Gammelstånka wr426f

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
införskaffade en yamaha wr426f i höstas som jag håller på att skruva lite med över vintern då jag tänkte att det inte var en alltför stor investering så gör det inte för mycket om man fuckar upp totalt med tanke på att detta är den första motor jag över huvud taget skruvat med.

Så till frågorna som dykt upp...

Har fifflat av ventilkåpan för att kolla ventilspelet.

1. jag lyckas inte få båda kammarna att ha sina markeringar vågrätt om jag frihjulet står på HI med I:et mot skåran. Funderar på om det kan vara så att föregående ägare har gjort en YZ mod på den så man förskjuter avgaskammen en kugg. Förstår dock inte om det påverkar ventilernas värde när jag mäter då?

2. insugsventilerna verkar ligga inom spec, dock så är avgasventilerna för tighta.
När den var ihopskruvad kunde jag stå på kicken utan att den gick runt (om jag inte använde dekompen då) men nu så kan jag rätt enkelt vrida runt motorn med hjälp av muttern på frihjulet och ett vanligt spärrskaft. Normalt? Hör ett sugande/pysande ljud när jag gör det, men det är kanske för avgasventilerna sitter för tight? Eller något allvarligare?

3. Jag tycker även kamkedjan är väldigt spänd, någon som vet hur spänd den bör vara?

4. Det kom ut ca 4dl olja ur stora plastkåpan som sitter över frihjulsplastlocket, normalt?
Blev lite överraskad då det inte nämndes i guiden som jag följde och jag har moppen inomhus så det blev lite stressigt :D

5. Någon som vet vart man köper shims smidigast?


Förväntar mig kanske inte svar på allt, men om någon med erfarenhet vet svar på något vore det super:banana

//Glad amatör.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hej!

1.
Rent spontant låter det ganska brutalt att flytta kammen ett kugg då det är ganska många grader, men det kanske är en vanlig modd på dessa cyklar. Det påverkar inte mätvärdet, bara du ser till att motorn står ungefär i TDC då ventilerna är stängda.

2.
Pysande ljud är ok, kan t.ex komma ifrån oljekanalen som smörjer kammen. Använder du dekompen när du snurrar motorn med spärrskaftet? Det blir iaf inte märkbart svårare att kicka bara för att ventilspelet är tight.

3.
Den ska vara väldigt spänd så det är bra :)
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Tack för svar!
1. Yes det är en vanlig mod. YZ426 har kammarna så (eller man får samma egenskaper som YZ:an om man gör så)

2. Nej jag behöver ej använda dekompen för att vrida runt med spärrskaftet. Det jag funderade på är om det är en annan utväxling på kicken mot frihjulet. För när jag kickar (med kicken) så måste jag använda dekompen för att få den till TDC. Men med spärrskaftet så går det att dra runt den utan.

3. Gott mos!
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Så efter några månader o mekandes när tid funnits så hoppade den igång på första kicken. Galet gött. SBP nästa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top