Honda NC700X 2012

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag funderar på att införskaffa mig en NC700X. Har hittat en 2012:a som har gått 640 mil med ABS som kostar runt halva nypriset. Känns som väldigt mycket hoj för pengarna. Billig försäkring också. Jag har ju en 450 enduro nu så jag vill ha nånting som jag kan köra längre sträckor. Det enda jag är orolig för är att jag kommer tröttna på den låga effekten. Är det någon som har någon input?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Allt är väl relativt och hur du är som person? Jag skulle ha svårt att gå ned i effekt, iaf såpass mycket för gatkörning. Bana är en sak, där skulle ja vilja ha en 600. Men att skjutsa sin sambo med en R600, njaa.. Samma med bilen van att åka BMW 530D, 330D och 330I, skulle man sätta sig i en 316 skulle man behöva växla som en tok och plåga den stakars motorn.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Citat från bike.se:

"Plus: Smidig och kultiverad motor. Nybörjarvänliga egenskaper. Praktisk och ekonomisk. Kombibromsar med ABS.
Minus: Kort register. Mjuk fjädring. Bromsgreppet är inte justerbart. Är den för tråkig?

Publicerad i Bike nummer 2 2012"

Stämmer rätt väl med mina observationer från en kort provkörning i våras.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Ja, jag har läst en del reviews, bland annat Bikes. Men tänkte om någon som har kört den en längre period hade något intressant att tillägga :) Jag har ju bara haft 450 enduro så det blir ju upp i effekt för mig. Kommer väldigt sällan köra med skjuts. Så fort jag letar efter en hoj med mer effekt så blir försäkringen så jävla dyr då jag tog kortet i somras
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Jag har kört NC700XD (den med DCT-lådan) en sväng och jag upplevde den som en trevlig mc överlag, dock kanske inte så jättespännande och kul. Den drar väldigt lite bensin och jag kan tänka mig att den passar perfekt som en brukshoj fram och tillbaka till jobbet. Är man inte bortskämd med massor med effekt så fungerar den säkert utmärkt på trevliga lite kurviga landsvägar för nöjeskörning också. Motorkaraktären är lite som en bil, mycket vridmoment tidigt i registret och sen är det stopp, har för mig att rödstreck var vid 7k eller nått sånt. Tror jag hörde något om att motorn i grunden är en halv bilmotor och det känns inte orimligt med tanke på karaktären. Från 2014 blev den 750cc och fick lite mer effekt.

Men en provkörning är nog vettigt för att bilda sig en egen uppfattning.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Ja, varvstoppet på 2012:an ligger på 6500 rpm, full effekt vid 4750. Ska ha den som vardagshoj och för lite längre körningar. Vill som sagt toura lite. Motorn kommer från Honda Jazz(Fit). Den är i stort sett bara delad på mitten :) Ska se om jag får testkört den idag :)
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Var ute och testade den en sväng idag. Tyckte att det var en väldigt trevlig hoj! Trevlig karaktär på motorn och väldigt hög komfort. Kan nog bli så att jag köper den :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Är som att köra en diesel :)

Jag hade min i två säsonger och åkte en hel del längre sträckor med den.

Jag trivdes riktigt bra med den men ville ha lite mer touringanpassat vid tillfället och därför sålde.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Är som att köra en diesel :)

Jag hade min i två säsonger och åkte en hel del längre sträckor med den.

Jag trivdes riktigt bra med den men ville ha lite mer touringanpassat vid tillfället och därför sålde.

Sweet. Tyckte du att det är för lite effekt för att toura med? Eller var det något annat? Hur långt åkte du som mest?
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
var väl mest att jag ville ha mer skydd, jag provade ett par rutor men för mina 1.90 hitta jag ingen utan turbulens. Körde med orginalrutan så slapp jag iallafall vinden mot kroppen. Men det är klart efter två säsonger så ville jag ha lite mer effekt igen.

Två längsta turerna var strax över 350mil samt ett par dagsturer på 70-80mil. Absolut inte problem. Var kul på semestern när jag gjorde av med hälften så mycket soppa rom resten, snitta strax under 0.3 i Norge :D
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Dåså! Jag har nämligen kompisar i Östersund så jag vill åka Gbg-Ösd bland annat. Och det verkar ju inte vara något problem då :) Om bara banken kan höra av sig så jag kan få cash så jag kan gå och köpa den :p Btw, skjutsade du på den någon gång? Orkar den det? Beter den sig bra då också?
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Japp jag skjutsade, det känns ju att det är en till på vid acc men inga problem. Eller ja det beror ju på den som åker med, förväntar dom sig sporthojsdrag så lär dom ju bli besvikna :D

Det finns en jävligt dålig väg häromkring, det är en gammal enfilig med massa hål och kurvor. Där passade den perfekt, svalde alla guppen och man kommer aldrig över 120km/h. Typ som att åka gokartbana.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Banken gick med på att låna mig cash så jag har idag varit inne och sagt att jag vill ha hojen. Om allt går som det ska så hämtar jag den nästa helg :) Så jävla peppad! :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top