Ta bort kedjedrevet ifrån motorn

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Hejsan vill ha lite tips på hur jag skall få bort drevet som sitter i motorn:) För den sitter som berget är det höger eller vänster gänga på axeln? Får inte loss den har försökt två gånger med spärrskaftet men den sitter fast som fn:mad: undrar om man kan ta en mutterdragare och försöka med eller? har plattat till lås brickan som är under muttern.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Bara dundra på med mutterpickan :tummenupp du borde ju kunna se på gängorna som sticker ut om dne är vänster eller högergängad, dock kan jag inte minnas att det varit vänstergängat på någon av mina hojar så troligen inte, utgående axel snurrar ju motsols på de flesta hojar och då borde ju vanlig högergänga vara lämpligast
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om kedjan sitter på vänster sida av hojen så är drevet normalt högergängat.
Men allt sånt här står ju i servicemanualen, liksom även åtdragningsmomentet och låsmetod. Saker du behöver veta när du ska montera det nya drevet.

Muttermaskin är okej att lossa drev med, helst med friläge i. Så inte smällarna från mutterknacken få tas upp av dogs, kuggar och lager.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känner till ett fall med en Kawa ZX-10R. Efter planka genom hjulet, 5-56 på muttern, väntat en vecka, nytt försök med kompis som satt på hojen, långt förlängningsskaft, tog i så han lyfte hojen och kompisen.
Så blev det däckfirma. Efter misslyckats med mutterknackare så hämtade den jättelike däcksmannen ett två meter långt rör. Satte det på T-handtaget och fick loss muttern.
Så 5-56 på muttern, vänta en dag, kompis på hojen som håller hojen nere, och ett långt rör för att förlänga T-handtaget.
Och ta i. Kawasaki sitter värst.
På min SV650S räckte det med planka och på min Triumph Sprint RS var det bara böja undan plåtbrickan så kunde jag skruva loss muttern med fingrarna.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Känner till ett fall med en Kawa ZX-10R. Efter planka genom hjulet, 5-56 på muttern, väntat en vecka, nytt försök med kompis som satt på hojen, långt förlängningsskaft, tog i så han lyfte hojen och kompisen.
Så blev det däckfirma. Efter misslyckats med mutterknackare så hämtade den jättelike däcksmannen ett två meter långt rör. Satte det på T-handtaget och fick loss muttern.
Så 5-56 på muttern, vänta en dag, kompis på hojen som håller hojen nere, och ett långt rör för att förlänga T-handtaget.
Och ta i. Kawasaki sitter värst.
På min SV650S räckte det med planka och på Min Triumph Sprint RS var det bara böja undan plåtbrickan så kunde jag skruva loss muttern med fingrarna.

Ja för det har ju med märket på hojen att göra, och ingenting alls att göra med vem som monterade den sist och vilken metod denna brukade ;)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Kawasaki använder en gänglåsning som inte är att leka med.
Du lossar drevet moturs och det bästa sättet är värme först.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Kawasaki här med! Bråka med en zx9 01. Lite fastrostat och som sportbike nämner även gänglåsning. Fyfaan säger jag bara.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Bra hylsa och en lång hävarm, glöm vanliga längden på spärrskaftet
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kawasaki använder en gänglåsning som inte är att leka med.
Du lossar drevet moturs och det bästa sättet är värme först.
Kör Kawa med gänglåsning så föklarar det varför. Då blir tex varmluft pistolen sista steget före hylsa, krafrskaft och järnrör. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top