MC-försäkring Folksam (avställbar)

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Finns det någon som har På/avställbar hos folksam?
Hur räknar dom på månadskostnad?

Jag är så jäkla sugen på en KTM 690, och hittills är Folksams avställbara helt ok, då jag inte har något jäkla garage. Får hosta upp 1090kr/månaden, när jag kör en beräkning på deras hemsida. Dvs 12k per år.

Kommer dom hålla på att kräva mer än 1k/månad under t.ex sommarmånaderna? Min tanke är ju att ha den påställd mellan mars/april - Sept/Oktober. Säg 7 månader. Kommer dom slå ut 12k på 7 månader, eller räcker det med att betala 7k sammanlagt.

Har bara kört helårs-grejjer på andra hojar, och där betalar man ju det dubbla under sommarmånaderna. :3freak
 

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Vasastan
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
1090 är väl ändå månadspremien i påställt skick eftersom det inte är en året runt-försäkring. Sen hur mycket det kostar när den är avställd vete sjutton.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Enklast är kanske att ringa dom istället. Verkar inte finnas ett enkelt svar i försäkrings-djungeln.
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Jag har denna försäkringen hos Folksam. Smidigt som satan med appen i telefonen så ställer jag bara på den innan jag drar iväg och om jag inte skall köra dagen efter ställer jag av den.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag har min hos Folksam. Betalar ca 1050/mån påställd och ca 150/månad när den är avställd. Du kan ju ställa av och på den som du vill, ganska tacksamt om du t.ex. vet att du inte ska köra på ett tag.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
@Zinik - Jäklar vilken låda.

Tror ändå att jag ska prova. Speciellt nu när avgiften för att ställa av och på tagits bort. Appen måste vara skitsmidigt för sånna här saker. Fast jag kommer inte hålla på att ställa av och på, då jag inte har något garage. Tänker inte låta den stå utanför oförsäkrad :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
@Zinik - Jäklar vilken låda.

Tror ändå att jag ska prova. Speciellt nu när avgiften för att ställa av och på tagits bort. Appen måste vara skitsmidigt för sånna här saker. Fast jag kommer inte hålla på att ställa av och på, då jag inte har något garage. Tänker inte låta den stå utanför oförsäkrad :)

Jag håller med dig, fantastiskt bra upplägg. Och det är ju fan vissa i min tråd som gjorde samma som mig och det funkar fortfarande.. För dem.. Men denna Peter som inte ens hade mage att kontakta mig utan satte en not på mig att KRISTOFFER FÅR INTE HA DEN FÖRSÄKRINGEN, fega lilla kräk (i min värld). Utav den principen kan Folksam brinna i helvetet.

Dock har ja för mig att du får ställa på av 5ggr per år, tror han fick fram det mellan förlåt/ursäkta meningarna.

Ville bara varna dig, för den dagen du ställer på hojen via appen och du får en röd text med att du inte har en försäkring. Då har du OCKSÅ varit OLÖNSAM.

Lycka till:)
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Jag har ställt av och på min hoj minst 30gånger 2014. Inga problem alls. Sen är hojen visst försäkrad när du ställer av den, bara att du inte får köra den då. Stöld, brand, annan olycka som om den välter eller så så täcker det även om den är avställd.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har ställt av och på min hoj minst 30gånger 2014. Inga problem alls. Sen är hojen visst försäkrad när du ställer av den, bara att du inte får köra den då. Stöld, brand, annan olycka som om den välter eller så så täcker det även om den är avställd.

Det är helt jävla otroligt att du gjort det. Jag är inte i närheten av de siffrorna.:kulsprutaFolksam :zpy
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Jag ringde och kollade upp försäkringen på en hoj hos Folksam och fick då reda på att om man missbrukar av/påställning så blir man utslängd men det sades inte efter hur många ggr.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag ringde och kollade upp försäkringen på en hoj hos Folksam och fick då reda på att om man missbrukar av/påställning så blir man utslängd men det sades inte efter hur många ggr.

Vafan... "missbrukar". Man kanske bara kör helger, tex? Då vill man ju såklart inte ha en dyr försäkring på hojen under vardagar. Då kan dom väl sänka försäkringar till rimliga priser.

Nä, banker och försäkringsbolag :zpy
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag ringde och kollade upp försäkringen på en hoj hos Folksam och fick då reda på att om man missbrukar av/påställning så blir man utslängd men det sades inte efter hur många ggr.

Jag mailade dem min tråd, fick tillbaka "..." Öga för öga tand för tand jävla fegis..

- - - Updated - - -

Vafan... "missbrukar". Man kanske bara kör helger, tex? Då vill man ju såklart inte ha en dyr försäkring på hojen under vardagar. Då kan dom väl sänka försäkringar till rimliga priser.

Nä, banker och försäkringsbolag :zpy

Told ya
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag ringde och kollade upp försäkringen på en hoj hos Folksam och fick då reda på att om man missbrukar av/påställning så blir man utslängd men det sades inte efter hur många ggr.

Jag talade med Folksam igår och frågade ifall det fanns några begränsningar i hur många gånger man fick ställa av och på. Då svarade damen i kundtjänst gladeligen att det inte fanns någon sådan gräns.

Jag har även läst avtalsvillkoren och inte kunnat hitta någon sådan begränsning. Folksam har troligtvis inte någon grund för att kunna avsluta en försäkring pga för många av/påställningar, men det hindrar dem inte nödvändigtvis för att göra det ändå. Om de börjar bråka kan det därför vara värt att stå på sig och hänvisa till villkoren.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
tror fan att jag avslutar alla mina föräkringar hos folksam i ren protest på grund utav det jag nu fick läsa i denna tråd.
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Ungefär samma attityd som jag möttes av när jag frågade Folksam om min sambo fick övningsköra på min mc, försäkrad på mig. "Övningsköra gör man på körskola".

IQ-befriat svar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top