Medicinskt ID

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Hej!

Jag läste precis att det finns en app som heter Hälsa ( vit med ett rosa hjärta) i den kan man fylla i ett medicinskt ID. Detta kan sedan räddningstjänst mm nå fast din skärm på telefonen är låst?

Ladda ner appen
Fyll i medicinskt ID
Lås skärmen
Gå in på "nödsituation"
Där hittar du uppgifterna.

Lycka till och var rädda om er i trafiken!
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Funktionen att mata in det via just hälsa är iPhonespecifik sedan IOS 8. Det är nog inte ens en separat app utan del av operativet. Men det är bra att mata in uppgifter där om man inte gjort det sedan innan.

På android finns liknande möjligheter beroende på vilken tillverkare man har av sin telefon och vad dom ändrat på låsskärmen osv. På min Sony Z3 t.ex. finns möjlighet att lägga in både ICE och medicinsk info på låsskärmen. Bara att gå in i inställningarna och mata in.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Men jösses. Detta är ju en gammal möjlighet. Fanns redan på min Galaxy S3 samt finns även på min Sony Z1. är en del av mobilens inställningsmöjligheter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är detta något som räddningstjänster använder sig av i realiteten om någon ligger där skadad. Logiskt sett borde de ha händerna fulla med annat än att titta om man har lagt upp någon medicinsk information i sin smartphone.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Är detta något som räddningstjänster använder sig av i realiteten om någon ligger där skadad. Logiskt sett borde de ha händerna fulla med annat än att titta om man har lagt upp någon medicinsk information i sin smartphone.

Tror det är mer troligt att de kollar när man väl kommit in till sjukhuset och de tagit hand om ens behörigheter. Inte så att de slänger händerna i ens fickor när de kommer till platsen.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Enligt rykte skall det finns olika appar till olika telefoner. Vet dessvärre inte vad de heter...

Men jösses. Detta är ju en gammal möjlighet. Fanns redan på min Galaxy S3 samt finns även på min Sony Z1. är en del av mobilens inställningsmöjligheter.

Vet inte varför du är så negativ, verkar ju som att det finns fler än jag som är så okunnig att jag precis förstått att detta existerar... Jag tycker det är en bra grej då jag själv funderat på hur någon får tag på mina närmast anhöriga på ett smidigt sätt den dagen jag ligger i spenaten och inte är kontaktbar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste här att det i genomsnitt tar 6 timmar innan anhöriga är underrättade. Jag trodde att det gick snabbare än så...

http://www.dinsakerhet.se/Vid-olycka/Larma/ICE---Anhorignummer-i-mobilen/

Läste några av kommentarerna under informationen och det verkar som att det går att komma åt ICE nummer trots lösenord på t ex en Iphone via röstfunktionen. Men hur många känner till det tro? Medicinsk ID appen kan nog vara vettig som komplement till andra ID handlingar. Kan nog dessutom vara vettigt att skriva ner kontaktuppgifter och annan viktig information och plasta in den och förvara i plånboken. Många gånger är de enklaste lösningarna de bästa.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är detta något som räddningstjänster använder sig av i realiteten om någon ligger där skadad. Logiskt sett borde de ha händerna fulla med annat än att titta om man har lagt upp någon medicinsk information i sin smartphone.

Ambulanspersonal är instruerad att alltid leta efter eventuella halsband då de kommer fram till skadade eller sjuka personer. Människor som lider av vissa sjukdomar, t.ex. epilepsi, brukar bära ett halsband som markerar detta. Människor som äter vissa mediciner, t.ex. blodförtunnande mediciner mot blodproppar, bär också halsband som talar om detta då det kan vara olämpliga att utsätta dessa personer för vissa behandlingar, t.ex. kirurgi, innan de får "motmedicin".

Tror knappast att de är instruerade att leta efter information på din telefon då de precis kommer fram till dig. Kanske om du bär den i ett halsband...?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Är kanske nojig utav mig, men är det verkligen bra att ha hela sitt personnummer synligt på startskärmen på mobilen? Det ryktas att det finns tjuvar nuförtiden :tungan och identitetsstölderna har aldrig varit flera. Man ska vara rädd om sina 4 sista siffror! Om man nu blir grönsaksförklarad på sjukhus och inte kan göra sig förstådd angående vems ägodel man är, så räcker fullt namn samt 8-siffrigt personnummer ypperligt för att de ska få en bild om vilka de ska kontakta. Alternativt att man skriver telefonnumret till den man vill ska bli kontaktad i appen/lappen i plånkan. Nackdelen skulle ju vara att jag vet inte hur de ska få reda på sjukjournaler osv utan att veta EXAKT vem du är, men där kanske någon med vetskap kring ämnet kan fylla in? De som faktiskt borde ha tillgång till ens identitet, räcker det då med fullt namn samt födelsedatum för att de ska få reda vem man är?

Kort sammanfattning... : Man ska vara rädd om sina 4 sista siffror! :hej
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ambulanspersonal är instruerad att alltid leta efter eventuella halsband då de kommer fram till skadade eller sjuka personer. Människor som lider av vissa sjukdomar, t.ex. epilepsi, brukar bära ett halsband som markerar detta. Människor som äter vissa mediciner, t.ex. blodförtunnande mediciner mot blodproppar, bär också halsband som talar om detta då det kan vara olämpliga att utsätta dessa personer för vissa behandlingar, t.ex. kirurgi, innan de får "motmedicin".

Tror knappast att de är instruerade att leta efter information på din telefon då de precis kommer fram till dig. Kanske om du bär den i ett halsband...?

De bitarna gäller akutmedicin vilket man har specifika informationsmedel för.
När det gäller Medical ID så handlar det mer stödjande information för att se ICE, blodgrupp och dylikt vilket inte är av samma akuta status som de sjukdomar du drar upp.

Har man en telefon som stödjer det så är det väl dumt att inte fylla i det anser jag. Fler o fler akutpersonal blir instruerade i hur de får fram detta.
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Man ger inte blod utan att ha gjort en blodgruppering + lite annat först, oavsett vad du skrivit i telefonen.
ICE nummer är dock en bra grej.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
ICE nummer är dock en bra grej.

Som andra har varit inne på i denna tråd; det skulle vara intressant att höra vad svensk brandkår och ambulanspersonal faktiskt har att säga om ICE, och nyttan med det.

Jag tokdiggar det i teorin, och kör med det själv, men tror rent krasst att det aldrig används irl. Men någon faktisk sjukvårdare här får gärna påstå motsatsen. :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har man en telefon som stödjer det så är det väl dumt att inte fylla i det anser jag. Fler o fler akutpersonal blir instruerade i hur de får fram detta.

Jag säger inte emot dig, men jag ser samtidigt ingen som helst fördel gentemot redan existerande id-brickor eller andra saker som bärs runt halsen. Om jag har kraschat så hårt att jag själv inte kan lämna denna information till sjukvårdspersonalen så är det väl ganska dåliga odds på att min smartphone fortfarande fungerar...?
 

Bifogat

  • ID_BRICKA.jpg
    ID_BRICKA.jpg
    58.5 KB · Visningar: 424
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top