidovagn får en passagerare sitta där.". Precis som nämnts ovan av mkii är passagerare som står på beviset just passagerare. Förare behövs ju för dom flesta fordon, drönare och liknande undantagna. Hittade inga vad som menas exakt med avsedd plats passagerare men min misstanke är att det minst måste finnas en sittplats för denna, pakethållare gillas antagligen inte :D. Farbror blå brukade jämnt ha synpunkter när jag vinglade hem på min gamla cykel från festen med kompisen bakpå. Inte ha några lysen gjorde dom inte gladare :smasha. Kan inte hitta något krav på fotpinnar men iaf jag som förare skulle helst se till att sådana finns och används. Vill inte ha in några 43.or i bakhjul eller in i kedjan. Förutom att det antagligen gör vääääldigt ont :4skrika så vet man aldrig hur hojen skulle bete sig med ett par fötter inkörda i drivpaketet och vilka konsekvenser det skulle få för mig som förare eller passagerarens tå AAAJJJ.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vet du om det finns fortinnar att köpa till passagerare till någon motard? Skulle i alla fall vara najs om antingen jag eller min kompis hade en hoj som var laglig att skjutsa på så jag är bra på att vurpa :va:va

Det finns inga original pinnar som passar till din bakram och det är inte att rekommendera. Den spricker tämligen frekvent redan med lite tyngre förare så att lasta på något tyngre än ett kex är olämpligt.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Min hoj har skjutspinnar och passagerarsadel och i regbeviset står passagerare:1. Låt din polare asa runt på passagerare och slipp den dödvikten. Köp annan hoj om du vill haffa guzz för tjejer hatar ändå obekväma geggmoppar :fakta
Det är antagligen jag som kommer bli passagerare åt min kompis när jag och han kör då jag kan göra lite svårare saker än vad jag klarar ibland :) Och om min nu hade varit reggad så hade det väl blivit kompisar som drar med ut och kör på någon bana/enduro spår vilket vi inte kan göra utan att skjutsa om nån vill testköra hojjen och så. Och tanken med hojjen är väl mest att köra i skogen och så, men jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att jag kommer ta den till skolan varje dag i vår :tungan Sen lär det nog bli en hel del åkande på vägen utöver det..
Det står på registreringsbevis om och hur många passagerare du får ha :fakta, saxat från transportstyrelsen hemsida rörande MC - "Passagerare: En, om det finns avsedd och registrerad plats. Har fordonet sidovagn får en passagerare sitta där.". Precis som nämnts ovan av mkii är passagerare som står på beviset just passagerare. Förare behövs ju för dom flesta fordon, drönare och liknande undantagna. Hittade inga vad som menas exakt med avsedd plats passagerare men min misstanke är att det minst måste finnas en sittplats för denna, pakethållare gillas antagligen inte :D. Farbror blå brukade jämnt ha synpunkter när jag vinglade hem på min gamla cykel från festen med kompisen bakpå. Inte ha några lysen gjorde dom inte gladare :smasha. Kan inte hitta något krav på fotpinnar men iaf jag som förare skulle helst se till att sådana finns och används. Vill inte ha in några 43.or i bakhjul eller in i kedjan. Förutom att det antagligen gör vääääldigt ont :4skrika så vet man aldrig hur hojen skulle bete sig med ett par fötter inkörda i drivpaketet och vilka konsekvenser det skulle få för mig som förare eller passagerarens tå AAAJJJ.

Ja, jag tycker åxå att passagerare är passagerare och förare är förare. Då borde ju min kompis hoj vara laglig att skjutsa med(enligt regbevis), sen har han ju inga fotpinnar. Men det kan vi nog meka dit egna om det inte finna att köpa. Jag antar att det måste finnas fotpinnar, plats på sadeln och något att hålla sig i. Det var i alla fall regler till eu-moped vad jag minns. Men om då min kompis hoj får ha passagerare så borde det ju gå att regga om min så jag får skjutsa med?

Men vi får se hur jag gör, Tack för alla svar!
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Det finns inga original pinnar som passar till din bakram och det är inte att rekommendera. Den spricker tämligen frekvent redan med lite tyngre förare så att lasta på något tyngre än ett kex är olämpligt.

Ojdå, Finns det eftermarknads kitt till passagerar-fotpinnar? Och bakramar i stål? Får man bygga en egen bakram utan att man blir olaglig? Man verkar ju inte få röra något på alla fordon.. Om man fick ändra lite vad man ville utan att vara olaglig så hade ju ingen brytt sig :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ojdå, Finns det eftermarknads kitt till passagerar-fotpinnar? Och bakramar i stål? Får man bygga en egen bakram utan att man blir olaglig? Man verkar ju inte få röra något på alla fordon.. Om man fick ändra lite vad man ville utan att vara olaglig så hade ju ingen brytt sig :)

du får, men du måste reg besiktiga som ombyggt / amatör fordon om inte jag minns fel. har en känsla av att de är billigare att byta hoj dock :va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad som står i registreringsbeviset ska man ta med en jävligt stor nypa salt har jag upptäckt.

Tjejens BMW F650 var reggad utan passagerare och stod som typ blå i färgen.

Den är röd och har definitivt plats för passagerare, med fotpinnar och allt.
Gick dock utmärkt att kontakta transportstyrelsen och få det ändrat :)
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Det finns inga original pinnar som passar till din bakram och det är inte att rekommendera. Den spricker tämligen frekvent redan med lite tyngre förare så att lasta på något tyngre än ett kex är olämpligt.

Vad skulle man annars skjutsa för något? :tuttar:7peta
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
du får, men du måste reg besiktiga som ombyggt / amatör fordon om inte jag minns fel. har en känsla av att de är billigare att byta hoj dock :va
Okej, ja bygga om den och regga som amatörbygge är nog inte värt :) Och byta hoj vill jag inte göra för jag gillar min, dock är den för stark för att köra i skogen med för mig. Men det ska jag nog vänja mig med. Om det blir en ny hoj sen när man fått jobb så blir det nog en 530 och den får jag ju inte heller skjutsa på. Men sen när jag for lov att ta riktigt A kort så blir det en sportis :)
Vad som står i registreringsbeviset ska man ta med en jävligt stor nypa salt har jag upptäckt.

Tjejens BMW F650 var reggad utan passagerare och stod som typ blå i färgen.

Den är röd och har definitivt plats för passagerare, med fotpinnar och allt.
Gick dock utmärkt att kontakta transportstyrelsen och få det ändrat :)

Ja, jag har märkt det på väldigt många bilar att dom inte har rätt färg så jag tar det redan med en nypa salt :) det får väl bli så att vi skjutsar bara i nödfall och vet inte om att det är olagligt. Sen får det väl bli en bot om man har otur..
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
du får, men du måste reg besiktiga som ombyggt / amatör fordon om inte jag minns fel. har en känsla av att de är billigare att byta hoj dock :va
Nu har du supit till de rejält, de är bara att bygga en ny bakram med fästen för fotpinnar om man vill.
Är man petig är de i princip lika olagligt som att byta till miniblinkers eller fixa ett nytt fäste till regplåten :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top