Val av rygg/bröstskydd Halvarson Torso vs. Spidi Defender

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag planerar att uppgradera mitt skydd det blir ett nytt ställ Halvarsson Safir/Lindstrand Cougar. Men jag önskar även rygg/bröstskydd till detta. Har ni några erfarenheter Spidi verkar vara ett svalt och skönt alternativ medans Halvarsson verkar vara ett flexibelt alternativ men det är få ställen som säljer eller har dessa skydd på lager och jag vill inte köpa första bästa skydd bara för att någon närliggande butik råkar ha något på lager.

Vad har ni för erfarenheter som testat dessa alternativ?

cougar.jpg
Lindstrand Cougar
Spidi Defender Back & Chest.jpg
Spidi Defender back&chest
Halvarssons Torso Skyddsjacka.jpg
Halvarsson Torso
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Kör med Spidi & det är det bästa jag provat, tar inte mycket plats under stället. Det bästa är nog att man förblir väldigt rörlig med etta skydd. De andra två har jag ingen aning om
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Stämmer Spidis storlekstabell bra och vilken storlek på Spidi har du i förhållande till din längd och bröstmått?

Ska jag gå ner eller upp i storlek?

Jag undrar för jag ligger på gränsen mellan längdmått och bröstmått tex. Min längd 180cm bröstmått 100cm

Spidi längdmått 170-180 eller 180-190
Spidi bröstmått 80-100=Medium 100-120=Large

Det här är ju värre än när man ska köpa BH till frugan!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tycker spidi skyddet suger, Kardborren är hel kass och man måste alltid beom hjälp när skinnpajen ska på. Blir nytt rygg/bröst skydd till denna säsong.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Mycket bra med reflektioner nu har vi både positiv och negativ synpunkt och jag tar tacksamt emot fler. Tittar man på demofilmer på Youtube så ser Spidi ut att fungera.

 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Mycket bra med reflektioner nu har vi både positiv och negativ synpunkt och jag tar tacksamt emot fler. Tittar man på demofilmer på Youtube så ser Spidi ut att fungera.



Ja så länge man står stilla så funkar kradborren, När man ska börja krångla på sig överdelen på onepicen då är det en helt annan 5a vill jag lova dig.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad sägs om att jag irriterar dig med ett till förslag?

https://www.youtube.com/watch?v=hz6MqclMnL0

Det har några år på nacken men hör nog fortfarande till de mest omfattande skydden för överkroppen. Det har ju till skillnad från snudd på alla konkurrenter t.o.m. skydd på sidan av bröstkorgen under armarna. Det känns helt enkelt som man tar på sig en heltäckande rustning. Nackdelen med det är ju dock att det känns som man tar på sig en heltäckande rustning... Det är lite mer komplicerat än att ta på sig en T-shirt om vi säger så.

Du bör dock tänka på att detta skydd bygger 2-4 cm åt alla håll så du bör absolut prova nya skinnstället med skyddet på. Jag har inte provat det en stekhet sommardag men jag gissar att man slipper frysa...
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Vad sägs om att jag irriterar dig med ett till förslag?

Det har några år på nacken men hör nog fortfarande till de mest omfattande skydden för överkroppen. Det har ju till skillnad från snudd på alla konkurrenter t.o.m. skydd på sidan av bröstkorgen under armarna. Det känns helt enkelt som man tar på sig en heltäckande rustning. Nackdelen med det är ju dock att det känns som man tar på sig en heltäckande rustning... Det är lite mer komplicerat än att ta på sig en T-shirt om vi säger så.

Du bör dock tänka på att detta skydd bygger 2-4 cm åt alla håll så du bör absolut prova nya skinnstället med skyddet på. Jag har inte provat det en stekhet sommardag men jag gissar att man slipper frysa...

Jag är givetvis öppen för andra bra förslag men ovan nämnda motsvarade i "teorin" mina krav.

Ett annat alternativ som verkar lovande är ICON Stryker Vest men den verkar bygga ganska mycket åt alla håll annars tror jag mycket på den. Men det är bra om ni kan hjälpa mig på rätt väg, så när man vet när man ska ta en funderare till, tack för hjälpen hittills jag uppskattar er hjälp mer än en säljare på plats som bara vill sälja just deras märken!
27010611.jpg
ICON Stryker Vest
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
ICON Stryker Vest verkar vara väldigt populär i USA och kanske kan vara det bästa alternativet. Kanske aningen kort ner mot ryggslutet, någon som provat denna och är den felfri?

 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Något att tillägga är att Alpinestars Bionic Vest SP är egentligen avsedd för MX men det saknar väl praktisk betydelse.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja denna modell verkar riktigt bra, men det måste väl finnas något att klaga på annars så köper jag en sån här i stället för att ha i stället!

View attachment 414800
Alpinestars Bionic Vest SP

Visst är det smidigt med en nätväst som håller alla skydden på plats men jag ställer mig tveksam till att ha ett delat bröstskydd. Att ha en hel platta som tar upp och sprider ut krockvåldet måste ju rimligtvis vara bättre än att ha två plattor som inte täcker själva bröstbenet.

Jag har ju inget bevis som styrker detta påstående men rent logiskt så bör det ju vara bättre att ha en bröstplatta som täcker allt än ett delat skydd som inte gör det...

Jag kommer inte på namnet nu men det finns dragkedjevästar som har en hel bröstplatta och dragkedjan på sidan. Det vore mitt val om jag måste välja bland de västar som finns.

När det gäller västar så bör det ju också beaktas att inställningsmöjligheterna för maximal passform oftast är tämligen begränsade. Antingen så passar västen perfekt, eller så passar det ju inte alls.
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Tycker spidi skyddet suger, Kardborren är hel kass och man måste alltid beom hjälp när skinnpajen ska på. Blir nytt rygg/bröst skydd till denna säsong.
Håller med om att det inte är helt optimalt när man ska ta på sig stället men jag gjorde så att jag sydde dit ett "midjebälte" som ett vanligt ryggskydd har då funkar det mycket bättre.

Väl på plats tycker jag det funkar väldigt bra. Har provat highsider med magplask och det funkar
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag säger som G-man. Dainese Thorax Wave Pro.

Jag började med Dainese Wave Con Scapole och Daineses lösa bröstplatta i samma serie. Klockren kombo som inte blir för tät, sitter bra och inte bugger på för mycket. Sedan kom jag över en Dainese Thorax Wave Pro till ett för bra pris för att låta bli och den sitter minst lika bra. Det är rätt skönt att ha "allt i ett" och om jag lossar magbältet så kan jag dra på den som ett linne.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag säger som G-man. Dainese Thorax Wave Pro.

Jag började med Dainese Wave Con Scapole och Daineses lösa bröstplatta i samma serie. Klockren kombo som inte blir för tät, sitter bra och inte bugger på för mycket. Sedan kom jag över en Dainese Thorax Wave Pro till ett för bra pris för att låta bli och den sitter minst lika bra. Det är rätt skönt att ha "allt i ett" och om jag lossar magbältet så kan jag dra på den som ett linne.

På mig så satt inte detta skydd så bra. Provade ett idag på Lugnetsmotor i Borås för 1700:- REA storlek L endast 1 kvar. Men jag köpte det inte fastän det var billigt! Däremot så passade Halvarsson Shield L2 riktigt bra. Men här måste jag komplettera med ett extra bröstskydd.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Provade med komplett väst (Forcefield) med fick aldrig skinnstället att fungera då. Ryggskyddet kröp upp i nacken och de vadderade remmarna över nyckelbenen gjorde att hela skinnstället oxå tryckets upp med världens camel toe som följd (utöver att det var svårt att röra sig som tänkt) :död

Kör nu med Halvarssons ryggskydd och separat platta vilket skinnstället, körställningen och ffa kulpåsen tycker är mycket bättre :glömdet
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Visst är det smidigt med en nätväst som håller alla skydden på plats men jag ställer mig tveksam till att ha ett delat bröstskydd. Att ha en hel platta som tar upp och sprider ut krockvåldet måste ju rimligtvis vara bättre än att ha två plattor som inte täcker själva bröstbenet.

Jag har ju inget bevis som styrker detta påstående men rent logiskt så bör det ju vara bättre att ha en bröstplatta som täcker allt än ett delat skydd som inte gör det...

.

Du är nog inte helt fel ute i ditt resonemang.
Ett helt skydd är bättre än ett delat och ett delat är bättre än inget alls.

Vill du ha bevis för nyttan av ett bröstskydd så räcker det nog att fråga närmaste akutmottagning där de har tagit hand om någon mc-åkare.

Enligt min bekant som jobbar på akuten och som rekommenderade ett helt skydd före ett delat, så är ofta hela brösthålan trasig pga det våld som man utsätts för när man slår i bröstkorgen med full kraft i tex en bil eller annat.
Oftast räcker det för akutvårdspersonalen att dra ner dragkedjan i skinnstället för att konstatera "Att det skvalpar runt organ lite överallt i bukhålan. Finns inget att göra förutom att dra igen dragkedja och hoppas på att personen inte lider för mycket innan den dör.." för att citera henne.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag kan rekommendera den här:

image.jpg3811629760.jpg

Har vurpat i hög hastighet och kultade runt som fasen. Den gör verkligen jobbet. Andas bra på ryggen men kan bli lite varm fram på gata, ej på bana.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top