Val av rygg/bröstskydd Halvarson Torso vs. Spidi Defender

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
många bra tips Ni ger. den snyggaste finns i länken nedan. gäller att hålla stilen på gatan i sommar även om man inte ser under stället.
http://www.24mx.se/skyddsvast-alpinestars-a-8-light-bns-svart-1

Tycker ryggskyddet ser kort ut. Hur är det med följsamheten på den? Jag har haft liknande när jag körde MX men måste säga att min väst sitter mycket bättre. Det handlar ju om att ha skydden på den plats där det är meningen att de skall göra sitt jobb.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Zimbaw; håller med att den verkar kort, ryggslutet verkar utsatt vid klotning. vet ej funktionaliteten på skyddet då jag inte har något, tänkte köpa för det flashiga Aét på fronten hehe..men då är det alltså väst som gäller! Provar nog ut i affärer det går inte att titta på foto o skaffa ett på måfå.
 
Last edited:

Lassesthlm

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Vällingby
Hoj
Aprilia Tuono-14, Monster 1100 EVO, BMW F800R CF, Yamaha TT600, KTM 525 stulen, BMW 1150R Rockster, XT-500, Suzuki GS-1000, Honda 750, Honda 125.
Jag tycker att Spidi funkar klockrent, men det är det enda jag testat, har inte haft det minsta problem med kardborren
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Det är svårare att välja skydd än jag trodde. Det är jätte bra att få ta del av era synpunkter. Av de som jag testat så passade Halvarssons Track & Shield 2 bäst.

Det vissa säger om Track är att det är klätt på insidan med någon mockaliknande textil och har en förmåga att ta till sig svett som sedan surnar och luktar lite. Jag fick dock en känsla av lite flärd och lyx av alcantara typen som detta skydd var klätt med.

Shield 2 är lite nyare modell och lite bredare upp till och har ingen textilbeläggning och kan lätt torkas av. Här samlas inga sura dofter. Det verkar vara så pass nytt att det inte går att hitta något negativ om det men kanske det finns någon här på forumet som kan såga det totalt?

track_00_B.jpg
Halvarssons Track

shield_l2_00_B.jpg
Halvarssons Shield 2
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Av de där två skall du köpa Shield 2. Det är välgjort, sitter bra, har bättre skydd över skulderbladen och känns stadigt. Track börjar mycket riktigt lukta om du inte tvättar det efter varje tur (eller inte svettas alls...).
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag tycker att Spidi funkar klockrent, men det är det enda jag testat, har inte haft det minsta problem med kardborren

Jag har försökt beställa ett Spidi Defender från Lelles men dom har inte modellen kvar. Den har ersatts med en modell som heter EVO men den har av vissa fått kritik för att fästena till resåren kan ibland gå sönder.

Namnlös.jpg
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag kan rekommendera den här:

View attachment 414828View attachment 414829

Har vurpat i hög hastighet och kultade runt som fasen. Den gör verkligen jobbet. Andas bra på ryggen men kan bli lite varm fram på gata, ej på bana.

Har detta skydd också. Köpte till riktigt bra pris också!

Tycker det är bra bortsett från en sak, det har en tendens att åka upp lite för mig. Det är som att gummit på ryggskyddet suger fast i skinnstället (byxorna) så det vill följa med när man böjt sig ner och ställer sig upp igen. Utan byxor blir det inte alls så.
Ska försöka sätta dit nån tygbit längst ner så det glider lite bättre. Alternativt dricka massa öl så magen håller ner njurbältet ordentligt. :fyllisar
Vet inte om det bara är jag som har det problemet med detta skydd? Tycker det är rätt storlek och så (enligt tabell iaf) men det är ju liet otrevligt om man ska plocka upp nått från marken och måste åla sig för at få skyddet att inte vara upp i nacken på en.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Vill du ha ett hårt plastspänne mitt i magen? :va

Nej det vill jag absolut inte, speciellt om det dessutom lätt går sönder. Men nu har jag beställt ett rygg/bröstskydd och det blev inget av de som jag provat, Utan det blev till slut det som jag tror passar mig och mina behov bäst. Men det vet inte förrän jag testat det .Tack för alla värdefulla synpunkter:krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testet går till så att en tung(?) vikt får falla ner mot ryggskyddet och man mäter kraften som känns under ryggskyddet.
Enklast jämföra med att man ligger på marken och nån slår till med en planka 1"x 4" över ryggen med smala kanten. Känns det troligt?
Det troliga är väl att man flyger i luften och träffar med ryggen "plankan" (=gren, stolpe, sten).
Hur ryggskyddet klarar detta måste ju bero väldigt starkt på hur mycket man väger.
Halva vikten på mig, halva energin som ryggskyddet ska ta upp.
Dags börja tänka på att röra mig mera och vad jag äter. :huvet
 

Bifogat

  • RyggskyddMotorrad.pdf
    29.5 KB · Visningar: 417

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har detta skydd också. Köpte till riktigt bra pris också!

Tycker det är bra bortsett från en sak, det har en tendens att åka upp lite för mig. Det är som att gummit på ryggskyddet suger fast i skinnstället (byxorna) så det vill följa med när man böjt sig ner och ställer sig upp igen. Utan byxor blir det inte alls så.
Ska försöka sätta dit nån tygbit längst ner så det glider lite bättre. Alternativt dricka massa öl så magen håller ner njurbältet ordentligt. :fyllisar
Vet inte om det bara är jag som har det problemet med detta skydd? Tycker det är rätt storlek och så (enligt tabell iaf) men det är ju liet otrevligt om man ska plocka upp nått från marken och måste åla sig för at få skyddet att inte vara upp i nacken på en.

Du har helt rätt att det tenderar fastna. Jag har en träningstischa av polyester, en sån där blank, över ryggskyddet och då funkar det bra.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Är själv lite inne på att tjacka en väst/skyddsjacka , men då en sån med axel+armbågsskydd inbyggda , får man plats med en sån under skinnstället (som redan har skydd där) ?

Tanken var väll att kunna ha skyddsjackan/västen under typ kevlarhoodie eller dylikt när man smygkör eller bara ska till jobbet svinvarma dagar
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Jag är också intresserad av att inhandla skyddsjacka.
Testet som Motorrad gjorde menade att en jacka/väst från Vanucci ska vara bra (säljs av Louis.de) och relativt billig. Någon som har testat Vanuccis skyddsjackor/västar?

Jag skulle vilja kombinera det omöjliga - jackan/västen ska inte vara bulkig men den ska skydda väldigt bra... Finns det några sådana?

Ingen verkar ha testat Halvarssons Torso. Den ser ju tunn och smidig ut men den kanske inte skyddar så bra? Jag har ett Halvarsson ryggskydd för jackficka hemma som passar den jackan men är den värd det? Kostar 1300 kr utan ryggskydd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top