Vad ska jag skaffa för hoj?

Johanna00

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2015
Ort
kalmar
Hoj
kawasaki er5
Tjena! Är en tjej på dryga 160 cm som enbart kört på gatan innan men som fått riktigt blodad tand för enduro. Syftet med hojen ska vara mest skogspartier och grusvägar. Är inne på KTM exc men är lite förvirrad när det kommer till storlek. Funderade först på 250 men jämför jag med tex 450 så är höjden den samma och vikten diffar på ca 5 kg. Är det ena för klent eller det andra för tungt? Är tacksam för tips! :)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag tror att en modell med elstart kan vara skönt. Ktm har ju ofta elstart på sina modeller. Jag har elstart på min sx-f och det är riktigt skönt. Det är ju jobbigt att kicka i skogen om man får stopp på ett dåligt ställe, samt att det kan va svårt att få kraften att kicka om man är kort och står på ett lurigt ställe.

250 räcker ju långt, så det är lite svårt att lista ut vad. 450in blev nästan lite för mycket rent effekt mässigt. Jag köpte en 450 för att inte sakna effekt då jag väger några pannor mer än normalt. För mig hade nog en 250/350 räckt med.

Jag tycker inte att man känner av 5 kg skillnad i vikten, men jag är ju endast motionär och tävlar inte. Så det kanske nån annan kan bidra med mer info på det området.
 

Johanna00

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2015
Ort
kalmar
Hoj
kawasaki er5
Ja elstart blir ett måste :) okej det var jävligt bra ett veta för det är just effekten jag funderat en del på. Det kanske blir väl tufft med 450 då om jag bara ska ha skoj i skogen.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag kände att effekten var mer än jag behöver. Men det säger ju kanske inte så mycket iom man är motionär. Jag tror det kan vara svårt att märka så stor skillnad mellan vikt/effekt på 250/450 när man är lite ny inom området som jag.

En 450 är ju det värsta man kan ha och det är nästan överdrivet. Jag tänkte köpa en 350 för att vara mittemellan. Men hittade en ny 450-13 hos en handlare till bra pris. Hade jag hittat en 350 med liknande pris hade jag köpt den.

En del handlare har ju demo hojar eller begagnade. Så frågan är om du har nån handlare i närheten och kan prova. Sen behöver ju inte handlaren veta att man kanske inte ska köpa en av han. Ibland har dom ju provkörningsdagar med.

Förhoppningsvis svarar nån annan med lite mer erfarenhet som kan ge lite bättre råd:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Eliasson Racing ligger i Nybro, så det är ju ganska nära. Dom har ju en 250 och 450 fyrtakt till salu. Nu är det ju crossar och inte enduro, men effekt/vikt skiljer ju inte så mycket emellan cross/enduro.

http://www.blocket.se/kalmar/KTM_SXF250_Musqin_replica_57685604.htm?ca=18&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_KXF450_56139811.htm?ca=18&w=3

Så frågan är om du kanske ska åka dit och säga att du funderar på någon av dom men inte riktigt vet vilken. Dom båda är ju begagnade, så man bör ju få provköra dom.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag hade en LV-reggad KTM 400 exc, rätt snäll i skogen och gick skapligt att åka gata med faktiskt. Skönt att kunna styra rakt ut i skogen sen kunna åka lagligt genom stan hem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top