Hjälp mig hitta officiella vikten på hjälmen

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vem här blir först att hitta de officiella vikterna för respektive storlek på hjälmen Shoei GT-Air? :gnissla

En hjälms vikt har som vi alla vet stor inverkan både på komfort och säkerhet. Varför ska det då vara så sabla¤#"!"# svårt att, exempelvis, få fram vikten för de olika storlekarna för ex. den hjälmen jag nu ska lägga en beställning på, Shoei GT Air? Jag kan vara blind men jag hittar inte ens en ungefärlig vikt på denna hjälm varken hos shoei-helmets.com eller shoei-europe.com.

(jo det går att googla fram enstaka vikter via inofficiella källor eller reviews, men visst borde dessa även uppges hos tillverkaren av produkten?)
 

Flankrooth

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Kungsängen
Hoj
BMW S1000RR, Yamaha R1, GASGAS EC300
Storlek medium väger 1465g (helmet alone) 1500g (with optional parts) kan tyvärr inte svara på vad resterande storlekar väger.

Mvh
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om vikten är svår att hitta är den troligtvis hög, de som tillverkar lätta hjälmar brukar gilla att skryta om det
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

En vikt bara, de andra storlekarna då? Dessutom ingen officiell uppgift sas.

- - - Updated - - -


Ja, du har googlat precis som jag, och ändå lyckades du inte få fram vikterna för respektive storlek på GT Air?

- - - Updated - - -

Återigen, ingen har lyckats plocka fram officiella siffror från tillverkaren.

Siffror som siffor kanske ni tycker, men det var inte riktigt det som var poängen med tråden, utan det bisarra att jag/man inte kan hitta dessa uppgifter hos tillverkaren av produkten.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Inga lättviktshjälmar alls på den listan jue :confused:

Sidospår, vad är en lättviktshjälm idag, finns det komposithjälmar som kan konkurrera med kolfiberdito? För att relatera till ämnet så utgick jag initialt från att en hjälm (GT Air) i premiumsegmentet prismässigt hamnade i den kategorin, men knappast med sina 1400+ gram. Den tillhör nog en av de tyngsta hjälmarna jag tidigare ägt.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Men besök en butik? Vikten står bakpå hjälmarna.
Om inte priset skiljer för mycket så kan du ju lyxa till det med att köpa hjälmen i butiken med.
Det här är ju en av fördelarna med en fysisk butik.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men besök en butik? Vikten står bakpå hjälmarna.
Om inte priset skiljer för mycket så kan du ju lyxa till det med att köpa hjälmen i butiken med.
Det här är ju en av fördelarna med en fysisk butik.

Du missade poängen med tråden trots att jag skrev den i klartext?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Har du väldigt klena nackmuskler eller är det bara prestige?

Besöker jag Samsung.com så kan jag se hur många watt varje TV drar, vikt, mått, m.m.

Hos en av världens största(?) hjälmtillverkare kan jag inte ens få fram vikten på deras hjälmar, det tycker ivf jag är fascinerande.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Du missade poängen med tråden trots att jag skrev den i klartext?

Vet inte om det står i klartext att du inte vill besöka en butik men ändå..
Ville bara ge dig tips om hur du ska komma vidare med problemet efter som det inte verkar gå att hitta svar på nätet.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vet inte om det står i klartext att du inte vill besöka en butik men ändå..
Ville bara ge dig tips om hur du ska komma vidare med problemet efter som det inte verkar gå att hitta svar på nätet.

Problemet är hjälmtillverkare som inte anger specifikationer för produkterna de säljer på sin hemsida.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Sidospår, vad är en lättviktshjälm idag, finns det komposithjälmar som kan konkurrera med kolfiberdito? För att relatera till ämnet så utgick jag initialt från att en hjälm (GT Air) i premiumsegmentet prismässigt hamnade i den kategorin, men knappast med sina 1400+ gram. Den tillhör nog en av de tyngsta hjälmarna jag tidigare ägt.

Själv skulle jag nog inte köra med en integralhjälm på över 1200gram, eller en crosshjälm på över 1kg. Min marushin 999RS t.ex väger 1100gram, kolfibervarianten av samma hjälm väger 1050gram och kostar dubbelt upp. Crosshjälmar har jag sett på 750-800gram, men de kostar ju en slant då.

Och ja jag har klen nacke ;) eller lätt skadad kanske man ska säga, vikten på en hjälm mångdubblas ju av g-krafter vid en eventuell olycka, vill man då börja med 1600gram eller 1100? för mig är det stor skillnad, sen är dte ju skönare att åka runt med en lätt hjälm också, bara bonus (dock offrar man ju saker som ljusisolering istället)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag gjorde något helt sjukt precis. Jag mailade shoei-helmets.com och frågade :rodnar
Håll tummarna för att jag får svar :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Själv skulle jag nog inte köra med en integralhjälm på över 1200gram, eller en crosshjälm på över 1kg. Min marushin 999RS t.ex väger 1100gram, kolfibervarianten av samma hjälm väger 1050gram och kostar dubbelt upp. Crosshjälmar har jag sett på 750-800gram, men de kostar ju en slant då.

Och ja jag har klen nacke ;) eller lätt skadad kanske man ska säga, vikten på en hjälm mångdubblas ju av g-krafter vid en eventuell olycka, vill man då börja med 1600gram eller 1100? för mig är det stor skillnad, sen är dte ju skönare att åka runt med en lätt hjälm också, bara bonus (dock offrar man ju saker som ljusisolering istället)

Ja, man vänjer sig vid den låga vikten. Jag köpte en kolfiberkruka på dunder-rea för ett år sen. Inte jättelätt för att vara kol, väger in på 1175g. Trivs bra med den, ganska rå och inte jätteombonad men den sitter bra.

Dock jävligt välventilerad och relativt högljudd. Framåt vintern när det var rea igen så tittade lite på Arai igen som enligt mig gör fantastiska hjälmar men aldrig att jag kommer att gå upp 250-300 gram i vikt. Jag känner skillnaden direkt och det är inte aktuellt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Besöker jag Samsung.com så kan jag se hur många watt varje TV drar, vikt, mått, m.m.

Hos en av världens största(?) hjälmtillverkare kan jag inte ens få fram vikten på deras hjälmar, det tycker ivf jag är fascinerande.

Och vad Samsung inte skriver nått om är TV högtalarnas frekvenskurva, uteffekt och distorsion.
Av nån anledning........
Uteffekt = Ineffekt x Verkningsgrad = Uteffekt.
Det är ju uteffekten man hör. Inte hur många Watt ljudförstärkaren skickar in i högtalaren.

Jag misstänker att väldigt många hjälmar säljs på utseende och pris.
Gillar hen utseendet och hjälmen är dyr så måste hjälmen vara bra ! :)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Och vad Samsung inte skriver nått om är TV högtalarnas frekvenskurva, uteffekt och distorsion.
Av nån anledning........
Uteffekt = Ineffekt x Verkningsgrad = Uteffekt.
Det är ju uteffekten man hör. Inte hur många Watt ljudförstärkaren skickar in i högtalaren.

Dåligt exempel. Tillverkarna eller x myndighet tycker bevisligen att vikten på hjälmen är så pass viktig att de ofta slappar på en etikett bak på hjälmarna med viktangivelsen. Varför då inte även ange det på sin webbplats?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag gjorde något helt sjukt precis. Jag mailade shoei-helmets.com och frågade :rodnar
Håll tummarna för att jag får svar :tummenupp

Härligt, du ligger förmodligen i ledningen då, hoppas du får svar :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top