Position av kamaxel mot vev. "den står 180 grader fel!" -HJÄLP

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Hejsan

Försöker återmontera mitt lik, Yamaha R1 2008. Jag har demonterat hela motorn och nu sitter den i hojen igen. Vid startförsök (med startgas mm) så startar den inte, men jag får kraftiga avgassmällar när den matar på med startmotorn.

Ja, veven, kammar, tändning har demonterats (och återmonterats) och felet borde väl vara här.

Då Yamahas tändkabelhärva är utformad så att den bara "kan sitta på ett håll" så vill jag tro att rätt tändhatt går till rätt cylinder. Den kopplas ju på vid höger sida i kabelstammen, och givetvis bör väl den längsta tändhattekabeln gå till den bortersta cylindern...

Jag har kollat och kollat att VEVEN STÅR I RÄTT POSITION MOT KAMMARNA, kamkedjan är spänd och jag har snurrat veven ett par varv och kammarna ligger rätt mot markering (enl verkstadshandboken) även efter snurrandet.

Jag har INTE krasat sönder ventilerna för att kammarna legat fel.

SÅ - hur ved ECU att den "tex skall tända på ettan", och att den inte är inne på "pumpa ut avgaser" takten. Kontentan av detta är ju att veven kan ligga 360 grader fel, vilket är identiskt med att kammarna ligger 180 grader fel. Kan dom det?

Så egentligen borde väl frågan koka ner till - Vart sitter givaren (input till ECU) som säger till programvaran: "hej, nu har jag just pumpat ut avgaser med avgas öppen och skall komprimera soppa och luft, och i Övre dödläge skall du ge mig en gnista"... Sitter den på kammen eller veven? Om den sitter på kammen så kan väl den inte sitta 180 grader fel, för då sköter väl elektroniken tajminen. Om den sitter på veven så måste den "räkna" så att den "vartannat varv" gång skickar tändpuls...

Tack för tips och ideer hur jag skall få igång det...
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den får ju en puls var 720 vevaxelgrader från kamgivaren eftersom de snurrar hälften så fort, dvs ett helt förbränningsvarv för någon cylinder som den är synkad efter. (vet inte vilken men troligtvis ettan på din) därefter räknar den tänder på veven och kan således veta exakt var den är på varvet och vilken cylinder som ska ha gnista/soppa från respektive tändstift/spridare. Detta betyder att motorn alltid behöver snurra ett antal varv innan den startar, detta för att ta reda på vilket varv kammarna befinner sig.

Jag har satt ihop exakt en sån motor och den startade efter långt nötande då spridarna hade satt igen sig. Skulle kolla de enklare sakerna innan jag börjar spekulera i att det är något fel på elen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har för mig att tändkablarna till och med var numrerade på den, ett är längst till vänster i hojens färdriktning.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Den får ju en puls var 720 vevaxelgrader från kamgivaren eftersom de snurrar hälften så fort, dvs ett helt förbränningsvarv för någon cylinder som den är synkad efter. (vet inte vilken men troligtvis ettan på din) därefter räknar den tänder på veven och kan således veta exakt var den är på varvet och vilken cylinder som ska ha gnista/soppa från respektive tändstift/spridare. Detta betyder att motorn alltid behöver snurra ett antal varv innan den startar, detta för att ta reda på vilket varv kammarna befinner sig.

Jag har satt ihop exakt en sån motor och den startade efter långt nötande då spridarna hade satt igen sig. Skulle kolla de enklare sakerna innan jag börjar spekulera i att det är något fel på elen.

Hej - tack för svar.

Hojen gick i racefart det sista den gjorde, vilket gör att jag inte tror att alla spridarna satt igen sig bara sådär. Snarare tror jag att det är min bristfälliga mekkompetens som är orsaken (det jag pillat på alltså).

Om jag fattar detta rätt så skulle det betyda:
Man kan INTE sätta kamaxlarna 180 grader fel, då givaren sitter på kamaxel och elektroniken ser till att skicka gnista i rätt vevläge (tex på 720 grader, inte 360). Eller????? (har jag fattat fel? kan man sätta fel. varför???????)

/E
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
ser att jag har en felkod 33, "ignition coil(#1) (faulty ignition"...

Hur gör jag???? :huvet
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Går det att separera tändhattarna från tändkablarna som på en gammal förgasar-retta så gör det och klipp bort så mycket som krävs för att bli av med ärgad koppar och skruva på tändhattarna igen.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Tack för tips, men jag tror inte att problemet är igensatta spridare eller ärgade kablar (man skall aldrig säga aldrig...). Jag har sjabblat till det i något moment vid återmontering... Och speciellt så vill jag tro att det har med tändordning, kamaxel, vev, kamaxelgivare, vevpositionsgivare eller liknande.... Något som man gör när man är rookie på att riva motorer....
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Såvitt jag vet så är inte hojars tändsystem såpass avancerade så att de gör skillnad på vilken takt respektive kolv är i, brukar vara wasted spark, dvs att du får en gnista även i avgastakten.

Står alla märkningar rätt så ska det inte vara där felet ligger, kolla så du verkligen har komp och att den verkligen får bränsle.

Edit: kolla så att alla sladdar är inkopplade som de ska vara och att inga slangar har vikt sig.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Ställ veven så att cyl 1 markeras tdc, se så att kamlobarna står från varandra över 1ans cyl, känn om kolven är i topp. Stämmer allt detta är det rätt ihopsatt där i alla fall.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tack för tips, men jag tror inte att problemet är igensatta spridare eller ärgade kablar (man skall aldrig säga aldrig...). Jag har sjabblat till det i något moment vid återmontering... Och speciellt så vill jag tro att det har med tändordning, kamaxel, vev, kamaxelgivare, vevpositionsgivare eller liknande.... Något som man gör när man är rookie på att riva motorer....

Eller så är det som felkoden säger, något gör att tändspolen till cyl#1 mår dåligt...
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Såvitt jag vet så är inte hojars tändsystem såpass avancerade så att de gör skillnad på vilken takt respektive kolv är i, brukar vara wasted spark, dvs att du får en gnista även i avgastakten.

Står alla märkningar rätt så ska det inte vara där felet ligger, kolla så du verkligen har komp och att den verkligen får bränsle.

Edit: kolla så att alla sladdar är inkopplade som de ska vara och att inga slangar har vikt sig.

Är det så? Wasted spark???? Säker på det??? Det sitter ju en positionsgivare på avgaskammen. Gör den då någon nytta???

Soppa: Den får om inte annat startgas i mängder :D

Har ju ryckt 13 gånger i kabelhärvan så kan ju inte utesluta att det är någon kontakt som fått stryk...

Tack för engagemanget:tummenupp
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Ställ veven så att cyl 1 markeras tdc, se så att kamlobarna står från varandra över 1ans cyl, känn om kolven är i topp. Stämmer allt detta är det rätt ihopsatt där i alla fall.

Satte markeringen att peka mot skarven mellan blockhalvor. Satte kammarnas markeringar enl "punchmark a on each camshaft faces up"
Skärmavbild 2015-01-27 kl. 22.46.01.jpg
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Är det så? Wasted spark???? Säker på det??? Det sitter ju en positionsgivare på avgaskammen. Vad gör då den för nytta?

Soppa: Den får om inte annat startgas i mängder :D

Har ju ryckt 13 gånger i kabelhärvan så kan ju inte utesluta att det är någon kontakt som fått stryk...

Tack för engagemanget:tummenupp

Vet inte hur tändsystemet på din hoj ser ut annars hade jag kunnat ge dig ett bättre svar, tyvärr.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Jag har för mig att tändkablarna till och med var numrerade på den, ett är längst till vänster i hojens färdriktning.

Japp, ettan till vänster... Men nej, det är inga markeringar. Men tänspolekabelhärvan är utformad så att jag inte förstår hur man skulle kunna sätta den fel. Kopplas in på höger sida av bajken och den längsta snabeln borde gå längst bort, som då blir #1...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det är inte så att du har råkat skifta IN och EX-kammen med varandra? :rolleyes:

Om det ens är möjligt utan att det krasar, om det ens passar. :3freak

Edit: det borde inte vara möjligt, men det är bättre att fråga.
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Mossberg intygade att hans CB -82 hade wasted spark. Men det är ju 25 år tidigare design än -08
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kolla om du har komp innan du river ner hela cykeln i molekyler igen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top