Italienska priser och införsel?

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
hallå! blev lite förälskad i nya ducati scrambler och även om den är larvigt billig redan då har jag inget emot att spara ytterligare några kronor:)
är det någon som har koll på vad den kostar i italien? hur är det vid import av ny hoj? moms på 25% på köpesumman?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jepp, moms om fordonet är nytt.

https://www.transportstyrelsen.se/s...orjan-till-slut/Steg-2-Betala-mervardesskatt/
"Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader. Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt..."


Är det verkligen så mycket billigare utomlands? Tycker de verkar ligga ungefär i samma prisområde, även om det skiljer några tusen beroende på växelkurs.

Italien:
http://www.subito.it/moto-e-scooter/ducati-scrambler-icon-red-napoli-112757205.htm

Sverige:
http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Scrambler_Icon_56621148.htm?ca=8&w=3
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
nej då va den ju inte alls billigare. snarare mycket dyrare efter mons och reg.bes..
i fjol blev jag lite betuttad i guzzi v7 racer och den skulle bli lite billigare om man importerade den. dock blev det ointressant efter första provtur då den kändes på tok för slö..
jaaa, den va som en raket jämfört med min wlc men den bjöd inte på vad den såg ut att göra:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
nej då va den ju inte alls billigare. snarare mycket dyrare efter mons och reg.bes..
i fjol blev jag lite betuttad i guzzi v7 racer och den skulle bli lite billigare om man importerade den. dock blev det ointressant efter första provtur då den kändes på tok för slö..
jaaa, den va som en raket jämfört med min wlc men den bjöd inte på vad den såg ut att göra:)

V7 Racer är riktigt snygg och jag var också intreserad av den ända tills jag såg att effekten låg på 50 hk.
Nu är ju inte effekten allt på en sådan cykel, men någon jävla måtta får det väl ändå vara?! :rolleyes:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
nej då va den ju inte alls billigare. snarare mycket dyrare efter mons och reg.bes..
i fjol blev jag lite betuttad i guzzi v7 racer och den skulle bli lite billigare om man importerade den. dock blev det ointressant efter första provtur då den kändes på tok för slö..
jaaa, den va som en raket jämfört med min wlc men den bjöd inte på vad den såg ut att göra:)

Det blir inte alls dyrare då du inte skall betala Italiensk moms (IVA) som var 22% sist jag kollade. Men nåt att spara på att handla ny hoj utomlands finns inte. Fullständigt meningslöst.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
V7 Racer är riktigt snygg och jag var också intreserad av den ända tills jag såg att effekten låg på 50 hk.
Nu är ju inte effekten allt på en sådan cykel, men någon jävla måtta får det väl ändå vara?! :rolleyes:

ja den kändes tråkig och slö första gången och då vet man ju hur det kommer va i slutet av säsongen.. nej, får ta alfan en sväng till arboga och klämma o känna lite! vore kul att ha 2 röda italienskor på gården!:)
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
någon som kollade in scramblern på mässan? missade mässan i år pga jobb:/ är det som vanligt med italienska hojar att man sitter som en ostbåge om man är över 180?
är riktigt sugen faktiskt, har ganska långt gångna planer på att ersätta min sålda boxster med en 996 c4 till sommarn men nu vette fan om det inte kan bli en året runt hoj istället..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
någon som kollade in scramblern på mässan? missade mässan i år pga jobb:/ är det som vanligt med italienska hojar att man sitter som en ostbåge om man är över 180?
är riktigt sugen faktiskt, har ganska långt gångna planer på att ersätta min sålda boxster med en 996 c4 till sommarn men nu vette fan om det inte kan bli en året runt hoj istället..

Jag är 187 cm och satt riktigt bra på Scramblern. Riktigt trevlig hoj som ska provköras framåt våren. Har för mig att Chrisse på IBC sa att de har provkörningar sista helgen i april.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
någon som kollade in scramblern på mässan? missade mässan i år pga jobb:/ är det som vanligt med italienska hojar att man sitter som en ostbåge om man är över 180?
är riktigt sugen faktiskt, har ganska långt gångna planer på att ersätta min sålda boxster med en 996 c4 till sommarn men nu vette fan om det inte kan bli en året runt hoj istället..

1.90cm här. Satt väldigt bekvämt på den :tummenupp
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
kanon! är själv 192cm och min drömhoj när jag va yngre va en ducati monster.. blev duktigt besviken första gången jag satte mig på en och knäna hamnade precis i vecket över inbuktningarna på tanken:p
får ta en sväng och kolla in den så får vi se hur det blir:) är väl mest rädd för att den blir vrål poppis och man blir åkande på samma hoj som resten av sverige:/
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Du har ju Harley Scrambler annars... :banana

Finns väl en liten risk att det blir lite som med 899. Dussinhojstatus. (imho)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Italien är ett EU land och du betalar momsen där.
Det som kostar är registreringen i Sverige.
Det är nog en ingen ide att köpa hojen i Italien ,
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
italien idénär nedlagt redan:)
harleys ska va gamla! annars är dom alldeles för överprissatta för min smak..

ringde ibc och hörde lite om hojen och dubbelkolla att dom har den hemma nästa helg, enligt han jag prata med kunde dom mappa om datorn på scramblern och ge 80hk:)

undrar om det går att mappa och byta kammar o sprut på v7 racern?:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
vilken harley scrambler va det du tänkte på föresten! harley har väl ingen fabriksbyggd scrambler?
xr1200 däremot har jag länge sneglat på men "problemt" med väldigt känslig gasrespons på låga varv känns inte så lockande när jag har tänkt kunna köra hojen med dubbdäck på vintern..
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top