Hjälp inför resa ner till spanien

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Hej!

Har ända sen jag körde 125:a velat åka mc ner till Spanien och hälsa på min far som bosatt sig där. Men kände att 125:an var lite för tråkig att åka ner hela vägen samt att jag inte hade ekonomin att göra det då. Nu har jag en lite större hoj som är bekvämare att åka lägre på.

Tanken är att dra ner till Malaga på de lite finare vägarna, inte ha bråttom ner och sen stanna ett tag. Jag hade tänkt ta ca 2 månader semester för att kanske ta 1-1,5 veckor på mig ner.

Eftersom att jag bara har en liten norge resa som erfarenhet så tänkte jag fråga om lite mer tips på vägar och sånt som man inte får missa samt vilken utrustning som kan vara bra att ha i lite varmare klimat.

Närvarande har jag inte några packväskor alls frånutom en tankväska som är ganska liten, finns det några universal som inte är svindyra men ändå bra och att man kan ta loss dom när man kommer hem igen utan att lämna några märken?

Några tips på vad man ska ha med sig? Kameran, snacks och mycket vatten är självklart.

Är det några regler man bör tänka på?

Bästa sätt att navigera, gps, karta eller kombo? (funkar gpsen i mobilen?)

Som ni kanske märker är det väldigt mycket jag undrar då jag inte har någon erfarenhet alls av detta egentligen. Min resa till norge var väldigt rolig men inte så bekväm som den kunde varit tror jag, därför jag tänkte höra om lite tips. (Mindre kaos vissa delar som man kan skratta åt nu)

Är väldigt tacksam för lite input medan jag försöker svara på det mesta själv :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Billigaste packmöjlighten är väl en sk. packrulle från Biltema. Som du surrar bakom dig med remmar
INTE bläckfiskar. Undvik ryggsäck.
För navigering så funkar en vanlig bil-GPS, ta ström från hojen.
Kartor är bra för att få överblick.
Dela upp sträckan i lagom etapper, undvik nattkörning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En sån här har jag använt i flera år: http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=130&s=MC
Finns även i en mindre storlek. Sedan kan du surra en packrulle (som BMW R90s skriver) ovanpå och få med dig bagage nog för din resa.

Bil-gps kan kanske funka. Men... väderskydd? De är ju gjorda för att sitta inne i bilen. Funderar på hur de klarar regn? Kräver fäste. En mc-gps är konstruerad för att sitta "utomhus". Fast de är dyra!

En gps-app med Europakartor i din telefon kan ju också vara ett alternativ. Kräver också fäste. Behöver även väderskyddas. En sådan app kostar några hundralappar med en offline-app som inte kräver uppkoppling (DYRT!).

Kartor är bra! Gillar kartor! ;) Både för överblick ("Hmmm.. hur långt är det nu till Bordeaux?") och inte minst för planering. Om du inte tar med dig en surfplatta och kollar Googlekartor via wifi under resan.

Sommarjacka, sommarbyxor, tunna handskar!
Skinnställ, goretex eller annat är olidligt när tempen går uppåt +30.... Jag hade nog tagit för tunna(=kalla) kläder - och förstärkt med t ex ett regnställ mot vinddrag utanpå så länge jag var kvar i kalla Norden. Och sedan plockat av ytterlagret när jag kommer söderöver till varmare trakter. Och bytt "Norden-handskarna" mot sommarhandskar någonstans i södra Tyskland! :)
 
Last edited:

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Hade jag gjort samma resa (och planen finns) hade jag velat ha med mig en hel del "nödvändiga grejer"

1. Alla försäkringspapper - översatta (ibland ett krav för att du ska få köra igenom gränsen)
2. GPS och karta för backup. när jag körde östkusten i Australien använde jag en bil-gps i en vattentät säck fastsatt med stroppar i styret vid tändningslåset och det fungerade bra.
Ciggplugg med batterifästning finns på biltema om det inte redan finns löst på din hoj.
3. Telefon (vattensäkrad) (gärna med servicenummer för respektive land du åker igenom)
4. Reparationskit för däck och verktygssats för diversearbeten. (Jobbigt att fastna på en väg i polen utan mottagning)
5. Camelbak-väska så kan du dricka vatten i farten - om det är varmt är det förhimla skönt att slippa stanna.

6. Lista över boendelösningar under resan
Då vi i Sverige är ganska unika med hela allemansrätt-köret är det nog en bra idé att ha viss uppfattning om var du tänker sova varje natt - hotell/hostel. Gjorde misstaget att inte ha något sådant planerat en dag i OZ vilket resulterade att jag blev så illa tvungen att köra alldeles för trött alldeles för länge och nöd-sova på golvet hos en vänlig husägare mitt ute i ingenstans. Sovsäck kan vara bra att ha med, utifall att.

7. Kläder efter väder - ett bra ställ med bra ventilation och någon form av regnställ (inklusive vattenskydd för händer och fötter)- eller ett superställ som funkar i båda fallen. Ligger hotellet 20 mil bort så ligger det 20 mil bort och det är skönt att kunna ta sig dit i lugn och ro utan att behöva lida på grund av vädret. Det går rätt bra att köra i allvädersställ även när det är varmt - särskilt om man har löstagbart värmefoder.

8. Kameror!

9. Papper och penna.

Vad gäller packning så skulle jag rekommendera dig att dela upp packningen för resan och packningen för semestertiden i Spanien så blir det lättare att hitta grejer om du behöver stanna och dra på/dra av något fort. Vattensäkra allt - blöta kallingar och strumpor suger på motorväg. Tunga saker långt ner, nödvändiga saker nära öppningen. Tänk också på att mycket packning förändrar hur hojen beter sig när du lägger den ner.

När jag packade min hoj såg den ut såhär
bild


Det var alldeles fantastiskt eftersom jag kunde använda packningen som ryggstöd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar planera mina resor hemmavid, och sen skriva en roadmap, där jag har distans på varje del, och hur jag ska svänga i respektive korsning, eller vilka vägar jag ska följa längre bitar. Det brukar funka klockrent :tummenupp Annars kör jag med bil-gps, den ligger ju i tankväskan, och den har överlevt överjävliga regnoväder :tummenupp
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Tycker ni krånglar till det hela..
Packsäck som tidigare nämnts, billigt och bra.
GPS via telefon, Sygic GPS använder jag IBLAND, ladda ner kartorna hemma i förväg så blir det billigt.
Enkel packning, oftast tar man med sig för mycket.
Silvertejp säger vissa kan vara bra, har jag aldrig haft behov utav.
Original verktyssats. Lite säkringar...
Regpapper kan vara bra att ha, försäkringspapper behöver du inte ha till dessa länder. Men knappa in nödnummer i telefon till ditt försäkringsbolag, SOS International i din telefon. Service på hoj innan såklart, den skulle nåt hända med hojen på vägen ner finns det enligt min erfarenhet mer serviceverkstäder än i sverige..

Sen att planera vart man ska bo, glöm det, finns så mycket mera gästhus ute i Europa än i sverige, billigt och bra.
Körde tyskland, Tjeckien, Österrike, Italien i somras, planerade ingenting i förväg mer än att jag skulle till Prag. Blir enklare så och oftast bättre, planer på vilka sträckor man ska köra, hur långt man ska på en dag osv brukar oftast spricka och kan bli mera ett måste som drar ner nöjet på resan. Du sa själv att 2 månader varav 1-1,5 vecka ner..inga problem att hinna se mycket på den tiden..
Vanlig pappkarta kan vara enklare att kolla på för att få överblick, kolla på kvällen innan vart du ska dan efter och sikta på det...
Men som sagt, krångla inte till det utan bara åk, brukar bli bäst så. Lycka till. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Instämmer i allt nedan. Keep it simple. Packrulle, karta/GPS, hoj/försäkringspapper. Kanske regnkläder om man har den fetishen. Ta inte med för mycket.

Jag har ALDRIG kommit hem och känt att jag tog med för LITE. Trots att jag har bra rutin på långresor så tar jag likt förbannat med mig nån kastull, extra kniv, nån t-shirt och lite annat mög som man ändå sen inte använde. Bara för att man har plats behöver man inte ta med sig mycket, och det är ett aber att hålla ordning på och riva i all mög när man är ute.

Att ha 10000 extra på kontot är bra för oförutsedda händelser, personligen har jag aldrig behövt använda dom, men det är en trygghet.

Tycker ni krånglar till det hela..
Packsäck som tidigare nämnts, billigt och bra.
GPS via telefon, Sygic GPS använder jag IBLAND, ladda ner kartorna hemma i förväg så blir det billigt.
Enkel packning, oftast tar man med sig för mycket.
Silvertejp säger vissa kan vara bra, har jag aldrig haft behov utav.
Original verktyssats. Lite säkringar...
Regpapper kan vara bra att ha, försäkringspapper behöver du inte ha till dessa länder. Men knappa in nödnummer i telefon till ditt försäkringsbolag, SOS International i din telefon. Service på hoj innan såklart, den skulle nåt hända med hojen på vägen ner finns det enligt min erfarenhet mer serviceverkstäder än i sverige..

Sen att planera vart man ska bo, glöm det, finns så mycket mera gästhus ute i Europa än i sverige, billigt och bra.
Körde tyskland, Tjeckien, Österrike, Italien i somras, planerade ingenting i förväg mer än att jag skulle till Prag. Blir enklare så och oftast bättre, planer på vilka sträckor man ska köra, hur långt man ska på en dag osv brukar oftast spricka och kan bli mera ett måste som drar ner nöjet på resan. Du sa själv att 2 månader varav 1-1,5 vecka ner..inga problem att hinna se mycket på den tiden..
Vanlig pappkarta kan vara enklare att kolla på för att få överblick, kolla på kvällen innan vart du ska dan efter och sikta på det...
Men som sagt, krångla inte till det utan bara åk, brukar bli bäst så. Lycka till. :tummenupp
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Mitt tips är undvik betalvägarna ! Sikta mot Biarritz och därifrån till Pamplona på småvägar över bergen.
På tillbaka vägen kan du korsa bergen på andra sidan och besöka Andorra.
Du blir inte besviken !!
Lycka till
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Strunta i GPS:en. Goggle maps funkar utmärkt på telefonen. stanna vid ett fik låna lite wifi (så uppdaterar den kartan) så kan du hitta inne i städer. annars åk efter karta, mycket roligare
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Tack så mycket för alla svar!!

Blir bara mer sugen på att dra iväg nu när man börjar komma någon vart med planeringen :)

Jofama väskan var ett jätte bra tips, en sån blir det förmodligen!

Det är som ni säger lite roligare och mer äventyr att navigera med bara karta. Men hur gör man då, skaffar man en karta över hela europa eller för var land för sig? Är det michelins karta som gäller?

Skyddskläder, har ett goretex som blir väldigt varmt när man kör i runt 25-30c. Ska man kolla på att införskaffa ett nytt eller hur gör ni med sånt?

Sen tänkte jag på det med hotell osv, jag har en tanke på att åka tills jag känner att jag kanske har 1-2 h kvar som jag orkar köra och då kolla via typ hotels.com vad som finns inom det området. Är det en bra ide eller är det bäst att bara köra tills man ser något trevligt ställe?

Återigen, tack för alla tips :D:D
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Det är som ni säger lite roligare och mer äventyr att navigera med bara karta. Men hur gör man då, skaffar man en karta över hela europa eller för var land för sig? Är det michelins karta som gäller?

Skyddskläder, har ett goretex som blir väldigt varmt när man kör i runt 25-30c. Ska man kolla på att införskaffa ett nytt eller hur gör ni med sånt?

Karta? finns ju skyltar man kan följa! Sen finns det ju navigering med att kolla vart solen är och vilken tid det är. Sen läs på om natthimlen också så du kan navigera på natten också. Kompass kan man väl ha, men tycker det är för mycket!

När det gäller allväderställ, jag har jacka från richa som man kan ta bort innerfodren i så det luftas ganska bra. Den är inte tjock heller(innerfodret) så du kan packa ner den och sen sätta på när det blir kallt. Samma med byxorna!

Däremot så är byxorna bättre än jackan, mina byxor(Lindstrands Taal) har öppningar för att låta luften in i samband med att man tar bort innerfodret.

Köpa allväderställ vart det bästa jag gjort för att använda vardagligt. Sen har man skinn för de dagarna man går ut o kör som in i hel...(lugnt o fint).
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Du ska ju till Malaga och jag antar att du hellre kör mindre trafikerade vägar än de mest trafikerade. Jag har själv kört Öland/Kalmar ner till södra Spanien ett drygt dussin gånger. Visserligen med bil och inte med hoj men även jag har kört de mindre och betydligt lugnare vägarna än de mest trafikerade.

Åker alltid färjelinjen Trelleborg > Travemünde (natturen) därför då kommer man fram pigg och utvilad till Tyskland på morgonen. Sedan kör jag alltid Hamburg och sedan västerut till Groningen och sedan rakt söderut till Amsterdam. Detta är 50 mil vill jag minnas. Sover över i A-dam och sedan via Brüssel till Paris och strax efter Paris svänger jag av västerut och kör lilla smala vägen över Pyrenéerna via Clermont-Ferrand ner till Montpellier. En jävligt maxad väg där man stundtals kör uppe bland molnen med stup tusentals meter rakt ner.
Sedan är det inte många mil via Perpignan till Spanien. Kör gärna spanska kustvägen ner så passerar du Figueras. Gillar du häftig konst så kolla in Salvador Dali museet i Figueras. De har byggt om Dalis stora privatbostad till museum. Sedan är det bara att gasa på motorvägen ner till Malaga.
Stanna gärna några dagar i Alicante och badplatsen Benidorm på Costa Blanca. En av Spaniens finaste badstränder och Benidorm har häftigt nattliv.

Lycka till!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tack så mycket för alla svar!!

Blir bara mer sugen på att dra iväg nu när man börjar komma någon vart med planeringen :)

Jofama väskan var ett jätte bra tips, en sån blir det förmodligen!

Det är som ni säger lite roligare och mer äventyr att navigera med bara karta. Men hur gör man då, skaffar man en karta över hela europa eller för var land för sig? Är det michelins karta som gäller?
Återigen, tack för alla tips :D:D
Kartor brukar jag köpa på: http://www.kartbutiken.se/
Finns på Mäster Samuelsgatan 54
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ang boende så står det "Zimmer" (=rum) överallt längs vägarna. Bara att stanna till och kolla om det finns något ledigt. Ett mycket trevligare och billigare alternativ till hotell. Ofta på trevligare ställen också (småbyar etc)
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag hoppas och önskar att du håller denna tråden vid liv så att jag får följa med på hela resan till farsan i Spanien och hem igen. Skulle vara otroligt spännande! Lycka till!
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Hör av dig när du åker söderut. Vi ordnar en övernattning till dig om vi är hemma och om du skulle passera här.

Bor i Tübingen i sydvästra Tyskland nu.

:hej
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
I våras gjorde jag en resa till Biarritz. Körde endast tyska och franska motorvägar. De franska är utomordentliga och kostnaden för dem tar jag gärna. Dock lite bökigt med betalstationerna, man skall stanna ta av sig handskarna hala fram plånboken och hitta biljetten och visa-kortet. Det fungerade dock utan problem.
GPS-en använde jag bara tre ggr, den första när jag tog av motorvägen på fel avfart och hamnade i en liten fransk småstad. Stannade och stoppade GPSen i bröstfickan och lurarna innanför hjälmen. Gick bra att endast köra efter röstkommandona. GPS-ens batteri räckte tills jag hittat ut ur staden och till motorvägen igen.
Den sista gången var när jag från Saarbrucken skulle passera Frankfurt på väg till Hamburg. Före Frankfurt stannade jag och stoppade GPS-en i bröstfickan igen. Den lotsade mig enkelt förbi motorvägsröran runt stan. Efter ett tag skyltades Hamburg och då kunde jag stoppa tillbaka GPS-en.
För övrigt kan jag rekommendera färjan Malmö till Travemunde. Den går från Malmö kl 22 och du kommer utvilad till Tyskland.
Färjeterminalen Malmö väntar på avgång
IMG_0020.jpg
Hojen surrad på färjan
IMG_0024.jpg
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
www.louis.eu billiga och bra grejor för packning (+mycket annat). Ett urval du inte hittar i Sverige och mycket snabba leveranser.
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Känns som man börjar få koll på de detaljerna man tänker på just nu med dessa tips! :D

Det är väl inte motorvägar som lockar så mycket så i stora drag tänkte jag väl undvika dom, men inte helt. Kan ju vara skönt att komma någon vart ibland också. :)

Ang boende så står det "Zimmer" (=rum) överallt längs vägarna. Bara att stanna till och kolla om det finns något ledigt. Ett mycket trevligare och billigare alternativ till hotell. Ofta på trevligare ställen också (småbyar etc)

Det låter extremt mycket trevligare! Då kan man ju vara väldigt fri med var man stannar också, och det är bra.

Jag hoppas och önskar att du håller denna tråden vid liv så att jag får följa med på hela resan till farsan i Spanien och hem igen. Skulle vara otroligt spännande! Lycka till!

Hade tänkt att göra en liten film om det ändå mest för min egen del men kommer nog komma upp på tuben :). Men om intresset finns kanske man drar igång någon blogg eller liknande där man uppdaterar dagligen med bilder osv.

Hör av dig när du åker söderut. Vi ordnar en övernattning till dig om vi är hemma och om du skulle passera här.

Bor i Tübingen i sydvästra Tyskland nu.

:hej

Får se hur färdvägen går men följer gärna upp på det erbjudandet! :D
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
1: Ta med så lite packning du bara kan, du reser inte i u-länder, det mesta går att köpa/tvätta
2: Boende för en person går alltid att hitta, boka inte i förväg och bli låst i onödan. I värsta fall tar du WiFi på en mack och söker på booking.com eller liknande, för att hitta boende i närområdet, detta om det inte finns några skyltar med rum längs vägen. I bland kan det ju vara skönt att bara dö på ett hotell, där man kan ta sig till baren i strumplästen.
3: Kolla höjdkurvor, där det finns berg finns det också roliga hojvägar. Finns det inte berg, stränder eller dalgångar med floder så kan man oftast välja motorväg för att bli av med skiten så fort som möjligt.
4: Undvik storstäder, tar bara en massa tid att ta sig igenom och är sällan speciellt kul med hoj, oftast lättare att träffa roligt folk i småbyar.
5: Se till att hojen är servad innan resan så bör du klara dig med lite kedjespray o eventuell oljepåfyllning. Börja med nya belägg fram, kan käka en del sådant över alperna om man hittar roliga vägar.
6: Ägna kvällarna åt planering av nästa dag, surra med lokala hojåkare om vägtips, restaurangtips osv..

NJUT!!!!!:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top