Axiellt spel vevaxel 2-taktare?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej!

Håller på att montera en motor till en RM250 -05a som jag renoverar. Köpte en ny Hot Rods vevaxel, och har fått lite funderingar angående korrekt axiellt spel på denna (gäller givetvis även alla andra vevar av liknande typ).

HR-axeln har axeltappar vars lagerlägen är aningens större på diametern än OEM Suzukiveven. Detta gör att jag får ta i lite hårdare med monteringsverktyget då jag drar in veven i respektive lager. Jag upplever det som att lagerglappet blir betydligt mindre då axeltappen har expanderat lagrets innerring, roterar inte så lätt som jag är van vid att en monterad 2-taktsvev (utan radialtätningar, givetvis) brukar göra.

Har mätt upp den nya axeln, och den är helt OK, kastar mindre än 1/100 mm vid lagerlägena mätt mellan dubbspetsar.

Läste lite i Bell's bok angående "crankshaft end float" där han skriver att alla 2-tvevar bör ha ett axiellt spel på ca 0.3-0.4mm. Detta låter mycket i mina öron, borde inte korrekt axiellt glapp på nymonterad vev vara exakt samma som det axiella glappet då vevaxeln monterats i endast ena vevhushalvan? Och vad är i så fall ett vettigt axiellt glapp för ett 63/28 c3-lager med presspassning på både inner- och ytterring?

Detta stör mig enormt just nu, och borde vara intressant för alla som sysslar med 2-takt, därför att våra servicemanualer säger absolut INGENING om detta. Det närmaste jag kommit ett svar är i HRC-manualen till min RS125R, där man vid monteringen av veven skall dra in vevaxeltapp nummer två "tills axeln snurrar lätt" i de sammandragna vevhushalvorna...inte en speciellt exakt metod det heller.

Vill bara ha svar från dig som har något matnyttigt att komma med, ej mopedhistorier eller gissningar tack. Men väldigt gärna länkar till info ang. detta!

Postar min fråga både i Mekhörnan och 2-taktsforumet, hoppas det är OK!

MVH/

Lasse
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Var ute och mätte på innerringen på ett nytt Koyo 63/28 c3 vevlager nu, och helt fritt, omonterat ligger det axiella glappet på (mycket nära) 0.2mm, vilket fullständigt omöjliggör Bell's rekommendation..? Hjäääälp, Nordgren!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har du orignal-ramlager eller något annat? De Hotrods-lager jag fick tag i till min RM 250 -07 hade tydligt mindre spel än original, och gick lite tungt efter att jag hade krympt i dem i vevhushalvorna, men tänkte att det kanske är helt normalt. Jag funderade även på det där med axiellt spel, men boken sa ingenting om det, så det blev väl som det blev bara. Satte ihop och har kört nån timme, inga problem hittills.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Snälla vän?

Ja, du verkar ju vara lite av en självutnämnd Gud så fort det gäller tvåtaktare, så istället för att "snälla vänna" mig kan du ju om tid finnes beskriva den passage i någon av dina jättegamla Yamahamanualer där det framgår hur vevaxeln skall monteras på ett sätt som säkerställer att båda ramlagrens innerringar ligger axiellt noll mot sina ytterringar?

Inte i någon av de många manualer jag läst finns den metoden beskriven.

Tack på förhand/

Lasse
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Har du orignal-ramlager eller något annat? De Hotrods-lager jag fick tag i till min RM 250 -07 hade tydligt mindre spel än original, och gick lite tungt efter att jag hade krympt i dem i vevhushalvorna, men tänkte att det kanske är helt normalt. Jag funderade även på det där med axiellt spel, men boken sa ingenting om det, så det blev väl som det blev bara. Satte ihop och har kört nån timme, inga problem hittills.

Jag fick med Hot Rods-lager med veven, och dessa sitter nu monterade. Nya OEM Koyo är beställda, och ful-lagren skall kastas. Har läst även på andra ställen om just det du beskriver om Hot Rods-lagren, och som jag nu upplever i min motor. Ett sånt vansinne att inte följa standardiserade toleranser för lagerglapp..! Usch.
Hoppas din motor kommer att gå länge och bra ändå, såklart!

/Lasse
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Har tyvärr inget annat än en moppehistoria, men eftersom det är ungefär samma litereffek så tror jag det är hyfsat relevant. Har pillat lite med gamla moppar, och i Zundapps manual står att man skall mäta bredden på veven sedan mäter man djupet ner till lagret i respektive blockhalva sen får man räkna ut hur mycket schims som behövs för att få 0,1mm ( jag kör 0,15-0,2) i spel. Men som du skriver så om man mäter på axeltappen så
kommer spelet bara bli det lagret tillåter om man inte ändrar till flytande vev.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det går ju naturligtvis att mäta upp detaljerna, dock används i den här motorn en fiberpackning mellan vevhusets halvor, som jag har svårt att bedöma tjockleken på i draget tillstånd.

Alternativet (som jag tror mest på) måste nog bli enligt följande:

*Montera båda lagren i resp. vevhushalva. Ej vevaxeltätningar ännu.

*Montera veven mha dragverktyg i den första vevhalvan.

*Drag in veven i den andra vevhalvan tills tätningsytorna är mycket nära kontakt.

* Drag alla vevhusets skruvar till moment. Nu ligger veven "i spänn" mellan sina båda lager.

*Montera en 100-delsklocka med fot på vevhuset. Positionera klockan mot lämpligt plan/ansats på vevaxeln.

* Drag nu vevaxeln vidare in i det andra lagret mha. dragverktyget. Rotera den under tiden och känn efter när den börjar gå lätt. Byt till tryckarverktyg, tryck tills axeln roterar trögare igen. Nolla klockan.

* Drag åter veven in i lagret tills den går lätt, och sedan när den börjar gå trögt, läs av klockan. Notera måttet trögt till trögt. Mitt i detta spann är lagren helt avlastade axiellt, right?

* Tryck tillbaka till det uppspända läget, drag sedan till mitt i det uppmätta spannet. Nu borde veven var perfekt monterad, och om toleranserna mellan axel och innerring är vettiga bör ett lämpligt axiellt spel nu kunna mätas upp.

Och det spelet skall ju, om allt lyckats bra vara samma som det man kan mäta upp med veven monterad enbart i ena vevhushalvan/lagret.

Hmmm...om man nu har mätt, och vet detta spel, kan man ju faktiskt "söka" exakt det glappet under indragningen av andra vevaxeltappen, och slipper mäta/krångla enligt ovan..?

Skall mäta detta då de riktiga lagren dykt upp.

Ett sånt besvär. KTMs lagerarrangemang känns mer tilltalande, med ett styrlager (kullager) och ett cylindriskt, axiellt flytande rullager.

/Lasse
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Låter väl komplicerat,axialspelet blir ju ändå inte större än vad lagerspelet är så länge det är kullager på båda sidor.Jag skulle bara bry mig om att kontrollmäta bredden på veven så den inte håller övermått och sen använda dragverktyget vid ihopmonteringen till det snurrar lätt.Med rullager på ena sidan(eller båda)är det såklart en annan femma.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Låter väl komplicerat,axialspelet blir ju ändå inte större än vad lagerspelet är så länge det är kullager på båda sidor.Jag skulle bara bry mig om att kontrollmäta bredden på veven så den inte håller övermått och sen använda dragverktyget vid ihopmonteringen till det snurrar lätt.Med rullager på ena sidan(eller båda)är det såklart en annan femma.

Ja, men jag vill ju hamna perfekt med lagrena axiellt sett...bara att det inte kärvar duger inte, det visar ju bara att man inte har en vansinnigt dålig montering, men det är ju ändå knappast optimalt? Jag har mätt upp veven, och den är 60,00mm perfekt enl. specen, men det hjälper ju inte i detta fallet. Rätt kass egentligen att metoden inte beskrivs i manualerna.

Skulle väldigt gärna få vevaxelmontering beskriven av tex Henrik Nordgren eller Jörgen Karlsson, om ni har tid och lust? Hur skulle ni ha gjort?:hej
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låter ju helt sjukt att ha fiberpackning mellan blockhalvorna på en motor där axialspelet är så viktigt?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Skulle väldigt gärna få vevaxelmontering beskriven av tex Henrik Nordgren eller Jörgen Karlsson, om ni har tid och lust? Hur skulle ni ha gjort?:hej

På Nordgrens racers så kör vi med nållagrade vevar. 0, 27-0, 47mm i radialspel.
På dom hojarna som säljs som har std-lager följs anvisningarna i manualen. Inget mer avancerat än så.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
På Nordgrens racers så kör vi med nållagrade vevar. 0, 27-0, 47mm i radialspel.
På dom hojarna som säljs som har std-lager följs anvisningarna i manualen. Inget mer avancerat än så.

Ett kullager och ett rullager, antar jag? Menar du verkligen radialspel på mellan cirka 3 till 5 tiondelar?

/Lasse
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På Nordgrens racers så kör vi med nållagrade vevar. 0, 27-0, 47mm i radialspel.
På dom hojarna som säljs som har std-lager följs anvisningarna i manualen. Inget mer avancerat än så.

Vad är det för dimension på nållagerna? Misstänker att de är A-kit lagren och har aldrig sett de i verkligheten. Lämpliga nållager med 25mm id är ju typ 45mm yd medan standard ramlager är 62mm yd. Har då A-kit blocken bredare men mindre diameter på lagerlägena?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Tex ett 6305c3 har ca 0.02-0.03mm i radiellt spel.....svårt att mäte detta hemma utan specialmätmaskiner... axiellt är en helt annan historia...

Lagren i detta fallet är 63/28c3 Koyo (som lustigt nog har en ytterdiameter på 68mm!) och som jag skrev i inlägg #2 här ovan har de (omonterade) ett axiellt glapp på mycket nära 0.2mm, mätt med tusendelsklocka.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Lasse

Jag läste ditt PM där du bad mig titta in i denna tråd.
Min första fråga blir. Vad exakt står det i servicemanualen gällande hur hur ramlagren ska monteras och hur blockhalvorna ska dras ihop?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett kullager och ett rullager, antar jag? Menar du verkligen radialspel på mellan cirka 3 till 5 tiondelar?

/Lasse

Rullager i båda ändarna ja. Därför vi måste mäta spel och ev schimsa lagrena. Över 0, 5mm kan vi inte köra med då tändplattan kan gå sönder då.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad är det för dimension på nållagerna? Misstänker att de är A-kit lagren och har aldrig sett de i verkligheten. Lämpliga nållager med 25mm id är ju typ 45mm yd medan standard ramlager är 62mm yd. Har då A-kit blocken bredare men mindre diameter på lagerlägena?

Kan inte dimension utantill. Får kolla i verkstan. Men det är samma lager som används på nån KTM. Kan pm:a storlek och KTM:s art-nr till dig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top