Fråga gällande invaliditetsgrad

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej! (Mod får gärna flytta tråden om jag lagt den fel)

Jag ska på invaliditetsprövning på fredag och se vad jag får efter min skada. Förstår att det är sjukt svårt att uppskatta på rak arm, men tänker att någon kanske haft en liknande skada eller har insikt i branschen (vi har väl även en läkare bland oss).

Skadan är här (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266155-Min-f%F6rsta-p%E5k%F6rning&highlight=) om någon orkar läsa, i övrigt så slutade det med märgspik och massor av ärr.

Menen jag har idag är som följer:

• Nedsatt rörlighet i ankeln, kan inte längre vinkla foten till fullo.
• Smärta i vänster del av vaden vid belastning
o Kan inte längre springa p.g.a. detta
• Extremt känsligt vid nedre högra sår
• Benet har blivit längre
o Detta har lett till att jag inte längre står naturligt vilket har
gett mig smärtor i höften och en ojämnt belastad kropp
• Extremt känsligt vid knät
o Kan inte längre använda det knät för att stå på, ger problem när man ska göra allt från att knyta skor till att göra saker som kräver kroppen på lägre höjd. Behöver ofta stol/pall.
• Bortfall av känsel på vänstra framsidan av benet, skapar obehag
• Smärta i knät vid förändrad position efter att knät varit statiskt under en stund (>15 minuter). Exempelvis framför TV eller när man studerar.

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill känna mig säker på fredag. Säker i var jag åtminstone bör hamna, så att jag inte blir "lurad". Förstår att försäkringsbolag likt alla andra företag vill minimera kostnader.

Mvh Christian
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Kan inte säga hur de kommer att bedöma din invaliditet men kan säga såpass mycket att det kan vara bra att, som du till viss del gjort är, att du skriver upp alla besvär du har och tar med som stöd för minnet.
Det är lätt att glömma vissa saker.
Gjorde två bedömningar för över 20 år sedan men det var en whiplashskada och en avsliten tumme så jag kan inte säga hur det kommer bli för dig.
Lycka till!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Min läkare vart fruktansvärt tafatt och du verkar ha de betydligt värre än mig. Jag har ont ibland, mindre kännsel, sämmre signal förmåga till vissa muskler. Detta kom min sjukgymnast på, läkaren såg eller kände INGENTING vilket han gav mig 4% för. Låter klokt i att tala med en advokat och hur ditt liv ser ut nu mot innan. Du har en viss tid på dig efter läkarens bedömning att överklaga osv. Glöm inte att (om du har) en livförsäkring så gav iaf min mig 4% ersättning plus försäkringen på hojen 4%.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Detta får mig att börja kolla runt på olycksfallförsäkringar, för hemförsäkringen lär väl inte täcka så jäkla mycket om man nu skadar sig.

Jag har en kompis som klämt en hand under en buss, och ärret täcker hela underarmen. Kan domna ibland, men han kan röra handen och armen nästan lika mycket som den andra, friska armen. Han fick 98% invalididet. Så det är jättesvårt att bedöma, men dina besvär låter inte roliga.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Detta får mig att börja kolla runt på olycksfallförsäkringar, för hemförsäkringen lär väl inte täcka så jäkla mycket om man nu skadar sig.

Jag har en kompis som klämt en hand under en buss, och ärret täcker hela underarmen. Kan domna ibland, men han kan röra handen och armen nästan lika mycket som den andra, friska armen. Han fick 98% invalididet. Så det är jättesvårt att bedöma, men dina besvär låter inte roliga.

Det låter jävligt lustigt? Inte så att du vänt på siffrorna här?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Detta får mig att börja kolla runt på olycksfallförsäkringar, för hemförsäkringen lär väl inte täcka så jäkla mycket om man nu skadar sig.

Jag har en kompis som klämt en hand under en buss, och ärret täcker hela underarmen. Kan domna ibland, men han kan röra handen och armen nästan lika mycket som den andra, friska armen. Han fick 98% invalididet. Så det är jättesvårt att bedöma, men dina besvär låter inte roliga.

98% låter vääääldigt mycket för en arm. Det är ju sådana siffror man får om man är förlamad från nacken och ner.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Helt omöjligt att han är 98% invalido för en trasig hand/arm.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Oerhört svårt att säga vad resultatet blir. Jag kraschade midsommar 2012 på olja i en rondell, landade på högersidan. Slog av alla ledbanden som håller fast axeln samt att korsbandet i högerknät gick av. Att det inte blev värre var nog tack vare att jag hade full racemundering på mig. Handskar, hjälm och stövlar var inte så roliga, bara att kasta efteråt. Skinnstället revs upp bakom skulderbladet på högersidan, 40 cm lång reva plus givetvis de obligatoriska skrapmärkena på hela sidan av stället.

Nu två och ett halvt år senare så sticker höger nyckelben upp som uppfarten på Golden Gate bron, axeln hänger ner kanske 3-4 cm mot vänstra axeln men fungerar ändå riktigt bra. Jag har inte ont och en hyfsad rörlighet. Jag har svårt att hålla armen ovanför huvudet så att spika tak blir inte så bra. Knät värker en del men det kan jag leva med. Jag har idrottat mycket i mina dagar så det finns många muskler runt knät som stagar upp så jag klarar av springa hyggligt och köra lite enduro. Vissa dagar gör det väldigt ont att gå ner för trappor men det löser sig med Pronaxen.

Det läkaren tittar på är dels skadan som sådan, vilket hinder det medför för dig i nuläget men framförallt hur din framtid ser ut. En bra läkare tar lite höjd för framtida besvär såsom artros eller andra besvär.
Jag anlitade min vän som är professor i ortopedi som dessutom är landslagsläkare i både hockey och fotboll. Han sa att mina skador är typiska hockeyskador och att de alltid leder till besvär när man blir äldre. Jag fick 8% för detta...

Jag hade flera olycksfallsförsäkringar, dels hojförsäkringen, dels en egen olycksfall, dels via jobbets försäkring och dels via fackets försäkring. Du får då som i mitt fall ut 8% på varje försäkringsbelopp (som varierar betydligt).

Den bedömning som ett försäkringsbolag gör läggs i en databas och de andra försäkringsbolagen kan då välja att ta den bedömningen eller göra en egen och i regel går de på den bedömning som finns. Ett av mina försäkringsbolag försökte pruta på procenten men efter att jag blev lite "tydlig" enades de om samma bedömning...

Så, det lönar sig att kolla upp sina försäkringar... och vara lite bestämd...:tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som dom i lyxfällan?
:confused:

/e

Inte alls, men jag kan nog inte ge en hyggligt korrekt förklaring. Hoppar inte på sidospåret även om du oftast bjuder på en roligare rutt.

Fysiska eller psykiska men kan omintetgöra vederbörandes möjlighet till försörjning. Det där får juridiskt kunnig reda ut om vilja finns. Jag pekade bara på en möjlig förklaring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte alls, men jag kan nog inte ge en hyggligt korrekt förklaring. Hoppar inte på sidospåret även om du oftast bjuder på en roligare rutt.

Fysiska eller psykiska men kan omintetgöra vederbörandes möjlighet till försörjning. Det där får juridiskt kunnig reda ut om vilja finns. Jag pekade bara på en möjlig förklaring.

Ekonomisk invaliditet innebär att man på grund av skadan är delvis eller helt oförmögen att fortsätta utföra det arbete man har, och därmed också att tjäna pengar genom det arbetet.
Det är ju fullt möjligt att han blev 98% ekonomiskt invalid av en trasig arm, beroende på vad han jobbade med.
 

DennisAberg

#YammoPower
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15
Krossade foten i en motocross olycka o fick steloperera den och ha rätt lika symtom som du beskriver ovan, och ligger på 6% invalid.. skulle chansa att du hamnar mellan 5-10%
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Detta får mig att börja kolla runt på olycksfallförsäkringar, för hemförsäkringen lär väl inte täcka så jäkla mycket om man nu skadar sig.

Jag har en kompis som klämt en hand under en buss, och ärret täcker hela underarmen. Kan domna ibland, men han kan röra handen och armen nästan lika mycket som den andra, friska armen. Han fick 98% invalididet. Så det är jättesvårt att bedöma, men dina besvär låter inte roliga.

Den läkaren och handläggaren skulle jag vilja haft.:tummenupp
Krossade och slet av tummen som sedan replanterades (sattes tillbaka) och förlora bla känsel, rörlighet och problem med värk, kyla och vibrationer.
Har 1 cm breda ärr längs hela underarmens insida och på ovansidan an handryggen är det ärr och mörkare skinn efter translplanterat skinn från låret. För det fick jag 15% invaliditet. Så den siffran verkar liiiiite i överkant.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur går man till vida för att få en sån här kontroll.
Jag körde ju omkull med Enduron 2012 och lagade axeln 2013.
En bit brosk som stabiliserar axeln var av och ledband och grejer var kaputt.

Nu funkar det ganska bra, men jag är lite begränsad i min rörlighet och tar jag i så krampar det till i axeln och gör så ont att jag blir vimmelkantig.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur går man till vida för att få en sån här kontroll.
Jag körde ju omkull med Enduron 2012 och lagade axeln 2013.
En bit brosk som stabiliserar axeln var av och ledband och grejer var kaputt.

Nu funkar det ganska bra, men jag är lite begränsad i min rörlighet och tar jag i så krampar det till i axeln och gör så ont att jag blir vimmelkantig.

Ungefär som jag har det då fast min axel är sån utan nån klotning.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
För att klargöra tidigare inlägg: han fick såklart 2% invaliditet, och är 98% "frisk".
Armen är i dagsläget inte trasig, men den kan domna ibland och något finger som inte är 100% rörligt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ungefär som jag har det då fast min axel är sån utan nån klotning.

Härligt.
Hur lyckades du med det :D

Min vänsteraxel skulle behövas stabiliseras den med.
Skulle tippa på att ledbanden är av där med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top