Elektronisk strypsnara, ska man ha det? Vilken? Bazzaz? Nemesis? Någon annan?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har köpt en KTM RC8R Track som jag tänker leka bana med i sommar.

De flesta moderna supersporthojar har ju någon sorts elektronisk strypsnara som traction control, wheelie control, launch control etc.

Jag funderar på hur nödvändigt det är att ha men jag kan tänka mig att det är rätt skönt på en stor twin särskilt om det regnar. Vad tycker ni?

Om man nu ska ha en sån så vilken ska man ha? Bazzaz och Nemesis är de jag känner till som passar på RC8:an.

Finns det flera?

Är det någon som är "bäst"?

Vilken och varför?

Mvh,
Ingvar
 

moddlaren

Guest
tja gashandtaget fungerar på samma vis. stryper pådraget, varvtalsökningen, och således även ev hjulspinn, framhjuls lyft, o även till viss del ev kopplings slir vid starter. lär dej hur hojen funkar så behövs inte elektronik skiten det väger.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
tja gashandtaget fungerar på samma vis. stryper pådraget, varvtalsökningen, och således även ev hjulspinn, framhjuls lyft, o även till viss del ev kopplings slir vid starter. lär dej hur hojen funkar så behövs inte elektronik skiten det väger.

Jag har en känsla av att du var motståndare till ABS för tjugo år sedan....också:)
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
tja gashandtaget fungerar på samma vis. stryper pådraget, varvtalsökningen, och således även ev hjulspinn, framhjuls lyft, o även till viss del ev kopplings slir vid starter. lär dej hur hojen funkar så behövs inte elektronik skiten det väger.

Och jag har kortare bromssträcka utan abs. Alla tillverkare har tagit fram och använder dessa system i onödan.

Edit: Chonic hann före :tungan
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
tja gashandtaget fungerar på samma vis. stryper pådraget, varvtalsökningen, och således även ev hjulspinn, framhjuls lyft, o även till viss del ev kopplings slir vid starter. lär dej hur hojen funkar så behövs inte elektronik skiten det väger.

Jo det är rätt uppenbart så svar i den vägen behövs inte.

Mvh,
Ingvar
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Och jag har kortare bromssträcka utan abs. Alla tillverkare har tagit fram och använder dessa system i onödan.

Edit: Chonic hann före :tungan

Nu är det ju så att under optimala förhållanden så är det, under förutsättning att allt annat lika som vikt osv. och ingen anti-stoppie, på en sporthoj ingen skillnad med eller utan i bromssträcka om du kan bromsa.

Vid sämre förhållanden är det kortare utan, fortfarande förutsatt du kan bromsa och allt annat lika, men med risken att man ligger och sprattlar istället.

Detta är racing-forat så vi diskuterar inte trafik-situationer här.

Ang. TS fråga, vet ej, se dock till att den du skaffar om du ska ha någon är tillräckligt bra så du inte bara stryper bort effekt, vore ju trist att bli frånåkt ur böj för elektroniken tycker du håller på att spinna loss och nästa läge är att du highsidar.......
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Frågan är komplicerad eftersom elektroniken är konstruerad för att förhindra hjulspinn resektive hjullåsning. Vid t.ex gruskörking eller motard körning är iställe dessat problem önskvärda och skall inte motverkas. Det berör särskilt bakhjulet som bör kunna spinna eller låsa sig något.

Men frågan är komplicerad om racingen skall ligga i utvecklingenens framkant då all framtida teknikutveckling på motor och chassiesidan integrerar olika system som antispinn , abs och stabilseringssystem där även stötdämpning och fjädring deltar.
 

Lanes

Medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Borlänge
Hoj
Honda Cbr1000rr -08
Det går alldeles utmärkt att köra utan elektriska hjälpmedel så tycker inte du ska känna att det är ett måste att ha. Twin ska ju i teorin dessutom vara lite enklare att kontrollera än en rad4 men har ingen praktisk erfarenhet själv.
Jag är också nyfiken på hur bra bazzaz fungerar då den är enkel och billig. Har läst både ris och ros om den så vet inte vad man ska tro.
 

moddlaren

Guest
Jag har en känsla av att du var motståndare till ABS för tjugo år sedan....också:)

stämmer bra och jag kör fortfarande min passat turbo med urkopplad ABS pga kör känslan när ett hjul låser i ingångarna i kurvorna.:tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det går alldeles utmärkt att köra utan elektriska hjälpmedel så tycker inte du ska känna att det är ett måste att ha. Twin ska ju i teorin dessutom vara lite enklare att kontrollera än en rad4 men har ingen praktisk erfarenhet själv.
Jag är också nyfiken på hur bra bazzaz fungerar då den är enkel och billig. Har läst både ris och ros om den så vet inte vad man ska tro.


Vilken teori säger det? tvinnen har kraftig motorbroms och är bökigare i motorgången än alla radfyror.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Färre kraftpulser som stressar däcket, låter det vila och behålla greppet.

Frågan är om det stämmer i praktiken. Kraftpulserna blir färre men amplituden hos dom kvarvarande blir betydligt större. Det är en sådan som startar hjulspinnet och den oreglerade motorn ökar i varvtal. Det gör att greppet har svårt att återkomma oavsett cylinderantal.

Då anser jag att en motor som kan finregleras ær bättre eftersom man kan undvika problem med hjulspinn lättare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Frågan är om det stämmer i praktiken. Kraftpulserna blir färre men amplituden hos dom kvarvarande blir betydligt större. Det är en sådan som startar hjulspinnet och den oreglerade motorn ökar i varvtal. Det gör att greppet har svårt att återkomma oavsett cylinderantal.

Då anser jag att en motor som kan finregleras ær bättre eftersom man kan undvika problem med hjulspinn lättare.

På 90-talet när Ducatin tog Superbike med storm så sade man att twinnen var överlägsen när det gällde fästet i kurvorna just när man går på gas. Förklaringen var just den att gummit hann återhämta sig mellan kraftpulserna, detta har man trott på och utvecklat sedan slutet 80-talet. Från 1990 till 2004 vanns alla VM utom ett i Superbike av twinnar.
Elektroniken med TC kom i mitten på 2000 och det räknas som en av orsakerna till att radyror kunde börja vinna igen men gav fördelar även för twinnarna.
Märk väl att det är samma teori om gummits återhämtning som ligger bakom Big Bang tekniken som Honda (Doohan) körde med i MotoGP och är även det som används på radfyrorna nuförtiden, såsom Yammas Cross-Plane.

Givetvis finns det andra parametrar som spelar in varför twinnar har varit så överlägsna över tiden såsom regelverk som tillåter mer kubik på twinnarna men en av de viktiga parametrarna är just den om att gummit hinner återhämta sig istället för att att misshandlas av ännu en kraftpuls precis när molekylerna försöker greppa marken och andas ut...:)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om du ska installera tc så är nemesis det uppenbara valet då den mäter skillnaden mellan bak och framhjul vilket ger en mest korrekta värden. Har själv haft bazzaz och den var ok men inte när det börjar gå fort.
Prisskillnaden är ju ganska stor dock mellan de två.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Min personliga åsikt är att i stort sett inget av dom TC-systemen som finns tillgängliga för oss vanliga dödliga till humana priser fungerar när man väl börjar åka fort på bana.

Dom billigare systemen som finns är helt enkelt inte precisa eller exakta nog, men allt för få inställningsmöjligheter, för att kunna fungera bra när det väl börjar gå fort.

Dom allra sämsta "låtsas TC" som finns på vissa hojar orginal, och till exempel Bazzazz, som inte ens använder hjulsensorer för att beräkna hjulspinn, utan har nån form av mjukvara som ska läsa av "plötsliga" ökningar av varvtalet under acceleration, är i stort sett värdelösa på bana. Antingen får man ha TC'n inställd så att den nästan går in och klipper i varje kurva, vilket man tappar massor av tid på, eller så kommer den helt enkelt gå in för sent och kasta av dig. Jag skulle inte lägga pengar på ett sånt system.

Sen finns det dom LITE bättre systemen som i alla fall använder sig av hjulsensorer för att beräkna hjulspinn (Nemesis bl.a). Där kommer du lite närmare ett "riktigt" system. Till den kategorin så lägger jag också dom lite bättre OEM systemen som sitter på bl.a Panigalen och S1000RR mfl. Dessa system är bättre, men räcker oftast inte heller till när det börjar gå fort. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många parametrar och lägen för att kunna hitta en setting som gör att kan kan köra fort, utan att tappa tid när den klipper, och samtidigt förhindra en highsider.

Dom "riktiga" systemen som används typ i MotoGP och WSBK, är sjukt mycket mer avancerade, kostar som en medelstor villa, och kräver typ en tekniker bara för att ställa in dom. Och även i typ WSBK så hör man ju om förare i intervjuer som säger efter racet att dom slog av TC'n efter halva racet för att dom inte fick det att fungera...

Att ställa in en TC så att den fungerar perfekt på bana är sjukt avancerat. Man måste tänka på att omkretsen på bak- respektive framdäck skiljer sig massor från däcksmärke till däcksmärke, och från dimension till dimension. Dessutom är det inte säkert att relationen mellan rullomkrets på fram- och bakdäck är densamma mitt på som ute på kanterna, beroende på formen på stommarna. En perfekt TC skulle då alltså behöva olika settings beroende på nedläggningsvikel. Dessutom kan man behöva olika setting i olika kurvor på banan, vilket skulle kräva ett system kopplat till GPS'en, så att man kan ha olika setting beroende på vart på banan man befinner sig. Dessutom är det skillnad på ett helt nytt set slicks, och ett som gått några pass. Bakjulets omkrets förändras mer än framhjulet... Ska man dessutom lyckas hitta en perfekt setting så är ju en full datalogger ett krav, så man kan mäta och se wheelslip i alla kurvor, vid alla TPS, vid olika nedläggningsvinklar, på olika växlar, osv. Så man vet hur man ska ställa in den... Och då är det WSBK och MotoGP systemen som gäller...

Sen kan man ju såklart använda en sånt här system bara för att man tycker att det är kul. Man kanske tycker att själva tekniken är häftig, och man tycker att det är kul att hålla på och läsa loggar och testa och pilla... Men ska du ha det för att bli snabbare eller säkrare, så skulle jag lägga dom pengarna på däck och bandagar istället...
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Man kan ju undra varför det sitter 4:a nördar med datorer och utför beräkningar och ställer in hojen utefter en himla massa inparametrar.. vart lägger wsbk/motogp mest pengar? mer HK? eller bättre elektronik...?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Min personliga åsikt är att i stort sett inget av dom TC-systemen som finns tillgängliga för oss vanliga dödliga till humana priser fungerar när man väl börjar åka fort på bana.

... Text förkortad, se inlägg #15 för hela texten ...

Men ska du ha det för att bli snabbare eller säkrare, så skulle jag lägga dom pengarna på däck och bandagar istället...

Tack för ett välskrivet, välformulerat och genomtänkt svar!

Min tanke var i första hand ökad säkerhet, i synnerhet när det är blött.
Tanken kanske var bra men uppenbarligen inte realistisk.

Mvh,
Ingvar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för ett välskrivet, välformulerat och genomtänkt svar!

Min tanke var i första hand ökad säkerhet, i synnerhet när det är blött.
Tanken kanske var bra men uppenbarligen inte realistisk.

Mvh,
Ingvar

Som jag förstod texten så handlade det mest om att köra fort, och inte nödvändigtvis i regn. Att använda TC för säker regnkörning kanske är något annat än att kunna köra runt fortast på banan.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Som jag förstod texten så handlade det mest om att köra fort, och inte nödvändigtvis i regn. Att använda TC för säker regnkörning kanske är något annat än att kunna köra runt fortast på banan.

Jodå nog är tanken att hålla litet tempo också, vi är ju trots allt i raceforumet, men tanken var att känna mig säkrare på banan framförallt i regn.

Sen har jag inga ambitioner att vara snabbast, jag har funderingar på att åka Speedster Cup, ha roligt och kanske inte vara sist någon gång...

Mvh,
Ingvar
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Halva meningen med TC för en amatör är känslan av extra hjälp, precis som första gången man slänger på slicks och kör två sek snabbare efter två varv:) Jag kör med Grip One P3 från Ten Kate, massa skit att ställa in och funkar fin fint. Där kan du ställa in kurva för kurva om du känner för det, använder sensorer på fram/bak -hjul, IMU för acc/lutnings vinkel och broms.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top