Köp av atv

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Ort
I en kåk på Västkusten
Hoj
Ny investeringar på g
Hallå alla...
Går och funderar på att köpa en fyrhjuling men vågar man köpa en Kina grej eller hur e kvaliten nu..
Tanken är ju att kunna skotta lite snö och lite i skogen med kärra så är inte sugen på att lägga mer än 60.000kr

Så finns de någon här som har en "Billigare" atv som sitter inne med lite info

Mvh Tony
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När det kommer till "Kina"-modeller så kan det säkert finnas några enstaka som är hyffsat dugliga men generellt är ryktet berättigat = måste nästan vara svårt att bygga så undermåligt som det många ggr. handlar om =) Menar det är ingen vikt eller för den delen effekt att tala om och ändå crapar dom sönder rekordsnabbt. Oavsett om så ska de vara närapå gratis för att man ens skulle överväga att beblanda sig med dem. Lägg till ev. strul med reservdelar så lägger man, förhoppningsvis, de planerna på hyllan.

Personligen har jag aldrig ägt någon ATV-maskin men precis som alla andra pojkar är jag svag för leksaker ;) Har några vänner och bekanta som är aktiva i ämnet så några saker har man väl snappat upp.

Honda brukar vara pålitliga men nog skulle jag läsa på lite ämnesspecifika forum innan, finns säkert en del att tänka på beroende på krav och användningsområde, ex:

  • Motoreffekt - Hurvida det räcker till
  • Aut./Man./Halvaut. och lågväxel
  • Servo
  • Fyrhjulsdrift - Hur bra den fungerar
  • Stel VS delad bakaxel

Sist men inte minst ska du inte glömma bort att ett vettigt, inget helstelt härke, plogpaket förmodligen landar på 5000-10 000:-
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag kör en trx 420 fm2 med plog. Väldigt bekvämt nu när snön är här:):smasha
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Troligtvis lite giftigare priser men ibland kan man ju ha tur och då kanske någon s.k. kompakttraktor kunde vara ett alt., finns även med hytt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är jag partisk och har inte jättebra koll på övriga märken men TGB är en vettig fyrhjuling för pengarna. Där får du en riktigt bra automatlåda, lagom stor motor med bra bränsleekonomi (550 till exempel) och kraftig 3-stegs styrservo. Att köpa en utan servostyrning är inte att tänka på, helt idiotiskt om du frågar mig.
Just Tgb är koreanskt och efter att ha haft många kina-atv's inne på verkstaden så kan jag intyga att koreansk kvalitet är riktigt bra.
Plogpaket får du på köpet av rätt handlare, brukar kosta ca 7000:- med vettiga prylar från Rindab.

Edit/ Glömde nämna varför jag tycker att de är så prisvärda framför allt; 5 års garanti, det är värt en hel del i mina ögon.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Som arbetsmaskin är honda svårslagen. Skulle jag köpa atv endast till arbete skulle det bli honda, stel axel bak och smidig storlek.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Tgb är Taiwan-tillverkade så man får inte dra dom under samma kant som kina-hjulingarna.

Dom räcker gott och väl till det du ska använda den till. Lätt att växla och går mjukt.:tummenupp
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En bekant har en sån Honda som han hämtar lite timmer i skogen med .Och han är väldigt nöjd med den
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
ATV står ganska högt upp på min önskelista över bra fordon att ha.
Använda till jakt, leka i skogen med och släpa runt prylar med.
Komma med släp på, motorsågen och släpa timmer med i skogen.
Vapenkoffert, hundbur och vinsch till jakten.
Leka med likasinnade i skogen och brassa runt i leran över stock och sten.

Passar mitt hemliga hillbilly liv =).
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Finns det fyrhjulingar som kan ersätta hojåkandet på vintern eller är de rena redskap?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Smaksak, visst finns det nöjesfordon men jag har aldrig funnit något intresse i räjsQvaddar medan att klättra omkring i terräng har sin charm. Moppetillverkarna erbjuder även gatreggade med potential effektmässigt men kvalitén kan ofta diskuteras.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Är bara så trött på att behöva åka tåg under vintern och har heller ingen bil. Fyrhjuling kan ge möjlighet till lite transport såväl som nöje under vintern då :)

Vet ju att det finns mer "sportiga" fyrhjulingar men tänkte mer kanske på hur väghållningen är om man försöker köra 70- och 90-landsvägar på vintern.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top