Snabbast acceleration och högst toppfart?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Märks att det är januari, folk är lite snabba på polemiken.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nu är vi återigen där med ihopsnickrade teorier.

Jag har haft mitt MC-kort sedan 1995, min mamma kräver inget och min erfarenhet av att köra motorcykel är lång eftersom jag som sagt var har haft mitt MC-kort i 20 år.

Jag söker fortfarande inte efter siffror från pappret eller tillverkarnas fantasisiffror från vindtunnlar utan som jag skrivit hela tiden, faktiska siffror. Om du inte vet vad faktiskta siffror betyder så kanske orden verklig, sann, konstaterad, reell etc. gör det lättare för dig att förstå vad jag menar?

Som jag skrev tidigare så prioriterar jag inte acceleration eller toppfart men finner det intressant, därför som jag frågade. Kul att veta vilken av hojarna man är intresserad av som presterar bäst.

Verkar vara kutym på detta forum att inte hjälpa till, att istället vara nedlåtande och självhävdande. Alla vi som nöjer oss med 600-700 cc och 70-80 hk måste ju vara nybörjare med A2-kort som behöver mammas tillåtelse. Eller hur?

Återigen så behöver man inte svara bara för att det finns en svarsknapp men ni som måste hävda er verkar ju inte kunna låta bli.

Har du haft mc kort så länge borde du veta att "faktiska" siffror varierar från hoj till hoj och från förare till förare.

En tjockis på en hoj kommer aldrig ha samma siffror som en tunnis på en annan hoj.

Och bara för att det finns ett forum behöver man inte ställa en fråga :krama
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det går inte att ge att enkelt och korrekt svar på din fråga. Det är för många parametrar som som påverkar.
Vikt på föraren
Frontyta på ekipaget
Vilka hastighets intervall
Vilka växlar.
Drevning
Däck och hjul
Körskicklighet
mm

Man behöver inte ha en stor hoj, det kan t.om vara roligare med en mindre hoj:fakta
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tjöp en R1:a, typ en 99:a om du gillar acceleration. Den har förgasarhästar:fakta
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
bullyjpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På min tid fanns det kortlekar med olika bilar, flygplan, F1-bilar, motorcyklar etc. Där fanns effekt, toppfart, cylindervolym, vikt etc angivna.

Du kanske skulle åka ned på kiosken och fråga om de har en MC-kortlek så får du svar på dina frågor?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
På min tid fanns det kortlekar med olika bilar, flygplan, F1-bilar, motorcyklar etc. Där fanns effekt, toppfart, cylindervolym, vikt etc angivna.

Du kanske skulle åka ned på kiosken och fråga om de har en MC-kortlek så får du svar på dina frågor?

..och så kör vi en redirect på sporthoj.com till google.com, så slipper vi prata med varandra :tummenupp
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
När folk inte vet vem du är de spekulerar ... när de tror att de vet... hittar de på...
 
Last edited:

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Men assååååee detta är ju SPORTHOJ.com och enda anledningen till att köra nått mesigare än just en ren sporthoj är för man inte har behörigheten till en!:tummenupp:yoparty:mattias:hördu
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Urspårad tråd.
Massor av taskiga kommentarer till TS.
TS gör inte saken så mycket bättre med sina ibland vassa formuleringar. Som lockar/provocerar till flera hugg.

Är vi på dagishoj.com?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Känsla och upplevelse är också en sak att ta till beräkning fast det inte efterfrågas. ;)

Har testat xj6 och den var slöööö, tagit liten tur med er6, något roligare. Nu kör jag DRZ 434 som på pappret har färre hästar men känns bra mycket piggare, möjligen för vridmomentet och benägenheten att hamna på bakslangen.... Rolig tråd, inte ens fredag ju...

Själv bytte jag ner mig från Triumph street triple som var en grym hoj på grund av ekonomiska skäl. Inte bästa ekonomin just nu men vill fortfarande köra rolig mc, dessutom kör jag mest korta sträckor.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Känns som en ointressant fråga för dessa hojar...
Lite som att välja om man skall handla på COOP eller ICA utifrån den som har den mest lättrullade kundvagnen...

Jag tror alla dessa hojar är roliga att köra, lätthanterliga och en helt ok upplevelse sett till pris.
Köp den som du trivs med på vägen och som du tycker allmänt är "sweet".
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Minns inga siffror i huvudet men:
MT-07, roligast och klart busigast
ER6, nästan lika kul som MT-07 men lite bredare i sitt fokus
FZ6, mjuk i chassit och len i motorn. Inte speciellt kul, ganska lik CB650
Gladius, frånsprungen tekniskt

Annars är Honda Hornet 600 av sen årsmodell en kanonhoj, det enda minuset jag kan komma på är den otydliga instrumenteringen. Mycket roligare än nya 650.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Minns inga siffror i huvudet men:
MT-07, roligast och klart busigast
ER6, nästan lika kul som MT-07 men lite bredare i sitt fokus
FZ6, mjuk i chassit och len i motorn. Inte speciellt kul, ganska lik CB650
Gladius, frånsprungen tekniskt

Annars är Honda Hornet 600 av sen årsmodell en kanonhoj, det enda minuset jag kan komma på är den otydliga instrumenteringen. Mycket roligare än nya 650.

Smaken e som baken... Tycker MT-07 är skapligt könslös och intetsägande.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Njae tror inte det är så stor skillnad på de där, säkert runt 4 sekunder och 200 blås på alla. Det gör nog större skillnad om du är nysketen eller inte ;)

Varför kunde vi inte nöja oss med det första högst korrekta svaret så hade vi undvikit denna tragiska tråd :fakta :glömdet
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Ännu ingen reaktion från gozzer ifråga om aelm´s faktiska siffror..stämmR dom inte eller litar hen inte på oss?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
provkör alla. inte bara axx o toppfart som spelar roll ifall du skall njuta av körningen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan är väl frågan om man upplever skillnaden mellan 4,65 och 4,45 sekunder sådär tydligt... Inse att atta "prestandauppgifter" handlar om siffror på ett papper, uppmätta under ideala förhållanden för att ha något att skriva i reklambladet.

Hur hojen är att köra däremot...
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Om du inte prioriterar acceleration eller toppfart... Varför i helvete startar du en tråd om det?! :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top