Val av rygg/bröstskydd Halvarson Torso vs. Spidi Defender

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är själv lite inne på att tjacka en väst/skyddsjacka , men då en sån med axel+armbågsskydd inbyggda , får man plats med en sån under skinnstället (som redan har skydd där) ?

Jag skulle satsa på två skinnställ istället.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ingen som har Leatt 3DF Airfit och kan ge ett omdöme?

Image.ashx
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Har detta skydd också. Köpte till riktigt bra pris också!

Tycker det är bra bortsett från en sak, det har en tendens att åka upp lite för mig. Det är som att gummit på ryggskyddet suger fast i skinnstället (byxorna) så det vill följa med när man böjt sig ner och ställer sig upp igen. Utan byxor blir det inte alls så.
Ska försöka sätta dit nån tygbit längst ner så det glider lite bättre. Alternativt dricka massa öl så magen håller ner njurbältet ordentligt. :fyllisar
Vet inte om det bara är jag som har det problemet med detta skydd? Tycker det är rätt storlek och så (enligt tabell iaf) men det är ju liet otrevligt om man ska plocka upp nått från marken och måste åla sig för at få skyddet att inte vara upp i nacken på en.

Låter ju trist men borde inte vara något större problem att tråckla fast en snygg bit halkigt tyg över hela skyddet så borde man ju slippa problem
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag är också intresserad av att inhandla skyddsjacka.
Testet som Motorrad gjorde menade att en jacka/väst från Vanucci ska vara bra (säljs av Louis.de) och relativt billig. Någon som har testat Vanuccis skyddsjackor/västar?

Jag skulle vilja kombinera det omöjliga - jackan/västen ska inte vara bulkig men den ska skydda väldigt bra... Finns det några sådana?

Ingen verkar ha testat Halvarssons Torso. Den ser ju tunn och smidig ut men den kanske inte skyddar så bra? Jag har ett Halvarsson ryggskydd för jackficka hemma som passar den jackan men är den värd det? Kostar 1300 kr utan ryggskydd.

Jag provade Halvarsson Torso. Den var skön och satt bra. Men tröjan påminner mer om ett underställ med tunna plattor fram på bröstet. Axelskydd och armbågsskydd och ryggskydd är samma som sitter monterade i den jackan som jag ska ha Lindstrands Cougar. Ryggskyddet upplever för kort och väljer därför ett separat mer täckande ryggskydd istället. Men visst är det svårt att välja rätt. Och det blir snabbt dyrt om man ska köpa en massa ryggskydd som man nästan är nöjd med!
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag har åxå tankar på att köpa ett modernare skydd med bröstplatta, men det finns en uppsjö att välja mellan. Här några av de jag hittat. Någon som kan komma med synpunkter vilka som ska hissas och vilka som ska dissas?
AXO-Dobermann-1.jpgFOX-Proframe-LC-Roost-Deflector-2015.jpgIcon-Stryker-Vest-1.jpg2212100001.jpgScott-Softcon-Vest-Protector-2323150001.jpg
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag bestämde mig till slut för att köpa en SPIDI Defender back & chest på ebay. Det tog 40 dagar att få hem varan efter att jag hade jagat på firman lite. När jag väl fick västen så var det ingen back & chest. De hade skickat en SPIDI Warrior istället med enbart ryggskydd. När jag påpekade felet och sa att jag ville ha rätt modell så sa Ebay att jag skulle skicka tillbaka västen och att jag skulle få pengarna tillbaka men returfrakten på 500:- skulle jag stå för själv eftersom jag var missnöjd med en Produkt. Jag hade dock bara 3 dagar på mig annars var jag att betrakta som en nöjd kund! Jag dubbelkollade med konsumentvägledaren i kommunen, seb/mastercard samt Paypal och de menade att jag kunde bestrida det enligt Konsument europas rutiner. Jag sket dock i det och skickade tillbaka ryggskyddet. Paypal betalade dock halva returfrakten om jag kunde uppfylla ett gäng olika krav max 250:- dock.

Nu blir det till att se mig om efter ett annat skydd då denna modell ej säljs i Sverige och jag väljer inte EBAY igen SHIT!:arsele
 

Bifogat

  • Spidi-Defender-Chest-Back-seite.jpg
    Spidi-Defender-Chest-Back-seite.jpg
    136.5 KB · Visningar: 75
  • IMG_1163.JPG
    IMG_1163.JPG
    1.1 MB · Visningar: 87
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag bestämde mig till slut för att köpa en SPIDI Defender back & chest på ebay. Det tog 40 dagar att få hem varan efter att jag hade jagat på firman lite. När jag väl fick västen så var det ingen back & chest. De hade skickat en SPIDI Warrior istället med enbart ryggskydd. När jag påpekade felet och sa att jag ville ha rätt modell så sa Ebay att jag skulle skicka tillbaka västen och att jag skulle få pengarna tillbaka men returfrakten på 500:- skulle jag stå för själv eftersom jag var missnöjd med en Produkt. Jag hade dock bara 3 dagar på mig annars var jag att betrakta som en nöjd kund! Jag dubbelkollade med konsumentvägledaren i kommunen, seb/mastercard samt Paypal och de menade att jag kunde bestrida det enligt Konsument europas rutiner. Jag sket dock i det och skickade tillbaka ryggskyddet. Paypal betalade dock halva returfrakten om jag kunde uppfylla ett gäng olika krav max 250:- dock.

Nu blir det till att se mig om efter ett annat skydd då denna modell ej säljs i Sverige och jag väljer inte EBAY igen SHIT!:arsele

Skulle väl uppmana dig att ge ett uselt betyg åt säljaren på ebay då, det är väl skitläskigt för dem?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag bestämde mig till slut för att köpa en SPIDI Defender back & chest på ebay. Det tog 40 dagar att få hem varan efter att jag hade jagat på firman lite. När jag väl fick västen så var det ingen back & chest. De hade skickat en SPIDI Warrior istället med enbart ryggskydd. När jag påpekade felet och sa att jag ville ha rätt modell så sa Ebay att jag skulle skicka tillbaka västen och att jag skulle få pengarna tillbaka men returfrakten på 500:- skulle jag stå för själv eftersom jag var missnöjd med en Produkt. Jag hade dock bara 3 dagar på mig annars var jag att betrakta som en nöjd kund! Jag dubbelkollade med konsumentvägledaren i kommunen, seb/mastercard samt Paypal och de menade att jag kunde bestrida det enligt Konsument europas rutiner. Jag sket dock i det och skickade tillbaka ryggskyddet. Paypal betalade dock halva returfrakten om jag kunde uppfylla ett gäng olika krav max 250:- dock.

Nu blir det till att se mig om efter ett annat skydd då denna modell ej säljs i Sverige och jag väljer inte EBAY igen SHIT!:arsele


Har du kikat på Forcefield? Tex http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/extreme-harness-flite/2349

Tror att det är dom som snickrar ihop mjuka ryggskydd åt Halvarsson, även av den anledningen Forcefield inte säljs i Sverige.

Jag köpte ett L2K Evo back och har kört ca 400mil med det samt använt det till 2 veckor skidåkning. Det är inget ryggskydd man fryser i men inte fan luktar det nåt, aldrig tvättat det. jag är inte alls missnöjd med det och vad jag läst mig till så klarar sig Forcefield generellt ganska bra i testerna. Köpte direkt från Forcefield.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Skulle väl uppmana dig att ge ett uselt betyg åt säljaren på ebay då, det är väl skitläskigt för dem?

Verkligen! Beställde detta, fick något annat och sedan betala för att DEM gjort fel. Idiotiskt och bör verkligen tas upp.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Har du kikat på Forcefield? Tex http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/extreme-harness-flite/2349

Tror att det är dom som snickrar ihop mjuka ryggskydd åt Halvarsson, även av den anledningen Forcefield inte säljs i Sverige.

Jag köpte ett L2K Evo back och har kört ca 400mil med det samt använt det till 2 veckor skidåkning. Det är inget ryggskydd man fryser i men inte fan luktar det nåt, aldrig tvättat det. jag är inte alls missnöjd med det och vad jag läst mig till så klarar sig Forcefield generellt ganska bra i testerna. Köpte direkt från Forcefield.

Verkar inte som att det går att handla direkt från dom eller är jag blind? :va
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Verkar inte som att det går att handla direkt från dom eller är jag blind? :va

Jag kontaktade dom via mail/kontakt via hemsidan och fick då köpa direkt från dom för att det saknades svensk ÅF/generalagent. Pratade också med dom i telefon, mycket bra bemötande.

Jag tiggde till mig fri frakt och det var också den enda prisskillnaden mot att gå via en handlare i UK. Googla skiten innan du bertäller, kan finnas nån med tillbud.
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Ingen som har Leatt 3DF Airfit och kan ge ett omdöme?

Image.ashx

Ursäkta ett sent svar.
Har föregångaren den gråa modellen och skälva västen är väldigt bekväm men kvalitén är inte den bästa,
Jag fick byta ut dragkedjan efter typ 2 månader.
Är den av en grövre kvalité på den där så rekommenderar jag den annars inte.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Detta verkar ju vara tunt och smidigt och samtidigt vara bra i test! Hmmmmm... vad är haken? Någon som testat Forcefield?

Jag har ryggskyddet L2K evo. Väldigt nöjd med det, har bara ett gammalt Dainese att jämföra med. Köpte det pga bra testresultat.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är det lika tunt och smidigt som de uppger?

Det vete fan..... Det formar sig bra efter kroppen när det får lite värme på sig. Inte tunnare än Halvarssons eller Scotts mjuka men kanske bättre siffror från testerna? Det är varmare än hårda skydd.

Jag kan mäta tjocklek, ta några detaljbilder om intresse finns.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top