Klåpmek med Suzuki-derivat (790 big bore, etc)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det tar ju inte mer än en eller två kvällar att få ihop motorn, tänker jag. Jag har ju redan rivit kopplingen, och måste lyfta av topp och cylinder för omfodringen, så då är det mycket lite extraarbete att ta isär motorn. Största jobbet är nog att tillverka de två verktyg som behövs för att separera motorhalvorna, dels en "isärdragare", och dels en specialhylsa för att få av en gängad ring på statorsidan.
Jag kan skicka ner min avdragare om du saknar en, jag kan åka ner och hämta den i vår så jag har ingen brådska... Men du kanske redan har en...
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kan skicka ner min avdragare om du saknar en, jag kan åka ner och hämta den i vår så jag har ingen brådska... Men du kanske redan har en...

Ja, det vore guld!
Är det allt som behövs för att klyva motorn? Har för mig att jag sett att det även är någon form av ring som måste tas bort innan man kan få isär blockhalvorna? Nu ser jag den dock inte på något sprängskiss av motorn.

Jag har avdragaren för svänghjulet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, det vore guld!
Är det allt som behövs för att klyva motorn? Har för mig att jag sett att det även är någon form av ring som måste tas bort innan man kan få isär blockhalvorna? Nu ser jag den dock inte på något sprängskiss av motorn.

Jag har avdragaren för svänghjulet.
Det är nog det andragaren jag har tyvärr. :gråta Men har du inte reparationsmanualen för DR? Där sår precis hur man ska plocka isär motorn! Tror inte jag kan mejla den för den är lite stor (80Mb) men jag ska se om jag inte kan lösa det åt dig på annat sätt. Är du familjär med torrents kan vi ta det den vägen, laglig givetvis :)

Jag kan dela upp den i 8 bitar i rar-format och skicka den som 8 mejl, men då behöver jag din mejladress!
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är nog det andragaren jag har tyvärr. :gråta Men har du inte reparationsmanualen för DR? Där sår precis hur man ska plocka isär motorn! Tror inte jag kan mejla den för den är lite stor (80Mb) men jag ska se om jag inte kan lösa det åt dig på annat sätt. Är du familjär med torrents kan vi ta det den vägen, laglig givetvis :)

Jag kan dela upp den i 8 bitar i rar-format och skicka den som 8 mejl, men då behöver jag din mejladress!

jag skickar stora filer med sprend.com.

Jag har redan verkstadsmanualen, men tack ändå!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Satt konstruktörerna på Suzuki och knarkade när de byggde denna motorn eller? Verkar ju vara minst 10 riktigt allvarliga fel som är vanliga på dessa om man läser mellan era trådar och Boost3:s inlägg. Hoppas ni får alla felen åtgärdade och kan brassa runt med bigbore-kiten till våren!:yoparty
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Satt konstruktörerna på Suzuki och knarkade när de byggde denna motorn eller? Verkar ju vara minst 10 riktigt allvarliga fel som är vanliga på dessa om man läser mellan era trådar och Boost3:s inlägg. Hoppas ni får alla felen åtgärdade och kan brassa runt med bigbore-kiten till våren!:yoparty

Nja, det beror nog på om man kör normalt, eller om man kör som Boost3:hihi Framförallt är det bakhjulsåka och kopplingsmisshandel som växellådan tar stryk av. I övrigt är skruvarna till neutrallägesgivaren och packbox på utgående axel, men det är inte många som drabbas av detta. Generellt är motorn att betrakta som skottsäker och folk kör jorden runt på DR utan problem. Min hoj har gått 2700 mil utan annan service än oljebyten, och det har ju gått bra. Det är mer att dessa fel är enkla och billiga att åtgärda, och jag sover bättre om jag fixar det.

-edit- fast ja, det där med skruvarna till neutrallägesgivaren känns ju rätt hjärndött, men det är ju ett monteringsfel och inte ett konstruktionsfel.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Lösningen är att att med tunnflytande gänglåsning få den inre lagerbanan att hålla sig stilla på axeln, samt byta ut distansen. Låter man detta gå för långt kan man få problem med att inre och yttre kopplingskorg låser mot varandra, även när man frikopplar.

Låter mer som ett jobb för cylindrisk fastsättning, t.ex loctite 601 eller 603
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang lagret som kan snurra på axeln så värm axeln och fippla dit locktites gapfiller axiallåsning då kommer de sitta så in i hell att det blir ett mindre hell att få lös en vacker dag. Rengör först med förtunning eller sprit som man blåser in mellan lager o lagerbana med fullt kompressortryckluft.

Riv inte motorn om du inte tänker helrenovera den med alla nya lager samt ny vevstake. Man byter normalt alla lager i en motor när de rivs speciellt om man drar isär blocken med avdragare för då kan lagerbanor få stryk! Bara ny vevstakssats går på flera 3000-5000kr ink jobb och resten av lagren går på minst lika mycket.

Om du ändå river så använd varmluftspistol för att värma isär blocken och duger inte det sopa in den i en ugn på 75c i 20-30 min. Vid ihopsättning av block så använd kyla o värme för att få ihop motorn o lager ,,lager i frysbox uppvärmning av block.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ang lagret som kan snurra på axeln så värm axeln och fippla dit locktites gapfiller axiallåsning då kommer de sitta så in i hell att det blir ett mindre hell att få lös en vacker dag. Rengör först med förtunning eller sprit som man blåser in mellan lager o lagerbana med fullt kompressortryckluft.

Riv inte motorn om du inte tänker helrenovera den med alla nya lager samt ny vevstake. Man byter normalt alla lager i en motor när de rivs speciellt om man drar isär blocken med avdragare för då kan lagerbanor få stryk! Bara ny vevstakssats går på flera 3000-5000kr ink jobb och resten av lagren går på minst lika mycket.

Om du ändå river så använd varmluftspistol för att värma isär blocken och duger inte det sopa in den i en ugn på 75c i 20-30 min. Vid ihopsättning av block så använd kyla o värme för att få ihop motorn o lager ,,lager i frysbox uppvärmning av block.

Ok, nä, det känns ju overkill att klyva blocket då, samt onödigt dyrt. Lagren ska hålla 10 000-15 000 mil utan problem i denna motorn.

Loctite 290 var som sagt det tipset jag fick, vilket nummer har den produkten du rekommenderar? 290 kräver värme för att lossa, men ska gå med handverktyg.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har blivit tipsad om Loctite 290, men 601/603 kanske är bättre? Har ingen koll på Loctites sortiment.

Är inte helt införstådd hur axeln och lagret sitter, men har du möjlighet sära på det och applicera loctite och sen sätta ihop igen är nog någon form av cylindrisk fastsättning mer lämpad. 290 är ju kapilärverkande gänglåsning, så om du inte har möjlighet att ta isär något kanske det eventuellt kan fungera
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är inte helt införstådd hur axeln och lagret sitter, men har du möjlighet sära på det och applicera loctite och sen sätta ihop igen är nog någon form av cylindrisk fastsättning mer lämpad. 290 är ju kapilärverkande gänglåsning, så om du inte har möjlighet att ta isär något kanske det eventuellt kan fungera

Lagret sitter så att det inte går att ta av axeln utan att klyva blocket, så kapillärverkande är hela grejen i det här fallet.

-edit- bild:

dr_engine_clutch.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Rekommenderar starkt att inte köpa originallager utan köp eftermarknadslager typ SKF, blir flera tusen kr billigare. Men din har ju rullat hälften av vad min har så lager lär du inte behöva byta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har inte locktites nr i skallen men du ska ha cylindrisk låsning av axlar "inte gänglåsning för bultar". Gå in på locktites sida så hittar du dem enkelt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur går det Ola, får du till det?

Kanske är vad jag skulle fråga mig själv istället, men jag ska hämta ramen och styraxeln till helgen och sen blir det nog fart på't. :tuttar
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur går det Ola, får du till det?

Kanske är vad jag skulle fråga mig själv istället, men jag ska hämta ramen och styraxeln till helgen och sen blir det nog fart på't. :tuttar

Jo, lite händer det allt.
Väntar dock fortfarande på att få det nya fodret. Väntar också på utbyteskammen från WebCams. Har också köpt en begagnad inre kopplingskorg (i fint skick), då den gamla var väl hackig. Knappt 450 spänn med frakt från eBay, så det kändes ok. Dessutom har jag beställt de distanser och axelspindeln som jag visade bilder på tidigare, nytt såklart, från www.cmsnl.com.

Jag håller också på att renovera startmotorn, med hjälp av ett renoveringskit från eBay. Välbehövligt, med tanke på hur det såg ut innan (på bilden nedan har jag ändå gjort rent de gamla delarna...):

starter_brushes.jpg



Har också bytt ut de värdelösa originalskruvarna på förgasarna, mot rostfria insex (Biltema-skruvar som jag kapat till rätt längd).

carburetor_scews.jpg



Utöver det så har jag också tagit bort de gamla svinglagringarna, som bestod av nållager som endast tätades med ett par o-ringar på varje sida av lagret. Tyvärr lite glapp som jag tror bidragit till att svingen skrapat mot infästningen i ramen. De ska bytas ut mot självsmörjande Oilite lager, som dels ger en nästan dubbelt så stor lagringsyta eftersom hela svingens bredd kan användas, och dels inte är beroende av den bristfälliga tätningen.

Lagren drog jag ur med hjälp av ett hemmagjort verktyg, enligt en tråd på CCM Mad-forumet. Dock hade jag först en för liten yttre hylsa, vilket ledde till att jag efter tag fick kramp i armarna, drog sönder gängorna på stången, samt fick ett delvis hyls-format lager... Gick bra till slut dock!

swing_arm_bearings.jpg


bearing_removal.jpg


socket_bearing.jpg


swing_arm.jpg


Till sist upptäckte jag också att jag hade märken i yttre lagerbanan i det undre styrlagret. Jag har inte märkt det förut, utan märktes först när jag hade endast kronan kvar i lagret. Vill byta, men är osäker på hur jag ska få ur lagerbanan ur styrhuvudet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Var ledig idag, för att bl.a. kunna hämta ut paketet med ett par hjul som jag köpt på eBay. Excel-fälgar, Talon-nav och Galfer-skivor, kan nog bli bra. 6200 inkl. frakt. Har bara jämfört vikt med däck på de gjutna originalfälgarna, men det verkar som att ekerfälgarna är lite lättare. Tanken är att konvertera dem till slanglöst enligt instruktionerna från den här sidan: http://www.teamincomplete.com/Projects/950/1719tubelesswhee.html



spoke_wheels.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det var inte farligt dyrt. Eller är det begagnade grejer?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top