VW-mekaniker sökes

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag hade gärna kommit i kontakt med någon som har lite känsla för det här med VW. Om senast en månad behöver bilen besiktigas och före dess är det några saker som behöver ses över.

Jag är inte så sugen på att gå till märkesverkstad. Kvitto på utfört jobb är mao. inte så viktigt.

Det gäller en Golf 1.6 FSI från -04.

Det är tre olika fel tror jag.
- Motorlampan lyser. Tror det är avgastempsensorn som glappar eller är kass. (dock inte alltid men förmodligen när man är på kontroll)
- ESP OFF. Tror en hjulsensor är kass/glappar.
- Airbag-lampa aktiv. Har något med vänster dörr att göra.

Sen behöver även en vanlig årlig service göras med.

Hade hoppats på att en fritidsmekaniker kan hjälpa mig. Har haft liknande hjälp tidigare men då med äldre bilar. Nu antar jag att man behöver ha lite vw-specifika hjälpmedel (OBD-läsaretex) och jag har inte så bra kontakter i den världen.

Alla tips är välkomna,
Mark
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Kolla om det finns någon gymnasieskola i närheten med fordonsutbildning, det kan hända att det är ett lämpligt objekt i utbildningssyfte.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Man behöver läsa av felkoderna för att vara säker på vad man ska sikta sin felsökning på.
Men som tidigare vw mekaniker så kan jag ge dig "de vanliga felen" på just din modell så är dessa fel som jag kommer nämna väldigt vanliga.

* Motorlampa - Väldigt vanligt att lambdan (inbyggd Nox-sensor) går sönder. Kostar apa att byta. (Tror de låg på ca 4.000kr i material)

* ESP - ABS styrenheten är också väldigt vanligt att de lägger av. Tänder då denna lampa. Finns reparationssats att köpa för ca 3000kr. Lite omständig att byta. Sen måste man in med datorn för att göra grundinställning av rattlägesgivaren och lite annat.

Airbag - som du nämner så kan felet vara i dörren. Då är det antingen krocksensorn eller kablaget i dörröppningen som är skadat. Ta isär handsken och kolla alla kablar. (Den del som är mellan bil och dörr)

Men råder dig ändå att kolla felkoderna.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Man behöver läsa av felkoderna för att vara säker på vad man ska sikta sin felsökning på.
Men som tidigare vw mekaniker så kan jag ge dig "de vanliga felen" på just din modell så är dessa fel som jag kommer nämna väldigt vanliga.

* Motorlampa - Väldigt vanligt att lambdan (inbyggd Nox-sensor) går sönder. Kostar apa att byta. (Tror de låg på ca 4.000kr i material)

* ESP - ABS styrenheten är också väldigt vanligt att de lägger av. Tänder då denna lampa. Finns reparationssats att köpa för ca 3000kr. Lite omständig att byta. Sen måste man in med datorn för att göra grundinställning av rattlägesgivaren och lite annat.

Airbag - som du nämner så kan felet vara i dörren. Då är det antingen krocksensorn eller kablaget i dörröppningen som är skadat. Ta isär handsken och kolla alla kablar. (Den del som är mellan bil och dörr)

Men råder dig ändå att kolla felkoderna.

Hej,

Tack för bra input.

När det kommer till motor och airbag-lampa har jag läst ut dom felkoderna. Kunde dom bara inte i huvudet och det var några månader sen, så det kan ju ha hänt lite saker oxå.
När det kommer till ESP/ABS så har den lagt av när man kört på vissa vägsträckor runt 130-140km/h. Det är mest en gissning dock.

Imorrn ska bilen in till en riktig verkstad :gnissla
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag hade gärna kommit i kontakt med någon som har lite känsla för det här med VW. Om senast en månad behöver bilen besiktigas och före dess är det några saker som behöver ses över.

Jag är inte så sugen på att gå till märkesverkstad. Kvitto på utfört jobb är mao. inte så viktigt.

Det gäller en Golf 1.6 FSI från -04.

Det är tre olika fel tror jag.
- Motorlampan lyser. Tror det är avgastempsensorn som glappar eller är kass. (dock inte alltid men förmodligen när man är på kontroll)
- ESP OFF. Tror en hjulsensor är kass/glappar.
- Airbag-lampa aktiv. Har något med vänster dörr att göra.

Sen behöver även en vanlig årlig service göras med.

Hade hoppats på att en fritidsmekaniker kan hjälpa mig. Har haft liknande hjälp tidigare men då med äldre bilar. Nu antar jag att man behöver ha lite vw-specifika hjälpmedel (OBD-läsaretex) och jag har inte så bra kontakter i den världen.

Alla tips är välkomna,
Mark

Jag hade en golf som var ett par år äldre än din och var också ute med att motorlampan började lysa. Kom inte exakt ihåg felkoden men det var nått med lamban.

Men verkstaden bara kollade anslutningarna till lambdan sen nollställde de och tog bort felkoden, sen kom det aldrig upp nån mer gång.

Så har du tur så räcker det med att du bara tar bort felkoden, det behöver ju inte vara fel på grejerna..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top