Vad tycker besiktingen om lysande ABS lampa

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tjena.

Har byte bromsskivor på min Moto Guzzi. Problemet är att ABS Sensorn inte funkar med dessa skivorna. Nu fick jag dem gratis pga detta :D


Nu har Guzzin det sämta ABS system jag har upplevt så jag är inte så förtjust att det finns där.


Kommer jag få nerslag om jag kör in med motorcykeln med full fungerande bromsar men ABS lampan lyser? Kan inte hitta något om det på google. Bara en massa om att den inte får lysa på bilen som jag redan vet.

Misstänker att de kommer ge mig en 2a oavsätt för det.

Någon här som vet. Hojen är en 2007.

Tack på förhand
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom brukar kolla så alla lampor funkar när tändingens vrids på.
Ni vet vet alla lampor tänds upp och slocknar.

Finns lite grejer och fixa det med t.ex elektronik eller att man låter en fungerande felvarningslampa styra abs lampan , men är det en kretskortsinstrumentpanel måste man in och skära av lite banor och ändra motståndsvärden och löda lite , du kan ju kolla med nån som håller på lite med elektronik om ni kan fejka ABS lampan:tummenupp
 

moddlaren

Guest
Har fejkat dett på gamla bilar som vänner äger.

man gjordar abs lampan på oljetrycks givaren.

Detta gör att när man slår på tändningen så tänds abs lampan o när motorn startar slocknar den som den skall.

enkelt.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När du ev säljer den en dag, ska du då ha "fejkad" ABS?:rolleyes:
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Låt mig säga såhär, eftersom vi har medlemmar som jobbar på bilprovningen så läser de såklart den här tråden.
Är det en besiktningsman som är lite petig så kan du kanske åka på en ny registreringsbesiktning eftersom du har ändrat det ursprungliga helfordonsgodkännandet.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om man ska besiktiga en Moto Guzzi så är väl en blinkande ABS lampa det minsta problemet :fakta
Det som är mest spännande är ju om den startar eller inte efter man har stängt av den framför besiktningskillen:hihi
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Låt mig säga såhär, eftersom vi har medlemmar som jobbar på bilprovningen så läser de såklart den här tråden.
Är det en besiktningsman som är lite petig så kan du kanske åka på en ny registreringsbesiktning eftersom du har ändrat det ursprungliga helfordonsgodkännandet.

När jag besiktigade min hoj så stod snubben i flera minuter (utan att överdriva) och lös på båda sidor runt motor och runt omkring med ficklampa, jag vet inte vad han letade efter men nog kan de vara grundliga.

Jag tror inte han letade efter motornumret eftersom han inte frågade var det satt och han lös på alla möjliga ställen, gissar att han letade efter uppenbart trim som power commander eller något.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Uppenbara trim är väl andra kammar, portad topp osv.... svårt att hitta med ficklampa :) Tycker dom brukar vara ganska bra på att kolla det uppenbara, styr o hjullager, ekrar, drivpaket osv...
Att "tjyvkoppla" ABS lampan är väl ok, bara att tala om det när/om man säljer hojen.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Uppenbara trim är väl andra kammar, portad topp osv.... svårt att hitta med ficklampa :) Tycker dom brukar vara ganska bra på att kolla det uppenbara, styr o hjullager, ekrar, drivpaket osv...
Att "tjyvkoppla" ABS lampan är väl ok, bara att tala om det när/om man säljer hojen.

Och hur i helvete är det uppenbart om det inte per definition är uppenbart?

Så jävla onödig kommentar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När jag besiktigade min hoj så stod snubben i flera minuter (utan att överdriva) och lös på båda sidor runt motor och runt omkring med ficklampa, jag vet inte vad han letade efter men nog kan de vara grundliga.

Jag tror inte han letade efter motornumret eftersom han inte frågade var det satt och han lös på alla möjliga ställen, gissar att han letade efter uppenbart trim som power commander eller något.

Troligtvis försökte han hjälpa dig. Det gick uppenbarligen bara på två cylindrar.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Så vitt jag vet så ska ABS-lampan inte fungera på samma sätt som oljetryckslampan - dvs släckas automatiskt vid stillastående. På samtliga ABS-hojar jag har kört har lampan släckts när ABS-systemet gjort en självkontroll - dvs när båda hjulen snurrat lika fort i 5-10km/h.

Beroende på hur uppmärksam kontrollanten är på detta kan det bli en tvåa oavsett om du fuljordar eller kopplar ur lampan helt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Låt mig säga såhär, eftersom vi har medlemmar som jobbar på bilprovningen så läser de såklart den här tråden.
Är det en besiktningsman som är lite petig så kan du kanske åka på en ny registreringsbesiktning eftersom du har ändrat det ursprungliga helfordonsgodkännandet.

Det skulle bara vara aktuellt i de fall bromssystemet bytts ut (el. ABS demonterats) mot säg ett "icke-ABS-bromssystem", vid en kontrollbesiktning.

Varnar, ur funktion alt. felaktigt inkopplad skulle föranleda ombesiktning.

Inte minst p.g.a. att ABS-systemet på en hoj i regel är lika avancerat som Lego så måste man förundras vilka snillen det finns betrodda med körkort. Som tidigare påpekat, på en motorcykel kan det gå åt helvete på riktigt med en missvisande ABS.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hittills 16 poster och ännu ingen som VET..
Varför inte kontakta SBP, traska in på en stn och fråga en som är godkänd för att bes mc?
Eller använda en dator och maila?
Personalen är i allmänhet rätt trevlig att ha att göra med - om de tas på rätt sätt.

Och betr "problemet", ofta är de mer än förvånande kunniga. Vanligen vid de mest olämpliga tillfällena...:gnissla
Bara en erfarenhet ur livet från en bes sin hoj 1:a året "ASB" startade sitt arbete i Sverige, 60-talet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ABS ska, om den finns, fungera.

Lampan brukar på de allra flesta tändas och sedan slockna om allt är som det ska.

Du kan chansa att den går igenom om du bara släcker lampan, har du tur så tänker dom inte på den, i värsta fall blir det en 2:a på att kontrollampan inte funkar.

Enklast, peta tillbaka skivan med kransen på till bes. så blir dom nöjda, är ju bara vartannat år.......
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Koppla ur lampan o chansa, dom brukar inte bry sej. Följer man reglementet ska ABSén vara inkopplad och fungera.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
ABS ska, om den finns, fungera.

Lampan brukar på de allra flesta tändas och sedan slockna om allt är som det ska.

På vilket sätt är en fungerande lampa bevis för att ABS-en fungerar? Sådant kan ju enbart kontrolleras genom bromsprov.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top