Lite problem med sajten.

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har en Mac med operativsystem Snow Leopard 10.6.8 och senaste Firefox. Sedan ett par veckor så låser sig allt då och då när jag är inloggad på Sporthoj. Jag måste tvångsavsluta Firefox. Händer endast på Sporthoj. Har det hänt något "knäppt" med webbsidan?

Silja.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Varken i Win XP Pro Sp3, Win 7 Sp1 eller Win 8.1 har det inträffat något ej önskvärt. Kör FF v35.0. Har du Adblock Plus aktiverat?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har inte problem med Firefox och Sporthoj.com, varken hemma med OS X Yosemite eller på jobbet med Windows 7. Och jag kör en hel drös med add-ons som NoScript och så vidare...

silja: Snow Leopard är ju "gammalt som gatan" (och tyvärr den sista riktigt bra OS X versionen, tycker jag); din dator kanske är i behov av lite omsorg?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inte problem med sh specifikt, men FF har jag liksom många andra kraftiga problem med på sistone.

Den slukar minne tills det kraschar. Låg på 1,2GB ram igår innan jag startade om FF (med kill i aktivitetshanteraren).
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har inga problem med SH... använder Maxthon cloud browser... så enkel att använda :) tycker den är helt överlägsen Firefox ur den synpunkten...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Så loggar du ut, så fungerar det?

Webbläsaren låser sig även då jag vill logga ut från Sporthoj ibland. Det blir inte highlight på logga ut knappen. Då är det enda som hjälper att tvångsavsluta Firefox och starta om webbläsaren. Kommer ingenstans annars

- - - Updated - - -

Varken i Win XP Pro Sp3, Win 7 Sp1 eller Win 8.1 har det inträffat något ej önskvärt. Kör FF v35.0. Har du Adblock Plus aktiverat?

Nej jag använder inte Adblock.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har inte problem med Firefox och Sporthoj.com, varken hemma med OS X Yosemite eller på jobbet med Windows 7. Och jag kör en hel drös med add-ons som NoScript och så vidare...

silja: Snow Leopard är ju "gammalt som gatan" (och tyvärr den sista riktigt bra OS X versionen, tycker jag); din dator kanske är i behov av lite omsorg?
Jo jag vet att operativet är gammalt men jag använder det för att jag har en del äldre program. Det är det sista som hade Rosetta ett litet hjälpprogram som togs bort i nästa version. Mina problem uppstår ENDAST på Sporthoj. Inga andra sajter. Datorn mår bra, sajten verkar må något sämre...
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
kör os 10.7.5 har inte testa några äldre versioner men för mig funkar allt klockrent o har alltid gjort iaf. de kanske är just din kombination av program och os. som skär sig med kodningen av sporthoj.com ?
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jo jag vet att operativet är gammalt men jag använder det för att jag har en del äldre program. Det är det sista som hade Rosetta ett litet hjälpprogram som togs bort i nästa version. Mina problem uppstår ENDAST på Sporthoj. Inga andra sajter. Datorn mår bra, sajten verkar må något sämre...
Nja, eftersom ingen annan har några problem så lutar det nog mest att det är din dator och din mjukvara som inte kommer överens med SH.
Om du nu vill behålla ditt gamla OS... har du testat att ominstallera Snow Leopard 10.6.8 och senaste versionen av FF?

Vad är det för program du har som du inte kan köra under nyare OS?

Det finns ju ett speciell anledning varför både operativsystemen och webläsarna uppdateras med jämna mellanrum. Misstänker att om man ex skulle ha en gammal PC med MS Win 95 och MS Internet Explorer 1 så skulle säkerligen hela datorn låsa sig om man besöker de allra flesta websajter idag 20 år efter att OS släpptes.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nja, eftersom ingen annan har några problem så lutar det nog mest att det är din dator och din mjukvara som inte kommer överens med SH.
Om du nu vill behålla ditt gamla OS... har du testat att ominstallera Snow Leopard 10.6.8 och senaste versionen av FF?

Vad är det för program du har som du inte kan köra under nyare OS?

Det finns ju ett speciell anledning varför både operativsystemen och webläsarna uppdateras med jämna mellanrum. Misstänker att om man ex skulle ha en gammal PC med MS Win 95 och MS Internet Explorer 1 så skulle säkerligen hela datorn låsa sig om man besöker de allra flesta websajter idag 20 år efter att OS släpptes.
Mina problem har uppstått de senaste veckorna och jag har varit med här i 8 år. Det är, som du säger, mina grejor som inte lirar med sajten längre. Eftersom problemen endast händer på Sporthoj så är det troligen inget stort problem med min dator. Mina äldre program som inte funkar utan Rosetta är t.ex. Photoshop och Peak, ett ljudredigeringsprogram.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Mina problem har uppstått de senaste veckorna och jag har varit med här i 8 år. Det är, som du säger, mina grejor som inte lirar med sajten längre. Eftersom problemen endast händer på Sporthoj så är det troligen inget stort problem med min dator. Mina äldre program som inte funkar utan Rosetta är t.ex. Photoshop och Peak, ett ljudredigeringsprogram.
Naturligtvis uppdateras SHs sajt med jämna mellanrum så det är väl egentligen inte så konstigt att du helt plötsligt fått problem just eftersom du har ett äldre operativsystem. Din webläsare förutsätter jag är up to date.

Vad du skulle kunna göra för att dels behålla dina två gamla Photoshop och Peak (varför vill du inte uppdatera till senaste Photoshop?) är att partionera om hårddisken till två partitioner/hårddiskar och behålla Snow Leopard 10.6.8 samt dina gamla Photoshop och Peak på ena partitionen/hårddisken och sedan installera senaste versionen av det operativsystem och webläsare du vill ha på den andra partitionen/hårddisken.

Men innan du gör detta MÅSTE du göra en ISO-image samt för säkerhets skull en klon av din befintliga hårddisk. Jag vet inte hur det funkar i MAC-världen men i PC-världen kan det strula med filerna om man partitionerar om en hdd med befintliga filer. Då är det bättre att göra en ISO-image och en klon av hdd, formatera den, partionera den samt lägga över ISO-imagen på den ena partitionen och installera ett nytt OS på den andra partitionen. Då kan du starta vilket OS du själv önskar!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
/../ varför vill du inte uppdatera till senaste Photoshop? /../

Med tanke på vad Photoshop kostar så hade åtminstone inte jag velat uppdatera i första taget. :p

Jag hade (tillfälligt) provat med en annan webläsare eller blåst om datorn (även fast det sällan brukar behövas med Mac). Dagens webläsare är ökänt dåliga och käkar rejält med arbetsminne och vissa Firefox-versioner är sämre än andra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hur mycket arbetsminne har din dator? SH måhända vara lite tungt med annonser, så eventuellt att din dator flippar ut pga det.

Testa gå till www.aftonbladet.se oxå. Fungerar den sajten? Den har oxå mycket annonser. Eller prova någon annan sajt med mycket annonser (någon kanske kan ge tips här).

För om det har och göra med mängden annonser, så skulle jag rekommendera att öka på minnet i datorn.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Med tanke på vad Photoshop kostar så hade åtminstone inte jag velat uppdatera i första taget. :p

Jag hade (tillfälligt) provat med en annan webläsare eller blåst om datorn (även fast det sällan brukar behövas med Mac). Dagens webläsare är ökänt dåliga och käkar rejält med arbetsminne och vissa Firefox-versioner är sämre än andra.
Just det. Det är precis vad det handlar om. Pengar! Jag är pensionär och har 2000:- kvar i månaden då allt som MÅSTE betalas är betalt. 2000:- skall räcka till mat, kläder och nöjen t.ex. Nä, det går inte att köpa uppdatering av Photoshop.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hur mycket arbetsminne har din dator? SH måhända vara lite tungt med annonser, så eventuellt att din dator flippar ut pga det.

För om det har och göra med mängden annonser, så skulle jag rekommendera att öka på minnet i datorn.
8 GB. Det borde väl räcka för en vanlig webbsida? Jag använder Firefox 35.0.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Naturligtvis uppdateras SHs sajt med jämna mellanrum så det är väl egentligen inte så konstigt att du helt plötsligt fått problem just eftersom du har ett äldre operativsystem. Din webläsare förutsätter jag är up to date.

Vad du skulle kunna göra för att dels behålla dina två gamla Photoshop och Peak (varför vill du inte uppdatera till senaste Photoshop?) är att partionera om hårddisken till två partitioner/hårddiskar och behålla Snow Leopard 10.6.8 samt dina gamla Photoshop och Peak på ena partitionen/hårddisken och sedan installera senaste versionen av det operativsystem och webläsare du vill ha på den andra partitionen/hårddisken.

Men innan du gör detta MÅSTE du göra en ISO-image samt för säkerhets skull en klon av din befintliga hårddisk. Jag vet inte hur det funkar i MAC-världen men i PC-världen kan det strula med filerna om man partitionerar om en hdd med befintliga filer. Då är det bättre att göra en ISO-image och en klon av hdd, formatera den, partionera den samt lägga över ISO-imagen på den ena partitionen och installera ett nytt OS på den andra partitionen. Då kan du starta vilket OS du själv önskar!

Jo jag har övervägt partitionering många gånger, men utrymmet blir för litet på de båda halvorna som uppstår. Jag lagrar dessutom media på separata hårddiskar på sammanlagt mera än 5 TB.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är otroligt svårt att felsöka detta.

Om du vet hur man gör, så gå till en sida som fungerar. Öppna Utvecklingskonsolen via någon rubrik i Firefox.

När den är öppen, besök www.sporthoj.com igen.

Se om det spottar ut röda texter där och om det gör det, så kopiera och klistra in dom här.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag använder Firefox 35.0.
Har du testat Googles egna webläsare CHROME? Har ett svagt minne av att den ska vara mindre resurskrävande än vad FF är. Du kan ju testa. Funkar det inte så är det bara att avinstallera den. OBS bara att om du installerar den så klicka INTE för att du vill att CHROME ska bli din ordinarie webläsare. Detta kan du göra i efterhand om du blir nöjd med den. Klicka bara för att du vill ha en ikon på skrivbordet men INGET i aktivitetsfältet/startmenyn.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top