Köpa Humidor!

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Efter att ha läst cigarr-tråden har jag blivit väldigt sugen på att utforska detta ämne lite mer.

Är ingen stor-rökare idag. Men en och annan har man rökt genom åren. Dock bara billigt.

Men jag är inte den som gör något halvdant så nu ska det införskaffas en humidor.

Är inte på jakt efter något monster i storlek eller exklusivitet. Vill ha en för typ 20-25 cigarrer och en som funkar bra.

Var handlar man och vad ska man tänka på?
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Humidity beads från din favoritleverantör.

En tät plastlåda med lock typ Rubbermaid eller Ikea..

Lite destillerat vatten så är du home free för en billig peng..

En liten humidor i trä kräver lite pyssel och du kommer snart inse att den blir alldeles för liten =)

Jag köper mina beads från http://www.heartfeltindustries.com/ .. De har även humidorer och så vidare.

Vill du köpa i Sverige så har du Kind Cigars med flera
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Håller med ovan om att du förr eller senare inser att du behöver en volymförvaring ala plastidor.

Personligen har jag ett antal stora plastidorer där jag förvarar hellådor. Dock började jag för sådär en 12-13 år sedan med en vanlig bordshumido som jag förtfarande har singlar i.
Jag har för mig att sidan var tysk då jag köpte men nu verkar den ha blivit försvenskad: http://www.humidordiscount.se/Humidorer_Adorini.html

Vill du köpa av svensk handlare rekommenderar jag liksom föregående talare: http://www.kindcigars.com/
Martin på Kind cigar är både trevlig, kunnig och villig att lära ut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu vet jag inte om dom fortfarande har dom kvar.
Men Rusta sålde humidorer förut i alla fall.
Oföärskämt billiga i förhållande till vad man fick. (Jag har en själv hemma.)
Rosenträ utvändigt med insidan i spansk ceder (Som egentligen inte alls är Ceder) precis som det skall vara.
Har för mig att den kostade 495 kr där. Rymmer ganska många cigarrer och är skapligt fin att se på.

Dom enda negativa sakerna jag kan säga om den är att Hygrometern (som mäter luftfuktigheten) inte kan sägas vara direkt bra och fuktaren (som skall reglera luftfuktigheten) inte ger riktigt rätt fuktighet (Det blir lite för fuktigt om man inte täcker delar av den med gladpack. Men jag har svårt att riktigt gnälla för det när en likvärdig någon annanstans går på ca 2000 kr.
Köp lite humibeads eller liknande och en enkel elektronisk hygrometer så har du koll på grejorna.

Om det blir lite för låg fukt i humidoren är inte någon större fara men blir det för fuktigt så blir dels cigarrerna väldigt tunga att dra luft genom och man riskerar mögel vilket blir ett helsike att bli av med.

Tyvärr går det inte att se på hemsidan om dom har den då den aldrig har legat på deras hemsida. Man måste helt enkelt kolla i butik (Eller ringa dit)
Jag vet att dom hade den åtminstone fram tom år 2013.

Annars är ett bra och effektivt sätt att köpa en tät plastlåda och en fuktare (Exempelvis Humibeads).
Det är funktionellt men inte så vackert.
En sådan blir klar för cigarrförvaring på några timmar. En ny humidor i trä är inte uppe i fukt förrän efter 1-2 veckor då träet tar upp en hel del. Det gör också att en humidor i trä ger stabilare förhållanden för cigarrerna vilket är bra.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Om du inte just vill ha en liten humidor på skrivbordet av estetiska skäl så...........

Kör plastidor.. Har du beads så sköter den sig själv. En enkel väderstation från din favoritleverantör av belligt skit som går på batterier så äre bara att åka sedan..

För mer information och gött tjöt med andra Botls kika in på www.cigarrprat.se
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Låt det inte bli för fuktigt bara. Lagom ska det vara. Jag fick strul med en tidig version jag fixade till och det var på vippen att mögla :) men det gick att rädda, precis som jag räddade några cigarrer som torkat ut. Bara att boffa på sen..
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top