Hej alla =)

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hallå hallå! :hej

Lite om mig.
Grabb på 21. Började med 125:an vid 16 och var en av de med tur som hann ta A begränsat innan de nya reglerna kom. :hihi
Varit inne och läst nästan dagligen i flera år och kände att jag väntat med konto länge nog. Så nu är jag här.
Vintern är som vanligt olidlig så youtubekontot är fyllt med mc-vids för att hålla abstinensen på någorlunda sund nivå. men snart kommer våren hehe!

Ha de fint! =)

:hojsmilie
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Välkommen! :)
Hur kommer det sig att det var tur med A-begränsat? :tungan Jag ser personligen bara fördelar med de nya A2 reglerna! Mer kraft förfan! ;) Många fler hojar som blir tillgängliga nu ostrypta, i.o.m de 35kilowatten. Kommer ihåg att det var något brorsan mobbade mig för, för att han tog A-begränsad och jag var tvungen att ta A2, men kommer också ihåg att det bet tillbaks mot han :banana Dock inte helt inne i för/nackdelar, så ska inte säga allt för mycket! :rolleyes:
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack =).
Jo i och med att jag tog A-beg. innan de nya reglerna så behövde jag inte köra upp på nytt vid 21. Kände att det räckte med uppkörning för 125a och A-beg. :) Jag måste inte heller vänta till 24 för att ta tung (mindre utgifter).
Självklart finns det fördelar med de nya reglerna lika mycket som det finns en del nackdelar. Jag anser väl att om man tar mellankort så ska man inte behöva köra upp på nytt vid 24 för att få framföra mer effekt. Tänk om de skulle införa det för bilkort. Vilket ramaskri det skulle bli. :lol
Jag hade tur och fick mer kraft tidigare :hihi Måste förvalta den väl bara.... :tummenupp
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Fukk, har självklart misstagit A2 och A-begränsad för samma sak förut när jag ''lärde'' mig de nya reglerna och bildat mig fel uppfattning :glömdet Trodde stenhårt på att nu när jag tar A2 i sommar så övergår det automatiskt till tung när jag fyller 20... Gällde visst bara A-begränsad... :brinnerup Enligt bekanta så behövs det iallafall bara uppkörning nu för A2 (Har redan A1), och därmed inget teoriprov osv, utan enbart uppkörningen. Gäller det sen från A2 till A? Alltså att det bara krävs uppkörning och inga nya teoriprov. :tungan
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Aj då. :(
Jo så har jag också uppfattat det. Innan fick du ju ditt A automatiskt efter två år. Alltså tidigast vid 20 som jag var, men idag har de flyttat den ålder (rätta mig någon om jag skriver fel) till 24. Oavsett om du tog det vid 18 eller 22. Du ska som sagt inte behöva mer än köra upp igen. Men det är ju trots allt nästan 3000 spänn om du måste låna hoj från körskola osv.
Ang. teorin från A2-A, kan jag inte svara. Tror att den bara räcker i max 2 år sen får man ta om det. Bäst är nog att kolla upp med trafikverket eller dylikt. :) Sjukt dock om man måste göra om teorin också. Men som sagt då jag inte har bäst koll så kolla upp. Finns en del bra trådar här om det också.

Må gott!
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Mjo man lär väl få lista ut det där lite noggrannare sen när det väl gäller!
Detsamma hurrudu! :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har man ett mc körkort t.ex A2 då krävs enbart en ny uppkörning för A. Alltså inget nytt teoriprov.
Det förarprovet för A kan göras tidigast två år efter att du fick a2 eller vid 24 år.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hejsan Schnell och välkommen! =) precis som ovan skriver.
tar du A2 när du är 18år, får du köra upp för A när du är 20 år. det är två år med A2 som gäller, eller tills man fyller 24 år, den som kommer först blir din "gräns" för A. man måste dock köra upp igen som sagt, men de skall inte vara några problem, när man tar hojkort så får man ju "övningsköra" med sig själv :hihi som de så vackert heter :tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tackar =) Där ser man. Var rätt så säker på att 24 var stenhårt oavsett när man tog kortet. Mitt fel. :smasha
Ibland är det skönt att ha fel! ;)
Du har så rätt :) Satt och tänkte att 6 år med begränsat vore skapligt svinigt...:dummer
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tackar =) Där ser man. Var rätt så säker på att 24 var stenhårt oavsett när man tog kortet. Mitt fel. :smasha
Ibland är det skönt att ha fel! ;)
Du har så rätt :) Satt och tänkte att 6 år med begränsat vore skapligt svinigt...:dummer

haha, man kan inte alltid ha rätt, dessutom borde du inte bry dig om det för du lirar inte i det systemet ändå :krama du körde gamla goa precis som jag :banana fast jag fick köra hoj på riktigt när jag var 21, eller ja de va då jag tog de tunga kortet, allt där innan är historia som vi skall glömma :glömdet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top