Xenonbelysning

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Sålänge du har en strålkastare där reflektorn är rund och ljusbilden formas i glaset så är det mindre problem för då gäller det "bara" att få ljuskällan på rätt ställe för ok prestanda.

Men de flesta moderna mc har ju klara lyktglas och en reflektor som sköter ljusbilden. Då blir det mer problem när man stoppar i en LED som inte avger ljus på samma rundstrålande sätt som en glödtråd.

Tur man har en gammal skrutt med prismaglas, kanske skulle testa med xenon alt led om behovet uppstår. Omdragning och bättre lampor var guld värt på mitt åbäke
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag har de led som de nämner i senaste bike på min kotte.

Ja, de är riktigt bra kräm i dem. Värt pengarna ? Ja tveklöst.

Byta till besiktning, jo men hur mkt jobb är det ? Bara att byta lampa, ingen raketforskning.
 

moddlaren

Guest
Satte i kre dioder på yz, n i kväll h4 30watt o före satt det h4. Vanlig nightbreaker..

tja från gult ljus till kritvitt redan från 8volt..
Jo kredioderna har någon typ av ballast det sitter iallafall en alubox på kabeln o en konrakt att trycka i original h4 kontakten. 5 min jobb o kritvitt ljus:tummenupp
 

moddlaren

Guest
Ja det är H4 lampa köpt på ebay för ca 36:- kompisen tror jag betalade runt 600:- på någon nätbutik i sverige för en exakt likadan lampa.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Satte in xenon på halvljuset på min kåtte, dag och natt vad gäller ljusstyrka..

P L U S ! !
Bilarna står helt klart kvar dom där extra sekunderna och kollar vad det är som kommer, DOM TAR INTE FÖR GIVET ATT DET ÄR EN MOPED :) "Det kan ju vara en enögd-bil" Jag behöver aldrig åka omkring med helljus längre..

Men givetvis åker skiten ur vid varje besiktning, tar iofs ungefär 7.5 minuter så det klarar jag av utan att bli alltför upprörd eller utmattad :)

Vill snuten bötfälla mig så fine, det är billigt motför huvudstupa in i en bildörr i 65 km/h :huvet
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag har på både hel o halv, funkar bra, och syns.

Blivit stoppad av farbror blå, utan att de kommentera det, kvällstid.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Blackbirds halvljus är riktigt bra om jag mins rätt. Skulle nog bara skaffa till hel ljuset. Bilister blir bara griniga annars. Har du någon på bönpallen med så är risken stor att du retar upp många med för högt skarpt xenon.

Jag hade 75w xenon på hellyset i min förra hoj. Var som en strålkanon.

Skulle tvivla på att besiktningen skulle gnälla över det. Om inget annat så kopplar du ju lätt in org lampan och låter resten sitta kvar vid en besiktning.

klart inte besiktning gnäller på det då det ej är olagligt att xenonkonvertera helljus............
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vad har den för brinntid ?

Led sägs räcka 30 000 timmar.....

När det gäller LED är iallafall min erfarenhet att själva ljuskällans livslängd vida överstiger driv-elektronikens...
Dessutom går utvecklingen på LED området så fort att jag själv i många fall bytt ut gamla fullt fungerande LED mot nya för att dom nya helt enkelt ger mer ljus med mindre inmatad effekt. :tummenupp
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag kör just nu med LED-lampan från Cyclops vi testade i nummer 2. På min Ducati är ljuset extremt mycket bättre, både upplevt och i ljuslabbet, än med original snik-H4.

Att tänka på med LED (eller alla lampor egentligen) är att ljuskällan, oavsett diod eller glödtråd, är på rätt ställe i förhållande till reflektorn. Tar vi Cyclops som exempel så sitter de två halvljusdioderna samt helljusdioden på samma ställe som motsvarande glödtrådar i H4:an vilket är en delorsak till att ljuset blir så pass mycket bättre. Det spelar ju ingen roll hur stark lampan är om inte reflektorn inte kan få ur sig ljuset.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kör just nu med LED-lampan från Cyclops vi testade i nummer 2. På min Ducati är ljuset extremt mycket bättre, både upplevt och i ljuslabbet, än med original snik-H4.

Att tänka på med LED (eller alla lampor egentligen) är att ljuskällan, oavsett diod eller glödtråd, är på rätt ställe i förhållande till reflektorn. Tar vi Cyclops som exempel så sitter de två halvljusdioderna samt helljusdioden på samma ställe som motsvarande glödtrådar i H4:an vilket är en delorsak till att ljuset blir så pass mycket bättre. Det spelar ju ingen roll hur stark lampan är om inte reflektorn inte kan få ur sig ljuset.

Det är just detta som är problemet, det blir bra på din Ducce med rund lampa. Nu har ni gjort ett skitbra konsumentupplysningsreportage (världens längsta ord:) ) Nu kommer alla hojåkare att börja byta sina lampor.

Vad som behövs nu är att ni gör ett uppföljningsreportage med olika LED- och HID-lampor enbart. Ni skulle behöva testa lite olika hojmodeller med olika typer av lamphus. Kanske testa olika LED och HID lampor också, tror det skiljer MYCKET i kvalitet och funktion.
Jag tror att vissa modeller kommer att uppvisa katastrofala resultat medans andra blir väldigt bra och det är bra att hojåkare får veta detta. Många tror annars att bara för att det blev bra på din hoj så blir det bra på deras...
 

Mr Blackis

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
åstorp
Hoj
cbr 1100 xx -97
Det är just detta som är problemet, det blir bra på din Ducce med rund lampa. Nu har ni gjort ett skitbra konsumentupplysningsreportage (världens längsta ord:) ) Nu kommer alla hojåkare att börja byta sina lampor.

Vad som behövs nu är att ni gör ett uppföljningsreportage med olika LED- och HID-lampor enbart. Ni skulle behöva testa lite olika hojmodeller med olika typer av lamphus. Kanske testa olika LED och HID lampor också, tror det skiljer MYCKET i kvalitet och funktion.
Jag tror att vissa modeller kommer att uppvisa katastrofala resultat medans andra blir väldigt bra och det är bra att hojåkare får veta detta. Många tror annars att bara för att det blev bra på din hoj så blir det bra på deras...
Det hade varit trevligt med ett uppföljningsreportage så vi får hålla tummarna:D
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Bytte på min gamla Volvo (separata helljusreflektorer och H7). Petade in xenon från Biltema mest för att det var billigt och att jag var osäker på hur mycket bättre det skulle bli. Jag blev positivt överraskad då fokalen var perfekt (ljusbild som med halogen) och att det lös bra med en bra färtemperatur. Tyvärr är tändtiden bedrövlig. Kan ta 7-10 sekunder vid första tändningen om det är kallt ute. Inte optimalt när man snabbt vill fläska igång helljuset. Nu vet jag att bättre (dyrare) märken som bara har någon sekunds tändtid som hade passat bättre i sammanhanget. Besiktigade utan bekymmer då det som nämnts tidigare är tillåtet att konvertera helljus.

Nu funderar jag på att göra det samma på min DR. Mycket pgr av att bli sedd som en motorcyklist. Änsålänge så finns det ju inte så många mopeder med xenon.
Bekymret tror jag dock blir fokalen (ljusbågens placering) då jag har H4 i min DR, dvs samma ljusbåge ska ta hand både halv/helljus. Vill inte ha en spretig diffus ljusbild.
Någon som provat H4 xenon med prismaglas?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top