Rostiga cylinderbultar smörja?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Har nyligen plockat bort cylindern på min 2-taktare och såg att bultarna blivit kraftigt rost angripna.

Undrar nu om jag ska putsa bort det mesta och försöka behandla dom med något så det inte blir ännu värre till nästa år men frågan är ju med vad?

Man kan säga att den delen där gängorna tar slut och ner till blocket har det rostat.

Såg nu att dessa pinnbultar: STUD DIN0835-M10X35 kostar 25kr st.

Hur svårt är det att dra väck dessa och sitter dom med nån Loctite?
Man vill ju inte dra väck gängorna i godset/blocket.
 
Last edited:

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag hade putsat rent och smort med aluminiumpasta. Finns på Biltema. Ska det dras med moment så blir det väl en marginell skillnad mot att om det ska dras med ett par droppar olja kan jag tänka.

Nu är ju din hoj inte direkt en klenod så de borde inte sitta speciellt hårt men å andra sidan ska de heller inte behöva bytas efter 2 år. Locktight eller ej kan jag inte svara på.

// Jonas
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
ja man blev något chockad att det kunde rosta på mindre än 80 timmars körning, står dessutom i varmgarage.
På något vis har det kommit in vatten där sen har det gått fort.

rostat så pass att man kan se att pinnen tappat lite i tjocklek så vi pratar inte nån ytrost som tas bort med stålborsten.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Det var som f*n.. Ja då hade jag bytt dom, är ju inte några astronomiska summor. Som sagt så kan jag inte svara på om de sitter med locktight men det borde första bästa handlare som saluför dessa kunna svara på. Ring Stombergs, mycket trevliga!

Är själv på jakt efter en Husaberg/Ktm 250-300 2-taktare till våren så detta är ju ingen trevlig läsning..
 

moddlaren

Guest
Byt medans dom är ok nog att få ur nästa gång kanske dom rostat såpass att dom går av när du försöker få loss dom.

värm ordentligt med varmlufts pistol runt pinbulten när blocket är så varmt att det inte är behagligt att nudda ta då en hammare o knacka ganska ordentligt rakt uppifrån så gängorna släpper.. o sätt på två muttrar dra dom mot varandra o gänga ur pinbulten..

att det är dålig kvalite är inget skämt på japaner är pinbultarna fortfarande ok efter 15-20år.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Tackar för svar, kan tillägga att det bara är två som är rostiga. På insugssidan.
Det konstiga är att det sitter inga brickor som tätar mellan mutter och cylinder så visst kan vatten ta sig ner om det vill sig.

J-Nil: måste säga att jag ändå är riktigt nöjd med denna maskin även om vissa saker hade kunnat vara bättre gjort, tex tar el-motorn och dess drev slut väldigt fort så man bör använda den varsamt :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lägg blocket i ugnen om du får in den i 150 grader en stund så brukar bultar släppa, borsta rent pinnbultarna fetta in de sätt tillbaka.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Skulle vara kul med en bild på dom "upprostade" pinnbultarna på en Ktm 300 -13 :confused: verkar lite konstigt att dom skulle vara förstörda efter så kort tid
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Det hade nog gått köra ett år till men frågan är ju hur dom ser ut då? rost går ju inte stoppa..
ska ner i garaget i morgon, ska ta en bild.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du inte är för frikostig med högtryckstvätt borde moly-fett funka på pinnbultarna. Det tål mer än 200 grader utan att rinna och ser till att luftens syre inte når metallen.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Det där ser mer illa ut än det är tycker jag. Muttern gängar ju inte ner mer än 6-7 varv och där är det ju friskt. Rosten är ytlig. Jag hade bytt dom vid ett senare tillfälle när motorn ändå är isär då veven skall pressas om.

Kapar tråden lite: Hur länge håller veven tro för en motionär som inte åker på full trottel över tiden? Bör ju hålla minst 200-250 timmar?

SilentPlanet: Är det enda svaga att dreven till startmotorn inte håller så må det vara hänt. Att kicka är bra för själen och välmåendet har jag hört :tummenupp
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
jag väntar nog till nästa år och hoppas det inte blir värre.
slipar bort det värsta och slänger på lite alupasta ner till.
Ska även försöka täta muttern mot cylindern så vattnet inte kryper in under.
på avgassidan har det klarat sig helt utan rost för där sitter muttrarna inne i avgasporten/huset.

Haha jo man blir bortskämd med el-start :D Räknar med att få byta åtminstone el-motorn slutet av kommande säsong för det drevet är sämst skick och går inte byta..

Kan också tillägga nu när vi ändå pratar om timmar att kolven var mycket fin efter dessa 80 timmar.

förr brukade ju kolvarna se för jävliga ut redan efter 40 timmar men denna hade nog gått 30 timmar till.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top