Suzuki RMZ 450 går som en påse nötter

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag köpte mig en 06:ans 450 för ett par veckor sedan att ha som ishoj i vinter men jag skulle behöva justera in förgasaren på den.
Ägaren hade inte kört med den på 4-5 år så jag har bytt soppan och även tömt förgasaren och hällt i färsk sås men den vill inte gå ordentligt utan choke utan spottar och fräser och känns inte alls rapp.
Föregående ägare hade för sig att han hade bestyckat om den men var osäker.
Det känns som att den går för snålt för idag provstartade jag den efter att jag hade monterat finndubben och efter bara någon minuts varmkörning så var avgasröret glödande rött och när jag stängde av den så tryckte den ur sig lite vatten ur expansionsslangen från kylaren= Snålt ställd i min värld :va

Nu är frågan, brukar det stå på munstyckena vilken storlek det är? Original på högfart är 170 om jag inte minns fel från tidigare RMZ jag har ägt men lågfart har jag ingen aning om och inte heller vilket hack nålen ska stå i.
Frågan är om det räcker att byta lågfart dessutom, är inte så duktig på detta utan har oftast lämnat iväg det när det har behövts.

Kan en duktig mekaniker fixa förgasaren med endast förgasaren, dvs utan hojen? Har de någon anläggning för sånt eller måste man ha med hela hojen för att mäta Lambda osv?

Och nej, jag har inte kollat stiftet då jag inte hittade min långa tändstiftsnyckel...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Börja med rengöring av förgasaren.Har den stått med gammal bensin brukar insidan på förgasaren se ut som något man fiskat upp från Titanic ungefär och lågfartsmunstycket brukar vara det första som sätter igen.Munstyckena är märkta.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vill du inte pyssla själv så kan säkert IBC fixa förgasaren åt dig. De erbjöd sig att fixa svärfars förgasare till hans Triumph härom året, men jag gjorde det åt honom istället.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om den nu är så snålt bestyckad och har vart det en stund så får du nog inspektera top och kolv.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När kröken glöder på en stånka, och hojen stått länge, så är det högst troligt igensatt lågfartsmunstycke, precis som ngn skrev!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du kan posta iväg fuggen till någon, och denne bör kunna rengöra och återställa till standardspec, ja.

Frågetecken kvarstår ju dock, gick den bra innan snubben ställde in den ?

Den där klassiska, är bara att rengöra förgasaren......finns ju med på ganska många annonser på blocket.....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Säljaren körde ingen fuling eller så, han sa att den behövde en översyn. Den gick bättre vid provkörning än vad den gör nu och med tanke på hur mycket avlagringar och skit det var i tanken så är det antagligen lågfarten som är igensatt som ni säger.
Angående munstycken så hade säljaren för sig att han hade gått upp i storlek så den bör inte ha gått snålt tidigare och när han körde med den för flera år sedan så gick den kanon och var inlämnad på firma för service av diverse prylar.
Jag plockar av förgasaren igen imorgon och river den, vågade inte göra det först om jag inte skulle få ihop den igen men nu har jag lyckats få tag på en sprängskiss och det var ju inte så många hundratals delar som jag befarade :rolleyes:

Wish me luck!


Ps: Ni kan börja leta i era lådor redan nu efter begagnad Keihin-förgasare åt mig...

- - - Updated - - -

eller krysskilen...

Med vänlig hälsning

Vad svamlar du om nu?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag äntligen haft tid att plocka isär och sätta ihop igen och monterat dit det på hojen.
Det visade sig att högfarten var bytt till 180 istället för 170 men det känns helt ok med tanke på att den ska gå på is. Övrigt var original och visst var det lite skit i den men inte så farligt som jag trodde att det skulle vara. Lite kristalliserat i accpumpen och i botten på förgasaren men jag gjorde rent allt med bräkleen och tryckluft.
En o-ring på pilotskruven var kass men den finns inte med på sprängskissen och dess placering får mig att fundera på om den verkligen ska sitt där. Nästan längst ut mot ingångshålet på koppen, alltså inte i själva förgasarendelen där det sitter en liten oring nedanför fjädern.

Men den var grymt svårstartad nu men gick tillslut igång med choke och varmstarten ute och till slut på bara choke. Spottar och fräser som fasen, skruven började jag med på 1 1/4-varv ända upp till 2 varv utan resultat.

Vad är nästa steg månntro? Ventilerna möjligtvis men dessa skulle vara checkade väldigt nyligen enligt tidigare ägare. Hur, förutom svårstartad möjligtvis, påverkar dåligt inställda ventiler? Kröken blev ganska fort varm även denna gång och med varm så menar jag rödaktig :D

Stiftet såg bra ut, även det gamla även om det var lite blött. Inte kritvitt åtminstone.

Suck, det blir nog ingen iskörning på lördag som planerat...
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Hej. Du kanske ska ta och kolla så inte kamdrevet har vridit sig? Har hänt på flera rmz 450... Det är nämligen bara pressat på kammen... man brukar demontera det och pressa tillbaka det rätt och sedan tigsvetsa en liten låsning för att säkerställa att det inte händer igen... som sagt.. har hört att detta hänt på minst 2 hojar i min omgivning så det kan vara värt att kolla upp. mvh Micke
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu har jag äntligen haft tid att plocka isär och sätta ihop igen och monterat dit det på hojen.
Det visade sig att högfarten var bytt till 180 istället för 170 men det känns helt ok med tanke på att den ska gå på is. Övrigt var original och visst var det lite skit i den men inte så farligt som jag trodde att det skulle vara. Lite kristalliserat i accpumpen och i botten på förgasaren men jag gjorde rent allt med bräkleen och tryckluft.
En o-ring på pilotskruven var kass men den finns inte med på sprängskissen och dess placering får mig att fundera på om den verkligen ska sitt där. Nästan längst ut mot ingångshålet på koppen, alltså inte i själva förgasarendelen där det sitter en liten oring nedanför fjädern.

Men den var grymt svårstartad nu men gick tillslut igång med choke och varmstarten ute och till slut på bara choke. Spottar och fräser som fasen, skruven började jag med på 1 1/4-varv ända upp till 2 varv utan resultat.

Vad är nästa steg månntro? Ventilerna möjligtvis men dessa skulle vara checkade väldigt nyligen enligt tidigare ägare. Hur, förutom svårstartad möjligtvis, påverkar dåligt inställda ventiler? Kröken blev ganska fort varm även denna gång och med varm så menar jag rödaktig :D

Stiftet såg bra ut, även det gamla även om det var lite blött. Inte kritvitt åtminstone.

Suck, det blir nog ingen iskörning på lördag som planerat...

Vi behöver reda ut ett och annat här.

Varmstarten har har funktionen att magra ut blandningen vid just start med riktig varm motor. Ge alltså fan i den när du ska starta med kall motor.

Alla moderna 4-takts crosshojar får rödglödande avgaskrök efter en stund på tomgång med choke. Starta och åk iväg istället, tryck in choken efter några hundra meter. Det är så lite vatten i kylsystemet att värmeutvecklingen gör att dom kokar fort, att det trycker lite vatten är således rätt normalt efter en stund på tomgång, speciellt tomgång med choke.

Gissningsvis är det fortfarande skräp i lågfarten, testa ultraljudstvätt eller gör allt igen ännu mera noggrannt. Detta baserat på att det brukar svara på pilotjusteringar, annars nästa större lågfart (kallt ute) men det brukar inte behövas.

Vad o-ringen beträffar ska det vara: o-ring, bricka, fjäder och till sist pilotskruv. Alltså o-ringen ska vara först in i hålet:) Tänk också på att ju längre ut piloten är desto mer soppa.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vi behöver reda ut ett och annat här.

Varmstarten har har funktionen att magra ut blandningen vid just start med riktig varm motor. Ge alltså fan i den när du ska starta med kall motor.

Alla moderna 4-takts crosshojar får rödglödande avgaskrök efter en stund på tomgång med choke. Starta och åk iväg istället, tryck in choken efter några hundra meter. Det är så lite vatten i kylsystemet att värmeutvecklingen gör att dom kokar fort, att det trycker lite vatten är således rätt normalt efter en stund på tomgång, speciellt tomgång med choke.

Gissningsvis är det fortfarande skräp i lågfarten, testa ultraljudstvätt eller gör allt igen ännu mera noggrannt. Detta baserat på att det brukar svara på pilotjusteringar, annars nästa större lågfart (kallt ute) men det brukar inte behövas.

Vad o-ringen beträffar ska det vara: o-ring, bricka, fjäder och till sist pilotskruv. Alltså o-ringen ska vara först in i hålet:) Tänk också på att ju längre ut piloten är desto mer soppa.

Jag förstår hur varmstarten fungerar, jag testade olika sätt att få igång den på och det var bara med den. På det viset kunde jag få en aning om den får för mycket eller för lite soppa tänkte jag. Med tanke på att den gick igång med varmstarten men inte utan så bör den få för mycket soppa?

Det där med rödglödgad krök kände jag inte till utan trodde det var oroväckande. Jag har inte stött på det på tidigare hojar nämligen, inte utan väldigt hård körning.

Jag blir lite osäker nu på om det kan vara så att jag har misstagit brickan längst ned på pilotskruven för o-ring och att den o-ringen jag hittade är den som ska vara längst ned. Dock är den på tok för stor för det och passar perfekt i det frästa spåret på pilotskruven men väldigt högt upp (långt ned när förgasaren är monterad med andra ord.)
Jag river imorgon bitti igen och kollar om det ser rätt ut med o-ringen. Jag tycker det ser ut som en o-ring men det kan vara brickan jag ser och då sitter förhoppningsvis o-ringen kvar nere i hålet.
För övrigt tror jag inte att det är original pilotskruv om det spelar någon roll, den här är numrerad och går att skruva på för hand och inte med spårmejsel med andra ord. Kanske original på Rmz?

Stort tack för tipsen, om jag orkar så tar jag taxi till garaget ikväll och dricker grogg och skruvar förgasare :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, jag har konstaterat att ingen bricka finns ovanför o-ringen som dock satt längst ned.
Bör jag beställa originalskruv med tillbehör istället och hoppas på det bästa?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top